Forfatter |
|
Bungi Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 341
|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej folkens!
Jeg er gået i gang med at læse og lære lidt om delefiltre, men er gået lidt i stå. Jeg ved at man skal bruge kondensatorer, spoler (Ved ikke om de hedder andet end spoler?) og modstande. Jeg har set mange diagrammer før, så jeg tænkte at jeg selv ville prøve at tegne en ud fra en jamo 165, da det er meget simpelt.. Men jeg kan ikke se hvordan man skal stille det op? Eller omvendt, lave et delefilter ud fra et diagram? På et diagram er det jo tydeligt at se om noget er parralel eller i serie? Og et lidt dumt spørgsmål, er om signalet rejser fra plus til minus når de kommer ind i højttaleren?
Håber der er nogen der gider at prøve at forklare det, gerne i billeder :)
På forhånd tak!
|
Til top |
|
|
Fimpe Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 295
|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Bungi Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Delefilter fra en Jamo D165 Nu ved jeg ikke lige hvor let det er at se? Blå og grøn går til mellemtone Hvid og grå til diskant De to "tygge" øverste går til input plus og bas og de to andre nede i højre hjørne går til bas og minus input
|
Til top |
|
|
Bungi Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den har jeg læst 2 gange, men jeg kan stadig ikke se sammenhængen mellem praksis og teori? Udover det, er jeg godt i gang med: http://www.passivecrossovers.com/index.htm og: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15266&P N=6 Men jeg ville godt se hvordan man laver et diagram, evt ud fra det delefilter jeg har lagt billede op af
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bungi skrev:

Delefilter fra en Jamo D165 Nu ved jeg ikke lige hvor let det er at se? Blå og grøn går til mellemtone Hvid og grå til diskant De to "tygge" øverste går til input plus og bas og de to andre nede i højre hjørne går til bas og minus input
|
|
|
vis jeg var dig vil jeg ikke rode med det filter, for de komponendter er da af den ringeste skuffe de er taget fra du kan risikere at vis du kommer bedre komponendter i at enhederne kommer til at lapper mere over hinanden og så får du bare en ringe lyd, Jamo skraber lige bunen her
|
Til top |
|
|
Bungi Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE] vis jeg var dig vil jeg ikke rode med det filter, for de komponendter er da af den ringeste skuffe de er taget fra du kan risikere at vis du kommer bedre komponendter i at enhederne kommer til at lapper mere over hinanden og så får du bare en ringe lyd, Jamo skraber lige bunen her  [/QUOTE] Jeg regnede også med at det næsten var umuligt at ødelægge noget i den  Det er også den billigste og værste serie Jamo har lavet.. Men jeg håbede på at det var meget let at lave et diagram over det, nu da der er mindre komponenter i, end der er fingre på min hånd? Jeg skal lære selv at lave delefiltre en dag, så hvis jeg startede med at lære hvordan man laver et diagram, og så kan jeg prøve lidt forskelligt for at se hvordan det påvirker lyden i de forskellige enheder. (Jeg ved godt ca. hvordan det påvirker, men jeg skal helst sidde med det i hænderne.)
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
det du også skal vide det er hvordan dine enheder arbejder, vilken område de bæst arbejder i derfor skal du have data på enhederne.
|
Til top |
|
|
Toebs Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bungi, billedet er meget dårligt, kan du ikke uploade et bedre?
Hvis dit engelsk er i orden kan du lære en masse her inde:
http://ocw.mit.edu/courses/electrical-engineering-and-comput er-science/6-002-circuits-and-electronics-spring-2007/video-
lectures/
|
Til top |
|
|
Bungi Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
det du også skal vide det er hvordan dine enheder arbejder, vilken område de bæst arbejder i derfor skal du have data på enhederne. |
|
|
Ja det skal jo egentlig til. Kan vi prøve at lave et eksempel? Hvis jeg finder en diskant og en bas/mellemtone, er der så nogen der har lyst til at vise mig hvordan fremgangsmåden var for at lave et diagram? Og en beskrivelse af hvordan det så skulle loddes sammen bagefter, så jeg kunne se hvordan det skulle gøres i praksis?
|
Til top |
|
|
Bungi Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toebs skrev:
Hej Bungi, billedet er meget dårligt, kan du ikke uploade et bedre?
Hvis dit engelsk er i orden kan du lære en masse her inde:
http://ocw.mit.edu/courses/electrical-engineering-and-comput er-science/6-002-circuits-and-electronics-spring-2007/video-
lectures/ |
|
|
Jeg skal lige se om jeg kan få taget et nyt billede Til linket: Page not found?
|
Til top |
|
|
5300happiness Lukket konto

Sælger i Fona - Lukket eget ønske
Bruger siden: 16 August 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 405
|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det du ser der er jo så et 1. ordens delefilter. (6dB pr. oktav), ved f.eks. 2. orden (12dB per okatav), så køre du til en bas f.eks. en spole på plus, og en kondensator, mellem plus og minus.
spolen virker både som modstand og spole, da spolen, har en modstand i sig, når man mellem plus og minus sætter en komponent, med modsat effekt, vil den give double effekt af den første komponent.
Alstå en spole giver i lydmæssige sammenhænge en dybere lyd, da den skære høje frekvenser fra. En kondensator fungere lige modsat.
En modstand kan sættes ind af flere årsager. - Det kan være for at dæmpe en enhed lidt, eller for at "beskytte" den f.eks. en diskant. - Du skal regne med at det her er en hel videnskab for sig, og det er en uddanelse i sig selv (bogstaveligt talt) - Det har taget mig et år, at komme til at kunne konsturere delefiltre, for der er mere end enhederne der spiller ind. (intern kabelføring, isolering, kabinet m.m.)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan sandsynligvis ikke bare kigge på sådan en kondensator der, og se 4.7uF (Micro Farrad ), og så købe en bedre kondensator, fra f.eks. Jantzen, og så få bedre lyd.. - Nødvendigvis!
Men med målinger, og udregninger, kan du få dine højtalere til at spille bedre, ved at "omkonstruere" delefilteret, til f.eks. 2. eller 3. ordens.
Men det koster hurtigt en plovmand bare i dele.
|
Til top |
|
|
Bungi Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
5300happiness skrev:
Du kan sandsynligvis ikke bare kigge på sådan en kondensator der, og se 4.7uF (Micro farrenhetz), og så købe en bedre kondensator, fra f.eks. Jantzen, og så få bedre lyd.. - Nødvendigvis!
Men med målinger, og udregninger, kan du få dine højtalere til at spille bedre, ved at "omkonstruere" delefilteret, til f.eks. 2. eller 3. ordens.
Men det koster hurtigt en plovmand bare i dele. |
|
|
Det er bare en højttaler jeg ikke bruger, den skal bare bruges til testing  Jeg er også i fuld gang med læsningen, men jeg ville lige have det med lodningen på plads, altså at tyde et diagram. Jeg har fundet nogle billeder, og tror jeg er ved at forstå det. Den eneste grund til at det ser så kompleks ud i virkeligheden i forhold til på et papir er bare at det er meget sammenpresset for ikke at fylde så meget
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kan læse andre diagrammer er et delefilter jo ikke så forskelligt.
En spole er en frekvensmæssig variabel modstand - lavere modstand ved faldende frekvenser. En kondensator er en frekvensmæssig variabel modstand - lavere modstand mod stigende frekvenser.
En kondensator i serie og en spole i parallel med en højttaler vil give et faldende niveau nedefter (high pass filter) - 12 db/oktav.
En spole i serie og en kondensator i parallel med en højttaler vil give et faldende niveau opefter (low pass filter) - 12 db/oktav.
Ovenn. er simplificeret, for frekvensafrulningen er afhængig af den benyttede højttalers impedans - og den er IKKE lineær.
E
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså når jeg tegner delefilter, gør jeg det på denne måde:

Overstående er fra et af mine egne DIY-prjekter, og jeg mener selv at det er let læseligt 
- Det er jo så 2. orden til bas og mellemtone, og 3.orden (18dB) til diskanten
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
5300happiness skrev:
Altså når jeg tegner delefilter, gør jeg det på denne måde:

Overstående er fra et af mine egne DIY-prjekter, og jeg mener selv at det er let læseligt 
- Det er jo så 2. orden til bas og mellemtone, og 3.orden (18dB) til diskanten
|
|
|
mjoehhhh... Jeg ville nok tegne det lidt mere åbent :)
som dette

__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 22 Marts 2011 kl. 04:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jan, det var da en fin tegning du lige disker op med, sådan skal det se ud, frem for en mp3 tegning
|
Til top |
|
|
heltedellen Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 859
|
Sendt: 22 Marts 2011 kl. 05:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
vil lige rette ,...det hedder micro Farrad
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 22 Marts 2011 kl. 06:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
hej jan, det var da en fin tegning du lige disker op med, sådan skal det se ud, frem for en mp3 tegning  |
|
|
Hehe - den oprindelige er nok tegnet af direkte fra delefilter layoutet - ikke noget forgjort der. __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 Marts 2011 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|