Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 04:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Mangler mere bund/punch (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Marts 2011 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har lige fået et par Mission 794SE's, som er tilsluttet en Marantz CR603 med nogle Supra Ply biwire kabler.

Det spiller rigtig flot - meget detaljeret varm lyd :)

Men desværre er bunden lidt tilbageholden, og har derfor flyttet højttalerne frem og tilbage fra væggen uden de store
resultater. Dog fornemmer jeg en langt bedre bund, når jeg sidder helt tilbage i sofaen, men det duer ikke helt i praksis.

Højttalerne har en side bas, som kan spille enten udad eller indad. Sidste nævnte skulle give den bedste bund, men jeg har
desværre et tv møbel i vejen - det lyder ihvertfald ikke godt når de spiller mod tv bordet.

Gulvet er hårdt, hvilket jeg har ladet mig fortælle er noget skidt. Kunne det hjælpe noget med at stort tæppe i rummet?

Andre gode råd, tips og tricks jeg kan forsøge mig med?

Har overvejet et andet slankt tv møbel, hvis det kan hjælpe.

På forhånd tak

Se mit setup her:

Til top Vis hm_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hm_dk

kenneth74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 25 Marts 2011 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

..hej har selv haft samme problem.. og jeg fik nogle råd om at spille på den anden led af stuen . fordi det kunne være afstanden mellem højtaler og lytte positioen der ikke var optimal..  men det er jo desværre ikke altid det kan lade sig gøre at vende stuen .. men du kan da bare lige flytte pejsen....   

jeg har kun oplevet det med et sæt højtalere... alle andre højtalere jeg har haft har stået på samme plads og de spillede fint..!   så nogle højtalere er bare lidt mere krævene ang opstilling.

Til top Vis kenneth74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth74

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 Marts 2011 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par Dali mentor 6 stående i en stue på 50 kvm. Jeg synes også jeg manglede lidt bund og flyttede så den ene højtaler tættere på et
hjørne og så fik jeg noget mere bas. Jeg har ligesom dig også mest bund/punch når jeg sidder tilbagelænet i min sofa. Arkustikken i min stue er
dårlig da jeg har trægulv.

Jeg lytter interesseret med i denne tråd.
Til top Vis Jackinvestor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jackinvestor

Casper_LC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 Marts 2011 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Jeg ville som du selv nævner også finde et tæppe og ligge under sofabordet, det skader ikke at prøve ihvertfald..:-)
Jeg tror det ville hjælpe lidt..

Til top Vis Casper_LC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Casper_LC

Mugsy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2010
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 26 Marts 2011 kl. 02:23 | IP-adresse registreret  

Jeg vil slå ned på to ting:

1) 60 watt i en multimaskine er sjældent kraftige watt - forvent ikke alverden.

2) Højttaleren går ned til 48hz ved +/- 3 dB - det svarer meget godt til en mindre reol/stander højttaler. Ved at flytte højttaleren og give den en kraftig forstærker kan du muligvis hente en anelse hvis du er heldig, men du får dem aldrig til spille dyb bas, bas af høj kvalitet - ja.

Mit bedste råd er en subwoofer af høj kvalitet.

Til top Vis Mugsy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mugsy

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Marts 2011 kl. 03:16 | IP-adresse registreret  

Du siger selv at du får mere punch ved at læne dig tilbage...
Det lyder som om du, som så mange andre, sidder et sted i rummet hvor nogle lydbølger ophæver hinanden / ikke hæver hinanden forskellige steder i rummet.

Diverse tæpper på gulv, og absorbenter på vægge hjælper sesværre ikke alverden på basgengivelsen, men kan dog "rydde op" i mellemtone- og diskantområdet så "punchet" i bassen bliver mere tydeligt og præcis.

Det helt indlysende vil være at:
Hør musik mens du læner dig tilbage.
Eller... Eksperimenter, eksperimenter, eksperimenter. Alle stuer opfører sig forskelligt. Derfor vil jeg råde dig til at prøve så mange forskellige opstillinger af dine højttalere som muligt i dit rum. Mange af dem lyder sikkert af H! til, men lige pludselig kan det være du rammer en som bare spiller max Det er dog kendt at mange højttaler / rum  spiller mest bas når man sidder tæt på bagvæg.

Desuden er din marantz alt-i-en boks ikke super kraftig. Den spiller godt, men der er selvfølgelig "cuttet" nogle hjørner for at få det hele til at passe ned i det lille kabinet. Prøv med en kraftigere forstærker, for at se om det gør noget ved din basgengivelse.

Udover dette er jeg sikker på at et tæppe på gulvet eller noget dæmpning på væggene vil gavne den generelle lydkvalitet.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Marts 2011 kl. 06:44 | IP-adresse registreret  

din forstærker er en af årsagerne og dit højttaler kabel, prøv at køb et helt almenelig 2,5mm ren kobber højttaler kabel til at starte med Supra kabler er ikke mit store hit i mine øre, og sener en kraftiger forstærker og flyt så lidt rundt på dine højttaler og se om du kan hive lidt mere bas ud af dem og vinkle dem lidt mere ind mod din lytte posicion, jeg har hørt anlæg der kunne spille fin dyb bas på langs i et rum så du skal ikke opgive men giv dig god tid så skal det nok komme
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2011 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

Tak for de rigtig mange fine råd :)

Mht Supra kablerne (Ply2,0/Ply3,4), så jeg har brugt dem i et andet setup med flot resultat. Det var dog i en anden stue, og
med noget langt mere seriøs hifi. Det her er jo et mini anlæg, så måske jeg har brug for nogle helt andre egenskaber og
kvaliteter i kablet?

Jo der er puttet rigtig mange ting ind i den lille Marantz boks, men den imponerer mig på mange måder - både musikalsk og
funktionallitet. Mission forhandleren har også anbefalet højttalerene sammen med Marantz'en.

Hvad siger I til det med sidevendte basser, som skal spille indad, for at få mest dybte - er der noget om snakken?

Jeg overvejer at fjerne tv bordet, for at afprøve teorien, men det er jo ikke bare lige til at fjerne....;)

Hvis jeg sider tilbage i sofaen, er jeg faktisk meget tilfreds med lyden, så anlæget må vel kunne præstere det jeg gerne vil
have. Det jeg mener, er at tingene umiddelbart passer sammen, men rum og omgivelser ødelægger det - korrekt? Ht kablet
kan vel også spille ind her...?

gask
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Marts 2011 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Du skal nok finde ud af om det er bund eller punch du mangler, eller bund og punch. Punchet kommer primært fra
forstærkeren, men den omstændighed at du har mere bas når du sidder tilbagelænet i sofaen, indikere at du har stående bølger
og derfor også områder med for lidt bas. Se i øvrigt at få et tæppe på gulvet. 2*3 meter kan vist gøre det.
Til top Vis gask's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gask

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2011 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

gask skrev:
Du skal nok finde ud af om det er bund eller punch du mangler, eller bund og punch. Punchet kommer
primært fra
forstærkeren, men den omstændighed at du har mere bas når du sidder tilbagelænet i sofaen, indikere at du har stående
bølger
og derfor også områder med for lidt bas. Se i øvrigt at få et tæppe på gulvet. 2*3 meter kan vist gøre det.

Det er nok 1/3 punch, og 2/3 bund jeg mangler, hvis man kan dele det op på den måde ;)

Men igen, så syntes jeg alle ting er opfyldt, hvis jeg sidder helt tilbage i sofaen - ligesom det hjælper også, hvis der spilles
meget højt.

Der har været snakket om et stort tæppe i længe, så det skal da lige prøves af :)

Jeg har måske også haft for store forventninger, men mit lav budget anlæg, som jeg har fået bevilliget :D

Et aktiv sub, som der også bliver nævnt, kan måske også komme på tale, hvis ikke det bliver bedre

gask
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Marts 2011 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at vinkle højttalerne? Jeg mener, hvis højttalerne stå helt parallelt ville jeg tro at de udfaser hinanden.

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2011 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

gask skrev:
Har du prøvet at vinkle højttalerne? Jeg mener, hvis højttalerne stå helt parallelt ville jeg tro at de udfaser
hinanden.

Det hjælper helt klart en del, hvis de er vinklet lidt, men det ændrer ikke på, at man skal tilbage i sofaen, for at få fuldt
udbytte.

EDIT: Det begynder faktisk at ligne noget nu, men de skal vinkles en del, og afstanden til bagvæggen er kun 20 cm nu. Det
er også ligesom jeg har "flyttes" lyden lidt frem i rummet, så man ikke skal _helt_ tilbage i sofaen :)

Så måske jeg skulle prøve nogle andre kabler, bare lige for at prøve noget andet end Supra'en. Skal jeg bare fise i Harald
Nyborg og købe hans guld 2,5 kvadrat super duper kabel - det er jo billigt ;)

Mht til biwire, er det så ikke panelets opfattelse, at det er bedre end single wire? Jeg følte ihvertfald at lyden blev mere
musikalsk opdelt, og dynamisk...

kenneth74
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2011 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

...  hvordan spillede de andre højtalere du havede før .. som stod samme sted ? eller er det dit første set-up.? 

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2011 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Kom lige til at tænke på en anden detalje - nemlig spikes.

Pt står den ene højttaler på nogle fødder for at beskytte gulvet, og den anden på en MDF plade, da jeg ikke har flere fødder.

Planen er, at de skal op og stå på nogle granit fliser, for at beskytte gulvet, og for at min robotstøvsuger ikke skal skramme
de fine højttalere :)

Er der nogen lydmæssige fordele eller ulemper, ved at placere dem på granit sten?

Btw, hvad syntes I om designet på Mission højttalerne? De har ihvertfald en god WAF faktor her i huset, hvilket også har
været medbestemmende

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2011 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

kenneth74 skrev:
...  hvordan spillede de andre højtalere du havede før .. som stod samme sted ? eller er det dit første set-
up.? 

Hvad for nogle højttalere ?

Jeg havde noget være skrammel af et 2.1 Ipod anlæg før, så det er mit først mini anlæg her i huset - har tigget om det længe
tilmed

gask
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Marts 2011 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

At spekulere i kabler i den forbindelse, er for mig at se rent flueknepperi. Hvis du har meget mere bas nogle steder i stuen end i
andre, er det stående bølger.

hm_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2011 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

gask skrev:
At spekulere i kabler i den forbindelse, er for mig at se rent flueknepperi. Hvis du har meget mere bas nogle
steder i stuen end i
andre, er det stående bølger.

Okay...

Det kunne alligevel være sjovt at prøve nogle andre.

Har blot fundet Supraen frem fra de gamle dage, og gik ud fra det var perfekte til jobbet

kenneth74
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2011 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

...  jeg har som sagt oplevet det samme med manglende bas. og jeg bruger  nu højtalerne et andet sted i huset for kunne ikke blive tilfreds..  ( og det var en ret stor gulv højtaler som burde kunne give et pænt bas out-put..  mens mine andre tidligere standere højtalere spillede bare bedere ..!   og begynde med andre højtalerkabler ville jeg ikke begynde på..

Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011
Sendt: 26 Marts 2011 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Hej,

Granit under højtalerne sænker normalt bas niveauet, men gør stereo perspektivet bedre (egen erfaring).
Spikes har det også med at sænke lidt af bas niveauet efter min mening. Du kunne prøve at pille spikesne af og derved bruge
gulvet til at genere lidt bas. Men pas på, bassen der kommer frem ved dette er nødvendigvis ikke den bedste bas (meget
booooomyy). Men du kan jo se om det er det du vil have...

Kim
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 26 Marts 2011 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Det er jo heller ikke alle højttalere med side monteret bas,der har så god en slagkraft, men se lige efter om ikke du har byttet om på +- på den ene højttaler. Og prøv at rykke dem ud, så de står foran møblet istedet for som nu.  En god 150w'er kan nok også levere et større hestespark.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes