Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 15:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Grim, grimme subvoofer=brug hovedanlæg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kbaggen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 April 2011 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Hej,
i forsøget på at komme af med den grimme, grimme (red. synes konen) subvoofer, således den ikke skal stå fremme og skæmme hjemmet, gør jeg mig følgende overvejelse!

Jeg har et 6.1 surround anlæg + et ældre men velspillende stereo anlæg med 2 gulvhøjtaler til (hver har 4x8tommer enheder i(DAnsk Audio teknik selvbyg højtaler "Grandslam")) stående i stuen, og jeg overvejer om man kan tage subvoofer-lyden fra surround anlæget og smide ind stereo anlægget og dermed bruge dette som "subvoofer" når vi ser film osv.!

Der er selvfølgelig "subvoofer ud" for tilslutning af aktiv sub-voofer på den pågældende surround forstærker!

Er der nogle kommentar på at gøre dette?

Og findes et "sub-voofer til 2-ben-han stik"? JA --> http://www.av-cables.dk/lydkabler/subwoofer_kabel/subwoofer_ splitter/standard_subwoofer_splitter_394_da.html

Jeg er med på at det så kan være svært at finde det rette sub-voofer niveau men sådanne er det jo på alle aktive-sub-voofer, hvor man selv justere niveauet?

Hilsen KBN
Til top Vis kbaggen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kbaggen

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 13 April 2011 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre. Men jeg tror ikke det er noget problem, preout sub fra surrounden, trækker du til en line indgang i din stereo forstærker. Den får hermed bare et sub signal ind, som den så forstærker ud til dine højttalere. Så skal du bare finde et passende lydniveau som du stiller forstærkeren på hver gang. Som jeg ser det, burde det kunne virke. Dog kan jeg ikke forstå at subben skal ud, hvis du har 2 stk. store højttalere med 4x8" basser i hver. På den anden side, så skal man selvfølgelig også vælge sine kampe :)

Held og lykke med det.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

kbaggen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2011 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
Dog kan jeg ikke forstå at subben skal ud, hvis du har 2 stk. store højttalere med 4x8" basser i hver.

Min tanke er at 2 så store højtaler i sig selv er mere bas areal end den ene 8 tommer der sidder i subben! Og da den irretere konen og er svært at placere i vores forholdsvisse lille stue! Så da jeg går emre op i god stereo lyd end surround-lyden er mit stereo anlæg helligt :-)

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 April 2011 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Som det allerede så fint er beskrevet kan det sagtens lade sig gøre.

Du har jo flere muligheder for at fintune "subwooferen" i surroundforstærken, så det er bare at få det prøvet af. Hvis højttaler står langt fra fronthøjttalerne i surround systemet skal du nok dele forholdsvis lavt. 80 Hz er muligvis for højt, da lyden sikkert vil kunne retningsbestemmes.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

kbaggen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2011 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Som det allerede så fint er beskrevet kan det sagtens lade sig gøre.

Du har jo flere muligheder for at fintune "subwooferen" i surroundforstærken, så det er bare at få det prøvet af. Hvis højttaler står langt fra fronthøjttalerne i surround systemet skal du nok dele forholdsvis lavt. 80 Hz er muligvis for højt, da lyden sikkert vil kunne retningsbestemmes.

De 2 højtaler styret af stereoamlæg står modsat fjernsyn/fronthøjtaler, og vi vil dermed få sub-lyder bagfra, dvs. i ryggen!

Så er ikke helt med på det med at nedsætte hz og om min surroundforstærker kan det, men det må jeg jo kigge på!

Tak for indput til jer alle!

KBN

Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 April 2011 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke bare flyttet dine stereo højtalere om som fronthøjtalere?
Til top Vis Fimpe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fimpe

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes