| Forfatter |
|
Parion Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 115
|
| Sendt: 17 Maj 2011 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det drejer sig om en dali basis 100 sub som smider 36v ud på minus siden.
Hvorfor
pokker gør den det? Enheden er en 10". Ligeså snart den tændes ryger
enheden i ydre position. Altså enheden popper helt ud til max slaglængde
og bliver der med en brummen.
Jeg har aldrig oplevet noget
lignende. Ser ikke ud som om at det er transistere og lytter som den er
gal med. Hvad kan det ellers være?
Evt en som ligger inde med et diagram eller ved hvor det kan findes udover dali?
|
| Til top |
|
| |
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 17 Maj 2011 kl. 02:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er næsten helt sikkert forstærkerens udgangstrin der er kortsluttet, så den sender ren DC ind i enheden
|
| Til top |
|
| |
Serritzlev Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 323
|
| Sendt: 17 Maj 2011 kl. 07:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bump hvis udgangen var kortslutte er jeg sikker på at sikringen er blæt ind til naboen ???? men en transistor kan være himlet uden at kortslutte.
|
| Til top |
|
| |
Parion Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2011 kl. 08:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aner ikke om det er det ene eller det andet, så fyr endelig løs!!! Jeg smed med hovedet under armen, en 4" gammel test enhed på for ikke at risikere at futte den originale enhed af. Den 4" tommer der døde på stedet.  bantanHvis det er udgangtrinnet er der vel ikke andet for at måle hele skidtet igennem? SerritzlevDet er noget værdi-måling jeg skal ud i så for at finde fejlen?
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 17 Maj 2011 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Parion,
Det er svært at gi´ dig exact løsning på lige præcis hvilken komponent, du skal skifte, der er mange muligheder. Den mest sandsynlige er, at en af udgangstransistorerne, den/dem som har minusforsyning på kollektor, er helt eller delvist kortsluttet. Det er også muligt, at en lille modstand/transistor tidligere i kredsløbet er himlet, og derfor har du skævt strømtræk op igennem forstærkeren til udgangstrinnet. Lad være med at overbelaste din basendhed mere end du har gjort allerede, du risikerer at smelte lakken på tråden i svingspolen og ender op med en delvist kortluttet bas (1ohm i stedet for 4/8), du kan nøjes med at måle med et multimeter uden enhed. Når fejlen er væk skal der være 0 Volt +-50-100 mVolt __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Parion Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2011 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak boydk Jeg prøver at tage et kig på den igen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Maj 2011 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet at "ohme" her over benene på udgangstransistorerne ? Eller måle diodestrækningerne ?
|
| Til top |
|
| |
Parion Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
En kammerat har lave de målinger der. Det var vist ok så vidt jeg forstod.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Parion skrev:
En kammerat har lave de målinger der. Det var vist ok så vidt jeg forstod.
|
|
|
Ok, det lyder spøjst
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
To ting "on the top of my head":
1. Er det muligt at få din kammerat til at måle på de to store elektrolytter (hvis der altså er sådan nogle)?
Både slukket og tændt !
2. Har du mulighed for at tage billeder af selve printet? Helst så detaljeret som muligt - og begge sider?
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
Parion Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal nok lige få ham til at måle på dem hvis de er der... Kan godt klippe et par billeder, dog er der et "hoved" print og 2 lidt mindre som sidder lodret ned så det bliver vel lidt svært at få det hele med.. Ellers tager jeg en foto serie
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
36V passer fint med kortsluttet udgang...det er yderst sjældent det skyldes andre ting...men det er sært der ikke er en en DC protektion som forhindrer DC på udgangen.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
36V passer fint med kortsluttet udgang...det er yderst sjældent det skyldes andre ting...men det er
sært der ikke er en en DC protektion som forhindrer DC på udgangen.
mvh |
|
|
Ja jeg vil også mene at der er sket en "fejl" da de har målt på transistorerne, for 2 af benene burde være kortsluttet i den ene
halvperiode
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2011 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå ja...og den brummer...så er der ingen tvivl...
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Parion Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2011 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
.....Så fik jeg endeligt kigget noget mere på sub modulet. Håber stadig der er en eller et par stykker som er friske på at hjælpe.
Det var ganske rigtigt en transister som var død. Den originale hedder a1015 og jeg fik fat i en erstatning som hedder c557b. Den er nu blevet udskiftet og de -36v er væk. Der ligger så vidt jeg husker kun ganske få milivolt mellem + og - nu som boydk var inde på, så det er vel som det skal være. Den spiller også igen men det er meget lavt. Det kan knap nok høres. En som kan give en hjælpende hånd?
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 04 August 2011 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne lyde, som om din basenhed alligevel har taget skade, prøv evt. at smide en anden enhed på, for at høre om der så kommer "power på l**tet"  , ellers ta´r vi den derfra, der kan selvfølgelig være andre transistorer, der har taget skade uden at det giver DC på udgangen, men første bud vil nok være at prøve med en anden enhed  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Parion Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2011 kl. 01:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet med en højttaler (dali concept 1), det ændrede desværre ikke noget. Stadigvæk minimalt med lyd. Så l**tet er desværre i "udu" forsat  Jeg målte 4ohm på original bassen så mon ikke den har overlevet? Havde også lidt en mistanke til at der nok var andet som var taget med i døden udover den transistor der men syntes ikke jeg har støt på andre som var defekte. Men kan selvfølgelig være jeg har taget fejl igen. Selvom den nye transistor er en erstatning, så kan den ikke få sub modulet til at f@cke up?
|
| Til top |
|
| |
endukender Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?
Bruger siden: 18 December 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 05 August 2011 kl. 07:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du monteret den nye transistor korrekt?? Den har IKKE samme benforbindelser som den originale.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2011 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|

Original
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
| Til top |
|
| |
Parion Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2011 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det fandt jeg naturligvis ud af efter det ikke ændrede en skid i første forsøg, stadig -36v. Kom jo så i tanke om netop at det nok var benene som sad forkert så benene sidder rigtigt nu  Og det er så her jeg er nu. Subben spiller men næsten ingen lyd!  Mange tak fordi i er vågne!
|
| Til top |
|
| |