Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 02:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Jamo 707’ere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
f-t-b-a
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2011
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Maj 2011 kl. 02:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par ældre jamo 707'ere, hvor bassernes ophæng desværre er mørnet op :-(

Jeg har gennemtrawlet nettet efter lidt specs på de gamle enheder, men må med skam erkende, at det ikke er en let opgave.

Det eneste jeg har at gå efter, er nummeret 20383, der er påtrykt magneten, og at det er en 8" enhed. Umiddelbart ligner enheden noget fra en billig serieproduktion, chassiset er udstandset plade, ophænget (det der er tilbage af det) er af skummateriale, membranen er af pap og med omvendt centerdome af pap. Jeg har vedhæftet en simpel opmåling af enheden - jeg garanterer ikke for 100% nøjagtighed, men det er deromkring :-)

Jeg har med stor interesse læst Aarestrups tidligere indlæg, hvor han skriver om hans valg af Seas 1288 enheden som erstatningsenhed til hans jamo 7.7'ere. Mine Jamo'er er imidlertid de noget ældre 707'ere (vist nok fra 1993-94), med to 8" enheder i push-pull konfiguration - den ene spiller mod et lille lukket kabinet bag mellemtonerne og diskanten, den anden spiller i et større kabinet i bunden med basporten. Så de to højttalere er desværre ikke direkte sammenlignelige :-(

Skulle der være nogen her, der ligger inde med lidt data på mine enheder - også gerne på mellemtonerne og diskanten? Eller endnu bedre, nogen, der har erfaringer med renovation af Jamo 707'ere?

Til top Vis f-t-b-a's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af f-t-b-a

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Maj 2011 kl. 05:45 | IP-adresse registreret  

Nye skumkanter er vist ret betalelige -  F.eks Basrep siges at gøre det rigtigt pænt, og til en fornuftig pris -  det er billigere end at kaste nye og anderledes enheder i dem.

Ja - Enhederne virker billige i udseende, med dere presset stål chassi - men fejler bestemt ikke noget i virkemåden.

(Godt de sidder skjult :)

Jeg har en service manual på de 707'ere et sted i flytterodet, så jeg leder lige

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Maj 2011 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke bidrage med det helt store, har selv et sæt 707i (den sidste i serien med push/pull-systemet) 

Mener den "mundrette" betegnelse er: _JAMO 20383 8" paper cone woofer (6 OHM)_ men da Jamo fik enhederne leveret fra andre producenter bla. Peerless og Seas er det hurtigste nok at spørge hos Jamo selv, hvilken producent/enhed(er) de brugte på denne model.

Bond  

f-t-b-a
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2011 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Tak for de gode råd.

>jan-stevns - Skulle du finde manualen, ville jeg være meget taknemmelig for en kopi.

>Bond - Hvordan oplever du de højere oktaver på dine 707i'ere? Jeg synes mine er en smule skingre i diskanten, men jeg skal snart låne et par nyere forstærkere (kan ikke lige huske mærkerne) og er spændt på om det hjælper med en forstærker, der har flere muskler i forhold til min gamle Onkyo TX-SV717 pro surround recciever.

Jeg har spurgt efter alle data på enhederne hos Jamo - bl.a. Thiele/Small parametre mm. Hvis det bliver aktuelt at skifte enhederne. Jeg poster data på enhederne, hvis jeg hører fra Jamo

Basrep har allerede svaret og har givet en fin pris på at skifte ophæng, så det overvejer jeg meget kraftigt. Men legebarnet og nørden i mig skriger på at finde loddekolben frem, så derfor er jeg endnu ikke helt sikker på, om det er den vej jeg vil gå.

Jeg havde overvejet at skifte enhederne, efter at have læst Aarestrups indlæg, hvor han har stor succes med at bruge Seas 1288 enheder i stedet for de originale. Jeg synes det kunne være et spændende lille projekt, at se om jeg kunne få lidt bedre lyd ud af mine gamle højttalere, ved at skifte til nogle andre nye enheder, og derefter gå i gang med at optimere delefilter :-) Det vil uden tvivl blive lidt dyrere, men formentligt også ret sjovt og lærerigt - og går det helt galt kan jeg altid sætte de gamle enheder i igen med nye kantophæng.

Er der nogen af jer, der har evt. kan henvise til gode tråde hvor andre har kastet sig ud i at optimere gamle højttalere på samme måde?

Jeg vedlægger lige et stemningsbillede af to enheder. Skumophænget faldt nærmest fra hinanden, bare jeg kiggede på enhederne, så jeg kan forestille mig, at de har haft det hårdt på det sidste.

f-t-b-a
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2011 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Beklager de underlige æ, ø og å tegn - der er et eller andet galt med sprogindstillingerne i firefox...  

Update- Har nu været inde og rette indlægget med Internet Explorer i stedet for Firefox - håber det virker nu :-)

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2011 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

">Bond - Hvordan oplever du de højere oktaver på dine 707i'ere? Jeg synes mine er en smule skingre i diskanten, men jeg skal snart låne et par nyere forstærkere (kan ikke lige huske mærkerne) og er spændt på om det hjælper med en forstærker, der har flere muskler i forhold til min gamle Onkyo TX-SV717 pro surround recciever."

Mine 707i bliver brugt som centerhøjttalere i surround sammenhæng og bliver "fodret" af et Sony effekttrin, N9000ES i brokobling ....... så ingen skingre lyde her

Men som du selv er inde på kræver det meste af Jamos program, muskler = ampere.

Bond

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Maj 2011 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale dig selv at skifte kanterne, når du nu er i DIY mpde.

Det kan gøres for ca en 50'er pr enhed, og er ikke særligt svært; men kræver tålmodighed og omhu.

Jeg har med stor tilfredshed købt kanter og materiel hos Audiofriends i Holland, de har også en god instruktion, så kan du jo selv vurdere opgaven.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

f-t-b-a
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2011 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Det var en god ide erlingt kom med - jeg kaster mig fluks ud i en bestilling af 8 nye kantophæng til mine 4 Jamo'er  Jeg vender tilbage med et billede af resultatet når jeg er færdig med dem.

Jamo har ikke svaret endnu, men hvis de skriver noget om T-S parametre på enhederne, kommer der også lige et indlæg med data på basenhederne.

f-t-b-a
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2011 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Så kom der svar fra Jamo/Klipsch.

Deres svar er i korte træk, at Klipsch, der købte jamo i 2005, ikke fik særligt mange ældre modeller eller tekniske data på ældre modeller med. De har desværre hverken tekniske data, T-S parametre på hverken Jamo 707 eller 707a. De har heller ikke erstatningsenheder på lager. Deres anbefaling ligger op ad det råd jeg fik af erlingt, nemlig at få renoveret de eksisterende enheder.

Jeg har nu bestilt 8 nye ophæng ved audiofriendes i Holland, og venter spændt på en ordrebekræftelse.

Nu skal jeg have skilt de sidste to 707'ere ad, og se hvordan enhederne ser ud i dem - de skal renoveres under alle omstændigheder, da alle 4 gerne skulle lyde ens. Skulle der være bare en af dem, der er intakt, tror jeg at jeg vil prøve at måle t-s parametrene selv eller finde en, der kan hjælpe mig med det. Når jeg har fået målt data, vil jeg lægge dem ud i denne tråd.

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2011 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Hvordan kommer du ind i højttaleren ? har du aflistet en af siderne eller kan frontbafel eller bagside afmonteres ?

Bond  

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 Maj 2011 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har kigget i gemmerne og indtil nu kun fundet en eksploderet tegning af det indre.

Men - som du selv er inde på - nye kanter er jo nok også den bedste løsning , så er de da så tætte på det originale som muligt.

Jeg har selv haft et sæt 707i - men fundet basgengivelsen lidt for skvulpende - det er nok set i forhold til mine 1302'er der er anderledes kontante.  

Men fra mellembas og op - er 707i skam ikke uden evner.  Lidt til dem der mener man s_skal_ have en kraftig forstærker til dem, det er ikke en nødvendighed, men de elsker det :)

f-t-b-a
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2011 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

>Bond - Jeg kom ind i højttaleren ved at skrue foden/bundplanen af. Den bliver holdt på plads af 6 skruer, og en form for tætningsliste, der er klistret på bundpladen. Når skruerne er taget ud kan man lirke lidt med bunden og løsne bundpladen, hvorefter den kan tages forsigtigt af. Inde i kabinettet er der monteret en plade af et kegleformet skummateriale, der kan løsnes og tages ud med lidt forsigtighed. Dæmpematerialet er klistret fast med noget sort klistret fugemasse på et par punkter i siderne. På billedet lidt længe oppe, kan du se højttalerene med bunden i vejret, når bundpladen er skruet af og dæmpematerialet er fjernet - man kan lige ane delefilteret, der sidder inde bag terminerne. Du kan komme til det hele indvendigt, når bundpladen, dæmpematerialet og de to basenheder er pillet ud :-)

>jan-stevns - Tak fordi du prøve at kigge efter tegningen - ærgeligt, at den er gået til. Jeg er også spændt på at få prøvet et spille med dem når der er nye ophæng på. Jeg tænkte på, om jeg kan komme den lidt svampede bas til livs, hvis jeg bi-amper højttalerene med et stort effekttrin på basserne? Men måske er bassen bare karakteristisk for den type push-pull konfiguration?

f-t-b-a
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2011 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

I dag kom pakken fra Audiofriends.com i Holland med 8 nye ophæng til mine jamoer

Det hele var pakket pænt ned i en solid pap-æske, limen og penslerne var sat fast med tape i hver ende af pakken, så de ikke kunne blive rystet rundt sammen med de 8 ophæng, der var puttet i en plastcpose - nydeligt arbejde. Prisen på 50€ finder jeg billig, jeg fik en pæn rabat fordi jeg købte 8 ophæng og ekspeditionen er professionel og ret hurtig. Jeg forestiller mig, at paypal er hurtigere og meget billigere end den bankoverførsel jeg valgte - jeg måtte slippe 240 kr. for at få overført 50€ med hjælp fra  gribbene i Danske bank  

Limen er sat fast med tape i den højre side af æsken og penslerne sidder med et stykke tape i venstre side(kan ikke ses på billedet). Nu glæder jeg mg til at komme i gang med arbejdet en af de kommende dage.

Multi-egern
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004
Lokalitet: Fyn Nord
Sendt: 18 Juni 2011 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Lækkert projekt, altid sjovt, selv at kunne lave sådan nogle ting, og samtidig spare en masse penge :)

f-t-b-a
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2011 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Takker :-) Det er gået over al forventning. Jeg har nu fået skiftet ophæng på de 4 af enhederne, og resultatet er nærmest overvældende. Højttalerene spiller lækkert, og bassen er dejligt dyb. Det jeg tidligere skrev om en svampet bas tilskriver jeg de manglende og ødelagte kantophæng, for nu er den ret kontrolleret og der er helt anderledes punch i dem - eller sagt på en anden måde nu spiller de som de skal  Nu skal der leges med en bi-amping og andet godt.

Det var ret let at følge vejledningen, der lå på firmaets hjemmeside. Det hele var grundigt beskrevet, og ret let at følge. Der må gerne bruges meget lim, jeg kom til at spare en smule på limen (for at undgå at grise med den) ved den første enhed, så den måtte have lidt ekstra, da jeg blev klogere. De timer der er brugt på projektet er bestemt givet godt ud, og jeg glæder mig til at komme i gang med de sidste 4 enheder, når jeg får lidt tid til det. Jeg sætter lige et par billeder ind, når jeg kommer dertil. Men jeg kan hilse og sige, at det er ret let og ligetil, at reparere kantophæng selv. Jeg giver gerne en hånd eller lidt fif, hvis nogen har brug for hjælp her i området (østjylland).

Den ene af de enheder, jeg skal have lavet har stadig det gamle kantophæng intakt, så jeg håber at der er en, der vil hjælpe mig med at få målt Thiele-Small værdierne på den. Jeg har skrevet en anden tråd med det spørgsmål her i forum. Indtil da, vil jeg give mig i kast med at få de andre tre enheder fikset.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 Juni 2011 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

f-t-b-a skrev:
Prisen på 50€ finder jeg billig, jeg fik en pæn rabat fordi jeg købte 8 ophæng og ekspeditionen er professionel og ret hurtig. Jeg forestiller mig, at paypal er hurtigere og meget billigere end den bankoverførsel jeg valgte - jeg måtte slippe 240 kr. for at få overført 50€ med hjælp fra  gribbene i Danske bank

Jeg mener at kunne huske, at man skal vælge den betalingsoption der hedder noget med at afsender og modtager deler overførselsomkostningerne. Det koster dig 20 kroner. Sådan har det i hvert fald tidligere været i Danske Bank.

Du har ret i dét med gribbene i bankverdenen. Bemærk hvor lang tid bankerne beholder dine penge tæt til kroppen for at suge renter! Det kan ofte tage op til en uge med en overførsel mellem to banker. Halleluja...hvor det kører for dem... 

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes