Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 20:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bas/mellemtone kører skævt. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 29 Maj 2011 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Hej forum.

Jeg har en enhed der kører skævt. Det er bas/mellemtonen (den øverste) i en Focal 716 s. Jeg har haft enheden ude, og det er somom spolen køre på magneten. Hvis man forsigtigt trykker det rigtige sted (skævt på spilleretningen) forsvinder mislyden.

Det er nogle højtalere, som jeg købte for et par dage siden, så jeg er meget ked af det
Om årsagen er flytningen eller testen herhjemme efterfølgende er jeg ikke sikker på.
Forstærkeren er Primare A301. Jeg skruede langsomt op til kl 2, for at finde en evt. forvrænge grænse - jeg fandt den ikke. Så skruede jeg ned på kl 12 og lod dem spille en 30 mins tid, indtil jeg hørte mislyden.

Skal jeg have en ny enhed, eller findes der et fif? Er HIFI-freaks bedste bud på forhandler?
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 29 Maj 2011 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

hvis svingspolen har overlevet torturen uden at blive oval...kan du måske nok redde enheden ved at centrere svingspolen påny - altså løsne skruerne og på med en lavfrekvent sinustone
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Maj 2011 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Nissemanden: Du kan også vippe ophænget af rammen, centrere enheden og lime den fast igen(det hele foregår af en omgang). Det er lidt grænseoverskridende når man gør det første gang, men det er lige ud af landevejen Som den spiller nu har du jo ikke meget fornøjelse af den.

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2011 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Svingpolen har vel overlevet (ja torturen), hvis jeg kan "tvinge" spolen til at gå fri?

Løsne skruerne, hvilke skruer mener du?

Tante Berg
Jeg har vist brug for en grundigere gennemgang ag hvad du mener ? Jeg kan ikke umiddelbart se, hvor jeg kan skille enheden ad.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2011 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Nissemanden: Hvis enhed virker, så er det vejen frem at pille enheden ud og stille den på et bord på magneten. Så tager du en meget sløv kniv(selv bruger jeg en kitte-kniv) og 'skraber' ophænget at jernrammen. Så rengør du ophænget(får de gamle limrester af både ramme og ophæng. Så 'lægger' du ophænget på plads i rammen og skubber opefter med fingrene på konen. Der kan du mærke hvor enheden skraber på, og ikke mindst hvor den ikke skraber på. Du skal selvfølgelig trække ophænget derhen hvor enheden ikke skraber på Du kan eventuelt sætte et lille mærke med en tush på rammen, så du ved i hvad retning du skal 'tvinge' ophænget. Derefter er det bare at påføre lim på både ophæng og ramme, og placere ophænget der hvor den ikke skraber. Ophænget skal være under pres under tørringen(12-24 timer). Og så skullle du gerne ha' en enhed der virker i mange år endnu.
Ovenstående er selvfølgelig forudsat at ophænget er intakt. Det er ligegyldigt om det er gummi eller skumophæng. Cirka midt på siden af dette link er jeg selv igang med at reparere to basenheder. Dem centrerede jeg uden brug af sinustone. Jeg følte mig frem. Det var nemmere end frygtet.

min egen redning af to basenheder

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Maj 2011 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Du kan nok heller ikke skille enheden ad, men må ty til samme fremgangsmåde man bruger når man skifter kantophæng  (masser af gør det selv videoer på nettet)

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2011 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

ginger skrev:
hvis svingspolen har overlevet torturen uden at blive oval...kan du måske nok redde enheden ved at centrere svingspolen påny - altså løsne skruerne og på med en lavfrekvent sinustone

Jeg har prøvet dette. (det virkede som nemmeste 1. skrit)

Det har faktisk hjulpet meget!

Jeg fandt en 30 hz testtone. lod den spille og kunne tydeligt høre at "flapningen" mindskedes for til sidst at forsvinde. Så skruede jeg lidt op, ventede til "flapningen" forsvandt. Dette har jeg gentaget mange gange, og kan nu nå til kl 11 før det begynder at flappe. Derfra virker det ikke somom trikket virker længere - skal det have længere tid? jeg vil også helst undgå at tortere enheden (og især de andre fine enheder) mere.

Jeg er dog stadig ikke helt tilfreds. Det virker somom enheden stadig er lidt mere "tilbageholdende" end dens makker i den anden højtaler.

Jeg kan ikke finde videoer med folk der skifter kantophæng (kender ikke engelske søgeord) - kan jeg få et link?

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2011 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Nissemandden: Flytning af højttaleren burde ikke ha' noget at sige. Jeg gad vide om der er skiftet ophæng på dem(men det er i så fal ikke på grund af ælde, for højttaleren er vist ikke så gammel?), og så er den ikke centreret korrekt. Du kunne jo starte med at dreje enheden 180 grader, så det der før var op på enheden nu vender ned. Det ville jo være det nemmeste, hvis det så afhjælper problemet....

Iøvrigt hedder højttalerophæng 'speakersurround' på udenlandsk

Her er en video af 'how to do'

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Maj 2011 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Nissemanden skrev:

Jeg kan ikke finde videoer med folk der skifter kantophæng (kender ikke engelske søgeord) - kan jeg få et link?

http://www.audiofriends.nl/pdf/refoaming.pdf
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Maj 2011 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Der er en anden mulighed som jeg før har prøvet med succes på en enhed der var skævt centreret. Man skal bruge et stykke kraftig sytråd som vikles en halv gang rundt om membranen nede ved centerstyret. Så kan man trække svingspolen i den rigtige retning ved at binde sytråden fast til chassiet og stramme tråden indtil svingspolen ikke skraber på.

Hvis du trykker med en finger på membranen rundt om centerdomen og finder det sted der er værst, skal svingspolen trækkes væk fra dette sted.

Hele operationen kan klares på 5 minutter.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2011 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

nesdam skrev:

Der er en anden mulighed som jeg før har prøvet med succes på en enhed der var skævt centreret. Man skal bruge et stykke kraftig sytråd som vikles en halv gang rundt om membranen nede ved centerstyret. Så kan man trække svingspolen i den rigtige retning ved at binde sytråden fast til chassiet og stramme tråden indtil svingspolen ikke skraber på.

Hvis du trykker med en finger på membranen rundt om centerdomen og finder det sted der er værst, skal svingspolen trækkes væk fra dette sted.

Dette virker faktisk overraskende godt :) Enheden blev dog trukket mod det sted, hvor det larmede mest.
Man kan høre snoren lidt ved 30 hz testoner - så ikke perfekt men bedre.

Når jeg får tid og mod til det vil jeg dog prøve at skille enheden ad og centrere den på ny.

Tak for hjælpen allesammen

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 Maj 2011 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Nissemanden skrev:
nesdam skrev:

Dette virker faktisk overraskende godt :) Enheden blev dog trukket mod det sted, hvor det larmede mest.
Man kan høre snoren lidt ved 30 hz testoner - så ikke perfekt men bedre.

Når jeg får tid og mod til det vil jeg dog prøve at skille enheden ad og centrere den på ny.

Tak for hjælpen allesammen

Nu ved jeg ikke hvor tyk en snor du har brugt, men den må ikke være ret kraftig af hensyn til eventuelle mislyde. Den behøver ikke at kunne holde til et særlig kraftigt træk. Det kan være nødvendigt at fiksere tråden med et par små klatter lim hvis den blafrer for meget.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2011 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt noget lidt tykt sytråd. Problemet er at snoren svinger med, og ved visse frekvenser er der åbebart konstruktiv interferens (hed det vist i fysik^^)

Men så længe jeg ikke spiller den samme tone konstant, så går det fint

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes