Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2025 | 01:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nedadvendt basenhed (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DroaZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 August 2011 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige et hurtigt spørgsmål.

På nogle subwoofer, sidder basenheden under subwooferen, og derfor pejer derfor direkte mod gulvet.

Antag nu, at I bor på 4. sal. Tror I at det vil have nogen betydning at basenheden pejer nedad, ift. underboerne?
Her tænker jeg på at frekvensen for basenheder er den samme, og går lige meget igennem materiale, vil det så gøre nogen
forskel hvilken vej den pejer?
Til top Vis DroaZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DroaZ

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 August 2011 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Hmm.. Umiddelbart ikke, da så dybe toner går igennem gulv, om det er med "udafvendt" bas el. Nedad vendt.
Der er sikkert andre herinde der har mere forstand på det end jeg, men udgangspunktet må da være det samme, da man ikke ønsker en
konstruktion på subwoofere, som værende mere til gavn for underboen end for ens eget lytterum.

Mvh.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 06 August 2011 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Er det virkelig så svært at forestille sig en bas enhed på 10-12-15"der banker direkte ned i gulvet,i forhold til en fremad rettet,vil genere sin underbo mere. 

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 August 2011 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Hvis subwooferen ikke rørte ved gulvet ville det være uden betydning hvilken vej den vendte. Når subwooferen derimod rører gulvet kan den sætte gulvet i svingninger i den retning som det bedst kan bevæge sig i (op/ned). Hvis lyden fra subwooferen rammer gulvets egenresonans vil den nemt kunne sætte det i sving.

Det gælder altså om at afkoble subwooferen fra gulvet. Det vil være en fordel samtidig at sætte subwooferen i et hjørne.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Sendt: 07 August 2011 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Er det virkelig så svært at forestille sig en bas enhed på 10-12-15"der banker direkte ned i gulvet,i forhold til en fremad
rettet,vil genere sin underbo mere. 

carsten

Hvor mange subs og tilhørende, hvad pointen er her, bassen på den, "rører" direkte gulvet??
Nok liige ingen, jeg har da aldrig set én konstruktion lign. Muligvis der er nogle af disse nedad vendte Subs der giver mere bragen til dem der nu
måtte befinde sig under gulvet til ejeren af denne!, men efter alt at tyde, må producenten der har udviklet dem, da taget højde for at lyden fra
subs'ne IKKE skal hamre igennem til naboen.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda

Maximilian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 August 2011 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Nedadvendt, forudvendt, bagudvendt - lige meget - hvis du har/får problemer med at gulvet (eller underboernes lofter)
vibrerer - så ville Auralex subdude eller Auralex Gramma være effektivt til at afkoble (særligt fra trægulv) og holde gulvet i ro.
Bonus: renere og mere præcis bas
Til top Vis Maximilian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximilian

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Sendt: 07 August 2011 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Jeg kan love dig for at en nedadvendt  bashøjtaler generer, min overbo har et par hjemmebygget af slagsen. Det er ligemeget hvor langt han skruer ned og hvormeget han afkobler fra gulvet så har jeg mere bas end ham. Men bas generer generet naboer fordi den er så energi rig.
Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Sendt: 07 August 2011 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

En stor haveflise under subben vil ikke kun gavne din underbo, men især også lyden fra din sub, der straks strammes op og
bliver mere veldefineret. Bedste tweak til prisen
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

DroaZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2011 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Tak for alle de konstruktive svar. Jeg havde selv en forestilling om at det ikke gjorde nogen forskel om hvilken vej basen
vender, da bølgelænden er det samme. Hvis basen går igennem gulvet i min lejlighed er det uundgåeligt for samtlige sub's.

Hvis lyden bliver for voldsom for underboen, bliver løsningen måske en afkobling.

DroaZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2011 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Det skal lige siges, at jeg var nede i HIFI-klubben på åboulevarden, hvor en ekspedient sagde at det havde en stor betydning,
og at en bas med nedadvendt basenhed ville være et dårligt valg, hvis jeg havde en underbo.

Maximilian
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2011 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved er en bølgelængde ved 20 hz ca. 17 meter lang - så det at flytte basenheden 40 cm. burde i sig selv ikke have
så meget at sige

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 August 2011 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Nej, principielt burde placeringen af enheden i boksen ikke have meget at sige, p.g.a. de lange bølgelængder i bassen. Eneste forbehold overfor det er muligvis, at bassen kan sidde så tæt på gulvet, at gulvet optræder som en tryklader på basmembranen - så er det muligt, at det betyder noget.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 07 August 2011 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Når basenheden vender mod gulvet, vil der være en forstærkning af bassen på 3 db hvis den står noget ude på gulvet og 3db mere, hvis den står tæt ved væggen og inde i hjørnet 3 db yderligere. Derfor bevæger enheden sig næsten ikke i forhold til det lydtryk, der høres. Så bassen vil lyde voldsommere ude ved lyttepositionen, end nede hvor den sidder. Så underboen vil ikke være mere generet, af den grund.

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 August 2011 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Når basenheden vender mod gulvet, vil der være en forstærkning af bassen på 3 db hvis den står noget ude på gulvet og 3db mere, hvis den står tæt ved væggen. Derfor bevæger enheden sig næsten ikke i forhold til det lydtryk, der høres. Så bassen vil lyde voldsommere ude ved lyttepositionen, end nede hvor den sidder. Så underboen vil ikke være mere generet, af den grund.

Sådan!

Klart så selv jeg kan forstå det.

Respekt!
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Sendt: 07 August 2011 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Når basenheden vender mod gulvet, vil der være en forstærkning af bassen på 3 db hvis den står noget ude på gulvet og 3db mere, hvis den står tæt ved væggen og inde i hjørnet 3 db yderligere. Derfor bevæger enheden sig næsten ikke i forhold til det lydtryk, der høres. Så bassen vil lyde voldsommere ude ved lyttepositionen, end nede hvor den sidder. Så underboen vil ikke være mere generet, af den grund.

Ok, lad mig gætte -  du har IKKE en overbo med nedadrettede basser.?

Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2011 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Nullergøj

Nææææææææææh, men en underbo, der nyder mine nedadvendte brumbasser.  Før dem, havde jeg fremadrettet bas (snell C org), brokkeriet var den samme. Ligesom karakteren af bassen hun kunne følge med i.

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 August 2011 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

DroaZ skrev:
Jeg har lige et hurtigt spørgsmål.

På nogle subwoofer, sidder basenheden under subwooferen, og derfor pejer derfor direkte mod gulvet.

Antag nu, at I bor på 4. sal. Tror I at det vil have nogen betydning at basenheden pejer nedad, ift. underboerne?
Her tænker jeg på at frekvensen for basenheder er den samme, og går lige meget igennem materiale, vil det så gøre nogen
forskel hvilken vej den pejer?

Det jeg har forstået med en ned af vent bas på nogle sub er at den bliver afstemt med den afstand til gulvet for den reneste lyd  men mest på HIFI siden skulle ikke betyde så meget når der snakkes film lyd

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 August 2011 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Når basenheden vender mod gulvet, vil der være en forstærkning af bassen på 3 db hvis den står noget
ude på gulvet og 3db mere, hvis den står tæt ved væggen og inde i hjørnet 3 db yderligere. Derfor bevæger enheden sig
næsten ikke i forhold til det lydtryk, der høres. Så bassen vil lyde voldsommere ude ved lyttepositionen, end nede hvor den
sidder. Så underboen vil ikke være mere generet, af den grund.

Nemlig. Min underbo var ikke helt glad ;-) så jeg satte mine A/III (som jo bekendt har en nedadvendt bass mekanisk koblet til
gulvet) op på spikes for at reducere bassen lidt. Det hjalp. Så flyttede jeg højttalerne lidt længere ind i rummet, og det hjalp
endnu mere. Hvis naboerne skal forstyrres mindre så skal subwoofer væk fra gulv, væg og hjørner.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2011 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

eggers

Det er ikke noget problem med type A, som vi to jo har. Det du har gjort, er ikke andet end at skrue ned for din bas. Din basenhed laver ikke en skid. Jeg her flere gange, for at tjekke ophængene før de blev skiftet åbnet mine. Mens de var det, spillede jeg på basserne med samme styrke som jeg plejer. De laver ingenting, netop fordi rummet og bassens placering, forstærker bassen. Monteret ude foran oppe på baffelen, skal de bevæge sig væsentligt mere for det samme lydtryk. Der er ingen problemer i at have bassen nedad. Kun lavere forvrængning ved høj volumen.

Maximilian
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2011 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

eggers skrev:
allanowich skrev:
Når basenheden vender mod gulvet, vil der være en forstærkning af bassen på 3 db
hvis den står noget
ude på gulvet og 3db mere, hvis den står tæt ved væggen og inde i hjørnet 3 db yderligere. Derfor bevæger enheden sig
næsten ikke i forhold til det lydtryk, der høres. Så bassen vil lyde voldsommere ude ved lyttepositionen, end nede hvor den
sidder. Så underboen vil ikke være mere generet, af den grund.

Nemlig. Min underbo var ikke helt glad ;-) så jeg satte mine A/III (som jo bekendt har en nedadvendt bass mekanisk koblet
til
gulvet) op på spikes for at reducere bassen lidt. Det hjalp. Så flyttede jeg højttalerne lidt længere ind i rummet, og det hjalp
endnu mere. Hvis naboerne skal forstyrres mindre så skal subwoofer væk fra gulv, væg og hjørner.

Ift. at subben skal væk fra gulv, væg og hjørner - så synes jeg det er vigtigt at skille tingene lidt ad. Ift. gulv er det oftest et
problem at subwooferen ikke er afkoblet (her er spikes i sig selv normalt ikke noget der afkobler - snarere Auralex
subdude/gramma), og at selve subwooferkabinettet kommer i svingninger i nogen grad, hvorefter den så sætter gulvet i
svingninger. Nogle subwoofer typer gør dette mindre fx "dual-opposed" subwoofere med to modsatrettede enheder som fx.
B&W pv1, Seaton Submersive, Epik Empire m.fl. - hvor kabinettet er helt roligt selv ved høje lydtryk.

Ift. at fx hjørner forstærker basen, så er dette egentligt kun positivt ligesom ved roomgain (hvor mindre rum typisk vil
forstærke bassen under 30-40hz) såfremt man vha. eq kan opnå en flad frekvensresponse - hvis ikke man gør dette vil
visse områder i subbens frekvensområde blive kunstigt oppustet - men hvis man eq'er den flad så får øget "headroom"
(mulighed for at spille højere uden forvrængning) hvilket er vældig godt.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes