Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 00:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Karlson K15 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 10 August 2011 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Er blevet lidt hooked på tanken om at udsmykke hjemmet med et pat Karlson kabinetter med fullrange enheder. Det skal selvfølgelig være den originale K15 model, beregnet til 15" enheder men som udmærket kan bruge 12" og måske endda 10", selv om sidstnævnte ikke er gængs fullrange eller coaxial-størrelse.

Er der nogen som har Karlson højttalere og kan fortælle lidt om modellen, hvilke(n) enhed(er) som er i og hvordan de performer?

Endelig hvis nogen har et pat K15 kabinetter i krydsfiner i god stand eller ved hvor der evt. er et par, så hører jeg gerne nærmere.

Skal understrege at der ikke er tale om Carlson/Sonab højttalere!

Til top Vis Siglon_V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siglon_V

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 August 2011 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

De bliver nok svære at finde herhjemme. De var kendt for en hurtig og præcis (omend ikke dyb) bas, og har osse været benyttet professionelt til f.eks. basguitar. Boksen var opbygget som en kombineret multiresonator og refleksboks. Konstruktionen daterer sig vist tilbage til halvtredserne. 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2011 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Tak, mollecon. Ved godt hvordan funktionaliteten er og kender de 2 bedste links til viden om denne type baskabinet, så håber mest på at nogen med personlig erfaring med dem vil give sit besyv med. Og hvis nogen nu er blevet interesseret:

http://home.planet.nl/~ulfman/

http://gainclone.com/Karlson/index.php?PHPSESSID=7e210d947e3 fc2b4f9cece2dd02ae5ea&board=1.0

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 August 2011 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Kender udmærket Karlsson konstruktionerne. Ganske rigtigt populære i 50érne. Når der ikke er nogen som har dyrket dem i 50 år skyldes det at de IKKE kan hamle op med nyere diy højttalere. Hvis du ønsker at lave noget med hurtig bas og høj effektivitet er TQWT langt at foretrække. Bagdelen er at det bliver nogen store "køleskabe" som har en negativ waf faktor.
Jeg har et sæt Altec coax 12" (99db/w, 28hz, 60w) liggende der var beregnet til sådan et par kasser, projektet opgivet grundet beregnet størrelse. 
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2011 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Hullevad, det der er jo bare et vink med en vognstang om at de Altec enheder tigger om et par Karlson K15 kasser.

Lad mig også tilføje at der selvfølgelig skal stå par og ikke pat! Ved ikke hvad det er med mine fingre.

Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2011 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

hullevad, når nu du kan skrive en så hård udmelding om kvaliteten af gengivelsen fra Karlson contra TQWT er jeg nysgerrig efter at vide hvad der ligger bag.

Hvilke Karlson kabinetter og med hvilke enheder har du hørt? Og sat op imod hvad?

Mvh

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2011 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har rodet med at bygge højttalere i over 40 år. En af mine konstruktioner var baseret på Karlson´s principper. Desværre var resultatet ikke bedre end en god gammeldags bas reflex afstemning. Enhederne var University som gik konkurs først i 60érne. De havde deres storhedstid et 10 år før. Delefilteret var det originale i begge tilfælde.
Det nytter ikke noget at være så nostalgisk, duede Karlson´s konstruktioner var der nok nogen som havde taget dem op igen. Der er gjort meget store fremskridt de sidste 55 år.
Det kan selvfølgeligt være underholdende at rode med antikke enheder. Jeg har et par "Black cone" som spiller forrygende godt i forhold til de kr. 400,- de kostede at bygge. Se nærmere på Troels hjemmeside, det er ikke high-end men de kan et eller andet med stemmer.
Jeg har lavet mange konstruktioner der IKKE duede, man bliver sjældent rig, men forhåbentligt klogere.

Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2011 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Mjahh, det siges at være meget vanskeligt at ramme rigtigt i egne Karlson konstruktioner.  Og de skulle jo efter sigende have en dynamik og umiddelbarhed i øvre bas, som ingen andre.

Her er en konstruktion, hvor det vist bare er en 15" enhed som spiller Dave Brubeck med Take Five. Synes jo at den sparker fra sig.

http://www.youtube.com/watch?v=-povGo16gRI

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2011 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Siglon V
Jeg kan kun sige at det er med at gå i gang med krum hals!
Enheder som er +/- 50 år gamle vil jeg ikke anbefale at bruge.
Der findes et firma som producerer nye Altec 15" coax, nemlig Great Plains audio.
Ikke billige, men pengene værd, hvis man er til høj effektive dynamiske enheder.
Hvis det ikke viser sig at Karlson er løsningen kan du altid bygge en bas reflex "ligkiste" (så store bliver de!) som kan spille skræmmende højt og dynamisk.
God fornøjelse!

angute
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 August 2011 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Siglon V

Prøv at kigge på denne side. Du skal lige scrolle lidt ned ad siden.
Han er nok den eneste der har erfaring med dem!
Mvh.
Til top Vis angute's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af angute

Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2011 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Tak hullevad. Vidste ikke at produktionen af Altec enhederne var fortsat. Der er skrevet et par steder at Altec 604 coax enheden er god i det opprindelige Karlson K15 kabinet.  Faktisk har jeg et par Philips AD12100 12" i næsten perfekt stand at starte med. Så kan der altid skæres ud til en 15" senere, hvis princippet får bidt sig fast.

angute, tak for indlægget. Jo, jeg læste det faktisk i sin tid og stillede et spørgsmål om performance til Lou. Han virkede ikke 100% tilfreds med det han hørte. Mig bekendt er det heller ikke hensigtsmæssigt at bygge de nedskalerede Karlson couplere, da længden af det resonansrum som er inde bag "røvballe-gardinerne" bestemmer bundfrekevensen for hvor Karlson-effekten begynder. Den er ca 103 Hz med den oprindelige K15 og når man skalerer ned må denne frekevens stige.

En bedre ide ville have været at "flække" K15 modellen så den var lige så høj men smallere. Tror jeg....... Alternativt at gøre den endnu højere, eller længere om man vil, og smallere.

Der er andre tiltag som påvirker det endelige resultat men jeg er ikke konstruktør og vil nok vælge at få en snedker til at fremstille et traditionelt par i baltisk birkefiner da jeg heller ikke har faciliteter til at bygge dem hjemme.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes