Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 04:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: standerhøjttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 August 2011 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Hej

Søger et godt råd til nye standerhøjttalere. Prisniveau 20.-30.000 tusinde parret.

Har Cyrus 8xpd og tilsvarende cd begge med ekstra strømforsyning psx-r. Kabler noget medium nordost (kender ikke navnet 2500 for 2x5 meter) Har pt. System Audio K2. Anlægget spiller rigtigt godt, men vil gerne prøve noget nyt med lidt mere musikalitet - dynamik og dybde - af og til giver kombinationen også en lidt hidsig diskant.

OBS - grundet mindre stue skal højttalerne kunne stå ca. 10 cm fra bagvæg.......

Der er meget at vælge .....Har tænkt på Eben x-baby - brugte Gamut L3 - Audiovector - Penaudio - Proac - Kef

Søren

Til top Vis Jaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jaso

eag1
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 August 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 August 2011 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Prøv eventuelt et lyt på Sonus Faber Guarneri. Har kort hørt dem i en butik. De har et fantastisk rum, og ingen spids
diskant. De er godt nok også dyre fra nye, men der kommer i ny og næ et sæt til salg omkring de 30 kilo(vidst nok modelen før
memento), så inden for
rammerne hvis du vil købe brugt. Og så ser de i min optik også drøn godt ud.
Til top Vis eag1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eag1

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 August 2011 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok vælge at bygge selv! Det bedste stander højttaler til pengene er uden al tvivl Troels Gravesens AT-SW. Ikke billige at bygge, men den fine Audio Technology bas mellemtone 18H52 er verdens bedste poly enhed og Swans diskanten har stort areal og meget lav masse. Resultatet er en højttaler som har elektrostatisk diskant gengivelse og kraftfuld basgengivelse i forhold til størrelsen.
Det er en ægte monitor som samtidigt får en til at glemme alt om teknik og opreklamerede såkaldte hi-end højttalere. Den spiller musik med dybde perspektiv og impulsvillighed som savnes ved selv de dyreste stander højttalere.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 17 August 2011 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Visse af svenske Martens højttalere, er også velegnede til at placere ganske tæt op ad væggen. De spiller skam også godt.

Leise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006
Sendt: 17 August 2011 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Gør dig selv den tjeneste at give de aktive AVI ADM9T et lyt. Så behøver du heller ikke at spilde din tid på kabler mere eller om din forstærker nu er god nok etc.

Vassagohifi i Odense er forhandler af dem.

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 August 2011 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Gamut L3 er et godt foreslag, ligesom Harbeth SHL5 også ville være et mærke jeg ville anbefale. Men begge højtalere afslører hvad der sidder foran.

Da jeg ikke kender dit udstyr ret godt så ved jeg ikke hvórdan lydkarakteren vil blive, men de 2 nævnte er begge gode kandidater som jeg kender ret godt.

De 2 nævnte højtalere kan i hvert fald spille noget bedre end AVI. Men det er blot min mening/erfaring.

Jaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2011 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak for gode indspark. Jeg springer AVI over. Mit Cyrus forstærker og strømforsyning står til 22.000 - de enheder dropper jeg ikke lige sådan med det første  Og til DPetersen - mit anlæg er vel nok i den lyse ende - meget detaljeret og transperent. Mangler måske lidt power (?) 2x70 watt, så højttalerne skal vel nok ikke være for krævende !

Er der ingen, der har erfaringer med eben x-baby eller audiovector ?

vh

Søren

Jaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2011 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

ps. med to små børn og 10 tommelfingre tør jeg ikke kastede mig ud i at bygge selv !

morten8620
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2010
Sendt: 18 August 2011 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

kan varmt anbefale denne lille perle fra Diapason

http://www.fairaudio.de/test/lautsprecher/2010/test-diapason -adamantes-lautsprecher-1.html

Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 August 2011 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Jeg kan da kun anbefale Aurum Cantus Volla! Ualmindelig smuk højtaler der performer som intet andet i klassen...

endukender
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?

Bruger siden: 18 December 2010
Sendt: 18 August 2011 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Skal de koste så meget?? Hvis nu du kunne finde en højtaler til 10.000 for et sæt der er bedre, kan du så leve med det??
Til top Vis endukender's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af endukender

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006
Sendt: 18 August 2011 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Jaso skrev:

Prisniveau 20.-30.000 tusinde parret.

Ja jeg syntes også at 20-30 millioner er meget for et sæt

Jaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2011 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Nej selvfølgelig ikke  

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 August 2011 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Jaso skrev:

Hej

Tak for gode indspark. Jeg springer AVI over. Mit Cyrus forstærker og strømforsyning står til 22.000 - de enheder dropper jeg ikke lige sådan
med det første  Og til DPetersen - mit anlæg er vel nok i den lyse ende - meget detaljeret og transperent. Mangler måske lidt power (?) 2x70
watt, så højttalerne skal vel nok ikke være for krævende !

vh

Søren

Jeg har hørt Eben X-Baby et par gange. Og "storebroren" Ayra C-1.
X-baby spiller med rigtig stort lydbillede og meget detaljeret, og flot stemmegengivelse. Den fangede mig dog aldrig da jeg synes den hele tiden
"holdte igen" og virkede for poleret og overfladisk i lyden. Specielt et problem på rock som gerne må lyde lidt råt.
Ayra C-1 er en anden historie. Den spiller også med meget stort lyttevindue - endnu større! Og den kan spille grimt hvis den skal. Imo er den de
ekstra pengene værd ift. X-Baby. Og så spiller den uhørt fed bas i det lille kabinet, men den vil nok ikke være glad for kun 10 cm til væggen.

Audiovectors små kasser med bånddiskant spiller meget detaljeret og med engagement, men dog også for lyst til min sag.

endukender
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?

Bruger siden: 18 December 2010
Sendt: 18 August 2011 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Må de være brugte? I så fald er der mange der taler pænt om System Audio SA2K. De kunne være spændende at prøve, og ser
ud til at være bygget i minimum samme kvalitet som de andre du omtaler. Og de burde kunne fås for 5-7.000,-.
Har selv hørt dem et par gange, og er ret imponeret.
Til top Vis endukender's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af endukender

Jaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2011 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Tak for flere gode bud

Har faktisk pt System Audio SA2K.... Det er gode højttalere ingen tvivl om det. Efter 6 år med disse kunne jeg godt tænke mig at prøve noget nyt (kender I trangen?) - og lidt bedre ht - men de må gerne være brugte -!!

Har efter at have læst anmeldelser meget fidus til Gamut L3 .. de står dog næppe nogle steder til et lyt

jensby
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Sendt: 18 August 2011 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

10 cm fra bagvæggen - her synes jeg Heybrook Quartet er uovertruffen...

Findes idag kun brugt - og til ca. 20% af dit budget, men med dine forstærkere og den korte afstand til bagvæggen, ville jeg alligevel give den et seriøst lyt!

/Jensby
Til top Vis jensby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensby

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 18 August 2011 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Jaso skrev:

Hej

Tak for gode indspark. Jeg springer AVI over. Mit Cyrus forstærker og strømforsyning står til 22.000 - de enheder dropper jeg ikke lige sådan med det første  Og til DPetersen - mit anlæg er vel nok i den lyse ende - meget detaljeret og transperent. Mangler måske lidt power (?) 2x70 watt, så højttalerne skal vel nok ikke være for krævende !

vh

Søren

Jeg har selv Eben X-Baby Mk. 2 og jeg er yderst tilfreds. Super detaljeret, fremragende stemmer og de kan spille ganske højt. Sammenlignet med de højtalere de afløste, så er de anelse mørkere i lyden, og det vil formentlig passe godt til en lidt lys forstærkerkombination. Jeg har dem stående i reol og derfor også tæt på bagvæggen, men jeg fik noget dæmpematiale til porten eftersendt og har ingen problemer med bassen.

Jeg har set at Flex Audio har dem på tilbud samt et sæt oem Luxman også fra Eben, se her: http://flexaudio.dk/secondhand/secondhandproductview.php?sid =100.

Jeg købte mine samme sted og fik mulighed for at prøve dem først, så mon ikke det kan lade sig gøre for dig også. Det bedste sted at vurdere højtalere er jo på eget anlæg

Jeg har også haft en ældre version af Audiovector med Heil diskant. Også en god højtaler men de var væsentlig mere kritisk med kildematerialet end Eben. Og så var mit anlæg på det tidspunkt en anelse hidsig i diskanten, så matchet var ikke i optimalt. Prøv før køb...

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Sendt: 18 August 2011 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Jaso skrev:

Hej

vh

Søren

Den lyse lyd vil IKKE blive mindre af at skifte til L3 eller SHL5. Med mindre dine System Audio højtalere ikke kan gengive den opløsning du har nu godt nok? Det tror jeg ikke, men kender ikke dine højtalere godt nok. 30W er nok til både L3 og SHL5. SHL5 spiller generelt bedre på forstærkere der er knap så gode hvor L3 er mere krævende. Det er den strøm forstærkeren kan levere det kommer an på. SHL5 følger med L3 efter min mening, især når der bliver koblet nogel rigtig gode forstærkere foran.

Men det korte svar er at hvis du vil tweake lyden til ikke at være lys med højtalere så er det ikke de 2 nævnte du skal tweake med. De afslører som skrevet før det der sidder foran.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 18 August 2011 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg godt, at prislappen siger 20-30 tusinde, men kan du finde et par velholdte Snell J/2, har du en yderst musikalsk og troværdig musikgenivelse. 2x70w kan man komme ret langt med på disse "instrumenter".   Kan placeres 30-50cm op ad væggen. En meget levende og dynamisk højttaler.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes