Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 13:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: At gå fra 6 Ohm til 4 Ohm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pakomo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 19 August 2011 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Kære kloge mennesker,

Ja jeg kan lige så godt sige det fra starten, jeg ved utroligt lidt om højttalere, forstærkere, og så videre. Mit kendskab
begrænses til hvad jeg har læst herinde, omend jeg prøver at forstå mere at mere. Nuvel, lad os komme til sagen.

Jeg har en simpel stereo forstærker, Argon AMP-3245 (Tangent AMP-50 er måske nemmere at søge på, det er den samme),
som har fået sat to højttalere for sig. Højttalerne er langt bedre end hvad jeg kan få ud af mit fjernsyn, så jeg bruger dem i
forbindelse med en harddiskoptager fra yousee, en iPod dock og min computer (til at se film). Okay, de spiller da 'ok', men
de er langt fra kvalitetshøjttalere i nogen forstand.

Nu er der så sket det, at pilfingre har trykket en diskant mere eller mindre i smadder, højttalerne er grimme i forvejen og
der er ikke det, som ikke er i vejen. Jeg overvejer derfor at købe nogle nye højttalere. Min forstærker er ikke noget
vidunder, jeg har ikke uanede ressourcer og jeg synes også udseendet betyder noget. Så jeg overvejer at købe 2x Minipod
MkII.

Nåh, slut med den spændende introduktion, her kommer spørgsmålet: Mine nuværende højttalere står til at have en
impedans på 6 Ohm på bagsiden og minipodsne står til at have en impedans på 4 Ohm. Hvad kommer dette til at betyde for
mig? Jeg er udemærket klar over at disse tal er en slags gennemsnit, og ikke et udtryk for en konstant modstand, men jeg
forstår ikke helt hvad det har af praktisk betydning.

Tak for jeres tid.

P.s.: Det skal måske nævnes, at jeg har forsøgt at søge, men det er svært at finde noget, om noget man ikke kender til i
forvejen! Jeg tager gerne imod links, men også meget gerne kommentarer.
Til top Vis pakomo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pakomo

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 19 August 2011 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Nu håber jeg ikke at du opfatter, det her som om jeg taler ned til dig….

Hvis man kikker på udgangen på forstærkeren, så skal du forstille dig at strømmen løber fra plus terminalen og hen til minus, og nøgle gange fra minus til plus (dette afhænger af impulsen) eks. når man vil have enheden til at pumpe ud af eller ind af.

Men hvis man bare sætter eks. en ledning fra plus til minus, vil din forstærker se en kortslutning og brænde af – så derfor er der en vis modstand i højttaleren, og denne kan være på 4,6,8 ohm.

De fleste højttalere tilstræber sig at ligge mellem 4-8 ohm, men når en højttaler spiller så ændre dette sig også en smugle..!? så det at de skriver 6 ohm eller 4 ohm er oftest et ca. går vi dybt ned i teorien, vil det blot betyde at du vil trække lidt mere effekt ud af din forstærker når du går fra 6 ohm til 4 ohm.

pakomo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2011 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:
<P style="MARGIN: 0cm 0cm 10pt" =Msonormal><SPAN style="LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY:
'Verdana','sans-serif'; COLOR: black; FONT-SIZE: 8.5pt">Nu håber jeg ikke at du opfatter, det her som om jeg taler ned til
dig….<?:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p></SPAN>

<P style="MARGIN: 0cm 0cm 10pt" =Msonormal><SPAN style="LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: 'Verdana','sans-serif';
COLOR: black; FONT-SIZE: 8.5pt">Hvis man kikker på udgangen på forstærkeren, så skal du forstille dig at strømmen løber
fra plus terminalen og hen til minus, og nøgle gange fra minus til plus (dette afhænger af impulsen) eks. når man vil have
enheden til at pumpe ud af eller ind af.<o:p></o:p></SPAN>

<P style="MARGIN: 0cm 0cm 10pt" =Msonormal><SPAN style="LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: 'Verdana','sans-serif';
COLOR: black; FONT-SIZE: 8.5pt">Men hvis man bare sætter eks. en ledning fra plus til minus, vil din forstærker se en
kortslutning og brænde af – så derfor er der en vis modstand i højttaleren, og denne kan være på 4,6,8 ohm. <o:p></o:p>
</SPAN>

COLOR: black; FONT-SIZE: 8.5pt">De fleste højttalere tilstræber sig at ligge mellem 4-8 ohm, men når en højttaler spiller så
ændre dette sig også en smugle..!? så det at de skriver 6 ohm eller 4 ohm er oftest et ca. går vi dybt ned i teorien, vil det
blot betyde at du vil trække lidt mere effekt ud af din forstærker når du går fra 6 ohm til 4 ohm.<o:p></o:p></SPAN>

Føler ikke du taler ned til mig, og hvis jeg gjorde - så klarer jeg det jo nok :)

Jeg er med på at en impedans på 6 ohm ikke svarer til, at højttaleren altid virker som en modstand på 6 ohm, men at det
varierer. Så hvis jeg har forstået dig korrekt vil det sige følgende:

Hvis vi for nemheds skyld antager impedanstallene er konstante, og jeg har to sæt højttalere med de angivne impedanstal,
da vil, hvis min forstærker udsætter højttalerne for samme strømgennemførsel (det må være ampere?), vil højttaleren
, som virker som en 4 ohm modstand, få afsat en større effekt end end '6 ohm's højttaler, hvilket giver en højere lyd fra det
første sæt højttalere? Jeg går naturligvis ud fra, at lige store dele af effekten afsat i "modstandene" (højttalerne) går til
lyddannelse, og ikke varme etc.

I så fald er dette jo fint. I forvejen kan jeg spille højere end hvad er behageligt, og vil i teorien (hvis vi ikke snakker om
hvad enhederne kan tåle at blive udsat for af effekt!) kunne spille endnu højere bagefter.

Tak for svaret forresten.

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 August 2011 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Der sker intet, udover der kommer lyd ud af højttalerne.
Minipod er meget nemme at trække.

pakomo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2011 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
Der sker intet, udover der kommer lyd ud af højttalerne.Minipod er meget nemme at trække.

Det kunne jeg næsten forstå. Vel i virkeligheden "nemmere" end dem jeg har i forvejen, hvis vi skal gå ud fra impedanstallene
holder i en grad som er nogenlunde anvendelig.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 19 August 2011 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Helt rigtigt opfatter. Der er så lige en faktor vi ikke har talt om..! virkningsgraden (hvor meget effekt skal enheden have tilført for at give et givent lydtryk) oftest måles det med 1 tilført Watt og så 1 meter væk fra højttaleren. Men hvis vi som du selv skriver i eksemplet har en statisk modstand, og samme virkningsgrad, så vil der trækkes mere strøm i 4 ohm frem for 6 ohm, og dette vil blive afsat som varme. (men nu vi ude i teorien)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes