Emne: Fejlfinding på højtalere ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1612
|
Sendt: 28 August 2011 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu håber jeg der er nogle rigtig hjælpsomme HiFi4ALL brugere..
Jeg har prøvet at lokalisere et problem med "forsvindende" diskant! et sted imellem mine to effektforstærkere, én til hver front ht, men uden held, der er mere forvirring nu end før. Har svært ved at finde ud af om det er signal kabler/Receiver/effektforstærker(e) der laver problemerne, eller om det ganske enkelt bare er mig der ikke er vant til, at der i nogle .FLAC filer/spor på et givent nummer, ikke er ligeså meget diskant i hver front når der spilles i stereo, samt at jeg nu har fået et sæt bedre højttalere end førhen. Har bla. testet med disse musiknumre:
Michael Jackson - Stranger in Moscow. (relativt højere diskant i højre ht, venstre ht/diskant syntes at svigte lidt)
Roxette - Dressed for success. (en del skarpere diskant i venstre ht)
Synes efterhånden efter en time idag, at der kun er mere tvivl om hvorvidt der er fejl nogen steder, eller om det simpelthen er fordi at Mentor 6 LE`erne er SÅ afslørende for dårlige indspilninger. Tvivl er der dog stadig rigeligt af... Efter lidt vrikken/skiften frem og tilbage med signal kabler, endte den ene effektforstærker med knapt nok at ville spille, det hjalp så med at slukke/tænde igen, samt vrikke lidt mere i signal kablerne. 
Hvad er det højst sandsynlige der svigter her tænker i? Kom endelig med nogle typiske fejl man som ejer af et sæt mid/high-end højttalere, tænker i?.. endnu ikke tilspillet højttalere?.. dårlige indspilninger CD/FLAC? etc. etc. 
Jeg er åben for al viden el. formodninger i enkelte måtte have erfaret el. har en generel kendskab til..
Mvh.
|
Til top |
|
|
Gonz Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 547
|
Sendt: 28 August 2011 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
KAn du ikke bare tilslutte en anden lydkilde istedet og checke om problemet er hardware eller de FLAC du afspiller ! En tlf m, mp3 eller cd, dvd ? Byt evt rundt på h og v kanal tilslutninger fra din lydkilde og se om fejlen m mgl diskant flytter med ! Hvis ja, så er det ikke dine ht eller forstærkere men enten lydkilden eller de filer du refererer til
UPS der var jeg sgu lidt for hurtigt fik ikke læst andet afsnit af dit indlæg ! Prøv med nogle andre kabler det må være det absolut nemmeste 
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
Sendt: 29 August 2011 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gonz skrev:
KAn du ikke bare tilslutte en anden lydkilde istedet og checke om problemet er hardware eller de FLAC du afspiller ! En tlf m, mp3 eller cd, dvd ? Byt evt rundt på h og v kanal tilslutninger fra din lydkilde og se om fejlen m mgl diskant flytter med ! Hvis ja, så er det ikke dine ht eller forstærkere men enten lydkilden eller de filer du refererer til 
UPS der var jeg sgu lidt for hurtigt fik ikke læst andet afsnit af dit indlæg ! Prøv med nogle andre kabler det må være det absolut nemmeste 
|
|
|
Har byttet signal kablerne så venstre højttaler spiller i højre side & omvendt og der fulgte så den samme indelukket diskant med begge veje, så afgjort det ikke er højttalerne el. højttaler kablerne...
Prøver med et andet sæt signal kabler her til aften fra receiver til hver effekttrin og HÅBER det hjælper.
Kan det virkelig tænkes, at et signal kabel mangler noget i "topppen", for der er jo stadig diskant i begge højttalere??? (Det er gennemgående i hvert nummer jeg hører, at der mangler "et el. andet" i diskanten.)
Kan det være den ene effektforstærker der fejler et sted i diskant området??
El. kan det være min Denon receiver`s PRE-out den er gal med, el. andet inde i receiveren?
Synes der er mange muligheder....
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 29 August 2011 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville nok starte med at tilslutte højttalerne direkte til receiveren og lytte i nogle dage uden effektforstærkerne. Når du så sikkert har konkluderet om problemet stadig er der, eller ikke er der, kan du udelukke nogle af mulighederne.
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
Sendt: 30 August 2011 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har prøvet med Dalis reference cd igår på en dvd afspiller med coax kabel igennem min receiver, synes det er mere velafbalanceret lyd, så måske
det bare er filerne den er galt med? Kan sige at jeg før hele tiden har brugt RESTORER på Denon receivere på HQ, for at få mere klar lyd igennem
med FLAC filer deslige, det hjælper en del, men må jo muligvis erkende (trods jeg ikke troed det), at de her mentor 6 LE, altså afslører den
mindste forringelse af lydkvaliteten der bliver serveret for dem. Da jeg hørte Dali reference skiven, blev RESTORER'en koblet helt fra, da der ikke
umiddelbart kunne høres forskel, om det var aktiveret eller ej. Det er jo så også godt nok, fabelagtige højttalere hvis i spørger mig, så må jo prøve
at finde nogle flere originale cd'er og se om det er samme resultat og det lyder godt. Melder tilbage når der er testet videre med andre cd'er.
Næste skridt er måske om noget, at opgradere fra pc filer til udelukkende cd'er, SACD, etc. Da alle komprimerede filer har en umiddelbar tendens
til at lyde underligt i den ene el. Anden udstrækning.
Har i nogle gode bud på en billig cd afspiller hvis den kan give et ekstra løft til lyden?
Er selv lidt målløs over hvor meget forskel der egentlig er fra førhenværende concept 10 og til mentor 6 LE.
Mvh.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 30 August 2011 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
FLAC er altså ikke komprimeret, men blot pakket sammen, og pakkes ud igen inden afspilning. Jeg oplever absolut ingen forringelse ved FLAC.
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
Sendt: 01 September 2011 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tal for svar Kjeldsen..
Tror det simpelthen er grundet FLAC filerne. Der er ikke umiddelbart nogen indikation på fejl i lyd med Dali reference skiven. Som sagt er det slet
ikke nødvendigt med RESTORER'en på Denon'en når jeg prøver med numrene på Dali skiven, der er klart markant forskel i lydkvaliteten, over
reference skiven kontra FLAC filerne. Så det må vel være fordi mentor'ene afslører de mindste forringelser af FLAC, mp3 osv. Trods du siger, at
FLAC filer bare bliver pakket ud, uden forringelse af lydkvalitet! Det er ikke fordi jeg læser mig til at mentor er meget afslørende for dårlige
indspilninger, men der er virkelig en forskel fra en god indspilning vs. FLAC etc. etc.
Den må stå på køb af cd'er fremover, muligvis en given dedikeret cd afspiller, så jeg får fuld udbytte af den kvalitet Dali mentor besidder. Og også
tilsvarende bedre kabler på visse kilder.
Helt ærligt troede jeg ikke der kunne være så stor forskel på højttalere, men går jo fra concept serien og til mentor. Der er ekstrem forskel i lyden
på de to højttalere. Næsten ubeskriveligt.. Så det må jeg jo forholde mig til og så opgradere til bedre kilder fremfor FLAC filer der kører igennem
fra pc til Denon. Det er godt nok Denon der decoder lyden og ikke det dedikeret og ellers udemærket lydkort i min pc, det er et HDA X-plosion 7.1
DTS connect jeg bruges der, kan det have indflydelse på lyden fra de filer? For så vidt jeg ved er det ikke det der decoder lyden, men dac'en i
Denon der decoder lyden? Kan jeg have opsat lydkort forkert så det er den der decoder lyden ? Det kører i alm. 2 Channel 44.1 khz
Mvh. En halvvejs forvirret amatør, lidt nørdet lyd entusiast..
|
Til top |
|
|
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 01 September 2011 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er lidt bange for at det måske er dit lydkort som laver numre. Når du afspiller en flac fil er målet at få det uberørte pcm signal til din denon's DAC, er du sikker på at det ikke konverteres til noget andet?
Noget lidt andet er at windows som standard også ændrer på lyddata, men det kan slåes fra - prøv at google lidt på WASAPI
|
Til top |
|
|
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
Sendt: 01 September 2011 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm Jeg har lidt af samme problem hos mig.
Her er det diskanten som nogen gange er mere fremme (højere) i højre side.
Jeg har prøvet at skifte alt ud, kabler, forstærker, det ene og andet. Samme resultalt hele tiden.
Har byttet højtalerne rundt (højre til venstre side og omvendt) Stadig højre side der var mest fremme i diskanten.
Mit rum kan ikke blive mere symmetrisk mht. højre og venstre side.
Har kæmpet med det i over et år, og har stadig ikke fundet ud af hvad det er der sker. Har tænkt det kunne være mine øre der var noget galt med, men andre kan også høre der er et eller andet galt.
Jeg tænker det måske kan være noget fase halløj et eller andet sted i højtalere eller rummet uden jeg har nogen forstand på det.
Prøv at bytte om på høtalerne, og mærk op inden du flytter rundt på dem, så de kommer til at stå på nøjagtig samme sted, og hør om du stadig har samme problem med diskanen i venstre side.
Jeg roder lidt med digital delfilter, og kører jeg uden det passive delfilter synes jeg ikke problemet er der. Men det underlige er at nogen gange synes jeg heller ikke det er det når det er med det passive. Så det kan godt drive en til vanvid en gang imellem.
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 01 September 2011 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
Hmm Jeg har lidt af samme problem hos mig.
Her er det diskanten som nogen gange er mere fremme (højere) i højre side.
Jeg har prøvet at skifte alt ud, kabler, forstærker, det ene og andet. Samme resultalt hele tiden.
Har byttet højtalerne rundt (højre til venstre side og omvendt) Stadig højre side der var mest fremme i diskanten.
Mit rum kan ikke blive mere symmetrisk mht. højre og venstre side.
Har kæmpet med det i over et år, og har stadig ikke fundet ud af hvad det er der sker. Har tænkt det kunne være mine
øre der var noget galt med, men andre kan også høre der er et eller andet galt.
Jeg tænker det måske kan være noget fase halløj et eller andet sted i højtalere eller rummet uden jeg har nogen forstand
på det.
Prøv at bytte om på høtalerne, og mærk op inden du flytter rundt på dem, så de kommer til at stå på nøjagtig samme
sted, og hør om du stadig har samme problem med diskanen i venstre side.
Jeg roder lidt med digital delfilter, og kører jeg uden det passive delfilter synes jeg ikke problemet er der. Men det
underlige er at nogen gange synes jeg heller ikke det er det når det er med det passive. Så det kan godt drive en til vanvid
en gang imellem.
|
|
|
Det lyder som et teknikproblem, men tjek lige dette før du går amok.
Du skriver dit rum er symetrisk, der er altså ikke en hård flade eller kant i højre side ( gulv eller væg ), som ikke findes i
venstre.
- Jeg havde tidligere et lille bord på højre side af sweetspot, og det lød somom venstre diskant var kraftigt dæmpet - Efter
bordet blev flyttet, blev venstre diskant fin igen. En fladskærm vinkelret på lytteaksen i lytteposition, påvirker også lyden,
trækker de lyse toner mod sig !
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|