Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 12:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bashøjtaler eller subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 884
Sendt: 16 September 2011 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Hvad er forskellen på en bashøjttaler og en subwoofer?   JBL 4645c skulle være en bashøjttaler, men hvordan lyder den så til forskel fra en subwoofer



__________________
Venlig hilsen
Olsen
Til top Vis Olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Olsen
 
lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Bruger siden: 19 December 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 330
Sendt: 16 September 2011 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

 Læs evt dette.  Du finder det på forsiden af HiFi4ALL
Under
INDSIGTSARTIKLER,
Så ved du hva en Sub er
V.H


                                                             Lyd & Højttalerbyg - 6. del
Af: Arne Rodahl   
Til top Vis lassencad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lassencad
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 16 September 2011 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

My God
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 884
Sendt: 16 September 2011 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Det dette her så svaret på mit spørgsmål?

En subwoofer er et højttalermodul, der kan gengive frekvensområdet fra ca. 150  Hz og ned til ca. 20 Hz. Det kan dog bemærkes, at det ikke er ualmindeligt, at se betegnelsen (mis)brugt for basmoduler, der ikke magter at gengive frekvenser dybere end 80 – 90 Hz.

 



__________________
Venlig hilsen
Olsen
Til top Vis Olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Olsen
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 16 September 2011 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

hvorfor svarede du selv.
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 884
Sendt: 16 September 2011 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:
hvorfor svarede du selv.

Fordi jeg ikke ved om jeg har ret! Og det ved jeg stadigvæk ikke. Og fordi jeg ikke ved om det er korrekt at kalde JBL 4645c for en subwoofer eller for en bashøjttaler. Har set begge udtryk brugt om den højttaler.



__________________
Venlig hilsen
Olsen
Til top Vis Olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Olsen
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 16 September 2011 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

JBL 4645c kan jeg se går liniært ned til 22db (-3db) med ekstern eq.
I følge ovenstående def. er det jo så en subwoofer.

Bare af nysgerrighed. Har du sådan en og spiller den godt?
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 16 September 2011 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Subwoofer - gulv højttaler +
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 884
Sendt: 16 September 2011 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:
JBL 4645c kan jeg se går liniært ned til 22db (-3db) med ekstern eq.
I følge ovenstående def. er det jo så en subwoofer.

Bare af nysgerrighed. Har du sådan en og spiller den godt?

Ja, hvis det så er den definition der er korrekt mellem subwoofer og bashøjttaler.

Har desværre ikke den jbl, men har hørt meget godt om den, så indtil videre står den øverst på listen over subwoofere jeg godt kunne tænke mig at høre. Den er passiv og skal så matches med en solid effektforstærker



__________________
Venlig hilsen
Olsen
Til top Vis Olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Olsen
 
Maximilian
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 16 September 2011 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:
JBL 4645c kan jeg se går liniært ned til 22db (-3db) med ekstern eq.
I følge ovenstående def. er det jo så en subwoofer.

Bare af nysgerrighed. Har du sådan en og spiller den godt?


...må bare lige sige - de fleste højttalere kan, hvis de er hårdt presset gå ned til 22db og endda 22db-3db=19db....
Til top Vis Maximilian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximilian
 
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4017
Sendt: 16 September 2011 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Maximilian skrev:
sunmusic skrev:
JBL 4645c kan jeg se går liniært ned til 22db (-3db) med ekstern eq.
I følge ovenstående def. er det jo så en subwoofer.

Bare af nysgerrighed. Har du sådan en og spiller den godt?


...må bare lige sige - de fleste højttalere kan, hvis de er hårdt presset gå ned til 22db og endda 22db-3db=19db....

What !?

__________________
Mvh Thue
Til top Vis thuekay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thuekay
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 16 September 2011 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Jeg tror han mener HZ.
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 18 September 2011 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Maximilian skrev:
sunmusic skrev:
JBL 4645c kan jeg se går liniært ned til 22db (-3db) med ekstern eq.
I følge ovenstående def. er det jo så en subwoofer.

Bare af nysgerrighed. Har du sådan en og spiller den godt?


...må bare lige sige - de fleste højttalere kan, hvis de er hårdt presset gå ned til 22db og endda 22db-3db=19db....


godt spottet. jeg mente 22hz
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3328
Sendt: 18 September 2011 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:
Maximilian skrev:
sunmusic skrev:
JBL 4645c kan jeg se går liniært ned til 22db (-3db) med ekstern eq.
I følge ovenstående def. er det jo så en subwoofer.

Bare af nysgerrighed. Har du sådan en og spiller den godt?


...må bare lige sige - de fleste højttalere kan, hvis de er hårdt presset gå ned til 22db og endda 22db-3db=19db....


godt spottet. jeg mente 22hz


Så giver det jo slet ikke mening! 22Hz - 3 Hz?

Og der er vel heller ikke noget der står i vejen for at få en højttaler til at gå ned på under 1 Hz, spørgsmålet er bare hvor meget lyd der kommer ud ved sådan en frekvens. Det er selvfølgelig det samme ved 22 Hz, eller 19 hz. 
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 18 September 2011 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:

sunmusic skrev:
Maximilian skrev:
sunmusic skrev:
JBL 4645c kan jeg se går liniært ned til 22db (-3db) med
ekstern eq.
I følge ovenstående def. er det jo så en subwoofer.

Bare af nysgerrighed. Har du sådan en og spiller den godt?


...må bare lige sige - de fleste højttalere kan, hvis de er hårdt presset gå ned til 22db og endda 22db-3db=19db....


godt spottet. jeg mente 22hz
Så giver det jo slet ikke mening! 22Hz - 3 Hz? Og der er vel heller ikke
noget der står i vejen for at få en højttaler til at gå ned på under 1 Hz, spørgsmålet er bare hvor meget lyd der kommer ud
ved sådan en frekvens. Det er selvfølgelig det samme ved 22 Hz, eller 19 hz. 


For at skære det ud i pap 22hz (-3db).

(@ascari: Det var da forhåbentligt en joke, ellers har du ikke lært meget med 3000+ indlæg)
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 336
Sendt: 18 September 2011 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Jeg tror nok at jeg fostår hvad du spørger om. JBL 4645c er helt sikkert en subwoofer, men enheden JBL 2242H er en bashøjtaler, Jeg tror at du relaterer sub til de enheder der er optimeret til hjemme subwoofers f.eks ScanSpeak Subwoofer de har typisk meget lange slaglængder og er optimale til små kabinetter med ydelse der passer til hjemme brug, desuden er de oftes aktive og forsynet med tilpassede filtrer samt effektforstærkere. 
4645C er beregnet til professionel brug hvor kabinetter på størrelse med et køleskab, og kæmpe effekt krav ikke er afgørende. 

Subwoofer er en højttaler som tager sig af frekvenser nede i sub området hvor retning ikke kan bestemmes af det menneskelige øre, Hvis man laver en oktav indeling med 16-32-65-125-250-500-1000-2000-4000-8000-16000-32000hz så er det de nederste 3, mere nøjagtigt 20-90hz, der er interessante for en subwoofer.

Mvh Peter

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3328
Sendt: 19 September 2011 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:
Ascari skrev:

sunmusic skrev:
Maximilian skrev:
sunmusic skrev:
JBL 4645c kan jeg se går liniært ned til 22db (-3db) med
ekstern eq.
I følge ovenstående def. er det jo så en subwoofer.

Bare af nysgerrighed. Har du sådan en og spiller den godt?


...må bare lige sige - de fleste højttalere kan, hvis de er hårdt presset gå ned til 22db og endda 22db-3db=19db....


godt spottet. jeg mente 22hz
Så giver det jo slet ikke mening! 22Hz - 3 Hz? Og der er vel heller ikke
noget der står i vejen for at få en højttaler til at gå ned på under 1 Hz, spørgsmålet er bare hvor meget lyd der kommer ud
ved sådan en frekvens. Det er selvfølgelig det samme ved 22 Hz, eller 19 hz. 


For at skære det ud i pap 22hz (-3db).

(@ascari: Det var da forhåbentligt en joke, ellers har du ikke lært meget med 3000+ indlæg)


Du kan da ikke trække 3 dB fra 22 Hz for at få 19 Hz? At du skrev forkert er jo menneskeligt, og slet ikke det jeg mener, men dit regnestykke kan jeg ikke se er muligt.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 19 September 2011 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:

sunmusic skrev:
Ascari skrev:

sunmusic skrev:
Maximilian skrev:
sunmusic skrev:
JBL 4645c kan jeg se går liniært ned til 22db (-3db) med
ekstern eq.
I følge ovenstående def. er det jo så en subwoofer.

Bare af nysgerrighed. Har du sådan en og spiller den godt?


...må bare lige sige - de fleste højttalere kan, hvis de er hårdt presset gå ned til 22db og endda 22db-3db=19db....


godt spottet. jeg mente 22hz
Så giver det jo slet ikke mening! 22Hz - 3 Hz? Og der er vel heller ikke
noget der står i vejen for at få en højttaler til at gå ned på under 1 Hz, spørgsmålet er bare hvor meget lyd der kommer ud
ved sådan en frekvens. Det er selvfølgelig det samme ved 22 Hz, eller 19 hz. 


For at skære det ud i pap 22hz (-3db).

(@ascari: Det var da forhåbentligt en joke, ellers har du ikke lært meget med 3000+ indlæg)
Du kan da ikke trække 3 dB fra 22 Hz for at få 19 Hz? At du skrev forkert er jo menneskeligt, og slet ikke det jeg
mener, men dit regnestykke kan jeg ikke se er muligt.


Jeg har ikke lavet det regnestykke du beskriver. Prøv at læs tråden igen. Det er jo menneskeligt at læse forkert.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 19 September 2011 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

For at vende tilbage til trådstarters oprindelige spørgsmål: en sub er dedikeret til at tage sig af den nederste del af basområdet, d.v.s. de to nederste oktaver (~20-80 Hz), medens en basenhed snarere arbejder i den øvre bas/nedre mellemtone (~40-400 Hz). Dette er hvad enten vi taler løse enheder eller komplette bokse med EQ, amp og hele udtrækket...

I sidste ende er det en subjektiv vurdering. Personligt mener jeg, at en højtaler skal kunne klare minimum 35 Hz (-3 dB), før den fortjener betegnelsen 'sub'. På den anden side arbejder bundkasser i PA-anlæg sjældent under 40 Hz, da det anses for unødvendigt til live-forstærkning. I de fleste tilfælde er det oven i købet meget begrænset, hvad der er af bas under 50-60 Hz i livesituationer.

Film og visse (indspillede)  musikformer kan sagtens indeholde frekvenser under 40 Hz.

Mange subs og basenheder kan spille fint betydeligt højere op i frekvens end i bassen.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 726
Sendt: 20 September 2011 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Jeg kører med 2 stk. JBL 4645C subs, og det er bestemt en subwoofer i mine ører. (Og det er også sådan den bliver markedsført af JBL). På nær et grimmere finish, er den er identisk med JBL Synthesis S1S-EX subwooferen, som er anset som noget af det ypperste. Denne er opgivet til 20hz -3db, da de regner med, at den skal bruges i mindre rum end egentligt biografsale, som 4645c er opgivet til.

22hz, -3db er på papiret ikke vildt godt sammenlignet med SVS og alt muligt andet,men der er meget mere end bare -3db punkt. Jeg kører lineært ned til 18-19hz i mit rum, og dette kan gøres ved lydniveauer hvor samtlige consumer-subs må give op. Dét den kan i mine øre som ingen andre subs jeg har hørt kan, er at gengive alt så uanstrengt og "rent". Der er overskud og den er ekstremt transientvillig. Kræver dog også en ordentlig forstærker for at komme til sin ret.

Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes