Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 14:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Spille højtaler til,optimal lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

kort spørgsmål har købt dem her

http://www.hi-fi.ru/upload/73a/73a39347321c15837d7797a757af5 bfa.jpg

Hvor lang tid skal de spilles til før at lyden er som man kan forvente det ?

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Hej Gasolin!

De fleste højtalere skal have 50 timer, før de lyder helt som de skal. Nogle få skal op på små 100 timer.

Ved flere timer sker tilspilningen oftest i éns hoved, og ikke fysisk i højtaleren. Hjernen skal ganske enkelt vænne sig til en ny klang!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Det er der vel ingen der kender svaret på, nogle kan høre forskel, og andre ikke, så det er hvis bare med at lytte, og nyde musiken

Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Synes de spiller godt, men diskanten er lidt høj (som jeg godt vidste), der er 14 dages returret og der ved jeg så ikke om diskanten bliver lidt mere diskret/mere harmonisk (bruger behringer uca202 lydkort som jeg er blevet anbefalet flere gange), når de er tilspillet.

Har så en anden mulighed, at bytte dem til et sæt Behringer a1030b som har mulighed for at dæmpe diskanten 2 og 4 db bag på.

Lidt svært at vide hvilken jeg skal vælge idet, behringeren kan dæmpes i diskanten bag på, men er lige lidt dyrere og størrer end m-audioen.

m-audio har en god mellemtone og en bas der aldrig virker pumpet, kun diskanten er lidt for høj (prøvedet at dæmpe de 3 højeste frekvenser i wmp med 3 db og det gav et godt resultat.

Begge kan spille højt (hvilket sæt der kan spille højst ved jeg ikke,behringer sættet med gain på 0 kan jeg med en galaxy 2 spille med fuld niveau, få gange lyste overload protection, med m-audio spiller jeg ikke fuldt niveau med gain på 0 og computeren på max) hvad lyder bedst ved jeg heller ikke , idet jeg nu har lyttet til m-audioerne i lang tid og kun niveauet i diskanten er et problem, da jeg først lyttede til m-audioen (4sound) lyttede jeg i måske 5 min og kunne høre der var fokusering på diskanten, behringerne med musik fra min mobil som jeg lyttede til ca 1 uge senere hvor der kun var de nye dyre m-audio BX modeller jeg kunne lytte på(ikke den model jeg købte), kunne jeg høre havde mere bas og mulighed for at få et harmonisk niveau i diskanten.

Højtaleren (m-audio) er heller ikke spillet til og de er ikke vinklet ind mod mig så diskanten peger mod mig, så lyden fra diskanten er ikke så direkte, som hvis de var vinklet.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

På en russisk side har de testet og målt Behringer B1030A og M-audio BX5a Deluxe

http://www.ixbt.com/proaudio/behringer-b1030a.shtml Behringer

http://www.hi-fi.ru/review/detail/703935 M-audio

Der kan mann se hvordan de måler og at M-audio on-axis tydeligt har lyde over 3 khz (som er delfrekvensen) der er fremhævet og at Behringer har en ret neutralt niveau med diskanten dæmpet 2 og 4 db.

Nogen der ved hvordan jeg for goggle til at oversætte siderne,testene

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Smid linket - ex. www.hi-fi.ru/review/detail/703935 - ind i Googles søgefelt, søg og vælg "Oversæt denne side" i søgeresultatet.

Maskin oversættelse fra russisk til danske er dog ikke særlig god; men måske du kan få lidt mere ud af det, end den originale russiske
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Der er også nogen som sætter højttalerne i modfase. dvs sætter den ene højttaler til med + til + og den anden højttaler med
+ til - . Så sætter du højttalerne tæt sammen, med fronterne imod hinanden, så de ca har 2-3cm imellem sig. lægger en
dyne ind over. og sørger også for at de ikke står direkte på et bart trægulv, som evt kan svinge/ryste med, når der skrues
op. Så sætter du noget musik på med lidt gang i og sæt den på "repeat". Og skruer lidt op. Da højttalerne er koblet i
modfase og står tæt front mod front. så vil de fleste frekvenser blive ophævet af den andens modfase af samme signal. på
den måde får du motioneret ophænget i både diskant og bas/mellemtone. Diskanten bevæger sig dog fysik mindre... og
tager derfor længere tid for at bliver "spillet" til.
Hele forskellen ligger i at højttalerproducenter jo måler på det færdige resultat og derfor vil dit nye eksemplar ikke
nødvendigvis lyder lige så godt som det tiltænke.
Men prøv denne tilspilningsprocedure. På den måde kan du nemlig simulere en lang tilspilningsperiode på noget kortere tid,
mens du er på arbejde eller laver noget andet. modfasen skulle gerne gøre at du kan skrue relativt højt op uden at det høres
synderligt meget... og derfor ikke genre evt naboer... eller andre.
Held og lykke med det. Og husk evt at beskrive resten af dit udstyr og musiksmag... det giver alle os nørder, en langt større
chance for at hjælpe med netop disse typer spørgsmål
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Kan ikke spille i modfase med mindre der er noget på min bærbar der kan vende modfasen (de tilsluttes med xlr stik i højtaleren og phone i Behringer uca202 lydkortet, ingen højtaler kabel her signal kablet er fra 4sound, Supreme Pro Cable  LCXMP 1 meter Han XLR/phone).

Min computer er en asus N50VN, med usb hub(ikke tilsluttet strøm) hvor usb lydkortet er tilsluttet, højtalerene står på hver sin side af min bærbar med 4 stk gummi fødder fra audioquest på mit skrivebord (købt for over 10 år siden til brug under cd,forstærker,kontrolforstærker med mere i hifi klubben)som hæver dem ca 2,5 cm fra skrivebordet, de er ikke vinklet (i den russiske test har de også meget mere diskant on-axis),lydkortet arbejder med max bit og samplefrekvens den kan 16 bit og 48000hz ikke meget men heller det fra et lydkort med rigtig god lyd end 24 bit og 192000hz fra et lydkort der lyder af h t (ikke ingen anelse om hvor god lyden er fra behringer uca202 lydkortet).

Musik jeg lytter meget til:

Kim larsen genralt,tv-2, thomas helmig,DAD, poul krebs, Nephew.

Udenlandske kunster The ventures (alternativ til the shadows), U2, Dire straits, phil collins,Depeche mode,Pink floyd,queen, danse,techno musik i den lettere genre som italiobrothers,safriduo,Gigi D Agostino......meget 80'er pop,rock musik, nena,U2, phil collins, nik kershaw, erasure,falco,alphaville,limahl,a-ha ............ samt en masse forskellige youtube videoer.

Af lyd kan jeg godt li en tydelig, stram og hurtig bas,neutral og åben mellemtone der ikke skriger ved høje lydtryk, en diskant der ikke er for høj men som trods det den ikke er for høj, kan gengive masser af detaljer samt nogen højtaler som kan spille højt sammen med den forstæker der bruges (Kan et sæt M-audio BX5a Deluxe, med gain bag på højtaleren på 3/4, 75 %, wmp på max og den generalle volumen på 50% spiller den sindsygt højt, (aner ikke hvor meget den forvrænger ved det niveau), med gain på 50%, 0 kan jeg skrue helt op på computeren og den spiller bare højt og rent selv med techno bevæger bassen sig ikke vild meget som man typisk oplever en bas gør, når man ser en youtube video hvor nogen tester bassen på små såvel som store højtaler med bass i love you).

Højtaleren de afløser er et sæt Logitech Z-10 med da konvereter indbygget og har læst nogen sige at lyden bliver meget bedre når de er spillet til (vidste godt på forhånd før jeg første gang lyttede til dem de havde en markant diskant,højt niveau, men af gode grunde ikke hvordan de lyder hjemme hos mig,der hvor de skal stå, med det musik jeg kan li,det lydkort jeg har købt og når de er spillet til) 

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

@Gasolin

Se det var en helt anden historie. Den med gasolin burde jeg have gættet

Hvis de skal afløse et sæt logitech højttalere... så er der stor chance for at det vil komme til at lyde bedre... ivhertfald med
min erfaring med logitech og deres højttalere.
Din musiksmag er bred og derfor vil du uden tvivl komme til at opleve at det ikke er altid at det hele hænger sammen. Det
plejer nemlig at være dyrt når man vil spille alting lige godt. men plejer kan jo være død og hvis det lykkedes for dig.. så er
det bare dejligt
Du kan faktisk stadig godt vende din fase... det kræver så bare at du pille lidt i det ene stik. Men så skal svinge en
loddekolbe eller kende en som kan. eller købe en enkelt ledning af en hvilken som helst billig kvalitet, og bruge den til selve
tilspilningen.
Husk også at gøre meget ud af dit lytterum... det kan gøre hele forskellen. Læs lidt på nettet om "klaptesten". Den indikere
nemt ved at klappe med dine hænder, om hvor meget efterklang du har i rummet. og dette betyder vildt meget for især
diskanten.
Nu når du bruger computer og behringer... så er der også mange tweaks at lave her. De kan nemlig både være din fjende
og din ven. Behringer er ikke nødvendigvis dårligt, men jeg har hørt fra mange at det ikke er godt til hifi. Og computere er
desværre kendte for at trække støj og andre skidt med ind i lydkæden. Så her skal du både prøve dig frem og læse noget
mere om emnet. For der er masser af lydkvalitet, som du stadig kan hive ud af dit anlæg. efterhånden, som du får styr på
alle detaljerne. Det er bare om at komme i krig. internettet bugner af info. så det sværeste bliver nærmest at sortere. Men
gør dig dine erfaringer og være nysgerrig. Det kommer man meget langt med.
Jeg kan sagtens skrive en masse om hvad du skal gøre og ikke gøre. Men det er bedst at du selv gør dig nogle erfaringer.
Held og lykke med jagten på den gode lyd
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Jeg synes at et sæt M-audio av-40 lyder godt i diskanten og niveauet er ikke for højt, rigtig mange siger et sæt som jeg har M-audio BX5a Deluxe modellen lyder bedre end av-40.

Men synes generalt at BX5a Deluxe modellen har en diskant der er lidt kraftigere,har højere niveau end av-40 modellen (højere gengivelse af diskanten gir ikke automatisk flere detaljer, kun indtryk af det, for dem der er lidt novice inden for højtaler og musik), hvordan kan det være at den er lidt højere,kraftigere ?

Har jeg nogen svagheder ved mit anlæg ? (istedet for det supreme kabel jeg købte ville jeg have haft den nye serie fra am som er på forsiden af hifi4all,men som ingen havde i odense, ved ikke om det ville have givet en anderledes gengivelse af diskanten ?Har lige efter at have spillet meget på dem siden jeg fik dem her i tirsdags, vinklet dem.Synes genralt de er omkring 10-15 cm for lave når jeg sidder ved computeren, idet der anbefales at diskanten er i lyttehøjde eller at højtaleren er så højt placeret at de man har det blå lys i ørehøjde,altså imellem begge enheder.

Med hensyn til at spille dem til hvor mange timer er det så ? 20 timer 40 timer eller måske 100 timer ?

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Højtalere skal ikke spilles til. Det er noget gammelt nonsens af værste vrøvle skuffe. Skal et tv spilles til ? en ipnone ? en computer ? nej vel - Det eneste som skal spilles til og vende sig til nye lyde og oplevelser er ens hjerne, som er så forbandet nem at narre. Prøv f.eks at male stuen i en ny farve, den sidde ikke i skabet med det samme vel, men måske er det bare så anderledes om 5 uger

Jeg venter gerne på en dokumenteret måletest over højtaler før og efter 100 timer - kan øret høre det, kan det også måles.
Lyt og glæd dig over lyden dine nye højtalere - lyder de bedre efter 100 timer, så vær' endnu mere glad - gør de ikke, nyd dem alligevel eller skift dem.

Leder man efter fejl eller gud finder man begge del ;)
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

Yhde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

C.bukowski: ja og hvad med et maleri? De ting du nævner har intet med fysik bevægelse at gøre!
En enhed er hængt op i et ophæng og selvfølgelig vil dette ændre karakter over tid, hvad ellers?
Hvis man bøjer en ske 1000 gange knækker den....
Til top Vis Yhde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Yhde

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 07:13 | IP-adresse registreret  

Uanset hvad man mener om tilspilning eller ikke tilspilning kan vi vel blive enige om at det nok ikke dæmper en fremtrædende diskant ?

Hvis der er 14 dages returret og man mener at diskanten er for fremtrædende, bør man nok finde nogle andre højttalere istedet for at vente på at de kommer til at lyde "rigtigt". Andre kabler løser nok heller ikke det problem.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Uanset hvad man mener om tilspilning eller ikke tilspilning kan vi vel blive enige om at det nok ikke dæmper en fremtrædende diskant ?

Hvis der er 14 dages returret og man mener at diskanten er for fremtrædende, bør man nok finde nogle andre højttalere istedet for at vente på at de kommer til at lyde "rigtigt". Andre kabler løser nok heller ikke det problem.

Regner jeg heller ikke med sker, men ofte bliver lyden lidt mere harmonisk og behalig at lytte til efter at  de er spillet til. Mindes sågar et sæt højtalerkabel eller signakabel som på et eller andet ukendt tidspunkt fuldstændig ændre karaktere (til det positive) derfor da det blev omtalt her på forummet skrev man at man derfor bør  lytte til musikken hele tiden for lige pludselig sker det bare at kablet ændre lyden hørbart.

Ved ikke om i har oplevet det, men når der er diskotek i den lokale hal eller dengang man gik i ungdomsklub, der lød diskanten ofte lidt påtrængende og metallisk i lyden i starten, men efterhånden som enhederne og forstærkeren bliver varme ændre de højfrekvente lyde sig til det lidt mere behalige

Det er jo også sådan at jeg tit oplever, at man skriver at en forstærker helst skal værer gennemvarm for at lyde mest optimalt 

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Yhde skrev:
C.bukowski: ja og hvad med et maleri? De ting du nævner har intet med fysik bevægelse at gøre!
En enhed er hængt op i et ophæng og selvfølgelig vil dette ændre karakter over tid, hvad ellers?
Hvis man bøjer en ske 1000 gange knækker den....

Som flere også har nævnt er det vel egentlig perceptionen der tilspilles Men skulle du gå igang med en "vold" gymnastisk
tilspilning vil du højest få "blødgjort" kant ophænget minimalistisk med en sænkning af fo på nogle få Hz. Det er friskt hvis det
kan høres.

Hva' så når højttalerene har stået stille hele sommerferien (så er de nemlig blevet lidt stivere idet igen)?

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:

Ved ikke om i har oplevet det, men når der er diskotek i den lokale hal eller dengang man gik i ungdomsklub, der lød diskanten ofte lidt påtrængende og metallisk i lyden i starten, men efterhånden som enhederne og forstærkeren bliver varme ændre de højfrekvente lyde sig til det lidt mere behagelige

Det er jo også sådan at jeg tit oplever, at man skriver at en forstærker helst skal være gennemvarm for at lyde mest optimalt 

Dette er absolut ikke anlægget der ændre klangbalance, men der imod dine øre / hjerne der vender sig til den høje SPL (http://en.wikipedia.org/wiki/Acoustic_reflex)og / eller når hallen fyldes med dæmpende "kødsække", som vi betegnede det i sin tid

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Yhde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Sendt: 17 Oktober 2011 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Det er jo meget let at teste, der skal bare bruges 2 sæt af den samme højtaller til at bedømme dette.
Og nu da folk er så sikre trods ingen rigtigt har prøvet, kunne det da være interessant at få det testet på et mindre panel. Bare ærgerligt at jeg er langt fra at skulle købe noget nyt :).

Jeg har selv hørt testen og husker en tydelig forskel, u-tilspillet ret aggressiv og hård, tilspillet noget blødere og rolig. Jeg snakker ikke om nat eller dag, og selvfølgelig under de rigtige lytte forhold (ikke en tom designer stue)   

Jeg vil selvfølgelig tilskrive mig holdningen at vi selv ændre mening pga. tilvending, hvem husker ikke teorien om at ringe rummet af med en stor klokke :) Men jeg mener stadig at alt har en påvirkning på lyd, uanset om det kan måles eller ej, og hermed trækker jeg mig fra diskussion :)

/Yhde
Til top Vis Yhde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Yhde

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2011 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Det er velkendt at nogle enheder skal spilles mere til end andre. Og der er som nævnt, ikke den store videnskab. det er simpelthen materialet som ophænget er fremstillet af, som skal motioneres lidt, før man opnår den modstand i det bevægelige system, som den synlige gummi/skum-ophæng og den indvendige "spider", som "styrer" spolen frem og tilbage i magnetgabet.

Hvor stor forskel der er, kan være meget forskelligt, fra enhed til enhed. Nogle virker stort set som de skal direkte ud af kassen, mens andre skal have lidt motion før man kan måle det samme på dem fra nye til efter at de har spillet 1000 timer. Og der er et hav af mennesker som har målt en forskel. det kan dog selvfølgelig diskuteres om det kan høres. Nogle enheder er jo ligefrem designet til at benytte sig af et stivere ophæng, mens andre forsøger at opnå et så frit og blødt ophæng som muligt. det kommer helt an på hvad enheden skal bruges til, hvilken forstærker, kabinet, frekvensområde osv osv.
Men pas på med alle de kabler. De ændre meget lidt i lyden i forhold til f.eks akustik, placering af HT'er samt kombinationen af udstyr. Hvis dine højttalere lyder spidse i diskanten. så kan det jo være at resten af dit anlæg lyder lyst, og at dine nye højttalere simpelthen blot afslører noget som de gamle ikke gjorde. Man skal virkelig passe på når man eksperimenterer med lyden, for der er rigtig mange parametre at holde styr på. Ændre du for mange hver gang du skifter udstyr, så er det utrolig svært at komme frem til hvad der reelt har givet dig dårligere eller bedre lyd. Skift kun EN ting ad gangen og pas på med computere, lydkort og andre aktive/digitale komponenter, som kan være ganske forfærdelige vendekåber, da de kan være både ens værste fjende men også en formidabel ven, når det gælder chancen om at komme tættere på den "gode" lyd.
Ikke at jeg siger det ikke kan lade sig gøre. Men man skal holde tungen lige i munden og være struktureret i de metoder man benytter, når udstyret bliver bedømt.
Men igen... prøv dig lidt frem. Dine personlige erfaringer er det eneste som du i sidste ende kan forholde dig til. Lån eller prøv nogle ting, som ikke koster noget i starten, da du ellers nemt render sur i det pga af chance for spild af penge. på den måde er der størst chance for at du kan få dannet dig nogle erfaringer, som skaber et solidt grundlag for dine næste skridt imod den "gode" lyd.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes