Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 14:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bedre bas til hifi anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mike dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 27
Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg overvejer at invistere i en subwoofer til mit hifi anlæg, da jeg synes at lyden mangler lidt i den dybe ende.

Jeg har en Denon surround forstærker og et sæt Dali concept 8 højtalere, og tænkte at en subwoofer måske kunne være en
god ide. Den skal bruges til både musik og film.

Mit spørgsmål er;

Vil en subwoofer give bedre bas ved afspilning musik ? Eller er det kun hvis musiken har de virkelig dybe toner, at jeg vil
kunne høre en forskel ?

Overvejer også helt at opgradere min højtalere til noget andet (f.eks. Rega), men tænkte at det vil være en billigere løsning
hvis det er nok med en subwoofer.

Til top Vis mike dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mike dk
 
kenneth74
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 386
Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

... hej..!  har selv en sub som jeg bruger til musik.. og jeg syntes den gør det rigtigt godt. jeg tror ikke du vil opleve den "kun" forbedere bas i den helt dybe ende..  mvh
Til top Vis kenneth74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth74
 
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 1741
Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

jeg ville aldrig undvære subs på nogen systemmer, dog har det med løs sub man kan købe, været lidt forkert med den måde de er konstrueret på, man kører signalet typisk gennem en sub, og lader subbens delefilter trække de frekvenser ud man vil lade den spille, men sidesytemmer spiller som før så de falder af akustisk, jeg har selv købt løs delefilter, så jeg kan undlade de frekvenser til siderne som subben nu overtager, og her er det nemmere at få til at spille sammen, og det kan spille endda en del højere.....hvis man har brug for det, og nemmere at de kører i fase.....dette bare min menin om løse subs

 

andre kan så have en anden mening........

mvh velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen
 
Maximilian
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 29 Oktober 2011 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Kan du fortælle lidt om størrelsen på dit rum, din forstærker og din prisramme - for det er nogle af de mest indflydelsesrige
detaljer ift. hvorvidt det er en god ide - samt hvor højt hører du musik/ser film?

Umiddelbart skal du have en subwoofer med en hvis grad af pondus, hvis den skal supplere højttalerne, så den rigtige
subwoofer er ikke nødvendigvis en billigere løsning, men sandsynligvis en bedre.
Til top Vis Maximilian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximilian
 
mike dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 27
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Rum størrelsen er ca. 20 m2, min forstærker er en Denon AVR-2309 (kostede ca. 6000 kr. og er en surround forstærker). Min
prisramme er 4000 kr.
Når jeg lytter til musik er det ikke sindsygt højt (der bor folk på 1 sal, bor selv i stuen), men engang imellem, når jeg ved at
overboen ikke er hjemme, bliver der skruet godt op :)

Jeg er egentlig blevet lidt hook på at opgradere mine højtalere. Har, som tidligere nævnt, Dali concept 8 men synes de er
meget lyse/diskante i lyden. Det hjalp på den lyse lyd da jeg fik købt en Rega Apollo cd afspiller, men synes stadig lyden er for
diskant/spids.
Til top Vis mike dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mike dk
 
kenneth74
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 386
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 07:16 | IP-adresse registreret  

... nu kender jeg ikke concept lyden.  men en ting der også kan være en synder til "spids" lyd kan være hvis rummet ikke er dæmpet på nogen måde ..( tæpper. og andre bløde ting) ..! 

 

Til top Vis kenneth74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth74
 
Maximilian
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Ift. den lyse/spidse lyd vil en subwoofer ikke være hjælpsom - så løs det først. - Prøv evt. andre kabler - fx chord carnival
silverscreen 70 kr./mtr (og der gives ofte lidt rabat).
Ift. subwoofer - se Epik Legend v. l-sound.no (leverer til hele eu) til ca. 5200 - langt mere effektiv end fx. subs fra dali og b&w i
samme prisklasse - koster ca. 5000 kr.
Til top Vis Maximilian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximilian
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Kig eventuelt efter et par brugte Vienna Acoustica Mahler. De har en mere varm og dæmpet klang i forhold til Dali. Og SÅ har du i hvert fald ikke brug for nogen sub, hverken til at supplere bassens mængde eller dybde...
Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes