| Forfatter |
|
Turwaithion Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Jeg har et par ældre Jamo Compact 70 hvor kablet er fastmonteret. Dette vil jeg skifte ud med banan terminaler så jeg kan få
noget længere kabel på (skal rykke rundt på nogle ting i lejligheden)
I den forbindelse vil jeg høre om jeg skal se om delefilteret er i orden inden i når jeg alligevel har det hele åbent ? Jeg synes
nemlig de altid har "støjet" en del mere en mange andre højtalere. Specielt diskanten har ret meget hiss. Ved ikke hved deres
"sensitivity" er men går ud fra den er i midten af 90'erne.
Hvordan tjekker/finder man ud af om filteret er synderen ? eller om det rent og skær bare er fodi de har en højere sensitivity
end havd jeg ellers har prøvet ?
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med dig,
Jeg ved godt det er slet ikke det du spørger om, men når du altid har syntes de der Jamo har haft en lidt dårlig lyd så skift
dem dog ud.
Ham her sælger nogle både flotte og meget meget mere vellydende højtalere for meget billig penge:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=203774
mvh. Asger
|
| Til top |
|
| |
Turwaithion Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm ja de ser jo gode ud :-) Vil bare rigtig gerne beholde mine Jamo da de designmæssigt passer ret godt ind i hvad jeg ellers
har.. så i første omgang vil jeg lige se om jeg kan hitte ud af mine modifikationer :-)
Men ellers tak for linket :-)
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne da måske hjælpe, når du alligevel åbner dem, at udskifte kondensatoren til diskanten til en finere type på samme volt/uf. Så får du en renere diskant. Sidder der kun én, så er det nemt at lytte sig frem til den bedst mulige.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Turwaithion Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Gasolin
Ja det er dem men den "første udgave" med sort i stedet for gråt gitter til bas/mellemtone og fastmonterede ledninger bagpå.
@ Allanowich
Hvordan hitter jeg ud af hvad der er hvad ? ( går self ud fra at det der er forbundet med diskanten har noget at gøre med
diskanten ;-) ).. Har heller ikke helt fundet ud af hvordan jeg får dem åbnet..
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved ikke lige hvor mange komponenter, der sidder i filteret. Måske sidder der to spoler, to modstande (hvide) og så en kondensator (sort). Og det er denne kondensator du skal udskifte. Som man kan se, er der skruer du bare skal have ud, for at få adgang. Så kan du også ordne det med kablet.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 30 Oktober 2011 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Turwaithion skrev:
@ Gasolin
Ja det er dem men den "første udgave" med sort i stedet for gråt gitter til bas/mellemtone og fastmonterede ledninger bagpå.
@ Allanowich
Hvordan hitter jeg ud af hvad der er hvad ? ( går self ud fra at det der er forbundet med diskanten har noget at gøre med diskanten ;-) ).. Har heller ikke helt fundet ud af hvordan jeg får dem åbnet.. |
|
|
Havde selv sådan et sort sæt (hvor gammel det var ved jeg ikke, købt for mange år siden da computercity ved bilka i Odense ikke hed computercity mener det var super radio den hed) fronten kan bare tages af uden brug værktøj men kun men rå muskelkraft.
Hvad forstærker bruger du ?
Har du prøvet at prøve med en anden forstærker ?
Med mindre du er en fattig student synes jeg du skulle prøve med aragon sættet jeg linker til eller det brugte kef sæt.
|
| Til top |
|
| |
Turwaithion Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er godt nok ikke en fattig studerende :-) Men en fattig nyuddannet uden job :-(
Jeg bruger en Denon AVR-1601 surround reciever.
Nu har jeg fået fronten af og der sidder kun en enkelt kondensator som det eneste mellem plus os diskanten. der står "Bennic
Bi-Polar 2.2 MFD 50 Wv" på den. Hvordan finder jeg så frem til en kondensator der skulle være "finere". ?
Det KEF sæt er virkeligt også ret fristende.. og kunnde godt finde på det hvis det var i kbh.. men har desværre ikke mulighed for
at køre for at hente så langt..
Desuden vil jeg gerne lige i første omgang fine ud af om jge kan få de her Jamo til at lydde bedre :-)
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved at vælge én med samme data, men af plast typen. De holder næsten evigt og lyder bedre end elektrolyt type som der sidder i nu. Find en elektronik forretning for løsdele. Tag evt den gamle med, eller data for den gamle. Du kunne vælge en polypropylen type. Men den skal være bi polar som den gamle.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 02:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Turwaithion Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 02:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige haft en kyndig i røret her midt om natten og han siger at bipolære kondensatorer er af elektrolyttypen og ikke
polypropylen ? Er der rigtigt eller har han bidt mig en røver ppå ærmet ?
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 06:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Han har lidt ret.
Elektrolytter er normalt ikke bipolare. Der findes dog nogle der er, og det er dem der kan anvendes i delefiltre.
Alm. kondensatorer som f.eks. polypropylentypen er normalt altid bipolare, og derfor oplyses det ikke.
Du kan se nogle sf de forskellige typer kondensatorer her :
https://www.elextra.dk/main.aspx?page=articlelist&gid=17 0&gidlevel=0
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 08:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Turwaithion Hiss i dine højttalere kommer fra forstærkeren og er fordi den har et højt grundstøjniveau samtidig med at du måske har en rimelig høj følsomhed på højttaleren. Løsning på det problem kan være anden forstærker med lavere grundstøj eller andre højttalere med lavere følsomhed. Jeg synes du bør gøre minimalt ud af opgradering af de højttalere, da den grundliggende lydmæssige konstruktion simpelthen er for dårlig. Som så mange andre - brug pengene på et godt køb i DBA  Mvh. Robert GS
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du godt glemme om med den forstærker trådopretter har
|
| Til top |
|
| |
cadmann Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2010 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købt DALI ZENSOR 1 højttaler
De spiller sammen med en gammel sony N220 Er bare så glad for dem
Men husk at et højttaler valg er personligt valg
Men syntes at diskanten er blød Kabler er hifi klubbens billige
|
| Til top |
|
| |
Turwaithion Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal jeg så vælge en bipolær af elektrolyttypen eller en
polypropylen (som er bipolær) ? Er næsten kun stødt på
dem af elektrolyttypen ved lydsider omkring
højtalerbygning . .
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vælg en polypropylen som er bi polar. Den tørrer ikke ud med tiden og har en renere lyd. 
Behøver ikke at være særlig dyr.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Turwaithion Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg skiftet dem og synes det spiller en del bedre. Hissen er der self. stadig :-)
Har her i eftermiddags prøvet med 2 forskellige højtalere (nogle dali og nogle argon) og synes at der er ligeså meget hiss ud af
dem som i mine gamle Jamo. Sidder jeg i et fuldstændigt stille rum kan man faktisk høre det 2 meter væk...
Er er noget der kan være gået i stykker inde i recieveren ? Min fars bilka-anlæg fra sony er der næsten intet hiss i.
Ved godt det er langt fra en high end reciever men alligevel... Nogle gode idéer ?
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Turwaithion skrev:
Så har jeg skiftet dem og synes det spiller en del bedre. Hissen er der self. stadig :-)
Har her i eftermiddags prøvet med 2 forskellige højtalere (nogle dali og nogle argon) og synes at der er ligeså meget hiss ud af dem som i mine gamle Jamo. Sidder jeg i et fuldstændigt stille rum kan man faktisk høre det 2 meter væk...
Er er noget der kan være gået i stykker inde i recieveren ? Min fars bilka-anlæg fra sony er der næsten intet hiss i.
Ved godt det er langt fra en high end reciever men alligevel... Nogle gode idéer ? |
|
|
netstøj filter eller ground loop filter (netstøjfilter meget dyrt)
|
| Til top |
|
| |