| Forfatter |
|
maagaard Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 02 November 2011 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Vil I ikke hjælpe mig med en afklaring.
Hvorfor sætter "alle" deres HIFI op omkring deres fjernsyn??
For mig binder dummerkassen (børnene ser Venner) så muligheden for, at jeg kan sætte mig og høre noget god lyd/musik.
Jeg har været der. Har nu flyttet min receiver og mine BW cm1 væk. Men hvor skulle jeg sætte dem? Her passede det med
at de kom på skrivebordet. Dvs jeg nu har BW som pc højtalere og receiver som lydkilde. Musikken kommer fra NAS/Spotify
og Sonos.
Men nu sidder jeg her og får en kættersk tanke - hvorfor ikke sælge hele l**tet? Købe et sæt gode pc højtalere (edifier
s530D) og så lade dem afspille musikken fra en Netbook??
Hjælp mig venligt med argumenter for og imod?
Mvh Søren Maagaard
|
| Til top |
|
| |
Max.H Forum Bruger


Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 02 November 2011 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man ikke ligefrem kræver spitzenklasse overalt så kan man i dagens DK. sagtens have et rimeligt pc anlæg et godt anlæg ved tv samt et supergodt hifi anlæg.
|
| Til top |
|
| |
kanonlyd Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 02 November 2011 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer vil an på om du interessere dig for hi-fi og faktisk er klar over hvad det betyder, det formoder jeg du har styr på ellers ville du nok ikke læse og skrive i et hi-fi forum.
Jeg vil sige at vælge du Pc-anlægget så interessere du dig ikke for hi-fi. Og det er sådan set fint nok, det er så dit valg.
|
| Til top |
|
| |
Lobo Forum Bruger


Bruger siden: 30 November 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 02 November 2011 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=kanonlyd]Det kommer vil an på om du interessere dig for hi-fi og faktisk er klar over hvad det betyder, det formoder jeg du har styr på ellers ville du nok ikke læse og skrive i et hi-fi forum.
Jeg vil sige at vælge du Pc-anlægget så interessere du dig ikke for hi-fi. Og det er sådan set fint nok, det er så dit valg.
Jeg mener da godt at de 2 ting er forenelige under begrebet Hifi... der findes udemærkede PC løsninger som lever op til kravet om "Høj Nøjagtighed". Definitionen lyder blandt mange andre at: en elektronisk lydgengiver (forstærker, radio, cd osv.) der betegnes med kategorien Hi-Fi skal have mindre end 1 % forvrængning, dække spektret 100-15000 Hz med en afvigelse på højst 8 dB, samt diverse andre, systemspecifikke krav.
Jeg tænker at der må findes PC baserede løsninger der kan honorere det. __________________ Hvis det lyder godt - så ER det godt!
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 02 November 2011 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det at have anlægget oppe omkring tv'et (større fladbørge) har noget at gøre med, at man også lytter til koncerter med billede for oplevelsens skyld. Nu er en pc gennemgående digital, så her kan hifi normen (DIN) let opnås. Bortset lige fra de indbyggede ht'er. Løse ht'er er vejen frem. Men så er der lige det dér mp3 og andre komprimerede filer. Det er her den dårlige lyd ligger, men data kan såmænd være gode og opfylde DIN hifi normen alligevel. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
kanonlyd Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 02 November 2011 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Det at have anlægget oppe omkring tv'et (større fladbørge) har noget at gøre med, at man også lytter til koncerter med billede for oplevelsens skyld. Nu er en pc gennemgående digital, så her kan hifi normen (DIN) let opnås. Bortset lige fra de indbyggede ht'er. Løse ht'er er vejen frem. Men så er der lige det dér mp3 og andre komprimerede filer. Det er den dårlige lyd ligger, men data kan såmænd være gode og opfylde DIN hifi normen alligevel.  |
|
|
Der er vil ingen fornuftige mennesker som i dag eller for den sags skyld nogensinde har sat lighedstegn mellem Din normen og hi-fi, hi-fi står for høj troværdighed og det har ingen øvre grænse da intet udstyr har fuldstændig troværdig/perfekt gengivelse.
Jeg ser ingen mening i at man konstant prøve tale dette begreb ned til noget der absolut ikke er troværdigt på nogen måde.
Det er mere end rigeligt at Bilka for lov til at sælger High-end anlæg osv. jeg synes ikke man behøver at køre samme stil i hi-fi forum, det er helt helt galt.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 02 November 2011 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, mon ikke. Men jeg svarer sådan set blot på maagaard og LoBO's indlæg.  DIN normen kan ikke anvendes ret meget mere.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
maagaard Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 02 November 2011 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for argumenterne. Jeg vil have ordentlig lyd.
Har I mod på at hjælpe med forslag til forbedring/ændringer i eksisterende setup
Jeg har Onkyo Receiver 607.
Jeg har b&w cm1.
Lydkilde: Sonos/spotify.
Som sagt har jeg nu flyttet alt væk fra TV.
Er ved at overbevise konen, om at en perfekt plads er på skænken i stuen, men hvor virker receiveren voldsom stor.
Hvis jeg nu kan sælge receiveren, hvad skal jeg have i stedet?
- er alternativet en Sonos ZP120?
- er det en anden mindre fysisk forstærker?
Og hvad er det for noget med en DAC? Flere og flere skriver om sådan en? Skal jeg bruge en DAC i mit setup?
mvh Søren M
|
| Til top |
|
| |
Toebs Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 03 November 2011 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
maagaard skrev:
Tak for argumenterne. Jeg vil have ordentlig lyd.
Har I mod på at hjælpe med forslag til forbedring/ændringer i eksisterende setup
Jeg har Onkyo Receiver 607.
Jeg har b&w cm1.
Lydkilde: Sonos/spotify.
Som sagt har jeg nu flyttet alt væk fra TV.
Er ved at overbevise konen, om at en perfekt plads er på skænken i stuen, men hvor virker receiveren voldsom stor.
Hvis jeg nu kan sælge receiveren, hvad skal jeg have i stedet?
- er alternativet en Sonos ZP120?
- er det en anden mindre fysisk forstærker?
Og hvad er det for noget med en DAC? Flere og flere skriver om sådan en? Skal jeg bruge en DAC i mit setup?
mvh Søren M
|
|
|
DAC = Digital til analog konverter, altså tager den det digitale signal fra f.eks. computeren og laver til det analoge signal
som din forstærker, forstærker op. Det er i princippet det samme som lydkortet i en computer, i hifi sammenhæng er det
bare en ekstern enhed med egen strømforsyning, men den gør det samme som lydkortet.
Du kunne evt overveje nogle aktive højttalere, så slipper du for reciever, f.eks. AVI ADM 9.1, de får meget ros, har aldrig
hørt dem, men de er også lidt i den dyre ende.
|
| Til top |
|
| |