Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 08:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bas huller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mrygaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004
Status: Offline
Sendt: 06 April 2004 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Nu har jeg endeligt fået invisteret i et sæt Dali Evidece 870. De spiller sku godt, men synes jeg har bashuller. Det er somom de ikke rigtig giver bund nok ved et højere lydniveau. Man skal stå lige mellem højttalerne og helst ikke for langt fra dem før basniveauet bliver mindre. De står hver en god meters penge fra reciveren, og har desværre kun ca 30 cm til væggen omkring sig, dog har den ene fri luft på den ene side.

Er det fordi jeg har haft en 15" aktiv sub før, som tog sig af det problem, og man bare var vant til at meget bas?

De kører sammen med en yamaha rxv 540, og er bi-wiret med Black Rhodium ast 75 kabel. 

Hvad kan de skyldes?

Mange hilsner Martin

Til top Vis mrygaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mrygaard

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 April 2004 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Hej Martin

Og tillykke med dine nye (kirsebærfarvede?) Evidence'er .

Jeg tror din sammenligning med en 15" aktiv sub og et sæt Evidence 870 drevet af en "lille" Yamaha 540'er er svaret på din manglende bas.

Din receiver kan ikke yde lige så meget power som din dedikerede 15"sub nede i basområdet. I det hele taget har de godt af rigtig meget power (kører selv med 2*200W) - jo mere power, jo mere bas (og kontrol)!

EDIT: Og ja, rummet kan naturligvis også have indflydelse på bashuller - men jeg tror nu det er din receiver (og sammenligningen med subben, der er hovedårsagen)

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 April 2004 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Ingen tvivl om at forstærkeren er for lille til Evidence 870. Har du iøvrigt husket at sætte subwoofer til off i forstærkeren, ellers vil den filtrere lidt af bassen fra selvom main er sat til large.

Hvis Yamahaen har pre-out, bør du investere i en effektforstærker, på ca. 2x150 watt og med god stor strømforsyning, til at drive Dali'erne.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

mrygaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2004 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svarene.

Hvad ville et nyt forslag så være til en ny surroundreciver som er strømstærk nok til at trække dem? Jeg synes Harman Kardon er fede. Men kom med nogle bud.

Martin 

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 April 2004 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

mrygaard skrev:

Mange tak for svarene.

Hvad ville et nyt forslag så være til en ny surroundreciver som er strømstærk nok til at trække dem? Jeg synes Harman Kardon er fede. Men kom med nogle bud.

Martin 

Hej Martin.

Har du overvejet den nye Denon 3805, som kommer her til maj??

Det er godtnok ikke H/K. Men den tror jeg ville være et perfekt match til dine 870ere. Du kan læse mere om den her.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=671&zoneid=1

Som du ved har jeg selv evidence serien. Og 3805eren er helt klart med i mine overvejelser når jeg skal opgradere inden så længe. Efter min mening er Denon/Dali et rigtig godt mix.

Go Påske.

MVH WRONG

Tiger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003
Sendt: 08 April 2004 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Ville man mon kunne tillade sig at bruge en 3805 + en effekforstærker som eks. Holfi eller Thule og kunne levere en ordentlig lydkvalitet til et Helicon surround sæt?.

Jeg tænker på om 3805 "forurener" lyden i forhold til hvis jeg nu købte en integret surroundforstærker uden dekodere indbygget, og så brugte dvdafspillerens dekodere.

Til top Vis Tiger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tiger

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2004 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Tiger skrev:

Ville man mon kunne tillade sig at bruge en 3805 + en effekforstærker som eks. Holfi eller Thule og kunne levere en ordentlig lydkvalitet til et Helicon surround sæt?.

Jeg tænker på om 3805 "forurener" lyden i forhold til hvis jeg nu købte en integret surroundforstærker uden dekodere indbygget, og så brugte dvdafspillerens dekodere.

Man kunne jo starte med at teste 3805eren inden man udbygger dem med mere eff..  Men selvfølgelig kan man udbygge som du snakker om og bruge dvdens konvertere. Men slå da lige kold vand i blodet og tjek 3805erens nye konvertere først

MVH WRONG

Tiger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003
Sendt: 08 April 2004 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Det jeg tænkte på var om en 3805 den er i stand til at gengive detaljerne ordentligt med et effektrin på?. Eller om den "forringer" lyden. Jeg er ikke i tvivl om at konverterne er bedre end dem i enten en Dvd3800 eller DVD2900 som jeg nu har tænkt på at købe har.

Til top Vis Tiger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tiger

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2004 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Hmmm. Jeg tror ikke umiddelbart det bliver et problem. Prøv at spørge CHTT. Jeg ved han har en effekt på hans fronte.

MVH WRONG

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2004 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Hello!

Ja, jeg bruger en effektblok, men det er på en 2803 - jeg ved at 3803'eren (og sikkert også 3805) har en Pure direct function, hvor den sender signalet "ubehandlet" igennem.

Men min 2803'er forurener nu ikke signalet hørbart! Det er tydeligt bedre kontrol og styr på lyden med effektblokken tilsluttet. 

Flaskehalsen er pre-outens kvalitet...

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2004 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

mrygaard skrev:

Mange tak for svarene.

Martin 

Hej Martin, hvis du vil blive i "Yamaha-land" så er der et par effektblokke (Yamaha MX-2) til salg på DBA. Ellers er H/K vist tilstrækkelig strømstærke

mrygaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2004 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Takker... Når vi snakker Yamaha er 740'ern så strømstærk nok, der står den leverer 110 watt eller sådan noget? Hvad er der forslag til HK modeller, gerne nogle af de nye...??

Martin

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes