Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 04:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Standerhøjttaler 10.000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
King-Nothing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 22 December 2011 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hej alle
Jeg var egentlig rimelig sikker på at jeg skulle have mig et sæt xtz 99.26 efter at have hørt dem. Jeg havde forinden lyttet til B&W til og med cm
serien og Dali ikon og lektor og jeg synes stadig xtz var bedst af dem. Men så lyttede jeg til Dali mentor 1 og 2 og her synes jeg ikke xtz kan følge
med. Der er et eller andet ved mentorene som jeg ikke lige kan sætte fingeren på, men som i mine øre lyder rigtig godt.
Det fik mig til at tænke på om der var andet jeg skulle lyttet til i den prisklasse, er der noget der måler sig med 99.26 og især mentor til under 10.000
for et sæt?
Min forstærker er en yamaha v2067 og højtalerne skal indgå i et 5.1 eller 5.2 system. Der er ikke købt andre højtalere til endnu, men jeg tror at
suben bliver en svs sb12 nsd.
Umiddelbart er jeg nok mest til mentor 1, men vil gerne høre forslag til hvad jeg ellers skal prøve at lytte på.

Glemte lige, de skal bruges til musik/film ca 85/15 og rummet er en u formet stue på ca 35 m2

-EA-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 December 2011 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Prøv at lytte et sæt REGA R9. Så er du ikke i tvivl længere.
Jeg har ca samme lytte behov som dig. Og de klare begge dele rigtig godt.
De absolut bedste højttalere jeg har haft inden for døren.
De kommer jævnligt til 7-10.000 kr brugt på dba.dk

Hov. Stander.... Ik rigtig. Sorry.

Glædelig jul

Nilef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 December 2011 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Jeg var ude at lytte på temmelig mange gode standerhøjtalere i tilsvarende prisklasse (også f.eks. Mentor). Jeg endte med
Amadeus Icon fra Dansk Audio Teknik på Frederiksberg som afløser for nogle Dali gulvhøjtaler.

Har aldrig fortrudt det køb.

Man kan låne dem med hjem. Gav 8.600 færdigsamlede ekskl. standere. Der er vist også en center i samme serie.

Mvh.
Niels A
Til top Vis Nilef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilef

King-Nothing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2011 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Super tak for de hurtige svar
R9 bliver desværre nok for store, men vil prøve at lytte til de amadeus icon.
God jul

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 December 2011 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Det er jo svært at anbefale noget, hvis man ikke ved hvad det skal bruges til...

Hvis du hører drønende højt metal er valget jo et helt andet, end hvis du hører middelhøjt jazz.

Hvis du skal have brugbare råd, bør du give så mange oplysninger som muligt.

- evt placering?

- musiksmag?

- hvor højt vil du kunne spille?

- evt. præferenser? Varm lyd? Neutral lyd?

-mm.

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

King-Nothing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2011 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Ja du har jo helt ret.
musiksmagen i familien er meget bred, jeg høre mest rock og metal og konen er mere til pop og jazz. men der hvor jeg ønsker
at højttalerne virkelig skal kunne levere er ved langsomt (stille) musik hvor der er vægt på især vokal. det jeg ønsker er at
kunne sætte mig i min stol, lukke øjnene og nyde alle (eller så mange som muligt) detaljer i musikken. det var her jeg især
blev skuffet over B&W CM 5, der var godt med detaljer i musikken, men det var umuligt at placere de enkelte instrumenter og
vokalen i rummet.
mht placering af højtalerne så er der næsten frit slag, vi flytter i starten af det nye år og jeg regner med at være hurtig til at
placere højtalerene så konen ikke kommer med gode ideer om nede bag sofaen og den slags.

ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 December 2011 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Hej KN

Stod jeg i din situation og skulle købe et sæt standere, så ville jeg helt klart vælge et sæt fra BKS Audio. Jeg er selvfølgelig farvet af, at jeg har haft BKS højttalere de sidste 14 år, men jeg synes i den grad, at de leverer varen. Jeg hører (vil nogen nok mene) relativ stille musik, og min vægt på lyden, ligger i den grad på vokalen. Båndet gengiver sublimt detaljer, og det har en rigtig god spredning af lyden.

Her et sæt set til 7995 mod normalt 29.995kr. Jeg har hørt netop pågældende standere, og somsagt var det standere jeg skulle ha' haft i tidernes morgen, så havde jeg købt dem.

Beklager det kæmpe billede.

Go jul mvh. Thor

Snorgon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2010
Lokalitet: København
Sendt: 23 December 2011 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Med tanke på det du efterspørger i en højttaler vil jeg slå et slag for ELAC BS-244, en højttaler jeg selv nyder godt af i disse dage. Den kan levere
præcis det du søger: vokaler og akustiske instrumenter er en fryd (eksempelvis Johnny Cashs vokal og western guitar på 'American recordings' ).
TopSound på Østerbro har dem stillet op til lyt. Giv dem en chance - jeg tror ikke de vil skuffe.
Til top Vis Snorgon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snorgon

CpChilli
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 December 2011 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt forstå du er vild med mentor lyden, de spiller super fedt... Den kombination af dome og bånddiskant sidder lige i
skabet.
Til top Vis CpChilli's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CpChilli

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 December 2011 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

hvis du vil have brugt kan du ikke få noget bedre til de her penge manden snakker om....

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=207907 

bassenhederne koster mere

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 December 2011 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

panos skrev:

hvis du vil have brugt kan du ikke få noget bedre til de her penge manden snakker om....

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=207907 

bassenhederne koster mere

Ja det var et godt forslag!

De er godt nok 10 år gamle, men der burde sagtens være 5-10 år mere i dem, inden der ryger noget på filteret eller ophænget på en enhed.

og så er der 6.500 tilbage i budgettet...

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 December 2011 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

ts_riders skrev:

Hej KN

Stod jeg i din situation og skulle købe et sæt standere, så ville jeg helt klart vælge et sæt fra BKS Audio. Jeg er selvfølgelig farvet af, at jeg har haft BKS højttalere de sidste 14 år, men jeg synes i den grad, at de leverer varen. Jeg hører (vil nogen nok mene) relativ stille musik, og min vægt på lyden, ligger i den grad på vokalen. Båndet gengiver sublimt detaljer, og det har en rigtig god spredning af lyden.

Her et sæt set til 7995 mod normalt 29.995kr. Jeg har hørt netop pågældende standere, og somsagt var det standere jeg skulle ha' haft i tidernes morgen, så havde jeg købt dem.

Go jul mvh. Thor

Jeg ved ikke hvordan diskanten er til metal. Men til resten af musikstilen er det absolut også et godt bud!

ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2011 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Båndet spiller både mellemtone og diskant. Båndet, som sidder i min egen højttaler minder i størrelse om standerens, og det spiller fra 2500Hz og op. Så der er stor glæde af båndets membranareal i en stor del af hz spektret.

Thor

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 December 2011 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Alternativer kunne være Dynaudio Focus 110a!
Og fra samme egn og pris klasse måske Dynaudio Excite X16

ELAC BS 244 som  "Snorgon" foreslår tror jeg også ville falde i din smag.

Focal er måske også noget men jeg tror at f.eks. Focal Chorus 807 V rammer ved siden af, men lyt alligevel.

Husk også at kigge brugt.

Mvh

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

King-Nothing
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2011 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Fantastisk
Tak for de mange gode svar, jeg kan godt se på det hele, at jeg får travlt med at lytte men det er jo heller ikke helt
dårligt. Især de ELAC BS 244 lyder tiltalende, men må nok vente til det nye år med at lytte...

ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2011 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Jeg glemte vist og vise dig, hvor du kunne lytte til de standere, som jeg har foreslået.

http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/kommercielannonce.asp?i Ad=15081

Når du nu alligevel måske skal ud og lytte til et sæt Elac ligeledes med bånd, så kunne du jo med Elac frisk i hukommelsen, lytte til hvad et sæt danske højttalere kan eller ikke kan ift. de tyske højttalere.

Jeg vil i hvertfald ønske go jagt på dine kommende standere.

Mvh Thor 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes