Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 20:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nyt setup (råd søges) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 December 2011 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Først vil jeg lige benytte lejligheden til at takke brugerne for et super nice forum, her kan man virkelig få et par timer til at gå med at læse diverse spændene posts :)

Efter at have lånt en Mellemklasse forstærker fra denon (Tror avr-2808), et par Dali evidence 870 samt en concept sub, var der lige pludseligt, ikke så meget pang over mit eget anlæg, som pt består af følgerne guf:

Stationær computer med spdif udgang. 

Onkyo TX-8211 stereo receiver. (Spdif og coax var byer i Rusland dengang receiveren var ung og smuk)

ELtax pyramide (200w)

Alt sammen forbundet med ledninger til 5.kr pr. meter.

Jeg har et max budget på omkring de 10k, men altså hvis jeg kan opnå betydelige forbedringer, for mindre er dette selvfølgelig at foretrække. I mit nuværende system er bassen rimelig mudret og mellemtone samt diskant er lidt ”numb”.  Hvad jeg til gengæld er nogenlunde tilfreds med, er selve volumen højtalerne kan spille, samt den power, et par 10 tommer basenheder giver.  Jeg lytter udelukkede til musik, og generen er Psychedelic Trance.  Det er en genere med tryk på, men hvor djævelen gennem sig i detaljen. Det er selvfølgelig i stereo det hele forgår. 

Til at forbedre/fornye systemet, er jeg kommet op med 2 alternativer hvor konstruktiv kritik er yderest velkommen J

Den første går ud på at genbruge den originale stereo receiver. Da receiveren har udgange til 2 sæt højtalere, burde man ku køre bi-wire. Planen ville i så fald være at købe et par brugte Dali 850’er, og så selvfølgelig skifte de gamle ledninger ud.

Alternativet må være at skrotte alt mit nuværende udstyr, og købe et nyt system fra bunden.

Pioneer 7.1 Receiver VSX-921-K. Her er bagtanken prisen, pre-out samt featueres. Samt at tilslutningen mellem receiveren og computeren, kan ske via spdif.  Mht. til højtalere, har jeg lavet en liste med potentielle kandidater:

JBL ES Series - ES 100

Dali 850

Dali Evidence 870

Evidence kender jeg og synes de lyder godt. Dali 850 har jeg læst en masse positiv omtale om, og prisen er også god.  ES 100 ved jeg keine om, men baseret på stats og hvad jeg har læst frem til, går jeg ud fra at det er en udmærket højtaler.

Hvad synes i jeg skulle gøre ?

Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 December 2011 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Hejsa

har aldrig helt forstået dem som ønsker andre skal fortælle dem hvad de skal købe, fordi selvlært er vellært og du har jo
allerede nogle billeder af dine ønsker, så kom du ud og LYD og blive klogere end os    

jeg har nemlig aldrig mødt to personer der havde den samme smag, også selv om de kunne blive enig om de forskellige
kvaliteter !

Den ene vil have moderen, den anden datteren og begge skal nok blive lykkelige i deres valg, vi skal nemlig huske der
sidder ingen orakler her inden.

God bag jul

jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011
Sendt: 27 December 2011 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig, hvad der lyder bedst i mine øre er svært at give råd om.  Men "alt andet lige", råd er det jo stadigvæk muligt at komme med, eller give et godt råd, hvis der er et eller andet der med 95% sandsynlighed, vil ende med et dårligt resultat :)
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 December 2011 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Hvis du kun vil bruge det til stereo, er det spild af penge at købe en surround receiver, stereodelen kan ikke hamle op med en stereoforstærker til samme penge. Se hellere efter en brugt stereoforstærker til 3-4k. Et sæt Dali E870 burde kunne findes til omkring 6k, eller måske endda mindre, og så kan resten gå til en cd-afspiller hvis du har behov for det.

Alternativet er, som du selv nævner, Dali 850, og måske endda også dennes forgænger Dali 18. Jeg har selv kun hørt 850, og jeg synes det er en god højttaler til prisen. Gældende for alle 3 modeller, er at de skal have en god forstærker bag sig, én der kan levere noget effekt. Derfor vil de fleste surround receivere i prisklassen være diskvalificeret allerede her.

Der er også en masse gode alternativer mht. højttalere. Og brugt får du virkeligt meget lyd for et budget på 10k.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 Januar 2012 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Dali 6006  eller JBL lx 1000  = en hulens masse punch
Til top Vis HIFY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFY

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Sendt: 03 Januar 2012 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

jeg har selv haft dali's 850 som mit første seriøse sæt ht'er og de gjorde det ganske godt! og lækker bass - det kommer du ikk
til at savne!
dog er de liiiidt skarpe i toppen og jeg blevet meget hurtig træt i hovedet af at lytte til dem pga denne skarphed.
ud over det er den mægtig fin men hvis jeg var dig ville jeg gå efter et sæt 870 :)

og som det blev nævn tidligere så undgå en surroundreciver da den sleeeeeet ikk kan hamle op med en ordentlig
stereoforstærker! jeg har en cambridge 740a til salg (ikke for at promovere) som spillede dejligt sammen med mine tidligere
dali! hvis du er intra så skriver du bare og ellers så lader du bare være !

god jagt!

MvH LAC
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes