Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 06:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Indstillinger for ATC-setup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ngandrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 29 December 2011 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Hej folkens

To spørgsmål:

Det første angår indstillingerne for min sub for at den spiller godt med mine fronthøjtalere.
Det andet handler om, hvor god stereolyd jeg egentlig får fra mine fronthøjtalere når jeg bare hører musik i stereo gennem min surroundreceiver:

Jeg er den lykkelige ejer af et sæt ATC SCM11'ere som jeg har kombineret med en ATC DC1 Sub. Det hele bliver trukket af en Denon surroundreceiver AVR 1803. Jeg bruger mit setup ligeligt til film og musik.

ATC anbefaler, at man starter ved Vol 50 (man kan indstille fra 0-100), men jeg synes stort set ikke jeg kan høre sub'en på det niveau. Lige nu har jeg den indstillet ved omkring 75-80 til musik og 80-85 til film. Kender I til nogen best practice på området? Det rigtige svar er naturligvis, at jeg skal sætte den der, hvor den for mig lyder bedst, men jeg er lidt forundret over, at den skal stå så højt.

Et andet relateret spørgsmål er, hvor god stereolyd jeg egentlig får fra min surroundreceiver. Jeg har også en Sony STR DB840 stående. Jeg har yderligere et setup i udestuen lige ved siden af hvor jeg bruger min gamle Denon stereoforstærker (PMA 915) og et sæt ATC SCM 7. Jeg synes det er noget bøvl at koble en ekstra stereoforstærker på mit surroundsetup for at få bedre stereolyd når jeg bare hører musik. Jeg er til gengæld ikke glad for tanken om, at jeg slet ikke får det optimale ud af mine ATC-højtalere i stuen når jeg hører musik fordi de bliver trukket af en surroundreceiver. Ville det give et nævneværdigt løft fx at sætte min Denon-forstærker som slave-stereoforstærker i stuen?

Jeg har også overvejet at købe en brugt Denon AVR 1910, men er igen i tvivl om, hvor meget bedre stereolyd den giver (ellers handler opgraderingen nok mest om dekoderen, mulighed for hdmi.tilslutning og evt Airplay, hvis jeg køber den nyere AVR 1915).

Mange spørgsmål, men alle relaterede. På forhånd mange tak for jeres hjælp!

Til top Vis ngandrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ngandrup Besøg ngandrup's Websted

Nilsson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 December 2011 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

hej til stereo er det vigtig at suben er i fase med sidehøjtalerne og der er kun en ting at gøre lyt dig frem

mvh

Til top Vis Nilsson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilsson

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 29 December 2011 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

ngandrup

Først og fremmest skal du lytte til dit setup og afgøre om du kan lide lyden du hører. Det er vigtigt, at du selv er tilfreds. Synes du det lyder dejligt i stereo mode, er der da intet at komme efter. Du kan hurtigt få en masse bud på hvad andre synes er godt, men hvad synes du selv. Det er denne vej vi andre også er gået og derved fået en masse lytte erfaring.

Subben skal næsten ikke fornemmes når du spiller, men når du prøver, at slukke den vil du derved finde ud af, om du pludselig savner den. For så står den som den skal. Fasen på subben kan du prøve at skifte frem og tilbage under afspilning af noget musik. Men husk lige på, at der skal være meget dybe toner i musikken før du rent faktisk fornemmer den.

Prøv af spille kirkeorgel musik, elektronisk musik som FutureSound of London f.eks. Jennifer Warnes The Hunter. Et eller andet med dejlig dyb bas på.  

ngandrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2012 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Meget forsinket mange tak for jeres svar.

Er der evt. nogen, der har et godt bud på hvilke surroundforstærkere der har god stereolyd? Der er intet galt med den stereolyd jeg får gennem min Denon AVR 1803 lige nu, men jeg har på den anden side en fornemmelse af, at den nok kunne være noget bedre. Altså at den stereopræstation surroundreceiveren leverer er noget under potentialet for mine ATC'ere. Nogen der har et bud på, om det ville være væsentlig bedre med en nyere Denon-forstærker som fx AVR 1912?

VH Nikolaj   
Til top Vis ngandrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ngandrup Besøg ngandrup's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Marts 2012 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Det tvivler jeg (desværre) på. Lydkvaliteten til 'ren' musikgengivelse er generelt nedprioriteret i surroundreceivere, osse de dyrere af dem. Derfor kan det som oftest heller ikke betale sig at udvide en surroundreceivers kapacitet med et ekstra effekttrin, da lydkvaliteten hovedsageligt bestemmes af surroundreceiverens (digitale) forforstærkersektion. Men en ekstra effektforstærker kan selvfølgeligt give noget mere 'mulle'.

Der er en gammel anbefaling af indstilling af subs til musik: Sæt subben lavt i styrke, og skru langsomt op for den, til du ikke er i tvivl om, at den er med. Skru derefter ned for den, indtil den lige synes at være væk. Du afbryder den så helt, og hvis det er hørbart, er niveauet sat rigtigt .

Til film, hvor subben hovedsageligt bruges til effektlyd, kan man sætte den som man vil. Lyder det fedt, er det iorden.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

ngandrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2012 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svarene.

Kan jeg konkludere, at konsensus er at jeg IKKE kan opnå stereo-musik-lyd, der indfrier ATC'ernes potentiale sålænge de indgår i et surround-setup? Det er altså lige meget om eg opgraderer min surroundforstærker - stereolyden er så nedprioriteret i surroundforstærkere, at det ikke rigtig ville gøre nogen forskel. Der skal en dedikeret stereoforstærker til før jeg vil kunne høre nogen nævneværdig forskel?

Jeg står med det konkrete behov, at jeg mangler digitale indgange (og gerne vil have hdmi throughput), hvorfor jeg nok opgraderer min surroundforstærker ligegyldig hvad. Jeg vil bare gerne være sikker på, at jeg får så god stereolyd som muligt med den forstærker jeg ender med at købe. Jeg hører trods alt mere musik, end jeg ser film.

Venlig Hilsen Nikolaj

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 18 Maj 2012 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke har noget i mod at bruge en del penge på det, så er der mærket Integra som Onkyo står bag. Sammen med sådan en processor og seperate udgangs trin kan du godt forene stereo i høj kvalitet og surround. Meredian er også et godt valg her, men ikke billigt. Du kan da også fravælge egentligt surround og blot se og høre lydsiden over 2 højttalere. Det virker fint hos mig.  

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Sendt: 18 Maj 2012 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Du kan godt få surround-receivere, der også leverer rigtig god stereo-lyd. Integra er en af dem - men det koster en større sum.. Anthem er en anden, som kan fåes til en mere rimelig pris:

http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=2678&fkLoung e=4

Jeg synes, at du skal prøve, om ikke du kan få sådan en Anthem hjem og afprøve den. Virkelig god stereo-performance for en surround-receiver, der samtidig leverer super surround-lyd!

Det siger sig selv, at en surround-receiver til ca. 3000, der har flere knapper og funktioner end en jet-jawser, mangler en væsentlig detalje: lydkvalitet!

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes