Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Forstærker/receiver til Audiovector M3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
svejgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2012 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Hej Hifi4All!

Jeg er ung knøs, der netop har købt sine første 'rigtige' højttalere og nu officielt har besluttet sig for at bevæge sig ud i
HiFi'ens forunderlige univers. Jeg er vitterligt det, man må betegne som en nybegynder. Jeg har købt et par brugte
Audiovector M3 med 8 - 10 år på bagen i rosewood. De ser ud som nedenfor:

http://i.imgur.com/H75r4.jpg
http://i.imgur.com/BBB1I.jpg

Det var 1. etape. Næste etape er købet af forstærker eller receiver - af de to er jeg ikke klar over, hvad der passer mine
behov bedst. I øjeblikket lytter jeg til musik gennem Apples Airport Express, som giver mulighed for en optisk tilslutning. Det
kunne jeg - såvidt vides - godt tænke mig at udnytte. Det vil være indgangen hertil, der er min 1. prioritet. Min anden
prioritet vil være mit tv eller (kommende) cd-afspiller. Om jeg også vil have en indgang til minijack/dock har jeg ikke lagt
mig fast på endnu. Derudover vil jeg egentlig gerne holde mit setup så simpelt som muligt. Jeg synes, at NAD generelt laver
smukke forstærkere, og jeg kan simpelthen ikke ignorere, at æstetikken også spiller en rolle for mig.

Jeg lytter til et udvalg af musikgenrer, der favner ganske bredt. Højttalerne er købt for at please min interesse for
særligt rock og jazz. Undertiden lytter jeg også en del til dybere elektroniske genrer, hvor højttalerne nok må siges ikke at
være på hjemmebane.

Det skal i øvrigt ikke være nogen hemmelighed, at jeg er en ung studerende på et stramt budget, hvilket selvfølgelig har
betydning for mit råderum. Jeg tænker, at jeg vil skaffe mig en forstærker/receiver brugt. Under 2.000,- ville være meget
meget fint.

Så hvad jeg godt kunne tænke mig at høre om fra jer:

1. Passer en forstærker eller receiver bedst mine behov?
2. Hvad skal jeg være opmærksom på, når jeg kigger på forstærkere/receivere?
3. Er det - med den rette forstærker/receiver - muligt på sigt at købe og tilslutte en subwoofer for også at kæle for den mere
bastunge elektroniske musik, jeg også lytter til?
4. Jeg kan købe en Pioneer VSX-D711 brugt for 500,-. Er det noget for mig?
5. Forslag til hvad jeg skal købe af forstærker/receiver - måske nogen af jer ligefrem har noget til salg?

På forhånd mange tak for hjælpen - jeg ser frem til at tage de udfordringer op, som HiFi'en vil føre med sig!

Jesper
Til top Vis svejgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svejgaard

frekeloke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Januar 2012 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

da det lyder til at du mest skal bruge stereolyd kan jeg ikke anbefale pioneer da den er en surroundmaskine. hvorvidt det
skal være en receiver eller ej er vel op til dig selv. typisk vil de lidt dyrer maskiner være rene forstærker og med mindrer du
hører radio er der vel ingen grund til at købe en forstærker hvor der er brugt penge på en tunerdel. dit valg af højtaler(lidt
usædvanligt for en 1. gangs køber tror jeg) kan jeg kun rose, audiovector har altid lavet gode højtaler. jeg har selv haft 3 af
de gamle 4,5 og 6 der på trods af den enslydende seriebetegnelse lød som om de kom fra tre forskellige serier. Jeg ville
anbefale at du køber en af de gamle forstærker fra 90'erne, inden det store surround cirkus begyndte. Da surround
begyndte blev stereo ned prioriteret hos en lang række af de kendte mærker. Mærker som Sony eks.730ES afgiver medium
bass med en tydelig og klar diskant den hænger len anelse i mellemtonen. der er flere modeller i serien også et par
effektmaskiner. Pioneer spiller på præcis samme vis men vil nok være lidt billigere at købe, kan ikke lige huske modelnr.
men gå efter dem der er over 20 kg. Nad har typisk en ganske voldsom bass og en hel del mellemtone mens der er en
meget neutral diskant. nad har dog såvidt jeg husker problemer med højtalerkabler, mener at en stor del af deres maskiner
bruger klemmeterminaler til gengæld er de ofte meget billige at købe. Sherwood er en lille perle i min verden, de spiller i
store træk som Sony og Pioneer men er meget billiger(har selv en RV6010R og den gør det sgu fantastisk(det er faktisk
både en receiver og surround). de lavede et par ret store maskiner som typisk koster under 1000,- hvis man leder lidt.
Denon(absolut ikke min favorit) er også en mulighed, men alle dem jeg har hørt er simpelthen for tynde i lyden. dog skal de
roses for en fremragende mellemtonekonrol. for alle gælder at de er rigtig gode begyndermaskiner og, at de er ret
strømstærke, en anden ting er at de kører i dagevis uden at brænde af. Husk dog at kablerne skal være af en ganske god
kvalitet, køb noget brugt til 50-100,- pr. meter. du vil ellers få problemer med at få effekt nok ud til højtaler og for de
nævnte mærker kan jeg ikke anbefale biwirring. Og hvad skal du være opmærksom på. hvis lyden lyder "klemt" som om
der ikke rigtig er de kræfter der skulle være, måske lyder det skinger eller lignende så kan det være kondensator der
trænger til skift og de er ikke ret dyre men skal selvsagt monteres(skulle du kende en der har forstand på at lave sådan
noget vil det være en fordel). ellers er det de sædvanlige ting ser apparatet slidt ud-er der skrat i knapper=rensning-virker
alle knapper stabile og faste-be sælger om at maskinen skal være kold(nogen fejl høres når den er kold)-lyt til den er godt
varm ca. 30 min. ødelagte lodninger viser sig typisk efter 20 min- husk at lytte ved lav styrke, her opdager du typisk niveau
forskelle på h og v kanal osv. du kan koble en sub til alle forstærkere dog fungere de passive efter min erfaring bedst til
stereo, men jeg har ikke forfærdelig meget erfaring med subber. Get out there..............
Til top Vis frekeloke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frekeloke

svejgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2012 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Mange tak for hjælpen - det hjalp mig bestemt, da jeg i går var på indkøb!

Jeg trodsede til gengæld lidt dit råd og købte en receiver. Det gjorde jeg primært fordi det var her, jeg synes tilbuddene var
bedst (på det brugte marked). Min teori er, at receiverne hurtigere er blevet out dated pga. tilkomsten af bla. HDMI, mens
gamle forstærkere på mange måder stadig lever op til den almindelig brugers behov.

Jeg købte en brugt NAD T753. Og jeg må sige - uden at have noget videre at sammenligne med - at mit setup nu lyder mig
virkelig godt. Om det kunne være bedre har jeg ikke erfaring til at vurdere, ej heller om jeg udnytter mig setups fulde
aspekter.

Hele min idé om at tilslutte en subwoofer kom til skamme efter at jeg satte M3'erne i NAD'en her i stedet for den Pioneer,
som jeg hørte højttalerne i. Der er her rigeligt med bas til mine behov, også når jeg lytter til mere bastunge genrer.

Så nu er jeg i hvert fald i gang, mit samlede setup har kostet mig 4.000,- og jeg synes bestemt, at jeg har fået HiFi for
pengene. Igen tak for hjælpen, det er nu rart at blive holdt lidt i hånden, når man sådan er førstegangskøber og ikke ved,
hvad man skal gå efter :)

frekeloke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2012 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

mit råd var nu ikke at du ikke skulle købe en receiver, mere at det var unødvendigt at bruge penge på en tuner der alligevel
aldrig bliver brugt. men jeg glemte faktisk at skrive at receiver ofte er billiger at købe på brugtmarkedet. af en eller anden
grund falder de hurtigere i værdi. hvis jeg husker rigtigt er den du har købt en kraftig sag på 20-22 kg med noget der ligner
2x90w, såvidt jeg husker er det en surroundmaskine der fra ny kostede tæt på 7000,- og 5000,- da den kom på tilbud. årgang
2007 eller deromkring. vil mene at du har gjordt et godt køb hvis hele dit setop kun har kostet 4000,-. husk nu det med de gode
kabler

svejgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2012 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Det var også i forhold til om det var spild med tuneren, det er det måske - men som sagt synes jeg også det lader til, at
receivere falder hurtigere i pris. Jeg lytter dog til radio, men gør det trådløs gennem min telefon, fordi det giver mulighed for
flere kanaler.

Det virker til at være en kraftig sag, den T753, den vejer 20,5 kg og er på 70w på hver af kanalerne, så vidt jeg er
orienteret. Den kostede akkurat 7.000,- ved lanceringen og 5.000,- på tilbud. Min er fra 2006.

Kablerne, jeg bruger, fik jeg med af manden, som solgte mig mine AV'ere. Han sagde, at de var gode. Det var dog samme
mand, som ville sælge mig sin Pioneer-receiver. Bør jeg måske tage kablerne med ned i HiFi-klubben og høre, hvad de
kan sige om dem og foreslå mig? Det er vitterligt spild at have dårlige kabler. Jeg kan også tage et billede af dem og uploade
det her.

Får jeg noget ud af at biwire mine højttalere med setuppet her?

frekeloke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2012 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

vær til enhver tid forsigtig med biwirring, selv om de fleste højtalere i dag er i besiddelse af dobbelt terminal og de fleste
forstærkere har speaker a+b, så er det langt fra alle det lyder godt hos. personligt har jeg kun set/hørt gode oplevelser på
meget dyrt grej. hvis jeg lige sådan lidt firkantet skal skabe et billede af hvad det er der sker. Når du sætter en 4 stiks dåse i et
220v stik får du godt nok mulighed for at tilslutte 4 stk 220v apparater, men da det hele jo fortsat kører på samme
sikringskredsløb bliver de kræfter/amp./watt du har til rådighed ikke forøget. Altså når du hurtigere op på max output og
hurtigere op på forvrængnings-niveau. som sagt firkantet forklaret, og der er en række andre faktorer der spiller ind.
umiddelbart er jeg dog ingen ekspert på biwirring så forhør dig grundigt, kontakt evt AudioVector og Nad for at høre deres
mening. Biwirring forekommer mig at være discountudgaven af to effektblokke og en forforstærker

frekeloke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2012 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

hov glemte det med kablerne. til mine egne Audiovector brugte jeg Eagle Cable Silver Line 2x4mm2. de er ikke voldsomt tykke
men har et lille indhold af sølv. det var særligt men jeg havde en størrer yamaha forstærker på at forskellen kom frem, der
kunne simpelhen komme mere tryk igennem. de øvrige jeg afprøvede var dali 140,- pr. m-jamo 98,- pr. m-monster ca. 70.- og
tror den sidste var et kabel fra audioqest i hvertfald var det hamrende dyrt 798,- pr.m. mener at Eagle kostede 160,- pr m men
er ikke sikker og ved heller ikke om det sælges mere

frekeloke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2012 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

her er sgu et link til de eagle og så vidt jeg kan se er de blevet meget billigere http://www.dcskabel.de/eagle-cable-silverline-
lautsprecher-kabel-p-12473-1.html?ref=1

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Januar 2012 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil forkæle dit setup  og havde detaliger og hul igennem

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=208182

så prøv denne link  det er et kabel  som giver alt og er fremtidsskiret..det er kobber med sølv

det er godt nok 2x4M  men det kan kortes op  hvis det er for langt  også kan du lave nogle jumper  af højkvalitet

du skal bruge kablet som shootgun  det vil sige kablet er med fire ledre  og snoet i to par  hvert par skal så bruges som en ledre..så er det et drømmekabel som sliller sig ud fra mængden ..bruge du det som bi amp...  så er det ikke specielt

Jeg har selv brugt denne løsning både på mine AV S3A  og Signature     og idag bruger jeg det til Basdelen efter min aktiv delfilter på mit setup  også så har jeg chord Signature på toppen 

du skriver bare hvis du har spørsmål

mvh

Henrik

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

svejgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2012 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Så tror jeg, at jeg for nu vil holde mig fra biwiring. Det er meget interessant med kablerne. Jeg vil bestemt gerne ofre penge på
at have gode kabler, men jeg har ikke tænkt mig at give 2.000,- for kabler foreløbigt ift. hvad jeg samlet har givet for mit
setup - så stor går jeg ikke ud fra forskellen er. Correct me if i'm wrong!

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Sendt: 13 Januar 2012 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

mit råd er - biwire eller ej så lyder det sgu næsten ens (alt efter om dine bøjler imellem dine terminaler er MEGET dårlige) :) og
ddet er ikke for at gå imod frekeloke men jeg har biwiret og jeg har lige nu M3'ere som dig og det lød sgu fint ingen problem
der? en anden ting du kan gøre er at købe almindeligt kabel uden at biwire og så montere jumpere istedet for dine bøjler
bagpå. jumpere er små stykker kabel du sætter mellem terminalerne istedet for bøjlerne :)

MvH LAC
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

svejgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2012 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke jeg kan høre forskel - får jeg så noget ud af at biwire?

Og vil du mene at jumpers er bedre end bøjlerne? Bøjlerne ser fine ud, jeg tror de er i guld - men i hovede giver det nu også
god mening, hvis jumpers gav bedre forbindelse.

Har du nogen holdning ift. kabler? Jeg ved ikke om det er i kablerne, systemets flaskehals ligger (ikke at jeg har bemærket
nogen). Min intuition siger mig, dermed ikke sagt, at jeg overhovedet har noget af have en sådan i, at receiveren pt. er
flaskehals før mine kabler er?

Jeg har lige uploadet de følgende tre billeder af mine kabler + hvordan jeg har forbundet dem. Please feel free to comment:
http://imgur.com/a/NIzdg

frekeloke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2012 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Bøjlerne skal af ellers er investering i kabler jo komplet værdiløs og så sætter du jumpere i istedet. det hjælper jo ikke hvis du
kun sætter kabler i det halve af vejen. umiddelbart vil du ikke få noget ud af at skifte kabler hvis ikke du vil gå op i et par
tusinde for nye(regnet efter nypris), udregnet som følger 2x2,5 meter højtalerkabel 200,- pr.meter + 1-2 audiokabler(afhængig
af hvilke lydkilder du har tilkoblet) 600,- pr stk. det hele burde kunne købes brugt for ca. 800. med hensyn til biwirring vil jeg
godt væde på at både Nad og AudioVector vil fraråde det med dit nuværende setup. De to kabler du har sat til skal i øvrigt
sidde ved siden af hinanden

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Januar 2012 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

LoudandClear skrev:
mit råd er - biwire eller ej så lyder det sgu næsten ens (alt efter om dine bøjler imellem dine terminaler er MEGET dårlige) :) og
ddet er ikke for at gå imod frekeloke men jeg har biwiret og jeg har lige nu M3'ere som dig og det lød sgu fint ingen problem
der? en anden ting du kan gøre er at købe almindeligt kabel uden at biwire og så montere jumpere istedet for dine bøjler
bagpå. jumpere er små stykker kabel du sætter mellem terminalerne istedet for bøjlerne :)

MvH LAC
der er altid et svageste sted i ens kæde...;-(

men hensyn til biwire så var min Audiovector S3A center biwiret til at starte med..men er nu koblet om så jeg bruger shotgun  da jeg havde kablet til det..og lyden bliver mere fast og fyldig..

jeg har dog bi-ampet mine fronter  som idag er Audiovectors On wall Signature  dog mest fordi jeg havde mulighed bruge de fire effet udgange fra min Pioneer lx 81  som jeg bruger i stuen..

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Januar 2012 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har også Audiovector Mi3 og har skiftet de dårlige jumpers ud med noget Tannoy Ref. Kabel i shutgun... som højtalere
kabel bruger jeg Blue Jeans Canare 4S11 med deres banan stik som kan købes på deres UK side for omkring 600-700 kr incl.
fragt for 2x3 meter.
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes