Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 01:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Søger nye "brugte" højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Greenduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 Januar 2012 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg er så småt begyndt at kigge efter nogle nye højtalere, som skal erstatte mine Dali Concept 1. Jeg vil gerne købe brugt, da jeg kan se at man kan få umiddelbart meget for pengene, hvis man kigger de rigtige steder.

Mit nuværende setup er en Cambridge Audio 740A integreret forstærker og en Cambridge DacMagic. Lytter jeg til CD foregår fra min PS3, over i DAC'en og så videre til forstærkeren. Ellers kommer musikken fra min computer, med USB til DAC'en og så derefter videre til forstærkeren.

Jeg kan som udgangspunkt gode lide kombinationen af Cambridge og Dali. Det er til den lysere side og med en mere neutral (ren) lyd uden for meget varme og nuance. Jeg vil gerne have en stram og tør bas. For nogle uger siden foretog jeg en lyttetest i Hi-Fi Klubben og sammenlignede Dali og B&W og det var helt klart Dali jeg bedst kunne lide. Efter mit øre var bassen strammere og mere markant. Og el-guitaren fra "Sultans of Swing" var bedre defineret og fremtræden.

Derfor er jeg nok mest interesseret i nogle brugte Dali højtalere. Men vil gerne have nogle gulvhøjtalere med lidt mere bund, da jeg også høre rigtig meget filmmusik. Men Dire Straits, Mark Knopfler og Electric Light Orchestra er nok det jeg lytter mest til. Godt en FLAC fil ikke kan blive slidt.

Jeg har søgt lidt rundt på DBA og har blandt andet fundet et sæt Dali Concept 6 til 2000 kroner. Dem kunne jeg godt være interesseret i. Ville det være et fornuftigt køb?

Jeg er nok ikke meget interesseret i at bruge meget mere 2000 kroner lige pt. Da jeg muligvis står og skal flytte indenfor 6-12 måneder. Derfor er jeg ikke interesseret i at bruge for mange penge, når jeg ikke ved hvad jeg får mulighed for efter flytningen.

Hvad kan I anbefale?

Med venlig hilsen
Jakob
Til top Vis Greenduck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Greenduck

kennlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Januar 2012 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Hvis du er tilfreds med lydsignaturen i dine consept 1'eren, vil et sæt consept 6 være et meget naturligt valg, absolut en fin højtaler til 2.000
Til top Vis kennlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennlh

JK-68
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Januar 2012 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har sådan et dejligt Audio pro sæt stående

http://www.dba.dk/audio-pro-black-diamond-15/id-80002856/

Syntes de spiller bedre end dali concept serien

Til top Vis JK-68's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JK-68

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Sendt: 13 Januar 2012 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Personlig er jeg ikke sååå glad for Concept serien - se mit link til mit "gamle" setup jeg har nemlig også/har spillet på en
Cambridge azur 740A og ja den spiller utrolig lækkert! jeg havde et par dali 850 spændt på og det lød utrolig dejligt og spillede
super godt :) rock var helt klart noget de egnede sig bedst til så jeg syntes du skulle tage et kig på dem. de kan nemlig også
få til din efterspurgte pris på brugtmarkedet

ellers er der lillebroren, dali 450, som også skulle være lækker nok

MvH LAC
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

Greenduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2012 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Såvidt jeg kan se er Audio Pro'erne og Dali 850'erne 4 ohms højtalere. Vil det have betydning for om min forstærker kan trække højtalerne ordentligt og stadig med god kontrol? Derudover kan jeg se at at Audio Pro'erne er til bi-amping, ved ikke med Dali 850'erne. Vil jeg stadig kunne tilslutte min forstærker?

Med venlig hilsen
Jakob

JK-68
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Januar 2012 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Hej
Kan iike se noget problem i at trække både dali og audiopro.
mener også du kan biwire/amp Dalien :)´

Her er forøvrigt et par meninger om Audio proen

http://www.audioreview.com/cat/speakers/floorstanding-speake rs/audio-pro/black-diamond/prd_119066_1594crx.aspx
Til top Vis JK-68's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JK-68

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 Januar 2012 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Dali 850 har 4 terminaler, så biwiring/amping er en mulighed, det samme har Dali 450.

Hvis forstærkeren ikke har mulighed for at køre med biwire, forbinder du bare de 2 ensfarvede terminaler på højttalerne med et kabel. Og resten forbindes som det ellers gøres.

Byggemæssigt, er en Dali 450 af bedre kvalitet end Dali C6, og vil nok i de fleste øre lyde bedre, på trods af en højere alder.

Jeg har selv Dali 850, og Mark Knopfler og Dire Straits er guf på disse højttalere, de giver et utroligt nærvær, og så er der et gedigent hug i bassen!

At impedansen er 4 ohm i stedet for 8 ohm, betyder bare at der er mulighed for en højere effekt, hvis altså forstærkeren er bygget til at kunne levere det. Og umiddelbart tror jeg ikke din Cambridge får de store problemer, læg dog mærke til hvor varm den bliver når du skruer godt op. Hvis du ikke kan holde hånden på toppladen skal der ekstern køling på, eller der skal reguleres ned

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Januar 2012 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Hej

Der er så meget på markedet til 2000,- der er 100 gange bedre end concept serien (efter min mening). Desuden er din forstærker da klasser bedre.

Skal det være midlertidigt så kig på Dali 104 - jeg har købt et helt fint sæt til 350,- og de spiller flot. Efter min mening fint på niveau med min vens concept 6'er.

Dali 104 er ikke helt samme klasse som de System Audio 1550 jeg har haft, men de følger sku godt med. Efter min mening er de bedre end det sæt Focal 716s jeg også har haft.

Prøv at kig på System Audio - de laver nogle små gulvhøjtalere, som måske ville være nemmere at få plads til efter flytning end de gamle store dali modeller. Dog begrænser budgettet dig her til nogle 2 generationer gamle modeller.
De andre gamle dali modeller har jeg ikke hørt.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

Greenduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2012 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svar allesammen.

Jeg kan godt høre at der er andet jeg burde kigge istedet for Concept-serien. Jeg vil prøve at tage et kig på hvad der ellers findes af ældre Dali højtalere.

Vil min Cambridge 740A forstærker have problemer med at trække et par Dali 104 (4 ohm) eller andre 4/6 ohm højtalere ordentligt? Det er ikke fordi jeg skal spille sindsyg højt, men de må også gerne lyde godt ved moderate volumeniveauer.

Nilsson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2003
Sendt: 15 Januar 2012 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=210529  hvad med dem her og det er billigt
Til top Vis Nilsson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilsson

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 15 Januar 2012 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

din cambridge forstærker vil kunne trække dem helt fint ingen bekymringer der!!

MvH LAC
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2012 kl. 06:05 | IP-adresse registreret  

Nilsson skrev:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=210529  hvad med dem her og det er billigt

Manden spørger på noget til maks 2000?

Dali 104 har i øvrigt en ret høj følsomhed, så de spiller højt med få watt. Jeg har ikke haft min Primare 2*100w forbi kl 12 med dem.

Nilsson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2003
Sendt: 16 Januar 2012 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Nissemanden skrev:
Nilsson skrev:

Manden spørger på noget til maks 2000?

Dali 104 har i øvrigt en ret høj følsomhed, så de spiller højt med få watt. Jeg har ikke haft min Primare 2*100w forbi kl 12 med dem.

der så jeg ikke lige

Til top Vis Nilsson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilsson

Greenduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2012 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svarene...

Jeg kontaktede nogle sælgere på den DBA igår og jeg endte med at købe et sæt Dali 104 højtalere i perfekt stand, uden nogen som helst skrammer. De var endda i originalkasser med brugermanual. Havde desværre kun mulighed for at lave en kort lyttetest, men de lød fornemt. Det var dog på fra en Harman Kardon surround receiver. Nu skal jeg bare have dem sat op og have eksperimenteret lidt med at få dem til at stå optimalt.

Jeg har lige et spørgsmål mere... Når jeg får sat det hele op vil jeg jo gerne lave en direkte sammenligning med mine Concept 1. Jeg har to sæt højtalerudgange og vil sætte begge sæt til og så skifte mellem højtalerudgangene. Vil der ske noget ved det, når det er henholdsvis 8 ohm og 4 ohm? Jeg spørger fordi at der er én knap til at skifte mellem udgangene og det betyder at jeg for hvert tredje tryk køre med både A og B udgangene samtidigt.

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Januar 2012 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Greenduck skrev:
Mange tak for svarene...

Jeg har lige et spørgsmål mere... Når jeg får sat det hele op vil jeg jo gerne lave en direkte sammenligning med mine Concept 1. Jeg har to sæt højtalerudgange og vil sætte begge sæt til og så skifte mellem højtalerudgangene. Vil der ske noget ved det, når det er henholdsvis 8 ohm og 4 ohm? Jeg spørger fordi at der er én knap til at skifte mellem udgangene og det betyder at jeg for hvert tredje tryk køre med både A og B udgangene samtidigt.

Det hurtige svar er nej

Du vil belaste din forstærker rimeligt hårdt med begge højttalere koblet ind, men ikke fuldstændigt urimeligt. Du skal ikke skru højt op, og du skal heller ikke bruge det til længerevarende fester, men til en hurtig A/B lytning, så sker der ikke noget. Da slet ikke hvis du skruer ned eller stopper musiken

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Greenduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2012 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Jeg vil ikke køre kontinuerligt med både A og B udgang. Men når jeg skifter kan det være at den måske lige spiller 1-2 sekunder på begge udgange. Og jeg vil selvfølgelig holde det på et moderat niveau. Vil ikke bruge det permanent, det er kun lige til sammenligning.

Tak for svaret :)

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2012 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

tillyk - det kalder jeg hurtigt :)

håber du bliver tilfreds - i hvert fald som midlertidlig løsning.

I øvrigt kan du sikkert sælge dine concept 1'ere for mere end du gav for 104'erne = bonus

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 Januar 2012 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Tillykke med det.

Jeg kan ikke se at du får nogen problemer med at a/b teste højttalerne som du foreskriver. Heller ikke selvom de kommer til at spille på samme tid. Cambridgen skulle være rimeligt fornuftigt bygget, og til sammenligning har jeg set anlæg med en svagere forstærker, trække 4 store gulvhøjttalere igennem flere timer uden brok.

Knæk og bræk!
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Greenduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2012 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Hej alle...

Ja, det gik meget hurtigt med at få indkøbt de "nye" højtalere. Men fandt nogle i superflot stand og original kasser og fik en god pris på dem, så jeg er godt tilfreds.

Tak for hjælpen allesammen :)

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 16 Januar 2012 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

håber du nyder dem

husk at ændre din signatur nu du er stolt ejer!

MvH LAC

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes