Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 16:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: MA BX5 vs BX6/RX6/XTZ99.36 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Arsukfjorden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Februar 2012 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Davs Hifi4all

Jeg skal have et par fronter, som skal bruges i en hjemmebio. Derfor skal der (helst) findes tilsvarende center- og baghøjtalere til maks pris på 1.500kr pr styk. Mit budget er aboslut max 8.000 for fronterne, men MEGET MEGET gerne lavere.

Min søgen har givet mig MA BX5(billigst, men mindst), BX6(mest power), RX6(bedste lyd, men er det det værd?) og XTZ 99.36(bedste udseende, men skulle være boomy og kræver en del watt + den dyreste). Jeg har en Denon 1911 og mit rum er ikke ret stort, da det er "stuen" i en kollegielejlighed.

Min musiksmag er meget bred, men der bliver spillet meget moderne musik med kraftig tempofyldt bass og også rock, så der skal være noget power i - også så der er til film. Jeg har ingen sub og køber kun hvis nødvendigt.

Jeg kunne også godt overveje et par reol/stander højtalere, men frygter de bliver "for" gode i forhold til min forstærker og at center/baghøjtalere bliver for dyre, samt at jeg har en ide om at musik lyder bedst med et par fullrange gulvhøjtalere frem for en reolhøjt/subwoofer kombination.

Jeg har også overvejet B&W, Klipsch og Focal, men enten er der ingen center- og baghøjtalere eller også er center/bag meget dyre. En af mine kammerater har et Dali Zensor 7 5.1 system, så vil prøve noget andet.
Jeg har ingen mulighed for at høre dem i en butik, da jeg bor langt fra forhandlere, ingen bil har og har ikke lyst til at give 700kr for et par DSB billetter.

----------------

Jeg postede ovenstående på recordere og fik stor kritik på at jeg ikke hørte højtalerne før jeg købte dem. En af dem fandt tilgængel en butik i Aalborg, som forhandler Monitor Audio, så den vil jeg forsøge, men derudover fik jeg også kritik på at jeg valgte gulvhøjtalere. De mente det ikke vil lyde godt. min kammerat med Zensor 7 højtalere har dog et endnu mindre lokale end det jeg får og hans Zensor 7 lyder ganske udmærket.

Men ellers skyd løs med jeres kommentarer ;)

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Februar 2012 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Du nævner intet om, at du har - eller skal have - en subwoofer, og til film er en subwoofer et must.. RX6'erne er virkeligt gode højtalere til musik, men uden sub vil du mangle noget bund til film! Er dit budget stramt, kan du overveje en B&W ASW610 sub + et par MA BX2'ere til ~7000 samlet. Vil du gå lidt længere kan du erstatte BX2'erne med et par RX1'ere og lande på omkring 8500,- Er du hooked på design, kunne Dali Fazon være et bud, idet de er velegnede til film.

http://www.whathifi.com/review/bw-asw610

http://www.whathifi.com/review/monitor-audio-silver-rx1

http://www.whathifi.com/review/monitor-audio-bronze-bx2

http://www.whathifi.com/review/dali-fazon-1

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Arsukfjorden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2012 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Dali Fazon er bestemt ikke kønne efter min mening. Alt er jo smag og behag og jeg foretrækker pianoblank sort eller hvid i et design med lige kanter som B&W's CM serie, Monitor Audios RX serie og lignende. XTZ 99 serie er også flot. Men selvom design betyder mere for mig end jeg egentlig troede, så er det egentlig ikke det vigtige her. :)

Selvfølgelig skal der en subwoofer til på et tidspunkt, men der er 2 ting som afholder mig fra at købe en til at starte med. For det første har jeg en ide om at stereo musik lyder mest med en fullrange gulvhøjtaler frem for en reolhøjt/subwoofer kombination. Subwooferen er selvfølgelig dejlig at have til de alderlaveste frekvenser, men jeg kan sagtens leve med gulvhøjtalere til at starte med.

Den ande ting er et jeg som sagt flytter på kollegie. Selvom kollegier ofte er fyldt med festglade unge, så er der ingen grund til at have vild og voldsom bass når det sikkert bare resultere i sure nabo'er. Ud over at feste, så har unge, som mig selv, det jo også med at læse en masse lektier, så det vil jeg gerne tage lidt hensyn til.

Så hellere bruge ekstra penge på gode fronthøjtalere end at bruge penge på en sub til at starte med. Når jeg køber en sub, så bliver det nok en XTZ 8.16 eller 10.16. 12.16 bliver nok for stort. Førnævte Zensor kammerat har faktisk en B&W ASW610 og han har aldrig prøvet at skrue den over 50%. Så bliver den simpelthen for voldsom, selv i film. I musik slukker han den helt. Hans Zensor 7 producerer rigeligt med bass uanset genren.

Et problem jeg ser med RX1 og RX2 er at de har bassporten placeret bagved, hvilket kunne give et problem eftersom at jeg kan forestille mig at de kommer til stå relativt tæt på væggen grundet det beskedne lokale. BX5/6 og RX6 er mere alsidige med port både foran og bagved.

Arsukfjorden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2012 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Jeg kan love dig for at jeg har læst stort set alle review der kan støves op af involverede højtalere. Det som jeg har svært ved at finde ud af er hvor meget bedre RX serien er i forhold til BX serien. Jeg kan selvfølgelig selv lytte mig frem, men der går en del uger inden jeg får mulighed for det grundet skiferie, flytning og lign, så hvis nogen har hands-on erfaring, så ville det være awesome!

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Februar 2012 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hvor stort er lytterummet/stuen i din kollegielejlighed?

Jeg tænker på, om gulvhøjttalere måske er for voldsomt, hvis det er et lille lokale, de skal bruges i.

Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

Arsukfjorden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2012 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Jeg kender faktisk ikke dimensionerne, da jeg først flytter om 2 uger, men det er en 1,5 værelses lejlighed på 27km, så i kan forestille jer at selv det største rum(for der er 2) ikke er voldsomt stort. Når det så er sagt, så har en af mine kammerater som tidligere nævnte et par Zensor 7 højtalere i et loakle som højst sandsynligt er endnu mindre end det jeg får mig.
Og jeg syntes da ikke de lyder for voldsomme. Tværtimod, så syntes jeg egentlig ikke at lydstyrken kan komme SÅ højt op. Det er en Denon 1912 reciever på 90W pr kanal han har og jeg har en Denon 1911 med samme output.

Syntes bare slet ikke at jeg kan genkende problemerne ved en gulvhøjtaler i et mindre rum. Standerhøjtalere har jeg ike noget imod, men de går ikke så dybt som en gulvhøjtaler og så skal jeg ud og have en subwoofer, som også sagtens kan blive for voldsom. RX2 er desuden ikke nævneværdigt billigere end RX6 hvis man skal have standere også.

Arsukfjorden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2012 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Der skulle selvfølgelig stå 27m2 og ikke 27km :)

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2012 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Ok, men så er det da bare gulvhøjttalere, du skal have.

Du skriver, at der går nogle uger, før du selv får mulighed for at komme ud og lytte til højttalere. I så fald vil jeg kraftigt anbefale dig, at du venter med at købe højttalere. Det dur ikke det med, at købe højttalere på anbefaling af andre. Du er nødt til at bruge dine egne ører, når du vælger. Jeg ved godt, at det sikkert ikke er, hvad du ønsker at høre, men det er altså rigtigt!

Når så du har lyttet dig frem til, hvilken højttaler du gerne vil købe, så sørg for at købe dem med returret. Altså så du kan indlevere højttalerne igen indenfor f.eks. 7 dage og få dine penge retur. Det er vigtigt, fordi der altid er en risiko for, når man køber højttalere, at de lyder anderledes på ens eget set-up, end de gjorde i forretningen. Forstærkere lyder ikke ens, derfor.

Har selv testet Monitor Audio RX6 uden at være imponeret, men jeg ved, at mange andre bruger den højttaler, og er glade for den. Så igen, lyt selv og lav din egen bedømmelse derudfra.

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2012 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Arsukfjorden skrev:
Et problem jeg ser med RX1 og RX2 er at de har bassporten placeret bagved, hvilket kunne give et problem eftersom at jeg kan forestille mig at de kommer til stå relativt tæt på væggen grundet det beskedne lokale.

Det halve af basportens diameter er nok afstand, til at porten fungerer, som den skal. Så at den vender bagud er kun et problem, hvis de skal hænge direkte på væggen..

Umiddelbart lyder det som om, at du lige så godt kunne investere i et par Jamo fra elgiganten.. De ville passe godt til en XTZ subwoofer, som leverer en solid omgang ukontrolleret flaprebas

Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Arsukfjorden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2012 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

hbuus
Jeg har naturligvis ikke tænkt mig at købe noget lige nu. Jeg tager til Østrig om 36 timer og skal flytte få dage efter jeg kommer hjem, så jeg har slet ikke tid til at lege med opsætning lige nu :)
Kan du evt uddybe hvad du havde imod RX6. Især i forhold til en anden højtaler i samme prislege? :)

NitroBlast
Interesant tommelfingregl. Jeg havde bare hørt at højtalere med bagudvendt bassport altid har det mest med noget luft omkring sig.

Bemærkningen om Jamo og XTZ højtalere forstår jeg ikke helt. Som nævnt er jeg ikke interesseret i vild og voldsom bass hele tiden. Potentialet må gerne være der og jeg kan godt lide en varm lyd, men hvis jeg bare ville have voldsom bass, så havde jeg da bare sprunget alle bekymringer over og købt nogle Cerwin Vega, JBL eller lignende ;)

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2012 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Arsukfjorden skrev:
Interesant tommelfingregl. Jeg havde bare hørt at højtalere med bagudvendt bassport altid har det mest med noget luft omkring sig.

Bemærkningen om Jamo og XTZ højtalere forstår jeg ikke helt. Som nævnt er jeg ikke interesseret i vild og voldsom bass hele tiden. Potentialet må gerne være der og jeg kan godt lide en varm lyd, men hvis jeg bare ville have voldsom bass, så havde jeg da bare sprunget alle bekymringer over og købt nogle Cerwin Vega, JBL eller lignende ;)

Den med refleksporten er god nok. Alle højtalere har bedst af en smule luft omkring sig, for ikke at buldre, men for at en refleksport kan fungere rent fysisk, skal afstanden den have det halve af sin radius i afstand til nærmeste blokerende flade (væg). En anden regel er, at jo større højtaler jo mere luft skal der til, for at undgå bulderbas..

Det, jeg mente med Jamo vs. XTZ, er, at du gerne vil have god lyd. Derfor overvejer du et par RX6'ere, som du senere vil parre op med en XTZ-sub.. FAIL! WTF? XTZ's subs er en omgang dundrende mudderbas, som kun kan hævde sig over billige bulder-kasser. XTZ's subwoofere er upræcise, og hvis du skal have en sub, der kan fungere sammen med gode højtalere som RX6, så skal det være en lukket sub (som feks. ASW610).

Bas-refleks er godt til at booste bas. Men det ekstra boost, som refleksporten giver, er samtidig med til at gøre bassen mere upræcis, og du skal investere pænt meget mønt i en portet subwoofer, for at den også er præcis - hvis det overhovedet kan lykkedes.. Derfor vil du også finde, at alle top-woofere er bygget i lukkede kabinetter uden port.

Et par billige Jamo'er fra elgiganten passer fortsat godt sammen med en XTZ-sub, men en XTZ-sub kombineret med et par RX6'ere ville blive en regulær omgang ørebæ 

Arsukfjorden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2012 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Jeg er klar over at bas-refleks giver buldre lyd, men der følger jo netop 2 skumpropper med så man kan gøre det til et lukket kabinet. Det er også det de fleste anmeldere(som i øvrigt har givet dem glimrende karakterer) anbefalder at man gør og jo nok også det jeg selv ville gøre.
har du overhovedet hørt XTz'erne med og uden propperne eller er det bare en generelisering af bass-refleks subwoofere? :)

Skulle valget falde på RX6, så skulle en woofer jo kun tilføjes for at give nogle jordskæls fornemmelser i film. I musik kan jeg ikke forestille mig andet end at RX6 er tilstrækkeligt til langt det meste.

-Chiller-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Februar 2012 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Prøv at tage et kig på Jamo d450/d430 de spiller altså overraskende godt. Også i forhold til de nævnte højtalere. Har selv haft
et sæt med 4xd430 og 1xd4c, og det spillede altså ganske fornuftigt.
Til top Vis -Chiller-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -Chiller-

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2012 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Det jeg havde imod RX6'erne var, at violiner i klassisk musik især lød meget aggressive og hidsige. Det blev for "lyst" det hele. Men det var parret med en Creek-forstærker. Det er meget muligt, at RX6'erne lyder bedre, hvis de parres med en anden forstærker.

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2012 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har skam intet imod XTZ - slet ikke. Jeg har hørt den helt store (mener den hedder 12.18 ICE), og den kan sgu' noget! Men den giver for meget BRUMMMM-bas i mine ører, og bruger du skum-propperne, så mister den en del af sin bund. Og så er det en seriøst stor og tung kasse at få placeret! De mindre XTZ'ere en AFAIK ikke med digital klasse-d forstærkere, og det gør, at de bliver ret varme ved køleribberne bagpå, og derfor skal der være godt med luft omkring dem.

Noget andet du bør være opmærksom på, er at en højtaler som RX6 ikke kan smides helt ind til væggen. Som regel kan man sige, at en højtaler skal have sin længste bredde- eller dybdeflade i afstand til nærmeste væg. RX6'erne er 27,5 brede om 31 dybe, og skal derfor have mindst 31 cm afstand til nærmeste væg, for ikke at skabe brummm-bas.

Hvis du godt kan lide bas, så tror jeg, at du kommer til at mangle noget i RX6'erne.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 19 Februar 2012 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Ellers kig lidt på System Audio SAXO. Ikke dyrt og fås i hvide.

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2012 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Da jeg var i Århus forleden, lyttede jeg til to Dali gulvhøjtalere, som begge havde god buldrebas, hvis man er til den slags, hehe! 

Den ene var Zensor et-eller-andet, og den anden var vist nok en Lektor noget.

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Februar 2012 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

jeg har et par rx2'er og generelt de meget afslørende og ikke afrundet men ikke de er ikke hårde. Hvis de lyde meget aggressive og hidsige ved klassisk musik som jeg også selv høre er det et problem et andet sted i systemet. det skal også siges at de har en lang indspilnings tid hvor de til tider ikke lyde så godt men når det er overstået og resten af systemet er i orden lyde de fantastisk og spiller betydeligt bedre end prisen fortæller, hvilket nogen gang er et problem med monitor audio da de bliver sat samme med udstyr som bare ikke er godt nok og som derfor bliver afsløret af højtalerne.
jeg har også hørt meget på bx2'eren også og kan sige at selv om det er en fantastisk lille højtaler til prisen er rx'eren altså meget bedre og det er pengene vær at købe dem i stedet for
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz

Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009
Sendt: 22 Februar 2012 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

BX2 kan meget varmt anbefales. Særdeles musikalsk. Frontvendt port, så den kan stå relativt tæt på vægge. Kan absolut lide sandfyldte stativer. Rigeligt med rimelig præcis bas, der kan dæmpes.

Bruger dem selv i surround setup og til tider i mit køkken,hvor de trækkes af en lille Denon receiver.

mvh

Jens

Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes