| Forfatter |
|
mark-c Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 108
|
| Sendt: 23 Februar 2012 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey folk ;)
Jeg står og skal flytte - Og kunne derfor godt tænke mig at anskaffe mig nogle standerhøjttalere, som ville passe bedre ind .. !
Jeg har lige nu mentor 6 LE - som er en forholdsvis stor højttaler. Kan man få nogle der lydmæssigt ville give mig samme oplevelse..
Har kig på B&W 805D - hvilket er en Kanon flot højttaler designmæssigt ..
1. Ville de give samme oplevelse som nu, hvis jeg suplerede med en sub til de "små" højttalere .. 2. Er en sub nødvendig til 805d ?? 3. Ville det blive bedre, end det jeg har nu? 4. Kender i andre alternativer i samme prisleje som 805D som er værd at give et lyt??
Mvh.
__________________ Mark Christensen
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
| Sendt: 23 Februar 2012 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan IMO slet ikke sammenligne Dali med B&W. Du kan kigge på Dynaudio Contour S1.4 eller Monitor Audio PL 100 der begge koster omkring 12k stk.. __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
| Til top |
|
| |
Tommy S. Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 285
|
| Sendt: 23 Februar 2012 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et sæt 805s, som jeg er godt tilfreds med, men da jeg købte dem var jeg godt klar over at jeg ville komme til at mangle den bund der var i de gamle højttalere, så jeg købte en sub samtidig med. Den er dog ikke skruet højere op end at den lige markerer at der ligger noget dybt der nede.
Jeg har ikke fået hørt 805D, det kunne blive dyrt for mig;-), men kigger du specifikationerne igennem går dine Mentor 6 LE lidt dybere end 805D.
Du må tage en stak skiver med det musik der betyder mest for dig med ned i Hifi klubben og lytte en gang. I den sidste ende er du nødt til at prøve højttalerne der hjemme.
|
| Til top |
|
| |
second Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 23 Februar 2012 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei Marc-c
Man kan ikke sammenligne Mentor 6 og 805Diamond+sub
Jeg har hørt begge højtalere, og Mentor 6 er ganske vist en god ht - men diskant/mellemtone på 805Diamond er en helt anden liga, som sætter krav til kvaliteten på den grej som bliver spændt foran.
Synes du skal opsøge en Klub som har 805Diamond i demorummet og få et grundigt lyt...2 vejs konstruktioner har nogle andre kvaliteter kontra 3 vejs. Du spørger om det bliver bedre? Det afhænger jo af hvilke kvaliter man ønsker ;)
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2012 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tommy S. skrev:
| Jeg har ikke fået hørt 805D, det kunne blive dyrt for mig;-) |
|
|
Dine 805S'ere er bedre end D'erne.. D'erne kræver ret meget lydstyrke / forstærkerkraft, for at komme til rette, hvorimod dine S'ere giver en fin lyd ved mindte styrke.. Fatter ikke hypet omkring den lille klump diamant, der skulle gøre det hele så meget bedre  __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
Tommy S. Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 285
|
| Sendt: 23 Februar 2012 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
805S'erne kræver nu også lidt forstærker kraft for at komme til sin ret. Det var først da jeg fandt en Nakamichi PA5E II, her på siden, at det blev muligt at spille rent med et rimeligt niveau - rigtig højt spiller jeg aldrig.
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2012 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tommy S. skrev:
| 805S'erne kræver nu også lidt forstærker kraft for at komme til sin ret. Det var først da jeg fandt en Nakamichi PA5E II, her på siden, at det blev muligt at spille rent med et rimeligt niveau - rigtig højt spiller jeg aldrig. |
|
|
Yep! Men jeg synes nu, at diskanten i D'erne er relativt lukket, indtil der bliver givet noget gas. S'erne giver en fin diskant selv ved lave / moderate lydstyrker. Jeg ville bestemt vælge S'erne frem for D'erne - ikke mindst pga. prisforskellen. __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
highenden Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
| Sendt: 23 Februar 2012 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
En stander HT der virkelig tager kegler på de fleste områder, er den gamle B&W matrix 805
Den lyder MEGET større end den er, kan spille hæderligt uden at skulle bruge en formue på forstærkeren og så er den til at
betale
 __________________ Basti@live.dk
|
| Til top |
|
| |
Søren77 Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 147
|
| Sendt: 23 Februar 2012 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne også overveje Helicon 300´erne, hvis du ellers er glad for Dali lyden og er glad for dine Helicon´er. Det er en fin højttaler, som passer fint til mindre rum. Jeg har selv haft dem i MKII-versionen en overgang og var meget glad for dem. De havde et godt samlende lydbillede, der var særligt velegnet til akustisk musik. Hvorvidt de - eller ret mange andre standerhøjttalere - er særligt velegnede sammen med en sub, vil jeg derimod tillade mig at betvivle, men hvis rummet ellers passer til størrelsen, er det vel heller ikke nødvendigt.
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 23 Februar 2012 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
mark-c: Hvad har du af grej, som højttalerne skal spille sammen med?
|
| Til top |
|
| |
mark-c Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2012 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lyngdorf 2175 effektforstærker.. Og harman/kardon avr 635
Jeg er ikke så vild med designet på de gamle b&w.
Jeg synes at dali godt kan blive lidt for lys i det ?? Måske er
det min forstærker der gør det ??
Jeg vil ikke gå ned i kvalitet. Da det selvfølgelig helst sku
blive bedre :-D selvom jeg søger en mindre højttaler.
|
| Til top |
|
| |
Marskal Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 196
|
| Sendt: 24 Februar 2012 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du behøver ikke nødvendigvis betale dobbelt pris af dine mentor højttalere for at få en tilsvarende eller bedre stander højttaler. Det er to forskellige konstruktioner med hver deres styrker, så hvis stander højttaleren er i acceptabel kvalitet, kommer det i højere grad an på dine præferencer. ProAc - Response D Two kunne være en mulighed. http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=2630
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2012 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
mark-c skrev:
Jeg har lyngdorf 2175 effektforstærker.. Og harman/kardon avr 635 Jeg synes at dali godt kan blive lidt for lys i det ?? Måske er det min forstærker der gør det ?? |
|
|
Nej, H/K er tværtimod kendt for (i stil med Marantz), at være varm i lyden og ikke lys. Dali er derimod kendt for meget diskant, og der er så vidt jeg husker både bånddiskant og dome-diskant i dine Dali'er. B&W er noget blødere i diskanten, men jeg synes du skulle overveje andet end 805D'erne, for du betaler rigtigt meget for en diamant, som du alligevel ikke kan montere på din udkårnes finger  __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
mark-c Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2012 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marskal: Jeg er ikke så vild med de højttalere du anbefaler .. de spiller sikkert forrygende, men havde helst set de var lidt med på moden .. Gerne sort eller hvid højglans ;) Det "gamle stil" er ikke lige mig !!
Nitroblast:
Nej vil også meget gerne beholde min forstærker, da den er super pæn i mine øjne .. ;) Og havde heller ikke problem med mine de gamle højttalere.. (Infinity) Men mere vil ha mere - og så blev det dali. Som åbenbart er rimelig lys i det i forhold til de andre.. Havde ellers lyttet til dem i lang tid inden køb, men det var med en NAD forstærker..
Jaa Det er vidst den diamant der trækker prisen op i den liga .. Men resten af højttaleren er måske ikke så meget værd ? kvalitet af Bass/mellemtone/delefilter..??
|
| Til top |
|
| |
NitroBlast Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2012 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
mark-c skrev:
Jaa Det er vidst den diamant der trækker prisen op i den liga .. Men resten af højttaleren er måske ikke så meget værd ? kvalitet af Bass/mellemtone/delefilter..??
|
|
|
Den er absolut ikke ringe.. Men til den pris er der med sikkerhed både bedre lyd og kvalitet at hente i andre højtalere, for diamanten er nok mere blær end den er lyd.. Kig evt. på Monitor Audio's platinum serie - her er der rigtig god lyd til mindre penge. __________________ Mit grej!
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 26 Februar 2012 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville kigge efter et par Royd'er!
De spiller musik så man bare vil have mere, de skal stå tæt på bagvæggen og selvfølgelig på en god solid stander.
Så skal du bare se folk tabe underkæben og smile.
Har tidligere prøvelyttet 805'erne i forskellige situationer, hjemme, forretning, privat og i klubsammenhæng. Den
skuffer hvergang efter ca. 1 uges tid gider man ikke de moderne imponatoreffekter og tænker hele tiden på teknik og
ikke hvilken plade man skal nyde bagefter.
Bare min mening.
PS:Så koster Royd'erne jo nærmest ingenting brugt.
http://www.roydaudio.com/goto-ebay.php?
buyurl=aHR0cDovL3JvdmVyLmViYXkuY29tL3JvdmVyLzEvNzEwLTUzNDgxL TE5MjU1LTAvMT9jYW1waWQ9NTMzNjgyODc
1MyZjdXN0b21pZD1zaW5nbGVJdGVtJnRvb2xpZD0xMDAxOCZtcHJlPWh0dHA lM0ElMkYlMkZ3d3cuZWJheS5jby51ayUyRm
l0bSUyRlJveWQtU2FwcGhpcmUtQ3VsdC1sb3Vkc3BlYWtlcnMtYmVhdXRpZn VsbC1jb25kaXRpb24tJTJGMTMwNTY2MTI3Mj
Q2
|
| Til top |
|
| |