Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 19:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Frontstof eller ej? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Der synes at være en konsensus om at frontstof ikke fremmer højtalerens lydkvalitet. Det er vel også opfundet fordi der ligeledes er en udbredt opfattelse af at højtalerenheder ikke  ligefrem befordrer nogen æstetisk nydelse.

Det er dog muligt at lave frontstof der kun påvirker lyden i meget ringe grad. Jeg synes derfor at det er ærgerligt at mange nye spændende højtalermærker ikke kan leveres med frontstof. Man kunne i det mindste give muligheden - det står jo enhver frit for at pille det af.

Vi er ikke alle så heldige at have dedikerede lytterum, men må klare os med dagligstuen. Og denne kommer unægtelig til at signalere "lydstudie" når den domineres af et par højtalere med et større eller mindre antal synlige højtalerenheder. Hustru-acccept-faktoren mindskes betydeligt.

Måske er der mange der fravælger en ellers glimrende højtaler på det grundlag. Det er synd.

Jeg ved ikke om der blandt den yngre generation af både mænd og kvinder er mange der synes at højtalerenheder ser rigtig seje ud? Som ungkarl kan man jo nok leve med at stuen ligner et lydstudie. Hvad mener du?

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har altid fronstoffet af, min kone synes det skal være af, hun synes man skal kunne se højtaleren som den er.
Jeg synes personligt det er noget pjat med de kvinder der synes en højtaler er grim eller hvad fanden de finder på af latterlige påstande
Til top Vis Sonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sonic

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Marts 2012 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Sonic skrev:
Jeg har altid fronstoffet af, min kone synes det skal være af, hun synes man skal kunne se højtaleren som den er.
Jeg synes personligt det er noget pjat med de kvinder der synes en højtaler er grim eller hvad fanden de finder på af latterlige påstande

Ok - må det være tilladt at spørge hvilken aldersgruppe du og din kone tilhører?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Følger lige lidt med her og lurer lidt i baggrunden.

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Jeg er da også med på en lytter her :-)

Skal jeg selv komme med et indlæg, synes jeg at på mange højttalere ser det er tude grimt ud, uden frontstof men et eller
andet i mit hoved siger det bare SKAL af. På andre højttalere ser det super fedt ud, uden frontstof. (Fx B&W 802, Xavian XN
360 osv.). Om jeg kan hører forskel har jeg ikke rigtig leget med, men her i huset ryger frontstoffet af. På mine nuværende
højttalere har fabrikanten fjernet muligheden for frontstof, hvilket passer mig helt fint
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Hmmm, jeg har metalgitter på mine 15" og 18" men det er kun af nød som beskyttelse mod hunde og katte! Lydstudie!! Hvis din
hobby er hifi, hva' pokker gør det så at det kan ses??!!??

Dem der "styler" deres bil har jo heller ikke en klud rullet ned over fælgene pga waf

P.S Sidst i fyrrene........

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Marts 2012 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
Jeg er da også med på en lytter her :-) 

På mine nuværende
højttalere har fabrikanten fjernet muligheden for frontstof, hvilket passer mig helt fint

Kunne du uddybe dette? Hvad ville det betyde hvis muligheden var der?

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har altid mit frontstof på, når jeg ikke bruger højttalerne. Jeg tager det som regel af, når jeg bruger højttalerne - men ikke altid. Lydforskellen er meget marginal, og afhænger nok også meget af frontstoffets type og tykkelse.

WAF? Hva' fa'en er dét? Passer det hende ikke, så bliver hun udskiftet!

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Sådan som jeg ser på fronter eller ej, så skal højttaleren udvikles med det, sådan, at fronten danner en glat flade sammen med baffelen. At fronterne er en del af højttaleren. Og så skal bredden på højttaleren ikke være for smal. De rigtigt smalle højttalere, er kun for designets skyld. Det nytter ikke, at lave højttaleren uden tanke på fronter og så tilbyde dem særskilt eller de blot følger med. Det ødelægger en ellers god jævn frekvensgang. Enten udvikler man højttaleren med fronter som skal blive siddende, eller også undlader man dem helt. De medleverede fronter skal så kun bruges, når der ikke spilles seriøst. Men det ser man da heldigvis ved flere fabrikanter.

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Hej , mit besyv er : de fleste højttalere er vel designet på omtanke omkring front stoffet og udstråling af lyd, men det kan jo være de springer over der . Jeg har valgt , at mine små kæmper dali royal scepter skal være uden tøj, da de er kanon flotte på mine heldigt købte " standere " , som er fra aldi, og de er i samme træsort, derfor for det en visuelt klang i øjnennne . Kæresten syntes de er nuttede, uden tøj på. men hvis jeg smider tøjet, ja så er jeg ikke så nuttet syntes hun , nå men lad nu det ligge ... Ikke .

mvh Space

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Personligt synes jeg at mine Højttalere, Linn Keilid, er pænest med stoffet på, og fruen i huset er vist ikke uenig. Jeg bilder mig også ind at højttalerne er bedre beskyttet med stoffet på, hvilket kan være en fordel med teenagere i huset. Mine højttalere har ingen ramme til stoffet, i praksis tror jeg at det i høj grad er rammen der forringer lyden.

Der er da givet andre højttalere der er pæne uden stoffet, og hvor stof og ramme forringer lyden.

De producenter der laver højttalere der ikke kan fås med stof, fravælger nogle kunder, men mon ikke de kunder fravælger højttalerne af andre grunde.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Marts 2012 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Flemming Skov]

Lydstudie!! Hvis din
hobby er hifi, hva' pokker gør det så at det kan ses??!!??

QUOTE]

Meget enig! Nu er min kone forholdsvis forstående. Men det vel en ret udbredt opfattelse hos kvinder, at mandens hobbies skal forvises til afsides liggende rum og kældre - det være sig bøger, jagttrofæer, hifi m.v.

P.S. Det er ikke tanken at denne tråd skal handle specifikt om WAF - det er vist gennemtærsket i andre tråde.

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Marts 2012 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Sådan som jeg ser på fronter eller ej, så skal højttaleren udvikles med det, sådan, at fronten danner en glat flade sammen med baffelen. At fronterne er en del af højttaleren. Og så skal bredden på højttaleren ikke være for smal. De rigtigt smalle højttalere, er kun for designets skyld. Det nytter ikke, at lave højttaleren uden tanke på fronter og så tilbyde dem særskilt eller de blot følger med. Det ødelægger en ellers god jævn frekvensgang. Enten udvikler man højttaleren med fronter som skal blive siddende, eller også undlader man dem helt. De medleverede fronter skal så kun bruges, når der ikke spilles seriøst. Men det ser man da heldigvis ved flere fabrikanter.

Interessant indspark. Har aldrig tænkt over hvor vidt fronterne er tænkt ind i højtalerens udvikling fra start. Mener dog heller ikke at have læst i nogen manual at man anbefaler at fjerne fronterne ved seriøs lytning.

På mine egne højtalere (Energy Veritas 1.8) lytter jeg for det meste med frontstoffet på, da det  ikke påvirker lyden hørbart. Til gengæld har jeg fjernet metalgitteret foran (de meget sarte) diskant og mellemtone domer, hvilket efter min mening giver bedre lyd. (Egentlig på opfordring af en anmeldelse i High Fidelity -de turde imidlertid ikke selv gøre det på de lånte højtalere). Andre mente at højtaleren var udviklet m.h.p at gittrene skulle blive siddende.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Børn er nu ikke altid så flinke til at holder fingrene væk fra højttaler, center kalotten skal da lige trykkes ind osv og har
man husdyr som katte så ved man at de nogle gange elsker at lege med bas membranerne

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Hey...

Frontstof er en sjov størrelse. Hos mig har jeg ikke nogen grund til at bruge sådanne noget. De sidste 8 år har været for uden frontstof. Ind imellem har der da været foretaget A/B test med og uden.. Men i det store hele gad jeg ikke at pille det af hele tiden, og fik da også slidt et sæt højttaleres stofophæng i stykker noget tid tilbage, siden da har jeg været for "dogen" til at tage det af, så nu er det afmonteret permanent.

Jeg kan godt lide at der ikke er noget imellem membranerne og mine ører, jeg kan også lide den sikkerhed, der er i konstant at kunne have frit udsyn til enhederne. (min forlovede har aldrig oplevet frontstof, så hun ved ikke hvad hun går glip af)  

Hvis man spørger mig om min holdning, så er frontstof godt i flyttefase

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:

Sonic skrev:
Jeg har altid fronstoffet af, min kone synes det skal være af, hun synes man skal kunne se højtaleren som den
er. Jeg synes personligt det er noget pjat med de kvinder der synes en højtaler er grim eller hvad fanden de finder på af latterlige påstande

Ok - må det være tilladt at spørge hvilken aldersgruppe du og din kone tilhører?

Hun er 28 jeg er 33 år hun kan lide store gulv hter og ikke stander
Til top Vis Sonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sonic

beta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Spaceman_2 skrev:

Hej , mit besyv er : de fleste højttalere er vel designet på omtanke omkring front stoffet og
udstråling af lyd, men det kan jo være de springer over der . Jeg har valgt , at mine små kæmper dali royal scepter skal være
uden tøj, da de er kanon flotte på mine heldigt købte " standere " , som er fra aldi, og de er i samme træsort, derfor for det en
visuelt klang i øjnennne . Kæresten syntes de er nuttede, uden tøj på. men hvis jeg smider tøjet, ja så er jeg ikke så nuttet
syntes hun , nå men lad nu det ligge ... Ikke .

mvh Space

Jeg har nu også altid syntes det var en smule grænseoverskridende, når julemandenden pludselig stod der, i det bare ingenting
- især når der var børn tilstede.javascript:AddSmileyIcon('')

Med venlig hilsen
Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Marts 2012 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Måske man skulle udvide debatten til spørgsmålet:

Hvis du hører et højtalersæt med hvad du oplever som en sindsygt god lyd - og det vel at mærke er inden for din budgetramme - ville du så se stort på udseende/design?

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:

Hvis du hører et højtalersæt med hvad du oplever som en sindsygt god lyd - og det vel at mærke er inden for din budgetramme - ville du så se stort på udseende/design?

Ja, helt klart

Forøvrigt spiller jeg med frontstof på.

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Sendt: 18 Marts 2012 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

For mig spiller en højttalers udseende en stor rolle, så jeg ville aldrig "se stort på" det. Det betyder naturligvis ikke at jeg køber højttaler efter udseende, men blot at hvis jeg giver mange penge for en ting der skal stå i min stue, skal den også være til at holde ud at se på.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes