Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 14:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Lyttetræthed (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 05 April 2012 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Man hører af og til at en højtaler giver lyttetræthed. Selv meget dyre højtalere. Men hvad er det ved en højtaler der forårsager dette? Og er det individuelt hvad man oplever som værende lyttetrættende?. Hvorfor finder man på at lancerere en højtalere der måske på mange punkter er perfekt, men som man ikke kan holde ud at høre på i længere tid? Kan en sådan højtaler kureres for sine lyttetrættende egenskaber - eller er sygdommen uhelbredelig?

En masse spørgsmål. Glæder mig til nogle bud på svar.

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 April 2012 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

lyttetræthed vil jeg mene er forvrængning og det kan så være fordi man spiller højt eller at der direkte er noget defekt.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 April 2012 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Min erfaring er at det er utroligt individuelt hvad folk opfatter som lyttetrættende elementer.

Prisen på højttaleren er vist temmeligt ligegyldig,  rummet spiller meget ind, og for slet ikke at glemme det, kvaliteten af det programmateriale man afspiller.

Jeg kan selv blive utroligt træt af at høre på tingene, hvis selve optageteknikken er af en beskaffenhed, der f.eks får en solist til at "drukne"

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 April 2012 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
lyttetræthed vil jeg mene er forvrængning og det kan så være fordi man spiller højt eller at der direkte er noget defekt.

Ikke nødvendigvis. Det fremgår som regel ret tydeligt hvis en højttaler er defekt. Og forvrængning som følge af for højt lydtryk giver udslag i en helt anden og væsentligt grimmere lyd hvor man som ofte kan høre at man er gået over stregen i forhold til hvad højttalerne kan holde til.

Det er nærmere afstemningen, både i højttalerne, men også med det anlæg, det er parret sammen med, og ikke mindst rummet. Materialet har også uendeligt meget at sige. Mange indspilninger idag hælder meget mod det lyse.

Lyttetrætheden forekommer jo ofte hvis en højttaler er meget pågående/lys i spillestilen. Jo skarpere og mere anmassende det forekommer, jo mere kommer lysten til at skrue lidt ned igen - enten bevidst eller ubevidst.

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 April 2012 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

I mine ører er det hvis det hele er for udpenslet og detaljeret. Det kan lyde rigtig godt, men mine bliver trætte da de får rigtig
mange forskellige inputs, der skal bearbejdes hele tiden. Intet med forvrængning at gøre.

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979

bsl2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 05 April 2012 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

hej batman

kan være at dit udstyr og højtaler bare ikke passer sammen.jeg har haft 10 sæt højttalere de sidste 8 år før jeg fandt de rette til mit udstyr.jeg havde på forhånd bestemt at jeg ikke ville udskifte kabler og forstærker.ellers er det nærmest umuligt at ramme de rigtige hvis man samtidig skifter andet udstyr.min opfattelse af lyttetræthed er at når jeg sidder og lytter så skal det ikke være sådan at jeg sidder og blir irriteret over at eks. diskanten er skarp ell. bassen er slatten ell.der er noget der ikke hænger sammen. det skal bare flyde så man ikke tænker over grejet men bare nyder musikken.hvis du finder den rigtige højtaler så er du ikke i tvivl. man har bare ikke lyst til at prøve flere. sådan har jeg det.mit problem er bare at jeg har 2 sæt som er omtrent lige gode så de blir nok stående begge 2.god jagt

vh bsl2 

Til top Vis bsl2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bsl2

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 April 2012 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Lyttetrætheden forekommer jo ofte hvis en højttaler er meget pågående/lys i spillestilen. Jo skarpere og mere anmassende det forekommer, jo mere kommer lysten til at skrue lidt ned igen - enten bevidst eller ubevidst.

Det kan lige så godt skyldes, at en højttaler er for mørk og lukket i lyden, for det kan være mindst lige så belastende som hvis en højttaler er for skinger. Systemer med meget høj opløsning og detaljegrad kan også skabe en overmætning, der kræver en "fordøjelsespause".

Lyttetræthed er IMO en individuel størrelse, der er umuligt at give en endegyldig definition på.

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 April 2012 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

bsl2 skrev:

hej batman

kan være at dit udstyr og højtaler bare ikke passer sammen.jeg har haft 10 sæt højttalere de sidste 8 år før jeg fandt de rette til mit udstyr.jeg havde på forhånd bestemt at jeg ikke ville udskifte kabler og forstærker.ellers er det nærmest umuligt at ramme de rigtige hvis man samtidig skifter andet udstyr.min opfattelse af lyttetræthed er at når jeg sidder og lytter så skal det ikke være sådan at jeg sidder og blir irriteret over at eks. diskanten er skarp ell. bassen er slatten ell.der er noget der ikke hænger sammen. det skal bare flyde så man ikke tænker over grejet men bare nyder musikken.hvis du finder den rigtige højtaler så er du ikke i tvivl. man har bare ikke lyst til at prøve flere. sådan har jeg det.mit problem er bare at jeg har 2 sæt som er omtrent lige gode så de blir nok stående begge 2.god jagt

vh bsl2 

Meget enig i dine synspunkter.

Jeg har haft de samme højtalere i 14 år. Jeg har været tilfreds med dem helt fra start, og de har performet bedre og bedre i takt med at de tilkoblede udstyr blev bedre. Nu har jeg så lyst til at prøve nogen andre højtalere. Skyldes det så en slags lyttetræthed - eller er det blot nysgerrighed og trang til fornyelse? Hmm.

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 05 April 2012 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Læg mærke til rigtige koncerter f.eks klassiske koncerter. Her opleves aldrig lyttetræthed fordi at alle lyde man hører har forskellig dynamik og frekvens indholdet styrkemæssigt også er meget forskellig. Plus forskellig afstand. På optagelser lyder det til gengæld meget ens og det hele kommer fra et fast punkt pga to højttalere. Når der sker en del i musikken på plader er der ikke den store variation dynamisk set og det lyder nærmest som en enkelt "tone". Det er trættende for øret.

En anden ting er, at det forhold, der gør at man hører instrumenter bagude og fremme også har stor forskel i diskant indholdet ved rigtige koncerter (klassiske) På plader er et instrument ofte optaget tæt på mikrofonen og derefter placeret "nede" i lydbillede. Diskant indholdet fortæller øret at det er tæt på, men instrumentet er placeret bagude på pladen. Dette trætner også øret. Det hele kommer nærmest på én gang.

Så det er både anlægget og optagelsen, der afgør hvor længe øret vil være med på legen. For der da gode ting i mellem.   

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 05 April 2012 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

En del af de hedengangne tyske HECO højttalere kunne sammen med visse forstærkere godt blive anstrengende at høre på, fordi de var meget analytiske at høre på,  lidt det samme man kan opleve med Yamaha's NS1000.

bsl2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 05 April 2012 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

hej batman

så er du godt stillet i jagten på evt en ny højtaler. for du har en reference som du kender rigtig godt.så er det "bare" at låne noget med hjem og sætte dem op mod hinanden.så kan du hurtigt skille de fra som ikke lyder bedre end din egne.men måske er det fordi du har skiftet musiksmag ell.har ændret dit syn på lyd at du syntes at dine højtalere er trættende at lytte til 

bsl2

Til top Vis bsl2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bsl2

DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011
Sendt: 06 April 2012 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået meget mere tendens til lyttetræthed med alderen... Uden at vide noget om det, forestiller jeg mig at det hænger
sammen med at da selve ørets "mekanik" er blevet rusten skal "fejlkorrektionen" på overarbejde. Prøv at ringe til et
hørecenter, de burde kunne fortælle præcis, hvad der udløser lyttetræthed, så kan du/vi prøve at sammenholde med diverse
oplevelser sammen med diverse underholdningselektronik...
Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Sendt: 07 April 2012 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

Hvis det handler om musikken er indspille godt eller dårligt så er sagen en helt anden
Husker første gange jeg hørte en "opus" plade der gik det op for mig at får at få den ægte oplevelse der var det simple
midler der skulle til, og siden har jeg inddelt alle min køb i 3 grupper, super, okay og elendig, hvor den sidste nok
smides ud eller foræres væk til en der ikke kan hører den forskel og faktisk bare bliver glad.

Livet er forkort til at misbruges sin tid og øre på klange der ikke er værd at lægge øre til

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 April 2012 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

bsl2 skrev:

hej batman

vh bsl2 

+1
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Sendt: 07 April 2012 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Det er sjovt. Jeg er af en helt anden opfattelse når det kommer til "lyttetræthed". Det er en tilstand man er i, -IKKE hvor anstrengende ens anlæg er at lytte på. Hvis jeg med mit band har været i studiet og redigeret en held dag, eller flere dage, så er jeg til sidst blevet lyttetræt, en tilstand hvor man ikke kan holde til mere musik, og skal bare have fred for musikalk indtryk, =lyttetræt! 

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 07 April 2012 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

DIYLars

Jeg tror ikke et hørecenter kan give et svar på dette, for man beskæftiger sig jo mest med at få en persons hørelse op to date, så denne kan høre det talte ord igen. Hifi entusiaster's leg med udstyr og musik tror jeg ikke de tænker særligt over.

Det, at du oplever lyttetræthed hurtigere, end da du var yngre skyldes jo også det, at din hørelses dynamik område er blevet dårligere og din smerte tærskel er derfor lavere. Du har nok lagt mærke til, at du ikke kan spille lige så højt som du plejer i visse frekvens områder opefter. Det kan nok jage lidt i øret, når du når et vis punkt styrkemæssigt. Dette og din pga alders lavere koncentrasions evne trætner dig og din hørelse tidligere. Med alderen bliver man jo også dårligere til at reagere på fare pga hørenedsættelse i diskant området. Hvis man som 70-80 årig hørte som en 20 årig, ville man hurtigt få dårlige nerver. Det er bl.a derfor, at naturen har udstyret den menneskelige høresans med denne nedslidning med tiden.

(Lidt mer') Folk, der har fået en høreskade har også et væsentligt mindre dynamik/styrke område at bevæge sig i, så det kan gøre ondt i ørene ved højere niveauer. Så når denne bliver nødt til, at skrue højere op for sit anlæg, vil det ofte gøre ondt værre.

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 April 2012 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Nu er lyttetræthed , jo nok et lille diffust problem størrelse. har jeg hørt musik hele dagen, ja så opstår der lyttetræthed. Hjerne er simpelthen bleven overtræt. var ude på høreklinikken i Aalborg, sammen med en bekendt . Et af de første spørgsmål, der blev spurgt om, om vedkommende led af lyttetræthed, altså forstået, at hjerne skulle anstrenge sig for , at høre specifikke frekvenser. men der er jo ikke nogle Hifi- nørder der lider af lyttetræthed, da der er nogle der kan høre forskel på kabler. Lyttetræthed er nok, der hvor hjernen er blevet overfodret med info - og ikke kan kapere mere. I et indlæg tidligere, var der en bruger , som udtalte. efter en hel dag i studie og gennemredigering om og om igen igen og lidt mere til , så blir man squ træt i roen, der kan man squ snakke om lyttetræthed.

God påske og forhåbentlig ingen lyttetræthed.

mvh Space

BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 07 April 2012 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Lyttetræthed er for mig også forbundet med forkert match af udstyr. Det er en af samme grund, jeg altid anbefaler folk låne udstyr med hjem inden
køb. Uanset hvad en sælger står og fortæller, så er rum og sted, samt det øvrige udstyr et sæt højtaler skal parres med af vital betydning for hvordan
slut resultatet bliver. Stol på at det vil lyde anderledes når det kommer hjem, end i butikken. Det kan være både til det bedre og til det dårliger. Så
den bedste vej frem er at lytte i fred og ro med eget udstyr og i eget rum. Helst over en længere periode (mindt en uge hvis muligt) Herefter har man
forhåbentlig en ide om lyttetræthed vil indtræffe? Slutteligt tror jeg jitter er undervurderet i forbindelse med lyttetræthed. Ofte får højtaleren skyld for
at diskanten er for skarp eller lignende. En god afstemt kilde med lav jitter, har for mig bidraget til at fjernet lyttetræthed. Ovenstående er ikke på
nogen måde dokumenteret (så vidt jeg ved) men blot mit bud på hvad der påvirker lyttetræthed.

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Sendt: 07 April 2012 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:
Det er sjovt. Jeg er af en helt anden opfattelse når det kommer til "lyttetræthed". Det er en tilstand man
er i, -IKKE hvor anstrengende ens anlæg er at lytte på. Hvis jeg med mit band har været i studiet og redigeret en held dag,
eller flere dage, så er jeg til sidst blevet lyttetræt, en tilstand hvor man ikke kan holde til mere musik, og skal bare have fred
for musikalk indtryk, =lyttetræt! 

Her er jeg med på din fortolkning af lyttetræthed. Er dog ikke selv musiker men havde her i onsdags 4 hifi gutter på besøg
hvor den stod på "kraftig" musik hele dagen. Det lød aldeles pragtfuldt men pga niveau var jeg godt træt i hovedet og svag
susen i ørene, da vi sluttede.

Jeg vil påstå at selvom det indspillede er helt hen i hampen i kvalitet kan jeg ikke blive ør i hovedet hvis niveauet kun er på
"radioavis" niveau.

Lyttetræthed er for mig når jeg har give den gas med feks Rammstein i en CD's tid. Herefter er der pause eller skrue ned..

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Sendt: 07 April 2012 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
M.M.M. skrev:
Det er sjovt. Jeg er af en helt anden opfattelse når det kommer til "lyttetræthed". Det er en tilstand man
er i, -IKKE hvor anstrengende ens anlæg er at lytte på. Hvis jeg med mit band har været i studiet og redigeret en held dag,
eller flere dage, så er jeg til sidst blevet lyttetræt, en tilstand hvor man ikke kan holde til mere musik, og skal bare have fred
for musikalk indtryk, =lyttetræt! 

Her er jeg med på din fortolkning af lyttetræthed. Er dog ikke selv musiker men havde her i onsdags 4 hifi gutter på besøg
hvor den stod på "kraftig" musik hele dagen. Det lød aldeles pragtfuldt men pga niveau var jeg godt træt i hovedet og svag
susen i ørene, da vi sluttede.

Jeg vil påstå at selvom det indspillede er helt hen i hampen i kvalitet kan jeg ikke blive ør i hovedet hvis niveauet kun er på
"radioavis" niveau.

Lyttetræthed er for mig når jeg har give den gas med feks Rammstein i en CD's tid. Herefter er der pause eller skrue ned..

Ja, det er jo lige hvordan man ser på det Flemming

Jeg bliver heller ikke lyttetræt af at lytte på radioavisen  Men der er en forskel på at lytte bare for at lytte, og så lytte på den baggrund at du skal have en fuldstændig holdning til det du lytter på (især i studiet). En af mine venner der har båret en stor del af arbejdet ved mixing og mastering måtte ofte henvende sig til os andre, for at få vores holdning til "hvordan synes I det nu lyder" fordi han selv blev så træt og ensporet i hovedet at han ikke kunne sige hvad der lød mest rigtigt i et givent valg. Tror det bedste udtryk, -eller sideløbende udtryk kan være musikalsk døvhed, hvor ens forhold/holdning til det man lytter på bliver så farvet af ens sindsstadie at ørene "lammes" for indtryk.

Jeg må prøve din gyngestol en dag Flemming!

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes