Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 10:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dynaudio/NAD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kjaeger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2012
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 11 Maj 2012 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige købt et sæt Dynaudio 3/7 hos KT Radio ( god service)!
De er spændt op til en NAD 306 og lyder faktisk ret fint i mine øre.....men er der mere at hente hvis jeg køber en
effektforstærker NAD 100/150 watt. Eller er der andre forslag til effektdel ?
Til top Vis kjaeger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kjaeger

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 11 Maj 2012 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Velkommen til.

Generelt vil jeg sige, jo mere strøm des bedre. Og her er Dynaudio absolut nogle af de mere sultne :-)

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Maj 2012 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

svendborg@email skrev:

Velkommen til.

Generelt vil jeg sige, jo mere strøm des bedre. Og her er Dynaudio absolut nogle af de mere sultne :-)

Ifølge Tape Connection i Århus er det en skrøne, at Dynaudio er mere strømkrævende end andre højttalermærker. I hvert fald for så vidt angår firmaets nyere produktlinjer.

Mvh

Henrik

Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2012 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft flere forskellige modeller, helt tilbage fra 70´erne og frem til og med focus-serien.

De er alle blevet koblet op på 3 forskellige forstærkere, nemlig Harmans DPR2005, XTZ ClassA100DII samt mit Nakamichi-sæt.

Og jeg er ikke i tvivl. Dog tror jeg det er gældende for de fleste mærker, at jo mere strøm, des mere kontrol over sagerne. Jeg siger ikke der skal mange watt til, men en strømstærk forstærker har typisk mere kontrol over tingene. Fastere bas og mere rolig top er min erfaring.

kjaeger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2012 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for svarene.....men med hensyn til effekttrin: Hvilke alternativer er der til NAD i prisklassen 4000-5000 kr.?
Evt. brugt..

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2012 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Hvad har du af pre? Eller mener du en integreret forstærker?

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2012 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Ok, nu har jeg kigget lidt. Du har en integreret Nad. Den kan du evt bruge som pre og så kun købe et effekttrin. Sikkert en udemærket løsning, selvom jeg nok ville vælge enten en anden integreret eller en ren pre + effekt.

Har du gjort dig tanker om dette?

kjaeger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2012 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Har tænkt på det men økonomien skal også være til det.......har du noget i tankerne til 6000 k

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2012 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Det er altid svært at vejlede andre, da der er så mange parametre.

Skal der være remote, skal det være sort, alu eller er udseende sekundært.
Er der begrænset plads...

Her er en fin integreret sag : http://hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=220927

Hvis du skal sætte en effekt til din Nad, så skal man lige se på impedans, men også andre ting. Det er ikke alt man bare kan
sætte sammen.
I virkeligheden er det ikke så nemt :-)

Jeg har lidt ærinder i dag, så det kan godt være der går lidt tid inden jeg kan følge op..

xtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Maj 2012 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har selv være i samme situation som dig, dog med et sæt Dali 18 som skal ha strøm i spandevis. De blev trukket af en
Yamaha Surround reciever af de større. Jeg fandt en brugt Nad C270 på dba - der med sine 120 kun var ca 15W kraftigere
end yamahaen (på papiret). For i den virkelige verden så er der godt nok sket ting og sager - bassen er strammet op,
mellemtonen er dejlig sprød og diskanten er silkeblød. Og nej det er ikke de 15W ekstra der gør tricket - det er strømstyrken
... dvs forstærkerens evne til at levere spænding og strøm forskudt (Fasedrej).

Den evne kan være svær at læse ud fra specifikationer, men watt pr kg er ofte det bedste mål der er samt lyttetest.

Der findes masser af gode brugte effekttrin til 2-3000 på dba, og de kan sælges igen hvis ikke det lige matcher din smag.
Men nu er du vant til NAD lyden så kunne det være et fint udgangspunkt. De er generelt lidt varme i klangen hvilket klæder
nogle musikformer og nogle højtalere.

Jeg kender ikke dynaudio men en ting er sikkert - jeg er klart blevet overbevist i at en effekt amp er vejen frem til vellyd.
Selv en surround forstærker til 6-7000 nyder rigtigt godt af at blive aflastet af gode effektrin selvom den er bestykket med
alle kanaler og masser af papirwatt. Klart en god pre amp vil nok lige gi en tand mere men man skal jo starte et sted. Så er
der pre out på din 306 så ville jeg klart finde en god effekt amp og se om der er behov for yderligere opgraderinger hen ad
vejen. Rom er ej brygget på en dag, ej heller drukket på en

/Bjarne
Til top Vis xtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xtreme

kenneth74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 11 Maj 2012 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

hej...  jeg ville da lige sige lidt til denne tråd..  jeg har selv dynaudio 2/7 syntes den spiller rigtig godt til pengene og i mine øre.!

jeg har en rotel ra-1062 og den gør det rigtigt godt. 2x60watt.  og har gennem tiden haft meget mere strømstærke forstækere..  og jeg må sige min erfaring er hvis du spiller normalt højt og ikke crazy/dazy højt..   så har jeg ikke haft den store waaw oplevelse om der er 200w i røven på højtalerne eller 60w..  men klart hvis du giver den gas tit så er det fedt med noget power..

Til top Vis kenneth74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth74

xtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2012 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Nu er Rotel jo også kendt for at være rimeligt strømstærke. 60 gode watt er meget bedre end 200 dårlige watt. Det der betyder
noget for lyden er hvordan effektrinnet klare en rigtig højtaler belastning. Hvordan den klarer en 8ohms modstand er ret
irelevant, det er de færeste der lytter til en modstand

44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Maj 2012 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

De nye Dynaudio DM, Excite og den helt nye Focus serie kan trækkes af "almindelige" forstærker.

Mange af de gamle modeller går ned under 2 ohm og er meget effekt krævende. Man kan som oftes se det på bassen hvis forstærkeren er for svag til Dynaudio. ved moderat effekt begynder bashøjttaleren at "svømme"" flabrer". Bliver der spillet højere begynder bassen at sige en meget grim lyd som om den slår på.  

Prøv at tage i HIFI Klubben og se en af deres sammenbyggede anlæg prøve at trække et sæt B&W CM1 højttaler, det kan de slet ikke.I sær Audiens og Conturen serien, bør man holde sig fra, hvis man ikke har meget strøm stærke forstærkere.

Dynaudio har altid været til professionel brug og det er kun i den seneste 5 år hvor de har produceret højttaler til "almindelige" menneskers forstærkere.  Excite serien var den første.

DM serien er oprindelig produceret til udlandet, men man har også valgt at sælge den i Danmark.

Vh

Martin

Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram

44nitram
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Maj 2012 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Hej

Vellyd har absolut ikke noget med Watt at gøre ! Det har prisen som regel, jo mere man betaler for det så lyder det oftes bedre. Så er det et spørgsmål om hvilken lyd man kan lide.

2x200 Watt i 8 ohm hos Nad koster 15.000 kr (M serien). Hos Naim får man 2 X 60 Watt i 8 ohm (Nati XS) for det samme beløb.

2 X 200 Watt hos Naim koster ca 150.000 kr. Hvad lyder bedst ??????????????.

Til top Vis 44nitram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 44nitram

xtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2012 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

44nitram skrev:

Hej

Vellyd har absolut ikke noget med Watt at gøre ! Det har prisen som regel, jo mere man betaler for det så lyder det oftes
bedre. Så er det et spørgsmål om hvilken lyd man kan lide.

2x200 Watt i 8 ohm hos Nad koster 15.000 kr (M serien). Hos Naim får man 2 X 60 Watt i 8 ohm (Nati XS) for det samme
beløb.

Det kommer an på om man kan høre noget for bankdamen der råber ...

Klart hvis du sammenligner 2 forstærker til ca samme pris og den ene har stor effekt og den anden lille så er der en fair
chance for at den lille spiller bedst - der er brugt flest penge på de enkelte kredsløb .... men det afhænger igen af lytteren.
For jeg har hørt en forstærker til 100K hvor jeg bare ikke brød mig om resultatet ... ikke at den lød skidt. Den matchede
bare ikke min smag ... og ej heller mit budget - heldigt nok.

Rådet er nok bare ud og lyt til noget forskelligt grej og så hiv det med hjem som man syns swinger ... det er jo dig der skal
leve med det. Om vi andre syns det lyder godt er jo underordnet - bare du syns det!

/Bjarne

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Maj 2012 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Jeg vil foreslå dig at lytte dig frem, og prøve at finde den lyd du kan lide..

I øvrigt hvis du gerne vil have "kraftoverskud", så spiller de fleste rørforstærkere med netop dét...
Til den pris du har til rådighed kan du købe en ret god integreret rørforstærker, men..
Kigger du brugt kan du finde noget som er vildt godt til den pris.
2*60 watt i rør vil levere oceaner af power.
Det kan ikke sammenlignes med transistorer, det er noget helt andet, selv om en w er en w.

Nu vil der være nogle som begynder at påstå noget andet, men prøv lige at lytte selv.

At rør er dyrt er ikke rigtigt.
Prøv at se lidt rundt omkring.

Og så er lyden fra rør noget helt særligt

Der er også masser af fine transistorforstærkere, så det er bare med at lytte sig frem.
Jeg ville ikke se så meget på w, men på hvordan de lyder med MINE højtalere i MIT rum.
Det er den eneste måde at gøre det rigtigt på, altså at lytte sig frem.

God fornøjelse.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

kenneth74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 13 Maj 2012 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

xtreme skrev:
44nitram skrev:

Hej

Vellyd har absolut ikke noget med Watt at gøre ! Det har prisen som regel, jo mere man betaler for det så lyder det oftes
bedre. Så er det et spørgsmål om hvilken lyd man kan lide.

2x200 Watt i 8 ohm hos Nad koster 15.000 kr (M serien). Hos Naim får man 2 X 60 Watt i 8 ohm (Nati XS) for det samme
beløb.

Det kommer an på om man kan høre noget for bankdamen der råber ...

Klart hvis du sammenligner 2 forstærker til ca samme pris og den ene har stor effekt og den anden lille så er der en fair
chance for at den lille spiller bedst - der er brugt flest penge på de enkelte kredsløb .... men det afhænger igen af lytteren.
For jeg har hørt en forstærker til 100K hvor jeg bare ikke brød mig om resultatet ... ikke at den lød skidt. Den matchede
bare ikke min smag ... og ej heller mit budget - heldigt nok.

Rådet er nok bare ud og lyt til noget forskelligt grej og så hiv det med hjem som man syns swinger ... det er jo dig der skal
leve med det. Om vi andre syns det lyder godt er jo underordnet - bare du syns det!

/Bjarne

hej...  håber den forstærker til 150.00kr lyder bedst..!

Til top Vis kenneth74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth74

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes