Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 22:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Klipsch cornwall III (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 Maj 2012 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der kender denne højttaler; evt hørt den? Synes den lyder spændende. Skulle køres med rør hvis det blev aktuelt.. Håber der er
nogen der kan hjælpe, mvh Søren
Til top Vis sborup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sborup

KlipschMania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 Maj 2012 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Hej Søren,

Jeg vil starte med at sige, at jeg ikke betragter mig selv som en der er udstyret med et par super-øre. Men jeg ved hvad jeg
kan li' og måske kan du bruge min lille beskrivelse til noget fornuftigt.¨
Jeg har netop en Klipsch Cornwall 3, og har haft den i ca 3 år nu.
Har kørt med forskellige forstærkere:
Cayin 252B,Lyngdorf 2175, Trends Ta-10, Almarro 318B og Virtue Audio Sensation m901. Dvs forstærkere i næsten alle
prislag. Mht til højtalere har jeg også igennem tiden prøvet forskellige modeller: Fra Cerwin Vega A123, henover
Jbl 100T , B&W 802 (Anno 1992) , System Audio 1280. Skal man prøve at beskrive lyden i forhold til fx System Audio,
så er der (naturligvis) mere power i gengivelsen. 15-tommeren bliver selvfølgelig ikke så stresset som de små 5-6
tommer, der sidder 1280'eren. Og kan man lide at trykke den af indimellem.Ja så er det en velsignelse. I forhold til B&W'en ,
som efter min mening havde en meget tilgivende lydprofil,så
er det væsentlig sværere, at få et par Cornwall til at lyde optimalt. Der er simpelthen flere skiver , der bare lyder
skidt. Men lyder skiven godt, ja så er man home-free. Det jeg forsøger at sige er, at jeg ikke synes at mellemtonen,
mellembassen er specielt fyldig. Eller måske er højtaleren lidt afslørende af natur. Lyder pladen fx lidt tynd i toppen, ja
så er den eddermame nærmest skaldet via Cornwall'en. (Første plade med Pentera (kan ikke huske titlen!?) lider fx at den fejl)
Men fx Alan Parson's plader elsker Cornwall'en. De gamle Cream numre lyder rigtigt godt.

Jeg havde på et tidspunkt Lyngdorf 2175. Af en eller anden årsag, savnede jeg lidt liv i gengivelsen. Det var også som om
at lyden var lidt grovkornet. Så valgte jeg at prøve en Almarro 318B.
En af de første skiver var med VolBeat. Kan huske jeg lagde mærke guitar-riffene. De kom pludseligt lidt fylde og forsigtighed.
Men jeg lagde også mærke til noget andet. Diskanten var nu mere fremtrædende. Det var som at der pludseligt var myriader af
detaljer. Men desværre også sibilanter. Men med rør blev alt indtil den øverste diskant bedre syntes jeg. Den blev for
livlig efter min smag. Mange skiver kunne slet ikke bære det diskantløft. Som et forsøg på at få min gamle diskant tilbage,
købte jeg så en Sensation m901 fra Virtue Audio. Det hjalp ikke. Den lyder faktisk meget som Almarroen. Alt er fint
indtil toppen, som stadig er for livlig. En Trends ta-10 har fx ikke de diskant problemer,men savner liv i gengivelsen.
Lyden fra Almarroen og Sensation er mere glat og fyldig.Mere liv. Men desværre med en ulidelig livlighed i toppen.
Jeg kører nu med equalizer for at dæmpe diskanten lidt og det virker godt for mig. Så jeg mangler at finde den rigtige
forstærker, som gør det rigtigt SAMMEN med Cornwall. Jeg har stadig System Audio 1280, og har prøvet at spille på dem,for
at se om de kan tumle diskant løftet. Men dem kan jeg slet ikke holde ud at lytte til nu. Cornwall'en er så meget
bedre end dem syntes jeg.

Jeg har hørt om andre, som også syntes af en La Scala var lidt livlig i toppen , sammen med rør. Men man må jo sige,
at i de anmeldelser der findes på nettet, er der ikke en lyd om det problem. Så det må være et 'tæmnings'-spørgsmål.
Men det kunne være en tendens for Heritage-modellerne, det med livlig diskant.

Klipsch Cornwall er en speciel højtaler. Mange skiver lyder rigtigt godt, men mange lyder simpelthen også af helvede
til. Ved ikke lige hvad det er. Er du til Jazz, så er du heldig. For det nemlig godt. Ingen sang og dermed ingen
sibilants-problemer. Men vælger du en god transistor forstærker, så kan det være du kan tæmme Cornwall'en.

Held og Lykke.

Mvh Lars

Til top Vis KlipschMania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlipschMania

jmk74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2012
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 24 Maj 2012 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har ledt længe efter sådanne, endte med Zu Audio Essence. Havde svært ved at finde forhandlere, der sendte Klipsch Cornwall III til Grønland.

Jeg kunne stadig godt finde på at købe nogle. Folk der har hørt eller ejer disse, siger man skal være til lyden. De er dynamiske, letdrevne, ikke det sidste i bass (skal stå i hjørnet, deraf Cornwall). Live-agtig gengivelse, nogen vil sige PA-lyd. Hvis du søger en lyd med korrekt HIFI-lydgengivelse skal du nok ikke satse på Cornwall III.

De fleste kører dem netop med rør, for en mere fyldig gengivelse og for at tæmme hornet. De er i høj kurs i Amerika, og de laver jo netop den i opdateret udgave pga. efterspørgslen.

De skulle være super til rock og deslige. Der findes mange fora omhandlende disse. Klipsch forum f.eks. samt nogle nordmænd har skrevet om disse.

http://Audiokarma.org er et godt sted at læse om dem. eller http://community.klipsch.com/forums/

Man kan få dem i tyskland for 30k tror jeg. Ellers har jeg set nogle for 2700 US dollars nye på ebay.com - b-stock.

KlipschMania på dette forum ejer nogle, kan være han kan give dig nogle råd.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=63268

Til top Vis jmk74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jmk74

jmk74
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2012 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

hehe der var han jo -

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2012 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Hej.
Tak for svar. Fantastisk beskrivelse af ht klipsch M; du er nemlig helt ærlig omkring ht gode og dårlige sider. Super. Desværre blev jeg nok også
bekræftet i, at det nok ikke er det rigtige for mig. Var nemlig på forhånd meget forbeholden mht ml tone og diskant område. Og som du beskriver
det er jeg sikker på at mine ører vil falde af m tiden...desværre mister man så også de som jeg jo eftersøgte som dynamik, hurtighed, smæk i
bund etc... Og selv jeg tror mit mcintosh ikke ville være fet værste og parre dem med; så er det sku nok for meget et sats.Men tak for den
fantastiske mindre anmeldelse... Har ikke ku finde noget negativ om denne model overhovedet på nettet :-)
Bukker og takker; mvh Søren

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2012 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Ellers må jeg lægge vejen forbi dig på et tidspkt til et lyt klipschmania :-)
Mvh Søren

sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2007
Lokalitet: København
Sendt: 24 Maj 2012 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er den lykkelige ejer af et par klipsh la scala.  Jeg havde i starten også problemer med diskanten. Den var for dominerende og skinger. Så prøvede jeg at pille den ud af kabinettet og anbringe den på linie med mellemtone og bas oven på kabinet. Ved i hva sød musik opstod og jeg elsker disse højtalere. Diskanten sidder forkert prøv det prøv det

hilsen OleOuch
Til top Vis sosaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sosaudio

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2012 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Hej sosaudio.
Hvad gør du så nu mht ht. Spiller du m ml tone og diskant pillet ud af kabinet? Eller hvordan.? Jeg vil helst være fri for div tweaks og
modifikationer og så bare spille på ht som den nu engang er. Eller sådan synes jeg ihf det burde være.
Mvh Søren

KlipschMania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 Maj 2012 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Godt at du kunne bruge informationen. Korrekt som jmk74 siger: Det er PA-lyd agtigt.Koncert-lyd på godt og ondt. Masser af power og lidt hidsig top. Hvis jeg var dig ville jeg checke et  RF 7 II. Jeg tror de er mindre hidsige i toppen. Der er ihvertfald også masser af power. Og så er de lettere tilgængelige end Cornwall's. Da jeg købte min Almarro , hørte jeg et par Spendor højtalere. De lød altså godt. Det er den modsatte lyd. Meget behagelig. Men med væsentlig mindre power. Har også hørt et par Audio-note. Men det er sku' lige forsigtigt nok til min smag.

Der er rigeligt med muligheder der ude.

Hyg.

Til top Vis KlipschMania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlipschMania

sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2007
Lokalitet: København
Sendt: 24 Maj 2012 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Diskanten er anbragt ovenpå kabinet og i samme niveau som de andre højtaleres magneter. Det vil sige at den på klipsh la scala ligger bagud. Den kan altid remonteres

hilsen ole
Til top Vis sosaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sosaudio

jmk74
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2012 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Ellers kunne du evt tage ind til TopSound HIFI i KBH og høre Klipsch Heresy III som er den mindre model. Lydmæssigt skulle Cornwall III være bedre, men du får da i det mindste en ide om lyden.

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2012 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Hej.
Klipschmania; kom til at tænke på hvordan finish og general kvalitet er på de cornwall? Måske du evt ku smide et par billeder på tråden af dem ??
Mvh Søren

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes