| Forfatter |
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 07 Juni 2012 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej der!
der er en ting der undre mig og det er at man sætter sugekresen til diskanten mellem filter og enhed, men ikke forand fildteret hvor kresen jo skal arbejde.
er der en der kan forklare noget om det ???, helst ikke for lange doktor skrivninger men gerne så sempelt så muligt da min læse evner ikke er på toppen for tiden, håber ikke jeg forlanger for meget 

|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 657
|
| Sendt: 07 Juni 2012 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad mig prøve at forklare: Hvis du forestiller dig at sugekredsen er et lod (en vægt) der skal forsøge at tynge signalet ned, og du satte den som den anden tegning, skulle den trække signalet fra forstærkeren ned. På den første tegning kan man sige at modstanden er en fjeder, så det er lettere at trække signalet ned efter fjederen.
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 07 Juni 2012 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du forestiller dig at du i stedet for sugekredsen skulle forsøge at dæmpe signalet (dvs sugekredsen var blot en modstand), ville den gøre (næsten) ingen gavn, hvis den sad som på den anden tegning, men hvis den sad som på den første, ville den dæmpe signalet.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 07 Juni 2012 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
BertelB skrev:
Lad mig prøve at forklare: Hvis du forestiller dig at sugekredsen er et lod (en vægt) der skal forsøge at tynge signalet ned, og du satte den som den anden tegning, skulle den trække signalet fra forstærkeren ned. På den første tegning kan man sige at modstanden er en fjeder, så det er lettere at trække signalet ned efter fjederen.
|
|
|
den er jeg såment med på, men det er mere plaseringen jeg efter spørger
der kom vi vis til at skrive sammen tidig 
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 07 Juni 2012 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forklaringen er at en modstand eller sugekreds, direkte på forstærkerens udgang, intet gør. Den skal bruge modstanden i serie med signalet, til at dæmpe med. Man kan også sige at der sker en spændingsdeling, og til det skal man bruge (mindst) to til at dele. Det har du på den første, men ikke på den anden tegning.
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 07 Juni 2012 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sugeres 2 ser en helt anden enhed pga komponenter i serie med enheden og ingen kan vel sige hvad der er forkert eller rigtig fordi det afhænger
100% af det man ønsker at opnå med en suge kreds, med andre ord midlet helligere målet
H4A art. Om emnet
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 07 Juni 2012 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
DAO, den første sugekreds nhj4 tegner er rigtig, den anden er forkert, uanset hvad.
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 07 Juni 2012 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 07 Juni 2012 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
njh4, din modstand/kondensator i første billede er dæmpning/delefilter, din sugekreds/højtt. enhed er belastningen, der afgør din delefrekvens, hvilket ikke er det samme i billede 2, da du så "kun" har enheden, en anden belastning = en anden delefrekvens udover at din sugekreds ikke rigtig laver noget som helst, som BertelB så rigtigt skriver. Tegning 1 er rigtig, tegning 2 duer ikke til noget . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 08 Juni 2012 kl. 05:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yep,
BertelB & Boydk har ret. Da forstærkeren kommer med 0 ohm og uendelig strøm vil der ikke ske nogen påvirkning af signalet
på tegning 2. Denne kan kun bruges til noget, hvis udtaget tages på den ene eller anden side af modstanden i sugekredsen og
så bliver det noget helt andet.
Ved tegning 1 opnås en frekvensafhængig spændingsdeling, hvor faldmodstanden er diskant filteret. Derfor placeringen.
Hilsen Flemming
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 08 Juni 2012 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen!
det filter jeg har sat op er kun et som det normalt skal se ud ( det øverste ) der vil jeg lige sige at jeg har ingen modstand i signalvejen til diskanten, da mine enheder spiller lige højt grunet at jeg har klasket en magnet på bassen af samme størelse som den er føt med
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 08 Juni 2012 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kortslutter modstanden i det første filter, holder sugekredsen op med at virke.
Hvis du virkelig har brug for effekten af sugekredsen, bliver du nødt til at lave et helt nyt filter, bestående af to dele. Et band-
pass filter, fra den nuværende delefrekvens til stop båndet for suge kredsen. OG et high pass filter fra stop båndet for
sugekredsen og op. Det bliver let ret bøvlet at få til at virke blot nogenlunde ordentligt.
(Min viden om avancerede filtre er lidt rusten.)
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 08 Juni 2012 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der en hovedregel for placeringen af de forskellige komponenter i en sugekreds...fx på denne tegning her, er spolen først og modstanden sidst.
__________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 08 Juni 2012 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rækkefølgen af komponenterne i sugekredsen er ligegyldig.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 08 Juni 2012 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
BertelB skrev:
| Rækkefølgen af komponenterne i sugekredsen er ligegyldig. |
|
|
ikke lydmesit er det lige meget
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 08 Juni 2012 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4, set fra et elektrisk synspunkt, hvis de tre komponenter var "ideelle", ville rækkefølgen være ligegyldig. Om hvorvidt man
vil kunne høre forskel på lyden efter deres rækkefølge, og hvilken rækkefølge der er den rigtige, skal jeg afholde mig fra at
udtale mig om. Der er også nogen der mener at kunne høre om man piller platsikken af kondensatoren...
|
| Til top |
|
| |
Mellemtone Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 237
|
| Sendt: 09 Juni 2012 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Mhj4
Nå skal vi så have den "rigtige" forklaring.
For det meste bruges den til at beskytte en diskantenhed mod at brænde af.
Den består af en modstand, en kondensator og en spole, parallelt over enheden. Modstanden er lille, og i nogle konstruktioner er den udeladt og erstattet af jævnstrømsmodstanden i spolen. Sugekredsen kortslutter næsten omkring diskantenhedens resonansfrekvens, så den sidste rest strøm bliver fjernet, da dikantenheder er meget sårbare for den mindste mængde strøm ved resonansfrekvensen. Som du nok kan regne ud bruges den mest i 1. og evt. 2. ordens filtre, i 3. og 4. ordens filtre er den normalt ikke nødvendig.
Grunden til at den anden tegning ikke duer er, at sugekredsen vil påvirke bas/mellemtone gengivelsen, og næsten kortslutte strømmen til disse omkring 1000Hz.(hvis det er diskantens resonansfrekvens), mange forstærkere vil heller ikke kunne klare dette. På den første tegning sidder der en kondensator i serie, der giver stor modstand, så der ikke er nogen problemer.
Håber dette er forklaring nok.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 09 Juni 2012 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej der!
mange tak for jeres arbejde med at fortolke det så jeg kan være med 
så har jeg da lært lidt i denne her uge så kan jeg også bedre forstå det vis jeg skal igenem en lang sø forklaring af læse stof 
endnu en gang tak og god weekend til jer her fra 
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 09 Juni 2012 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemtone skrev:
|
Til Mhj4
Nå skal vi så have den "rigtige" forklaring.
For det meste bruges den til at beskytte en diskantenhed mod at brænde af
|
|
|
Sikke da noget vrøvl , en sugekreds er s´gu da konstrueret til at udjævne impedansforløb/fjerne evt. pukler på frekvenskurven med jævnere frekvensgang til følge. Sugekreds = suge et peakområde ud af en enheds karakterisik . Nu får jeg nok på "puklen" __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Mellemtone Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 237
|
| Sendt: 09 Juni 2012 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Boydk
For det meste bruges den til at beskytte en diskantenhed mod at brænde af, men kan dog også bruges til det du nævner, dog er højttalerenhederne i dag så velkonstruerede, at det er sjældent, at en sugekreds bruges til dette formål.
Jeg håber du påskynder at lære nyt.
|
| Til top |
|
| |