| Forfatter |
|
Funzy Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 23 Juni 2012 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har besluttet at anskaffe mig et par JBL højtalere af ældre dato, jeg ved bare ikke noget om deres forskellige modeller.
I en anden tråd blev jeg anbefalet JBL 5000 ti og 250 ti, flotte højtalere, og så har jeg surfet lidt omkring og set flere andre ældre modeller af serien TI, og 4312 mkll.
Er der nogen der kender til forskellen i de ældre modeller, hvad med 120 ti, Jeg vil gerne have en bas der giver en mavepuster
|
| Til top |
|
| |
Clouseau Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 308
|
| Sendt: 23 Juni 2012 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er bas du lægger vægt på skal du prøve en 240 TI , den sparker i den grad røv !
Når det er sagt er Ti 5000 , 250 Ti og XPL 200 væsentligt bedre sat sammen og meget mere harmoniske end 240 Ti
Mvh __________________ Livet er en underlig fisk , hvis du forventer andet end det bedste , får du det som regel.
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 23 Juni 2012 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en tråd her netop med Ti5000 http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=93444&K W=Music4life
Har du pladsen så gå dog efter 250ti LE el Jubilee. Den har dog en mere fed amerikaner lyd end Ti5000.
Begge klassikere
NB. Pas dog på med ikke at sammensætte dem med noget lystklingende udstyr. De får dem lige lidt for meget fremme i skoen end man bryder sig om.
Husk også en forstærker der kan holde dem i et jerngreb og du får fantastisk underholdning. Gå efter et flot eksemplar. De fleste skumophæng på bassen er mørnet i den årgang, men kan let skiftes for ca. 500,- pr. stk
__________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
Funzy Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 23 Juni 2012 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har 2 stk Aragon 4004 mkll effektforstærkere, og en Yamaha mx-1000 forforstærker, hvordan vil det kunne fungere?
ARAGON 4004 mkll
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 24 Juni 2012 kl. 02:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
umiddelbart burde din effekt være rigeligt (udelukkende baseret på watt-angivelsen)
jeg trækker selv 240 ti på en forstærker der er angivet til lidt færre watt, og det kan i den grad kilde i kroppen, når man spiller det rigtige musik på det rigtige niveau.
på jbl 240 ti spiller den 14" bas op til 900 hz, og jeg kunne somme tider godt tænke mig at der var en enhed mellem den store bas og den 4" mellem tone, hvilket præcis er hvad 250 har. stemmer gengivet med det store membranareal er nok ikke optimalt, selvom det altid lyder meget uforvrænget, da den ikke skal bevæge sig meget, for at sige det samme som en mindre enhed.
nogle foretrækker jbl 240 frem for jbl 250, fordi de finder lyd gengivet fra så mange enheder, som det er tilfældet fra 250, som en negativ ting. hvis du vil have et stort perspektiv, skal det meste af lydene fra musikken gengives af en enkelt enhed (mellemtonen). det vil betyde at den skal håndterer mange oktaver på en gang, hvilket medfører andre problemer; forvrængning ved højt spl (pga. det store arbejdsområde). de gamle jbl'er er konstrueret på en anden måde. du kan ikke hører hvor på scenen musikkerne stod under optagelsen, men fordi musikken er gengivet af store enheder der arbejder langt op i frekvensområdet sammenlignet med mange af nutidens højttalere, vil lyden være meget uforvrænget. Hvis du har power :)..
gl med dit jbl projekt ;)
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2012 kl. 07:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Funzy skrev:
jeg har 2 stk Aragon 4004 mkll effektforstærkere, og en Yamaha mx-1000 forforstærker, hvordan vil det kunne fungere?
ARAGON 4004 mkll |
|
|
Tror det vil være et fint match og ja du har power nok __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
| Sendt: 24 Juni 2012 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
en mavepuster får man nu efter min mening ikke af en 12" ved 15" begynder det at blive sjovt, og ved 18" går det løs, og ved to18" blir det rigtig sjovt, jeg har selv et sæt 250ti LE og er superglade ved dem nu på 21 år, men her bruger jeg også en 18" sub snell.....og det gir bestemt en mavepuster....
så go for et sæt 250ti....sub kan du jo koble på når der er lidt penge igen.....
vh velkommen
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 24 Juni 2012 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder rigtigt spændende med en 18 tommer, velkommen!
Jeg er ved at få bygget en subwoofeer med en 18 tommer Monarco enhed. Glæder mig helt vildt. Overvejer bagefter måske en sub mere! __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2012 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
velkommen skrev:
|
en mavepuster får man nu efter min mening ikke af en 12" ved 15" begynder det at blive sjovt, og ved 18" går det løs, og ved to18" blir det rigtig sjovt, jeg har selv et sæt 250ti LE og er superglade ved dem nu på 21 år, men her bruger jeg også en 18" sub snell.....og det gir bestemt en mavepuster....
så go for et sæt 250ti....sub kan du jo koble på når der er lidt penge igen.....
vh velkommen
|
|
|
Hvordan iintegrerer det med lydbilledet med en sub. En mavepuster er vel ikke alt når vi snakker bas. Vil mene at en 250ti er rigeligt. Afhænger selvfølgelig også af rummet
Nu har JBL ikke ry for at gå ultradybt men mere slagkraftig og stram bas. __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 03 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
| Sendt: 24 Juni 2012 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Clouseau]
Hvis det er bas du lægger vægt på skal du prøve en 240 TI , den sparker i den grad røv !
Når det er sagt er Ti 5000 , 250 Ti og XPL 200 væsentligt bedre sat sammen og meget mere harmoniske end 240 Ti
Mvh
Nå! Så det er sådan det hænger sammen. Det må være derfor, at Diana Krall lyder ad helvede til herhjemme.
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2012 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
velkommen skrev:
|
vh velkommen
|
|
|
Hvordan iintegrerer det med lydbilledet med en sub. En mavepuster er vel ikke alt når vi snakker bas. Vil mene at en 250ti er rigeligt. Afhænger selvfølgelig også af rummet
Nu har JBL ikke ry for at gå ultradybt men mere slagkraftig og stram bas.
|
|
|
nej det er ikke alt med en mavepuster, men 250 går i sig selv ret dybt, men vil man spille ret højt så kan svingspolen finde på at gå i bund på dem, det har jeg hørt op til flere steder, selv med gode effekttrin på...jeg startede med 2 stk denon POA 3000Z på dem i 91 da de var nye, de kørte så til 2005 hvor jeg fik vincent 991+ på dem....
her var dette mindre, jeg havde så et par cw 189 es sub på dem, 2 stk i en periode...de gjorde det rigtig fint, men skulle bruge dem et andet sted, så da købte jeg en snell sub 1800 her på KSB med en ICE power effekt indb, dette gav så en del problemmer, kunne ikke styre bassen, så derfor fik jeg købt en velodyne sm1 eq....så nu kører den rigtig fint....efter indstilling.
rummet er aflangt, ca 4x11meter, og systemmet står i den ene ende af stuen og spiller på langs, så jo nu synes jeg den kører rigtig fint, og når da de 17hz.
husk på jbl lavede jo selv en 18" sub B 460 der netop var til 250 erne.......
vh velkommen
|
| Til top |
|
| |
kvickly Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 24 Juni 2012 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg erinder lyden fra 4333 med en Citation 16 forstærker som klassisk JBL og havde jeg plads, penge og en forstående kæreste ville jeg gerne eje et sådan sæt til festlige lejligheder
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2012 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
kvickly skrev:
| Jeg erinder lyden fra 4333 med en Citation 16 forstærker som klassisk JBL og havde jeg plads, penge og en forstående kæreste ville jeg gerne eje et sådan sæt til festlige lejligheder |
|
|
nostalgi er altid dejligt....det er med til at holde os unge
vh velkommen
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2012 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
velkommen skrev:
kvickly skrev:
| Jeg erinder lyden fra 4333 med en Citation 16 forstærker som klassisk JBL og havde jeg plads, penge og en forstående kæreste ville jeg gerne eje et sådan sæt til festlige lejligheder |
|
|
vh velkommen
|
|
|
Mine JBL forlader aldrig matriklen hvis der skulle indfinde sig noget nyt på matriklen . Så hellere sætte dem til side. __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2012 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
velkommen skrev:
kvickly skrev:
|
|
vh velkommen
|
|
|
Mine JBL forlader aldrig matriklen hvis der skulle indfinde sig noget nyt på matriklen . Så hellere sætte dem til side.
|
|
|
det gør mine bestemt også, de starter nu på det 22år, stadig fit for fight, er også rigtig glad ved dem som du er......
vh velkommen
|
| Til top |
|
| |
Clouseau Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 308
|
| Sendt: 24 Juni 2012 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rainbow skrev:
| [QUOTE=Clouseau]
Mvh
Nå! Så det er sådan det hænger sammen. Det må være derfor, at Diana Krall lyder ad helvede til herhjemme.
|
|
|
Hvaaa , hvad var lige det ?
Mvh __________________ Livet er en underlig fisk , hvis du forventer andet end det bedste , får du det som regel.
|
| Til top |
|
| |
sims Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 332
|
| Sendt: 24 Juni 2012 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor er det dog dejligt at læse denne tråd.. 
Jeg har selv et sæt Jbl L6000 som jeg fik fat på for ca 3-4 mdr siden. og har bestemt ikke fortrudt at jeg kaste mig ud i at ha Jbl igen. Havde engang, R103. for mange mange år tilbage.
Skal bestemt også se om jeg kan finde center, og baghøjt i samme serie som mine L6000 eller bare L serien så det kommer til at passe 100%.
Synes det er kanon at læse der er en som har haft sine i 22 år er stadig er glad for dem. 
forsat god søndag aften til jer alle.  __________________ Dit notepad-dokument er ændret. Windows vil nu genstarte.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 24 Juni 2012 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er en dejlig tråd. Jeg har også haft mine JBL L100 (Dansk model) snart i tyve år, og de fejler intet, ikke engang skumkanterne, men til trådstarter vil sige: hvis du har et normal størelse stue, så køb TI5000, det vil du ikke fortryde, det er simpelthen en fremragende højttaler med den rigtige forstærker, gerne en Nakamichi PA5 mkII.
carsten
|
| Til top |
|
| |
goldbech01 Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 24 Juni 2012 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt enig - god tråd. Har haft mine 240 ti siden 1991 og de bliver ikke udskiftet, måske suppleret.. Alt andet er skiftet flere gange - det er 4 matrikel
jeg har dem på :-))
Det mest sikre jeg kan sige er: jo flere kvalitetswatt de får, desto bedre bliver oplevelsen. Bas og mellemtone er blandt der bedste jeg har hørt -
uanset pris.
Held og lykke.
|
| Til top |
|
| |
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 03 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
| Sendt: 24 Juni 2012 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clouseau skrev:
| [QUOTE=Rainbow][QUOTE=Clouseau]
Mvh
Ja, indrømmet det var ikke pænt, men jeg reagerer på sådan nogle indlæg der er så unuancerede med al respekt. Måske mener du mere end du skriver, måske overfortolker jeg dine ord, men han spørger efter erfaringer omkring nogle JBL-modeller. Det er fint, at du kan berette om lydforskellene mellem flere modeller, men at forskellen er at 240TI spiller en god bas og de andre modeller er mere harmoniske finder jeg mangelfuld. Jeg anerkender til fulde at 250TI er en bedre højtaler end 240TI. Det skulle den også være, men skån mig for at lade det stå som om, at det eneste man får ved en 240TI er en god bas og resten er mindre harmonisk. Det er i bedste fald noget vås og stiller nærmere spørsmål om hvorvidt du egentlig har hørt dem. Jeg aner intet om XPL 200 og TI5000(og udtaler mig ikke herom) men til gengæld en del om 250TI og rigtig meget om 240TI, da jeg har ejet dem i 6 år. Mangler er der helt sikkert hos 240TI ligesom ved alle andre højtalere. De er dog meget mere end god bas og har et mellemtoneområde som kan måle sig med dyre konstruktioner i dag.Der er detaljer i overflod, men dybdeperspektiv gøres meget bedre af andre. Til gengæld er deres powerhandling imponerende og evnen til at formidle livestemning er god. De er desuden nogle af de sidste JBL-højtalere med West Coast-sound om man så er til det eller ej.
Jeg vil klart anbefale trådstarter, at tage et lyt på alle de nævnte højtalere og foretage et valg herefter.
Venlig hilsen
Hvaaa , hvad var lige det ?
Mvh |
|
|
|
| Til top |
|
| |