Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 18:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvilken Bas til frontladdet Horn? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kato
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 Juni 2012 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har et front laddet bashorn med basrefleks, en kopi af et jbl horn.

JBL brugte K130 i deres horn men er der alternativer til k130 som lyder lige så godt som jbl's enhed?

Jeg deler ved 800Hz så bassen skal også have gode mellemtone egenskaber.

Har kigget lidt på Thomann.de og de sælger mange basser i prislejet 1500kr. styk., men er de gode nok?

Hvilke alternativer er der at købe til en maksimal pris af 4000kr. brugt eller nyt.
Til top Vis Kato's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kato

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 Juni 2012 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Nu kan det jo ikke være HIFI og jeg mener ikke at man kan bruge en 15" bas enhed helt op til 800 Hz!!
Hvad du ellers kan bruge ved jeg ikke, men jeg ved at mange af disse typer højttaler er bygget efter det Amerikanske
Tommeltot princip, dvs pyt det går når der og pyt det går nok også der.
Med andre ord du er helt fri med at forsøge og prøve alt muligt, hvis du får den rigtige sound så har du jackpot

PS
hvem undre sig til stadighed ikke over at dyre mærker som JBL til stadighed tillader sig at sælge bas enheder til "mange"
tusinde kroner og stadig bruger de skum ophæng, som stadig 20 år efter går i stykker pga ælde.
Men det er så også en måde at skabe et kunstigt behov for ny indkøb så produktionen ikke går helt i stå.

Bas enheder fra f.eks. SEAS/Philips fra 60-70erne med gummi ophæng, de spiller og lever stadig og kostede dengang langt
under 1/4 af en JBL enhed.

KentNO1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008
Sendt: 28 Juni 2012 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:

PS
hvem undre sig til stadighed ikke over at dyre mærker som JBL til stadighed tillader sig at sælge bas enheder til "mange"
tusinde kroner og stadig bruger de skum ophæng, som stadig 20 år efter går i stykker pga ælde.
Men det er så også en måde at skabe et kunstigt behov for ny indkøb så produktionen ikke går helt i stå.

Bas enheder fra f.eks. SEAS/Philips fra 60-70erne med gummi ophæng, de spiller og lever stadig og kostede dengang langt
under 1/6 af en JBL enhed.

Jeg undre mig ikke, da skumophæng har flere fordele ift. gummiophæng.

Til top Vis KentNO1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KentNO1

Kato
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Sendt: 28 Juni 2012 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Ja nu har k130 jo slet ikke skumophæng...

DAO masser af basenheder deler over 800Hz tror du må hjem og studere emnet yderligere...
Til top Vis Kato's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kato

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Sendt: 28 Juni 2012 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Hej
Det er sikkert mange der har gode egnskaber i mellemtonen, jeg har langt fra prøvet dem alle! Men for tiden har jeg to ny
renoverede JBL 2226 i mit frontladet, som jeg kører til 500 Hz. Den skal man nok ikke kører højere end 800 vil jeg mene. Ellers
er der jo fra den ældre skuffe fx Altec enhederne, der har rigtig lav membranvægt, og som jeg synes gør det rigtig godt. Især
515 enheden er kendt som mellemtone enhed. Det lækre ved Altec enheden den lave fs som altid er en fordel. AE-speakers
laver også en meget rost serie, der slår mange at de enheder de bliver sammenlignet med. Måske PHL også kunne have
interesse! Her er ihvertfald nogle forslag i modsætning til D A O´s ligegyldige udtalelse   

Mvh

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2012 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Tak tak

I min verden er der store problemer med at få et 12" bas op til 800 Hz, hvis og såfremt lyden ikke skal ændre sig 10 grader
eller 20 grader ude af fokus.
Plus en så stor en membran aldrig ville kunne gå så højt op ude at bryde op eller direkte skabe en tragt effekt, hvor lyden
skydes ud af højttaleren, fordi en så stor en membran aldrig ville kunne opfører sig som et stempel ved så høje frekvenser,
men ikke kun pga vægten men også fordi membranens diameter direkte gør det umuligt, den er for stor.
Med andre ord forvrængning!

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2012 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

>>Ja nu har k130 jo slet ikke skumophæng...
Bravo så er den enhed en af de bedre fra JBL

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2012 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

hifi4all.dk/forum/forum_posts

Et fornuftigt forslag som sikkert kan bruges uden de store problemer, er

340 divideres med enheds diameter i meter og dette tal divideres med 2
da dette er den maksimale frekvens den kan gå op til under de fleste forhold

(340/diameter)/2 = hz

Men hvis man kan leve med at klangen/lyden bliver mystisk farvet og forvrænget, så kan man jo også lade den spille
fuldtone.

Men igen det er ikke HIFI, men PA udstyr som har et mål at kunne spille højt uden at brænde af.

Her er en teknisk afhandling om det der sker, med store bas enheder ved høje frekvenser
I og uden for højttaler kassen, hvor den forandre sig fra stempel til en pistol
alteclansing techletters

ka = (2*pi*a/c) = (2 * pi*a*f) / c

pi = 3.1415
a = radios på membran i meter
c = kan sættes til 340-344

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2012 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
hifi4all.dk/forum/forum_posts

Et fornuftigt forslag som sikkert kan bruges uden de store problemer, er

340 divideres med enheds diameter i meter og dette tal divideres med 2
da dette er den maksimale frekvens den kan gå op til under de fleste forhold

(340/diameter)/2 = hz

Men hvis man kan leve med at klangen/lyden bliver mystisk farvet og forvrænget, så kan man jo også lade den spille
fuldtone.

Men igen det er ikke HIFI, men PA udstyr som har et mål at kunne spille højt uden at brænde af.

Hehehe, er det ikke på tide at du begynder at komme med nogle forslag til hvilke enheder der så KAN opfylde trådstarters
ønske i forhold til de parametre du vurderer absolut nødvendige? i stedet for at sige hvad der ikke kan lade sig gøre. Det er
jo også synd for hele fuldtone publikummet, hvis det heller ikke kan lade sig gøre Selvfølgelig er det klart at der er
kompromiser i alle anlæg, og højttalere, og især rum hvilket vil gøre et anlæg udueligt i næsten alle sammenhæng, hvis man
har de briller på!

Mvh

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2012 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

> kompromiser
Dem er der rigtig mange af

>forslag
Beklager men det har jeg så ikke, altså forslag til hvad der kan bruges, men jeg tror at rigtig meget kan bruges med lidt
justeringer hist og pist.
Men skal det passe som var det skabt til det, så skal flere data være på plads på enheden.

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2012 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
> kompromiser
Dem er der rigtig mange af

>forslag
Beklager men det har jeg så ikke, altså forslag til hvad der kan bruges, men jeg tror at rigtig meget kan bruges med lidt
justeringer hist og pist.
Men skal det passe som var det skabt til det, så skal flere data være på plads på enheden.

Helt enig

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Juni 2012 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Jeg synes I er for hårde ved Dao. Det er da vigtigt, at Kato ikke begynder med et projekt der er dømt til, at blive en skuffelse.

Bas leveret af horn lyder vidunderligt, hvis det er gjort rigtigt, men det er svært. Hornets konsruktion er meget kritisk,vanskeligt og kræver masser af eksperimenter. Da det åbenbart er bagladet ind i et basreflekskabinet, skal højttalerenheden også passe til reflekskabinettet. Et andet problem er modstanden i et passivt delefilter, som er giftigt for horn, et aktivt delefilter er et must her, alternativt findes der nogle hundedyre spoler med lav modstand(få viklinger). Horn har det med at give forfærdelige reflektioner og kraftig forvrængning i det lave mellemtone register, men måske har det mindre betydning ved frontladning. Og som Dao skriver er en 12 tommer alt for stor til en deling ved 800Hz. På den anden side hvis du, Kato, finder en enhed der passer til reflekskabinettet, er det jo altid spændende at ekperimenterer, og hvis det af forunderlige grunde lyder vidunderligt, så gennemgå projektet for os, det er jo altid dejligt at lære nyt. 

Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Juni 2012 kl. 03:47 | IP-adresse registreret  

Ved nærmere eftertanke, tror jeg slet ikke det er en hornhøjttaler.

Hvis det var 50% horn og 50% reflex ville det smadre enhver enhed.

Jeg tror det er 95% reflex og 5% horn. Dvs. en basreflexhøjttaler, med en KORT hornladning foran. Dvs du skal måle kabinet og porte op, og finde en enhed med de rigtige Thiele parametre, og ignorere den svage hornladning. Men det er stadig højt at dele ved 800Hz.

Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2012 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Jeg tager det som udgangspunkt at der ikke direkte er tale om "bas" horn, men basreflex med waveguide. Andet ville fylde
en lastbil, hvis bassens respons skulle komme fra hornets afstemning, derfor basreflex kabinettet bag enheden. Og dermed
skal man jo selvfølgelig beregne det som mellemtone siger, som et basreflex kabinet. Nu har vi slet ikke set kabinettet som
kato har, derfor er det svært at komme med konkrete udtalelser i forhold til hornets udformning, hvis man har en lyst til at
kommenterer på dette. Men en waveguide hjælper mellemtonen, også i dette tilfælde, hvor lyden bliver bredt ud frem for
lige frem. Dette er især gældende hvis hornets start er tæt på voicecoil. Hvor at enheden typisk er monteret bag fra i
kabinettet.
Det her handler om personlige præferencer. Det, der er afgørende for hvad vi godt kan lide at lytte på, og i hvilken
sammenhæng. Men ikke at kunne acceptere større enheder skal spiller mellemtone, det er det samme som at lukke øjnene
for hvad der sker på en scene. Alle de Jensen, Celestion, Eminence osv... 10" og 12" fuldtoner der sidder i Fender, Marshall
og VOX bag gearet, der oven i købet drevet af støjende rørforstærkere. Det er virkeligheden! Og det er den lyd, der havner
på indspilningen.
Jeg forstår godt din teori D A O, og er enig med dig i de fysiske "begrænsninger" de større enheder har Og vil faktisk gå
så langt som at sige at PA enheder i horn "måske" mere er en oplevelse, end det er korrekt. Jeg har haft mellemtoner
fra 3" til 8" i forskellig kvaliteter og sammenhæng. Men når det kommer til musik, og nærvær, har det aldrig lydt bedre end
da jeg fik 15" i sammenarbejde med mit HF horn... Blot ud fra mine præferencer

Kato: Har du lyst til at lægge nogle billeder ind af dine kabinetter?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes