Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali 8008 pris? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dalinator
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2012
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 31 Juli 2012 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er på udkig efter et par brugte højttalere, og jeg har, blandt andre, kig på Dali 8008.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre, hvad i mener jeg må betale for et par velholdte
8008'ere?

Jeg overvejer også Evidence 870, så hvis i har lyst, må i også gerne komme med nogle
Prisforslag på dem :-)
Til top Vis Dalinator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalinator

KentNO1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008
Lokalitet: København
Sendt: 31 Juli 2012 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Velholdte 8008 bør ligge omkring 1500-2000,-
Dali Evidence 870 ses ofte omkring 4000-5000,-Der er et par 870 på DBA (Jylland) som står til 4500,-

870'eren er en meget bedre (og pænere) højttaler, har du pengene, så gå efter dem.

Til top Vis KentNO1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KentNO1

Dalinator
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2012 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Takker

Kan se mange læser, men ikke så mange kommenterer. Er det fordi folk er enige med KentNO1 ???

Har også virkelig overvejet de 870'ere, men er lidt bange for, at det er lidt for meget højttaler til mit
Brug lige nu :-)

sold
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Maj 2012
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Juli 2012 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Der er altid mange der læser, sådan er det jo på forum - kun svare hvis man har noget nyttigt, intet unormalt i det - faktisk kun fornuftigt. Bær over mig hvis nedenstående ikke giver fornuft

Hvis du er i tvivl om 870 på nuværende tidspunkt, så har du allerede svaret... Hvad skal der til for at du bliver overbevist om at du skal vælge 870 i stedet for 8008? Der er næppe nogen beskrivelser der kan gøre det, bedste argument er at du hører dem begge for at DU kan afgøre om 870 er de ekstra kroner værd på nuværende tidspunkt.

Umiddelbart er 8008 mere en rock-højttaler, lidt spil-vildt, måske endda den pæne version af Cerwin Vega. 870 er den finere version, den der spiller mere nuanceret, levner de finere detaljer mere spillerum. Eller... Sådan bør det være, jeg skal helt ærligt indrømme at jeg ikke har hørt nogen af dem. Netop derfor bør du høre dem selv, for at se hvad der passer dig bedst. Pris betyder som regel at du får de finere ting med, inkl. bedre finish, men det er ikke nødvendigvis bedre.

Yes, jeg ved det er svært fordi de begge er udgået og skal købes brugt - men enten skal du høre dem hver for sig og forsøge at uddrage det du kan når de står to forskellige steder og spiller på to forskellige anlæg, eller du skal satse. Her kommer dit indtryk af at 870 ikke er rigtige på nuværende tidspunkt, måske fordi du ikke vil skille dig ad med kronerne, eller fordi du ikke tror at du kan udnytte forskellen, på banen, så kun du selv kan afgøre hvad der er rigtigst for dig.

Forskellen på højttalerne "kræver" naturligvis også at du kan udnytte den via resten af kæden... 870 kræver at resten kan udnytte deres kvaliteter, i gamle dage hed det "garbage in, garbage out", og det vil 870 formentlig understrege endnu mere end 8008.

Overvej eventuelt om 470 kunne være et fornuftigt alternativ... Er du sikker på at du har brug for 870/8008'ernes størrelse? Det kommer an på hvor stort rummet er - i op til 30 kvm vil jeg tro at 470 fint kan dække behovet, men hvis du er ude efter spil-højt kvaliteter kræver det selvfølgelig også den store version - og så er det måske i bund og grund 8008 du er ude efter

Til top Vis sold's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sold

Hevring
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 August 2012 kl. 06:30 | IP-adresse registreret  

Hej.
Jeg vil give "sold" ret i at den dyrere 870'er er mere nuanceret end 8008.
Jeg har hørt begge, og (her kommer min personlige holdning ind) synes 8008'eren er betragteligt mere nasal i lyden.
Den minder om Concept serien (jeg heller ikke bryder mig om), en del diskant kombineret med en monotomt lydende mellemtone samt upræcis bas!!
Dette betyder i mit tilfælde at f.eks. lyttetræthed kommer ret hurtigt til udtryk på 8008.
870'eren er klart mere åben i spillestil, hvilket gør at den lyder mere "fri" og uanstrengt (det skal indskydes at det er længe siden jeg hørte et par
870'ere).
Håber du kan bruge dette til noget, god fornøjelse med jagten.

Mvh. Henrik
Til top Vis Hevring's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hevring

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Sendt: 01 August 2012 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

hej hvis du går i tankerne om dali's blue serien så vil jeg gå efter 6006 frem for 8008 da den spiller klart bedre end 8008. det er sådanne generelt med dali at deres næst største model spiller bedre end deres største model

og ja jeg har haft begge modeller
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

Dalinator
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2012 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for alle svarene.

Jeg kan ikke udnyttet 870'eren. Kan for den sags skyld ikke udnytte noget som helst der er ret stort, da jeg lige er kommet hjem til Danmark og
midlertidigt bor i en meget lille lejlighed, hvor stuen er ca. 14kvm. (heldigvis 7 kantet og med en skråvæg, så accustiken er overraskende god).
"Problemet" er at jeg ikke bliver boende her mere end godt 3 måneder, hvor jeg så rejser igen. Når jeg kommer hjem igen næste sommer, flytter jeg i
noget større, og det er derfor jeg overvejer 870'eren, for den er fremtidssikret. Jeg overvejer 8008 fordi der står nogle til salg, og de er nemme at
sælge igen :-)

Som i foreslår, har jeg også kigget på 470'eren, da den ville passe bedre nu, og den ville være en god baghøjttaler når 870, grand eller lignende
indkøbes som fronter. Problemet er bare, at lige nu står 470 og 870 til fuldstændigt samme pris, så derfor jeg overvejer 870 nu, og så se hvad jeg
kan finde af 470 i løbet af de næste 8-9 måneder.

Der står desværre ikke nogle 6006'ere til salg lige nu, men jeg kan jo også købe noget 505, 5005, 606, 6006, 350, 370, 450, og så bare sælge dem
igen når jeg rejser.

Hvad ville i gøre i min situation?

Hevring
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2012 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Hej igen.
Nu hvor du selv skriver om fremtidsplaner med f.eks. Dali Grand, ville jeg helt klart se mig om efter et par Dali Grand Coupe, der senere kan
"degraderes" til baghøjttaler.
Det er en aldeles velspillende højttaler der sagtens kan spille din nuværende stue op med virkelig vellyd.
Som du måske fornemmer har jeg det svært med Dalis indgangsmodeller, hvorimod de større er ganske udmærkede dog uden at være helt
fantastiske.
Til prisen gør de det dog oftest ret godt.

Giv endelig "lyd" når du har besluttet dig/købt noget...

Mvh. Henrik

sold
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 August 2012 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Hevring skrev:
Nu hvor du selv skriver om fremtidsplaner med f.eks. Dali Grand, ville jeg helt klart se mig om efter et par Dali Grand Coupe, der senere kan
"degraderes" til baghøjttaler.

Fantastisk idé! Netop Coupe går for at være en af Dali's små genialiteter.

Coupe burde kunne fås til ikke mere end samme pris som 870, måske lidt mindre. Nyprisen var 9.000 for et par, de var vist senere sat op til 12.000. Manual kan vist findes på Dali's hjemmeside.

Dalinator
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2012 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Ja, det lyder som en rigtig god ide, der er blot det lille mente, at der ikke er nogle af dem til salg :-) Det eneste jeg har set i Grand serien, er et sæt
Grand Diva. Da jeg jo forlader landet igen når golf sæsonen er slut, så er jeg lidt nødsaget til, at vælge nogle højttalere jeg kan få fingre i ret snart, da
jeg jo ellers kun når at købe dem, for så at sætte dem i opbevaring :-)

Men Hevring, hvis du ikke mener mine penge er bedst brugt på Dali lige nu, så er jeg da absolut åben for forslag? Bruger nok mine højttalere 70/30,
film/musik, og i kender jo mine nuværende forhold, og eventuelt noget der kan bruges i et fremtidigt setup, men det er selvfølgelig ikke et krav. Det
er dog vigtigt, at det er noget jeg kan få fingre i hurtigst muligt :-)

sold
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 August 2012 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Dalinator skrev:
Ja, det lyder som en rigtig god ide, der er blot det lille mente, at der ikke er nogle af dem til salg :-) Det eneste jeg har set i Grand serien, er et sæt
Grand Diva.

Det er næsten endnu bedre  Diva går for at være en lige så stor perle som Coupe. Af hvad jeg har forstået er Coupe den lille feinschmecker, Diva er den mest præcise og måske også uimponerende, mens Grand brager løs, og måske lader finesser ligge lidt til højre.

Diva var vist 18.000 for et sæt, mens Grand var 26.000.

Brugtpris på et sæt Diva nu bør være omkring 7.000, så det er dyrere end dit førstnævnte budget. På DBA er der et sæt til 6.000, et fint køb vil jeg mene.

Diva vil faktisk være nok til musik i almindelige rum, og når du nu mener at du er 70 film og 30 musik, så vil de nok fint kunne gøre det som fronter - til film skal du alligevel have en fornuftig subwoofer.

Dalinator
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2012 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Jeg synes måske 6k for Diva + 700 - 800 kr for at hente dem på Sjælland, er for meget, når jeg kan få 870'ere for 4500 + 100kr for at hente dem. Er
dog blevet lidt mere varm på 470'erne, men hvis folk helt alvorligt mener, at de skal have ligeså meget for dem, som 870'erne, så bliver det jo nok
870, eller noget billigt.

Har kig på et komplet surround sæt (som billig, men let at sælge sæt)
8008 (jeg tænker 2000kr)
2002 (700 - 800kr)
C1000 (600 - 700)
Swa12 (1000 - 1200kr)

Han forlanger 6000kr, som jo helt tydeligt er alt for meget. Men er det fair hvis jeg byder 4500kr ?

Evidence 470. Er det fair hvis jeg byder 3000 eller skal vi op i 3500kr?

Ja, jeg ved godt jeg lyder lidt desperat, men jeg skal som sagt til at have smidt nogle bud, da det ellers bliver for sent at købe, i forhold til hvornår jeg
rejser :-) Hellere købe noget nu og så sælge det igen, end gå og lede og lede, for så at købe 2 uger før jeg rejser.

Dalinator
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2012 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Hej igen, og tusind tak for hjælpen. Er virkelig glad for at jeg fandt dette forum.

Det blev til et par "små" evidence 870, og OMG de lyder godt !!! :-D De bedste penge jeg nogensinde har brugt på hifi udstyr. Og nu er de bare smidt
op hvor de lige kunne stå i den lille stue, sat til en billig Sony forstærker jeg havde stående og som højttaler kabel er der bare brugt 230v kabel, OG
alligevel spiller de så godt, at jeg bare har siddet den sidste time, og lyttet til noget af mit yndlings musik :-) Der er så lyde i mit yndlings musik jeg
aldrig har hørt før :-D

Igen,,,, tusind tak for at i fik mig guidet i den her retning, for det er så det HELT rigtige for mig, det er jeg allerede sikker på :-) Nu skal den bare
have min nye Onkyo forstærker, flyttes lidt rundt til de står "rigtigt" og så skal den have gaaas :-)

Hevring
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2012 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Dejligt, og et stort tillykke med dine ny "kære små".
870'eren kan godt lide at få noget strøm, så køb hellere en kraftig forstærker med stor strømforsyning, end en der kun har mange "papirwatt".

God fornøjelse.

Mvh. Henrik

Dalinator
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2012 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Takker :-) Sidder og ser action film med dem nu. Det er såååå lækkert. (jeg lyder jo som en teenager lige pludseligt)

Min billige Sony 5 x 100w klarer dem faktisk overraskende fint, så jeg kunne da ikke forestille mig at Onkyo tx-sr 609 på 7 x 160w v/ 6 ohm, hvor jeg
kan bi-amp 870'erne, da jeg kun kører 5.0 surround, ikke skulle gøre det godt.

Lyder det helt tosset?

Hevring
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2012 kl. 06:52 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke "sr-609"eren, men jeg synes ikke umiddelbart den lyder til at være et kraftværk.
120 w i 8 ohm er okay, men en vægt på 11 kilo til en forstærker på 7 x 120 w får mig til netop at tænke "papirwatt" !!
Altså med mindre den er opbygget med switch mode strømforsyning, der ikke vejer det samme som en gedigen trafo (og det tvivler jeg på !! ).
Vægten passer bedre til en 2 x 120 w end en 7 x 120 w forstærker.
Men igen, jeg er ikke så meget bevendt inden for surround. Her må andre tage over.
Jeg kan da nemt tage fejl, det er vistnok sket før

God jagt, og god fornøjelse.

Hilsen Henrik.

KentNO1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008
Lokalitet: København
Sendt: 03 August 2012 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Ofte når Onkyo opgiver effekten på deres surround receivere, er den målt i en enkelt kanal, ved 6 ohm, 1 kHz og 1% THD. Hvad de levere i to kanaler i drift samtidig, ved 8 ohm, 20-20.000 Hz og feks 0,1% THD, er nok nærmere det halve.

Men specifikationerne betyder jo intet, når du er tilfreds. Desuden er forskellen på f.eks 2x80 og 2x160w ikke så stor som tallene indikere, så man skal ikke stirre sig (alt for) blind på watt opgivelserne.

Jeg har selv haft Dali 870, og kan godt forstå du er glad for dem.

Til top Vis KentNO1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KentNO1

Dalinator
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2012 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Ja jeg er helt klar over, at producenterne oplyser næsten hvad det passer dem :-)

Min kammerat (lydtekniker) siger altid - "Der findes løgn, forbandet løgn og hifi data" :-)

Men den selv sammen kammerat, var faktisk heroppe i dag, for at lytte/måle lidt, og han er intet mindre end imponeret af både højttalere og
forstærker. Rummets størrelse sætter jo sine naturlige begrænsninger på hvor højt der bliver spillet, og indenfor der der er behageligt, spiller de
næsten perfekt. Et lille fald ved 1500mHz og en lidt skarp diskant, men forstærkeren har så godt som perfekt styr på højtalerne. Bassen er super
præcis og gengiver meget præcist det den får besked på at spille :-)

Så det kan vel næppe blive dårligere ved at sætte en bedre/dyre/stærkere forstærker til, som tilmed kan bi-ampes.

Men er der ingen der har en onkyo forstærker som kan fortælle lidt om den? (eller det er måske bedre med en ny tråd)

kskruger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 August 2012 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Jeg ville overveje denne Yamaha som er på tilbud til små 4500,- kostede vist normalt 6800,-
http://www.nbradio.dk/shop/yamaha-rx-v1067-surround-7596p.ht ml

Den har en varmere lyd end både din Sony - og ikke mindst Onkyo 609.
Jeg ville derfor ikke vælge Onkyo, når du oplever en skarp diskant på dine nye højt.

Til top Vis kskruger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kskruger

Dalinator
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2012 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Takker. Det kan være jeg lige skal prøve at høre lidt flere oplevelser med forstærkere, inden jeg køber :-)

LAVER EN NY TRÅD OMKRING FORSTÆRKERE... Håber i følger med derover, og er Til lige så stor hjælp som i har været i denne tråd.

Tusind tak for hjælpen, der fik mig guidet over på evidence 870 :-)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes