| Forfatter |
|
nykjaer Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2006 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 21 Marts 2013 kl. 02:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har netop skilt et par ældre højttalere ad, da den ene diskant skulle skiftes.
Jeg kan se at bag enhederne, lagt mellem kabinettets front og plastikrammen, højttaleren sidder i, er der lagt nogle meget tynde skumgummi-ringe som mellemlæg.
Jeg går ud fra det er for yderligere at isolere enheden og plastikrammen fra trækabinettet? De er gamle og halvmøre, så tænker jeg kunne lægge noget bedre og mere dæmpende imellem, men ved ikke om det er bedre eller værre?
F.eks. en ring af den simple type tætningsliste, der bare er en sort selvklæbende skumstrimmel?
På diskanten er mellemlægget et helt tyndt stykke skumplast, så her vil en skumliste måske være helt forkert men på bas og mellemtone måske?
Nogle der ligger inde med input?
Pft.
Nykjær
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 21 Marts 2013 kl. 07:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
nykjaer skrev:
| Jeg går ud fra det er for yderligere at isolere enheden og plastikrammen fra trækabinettet? |
|
|
Din antagelse er forkert - det er tætningsringe ! __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 21 Marts 2013 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan tilslutte mig Jans bemærkning. På et tidspunkt kunne man få noget ikke-størknende tætningsmasse/kit, som blev lagt mellem flangen på
højttalerenheder og kabinet, hvilket sikrede en lufttæt forbindelse. Om det fortsat fås, aner jeg ikke, men prøv at google eller kig på diverse højttaler-
DIY-hjemmesider. Hvis det stadigvæk fås, så kunne det være et alternativ, hvis du ikke kan skaffe tætningsringe i de(n) rette størrelse(r).
Ellers må du finde alternativer i form af selvklæbende skumstrimler etc., men brug noget, så tingene evt. kan skilles ad igen.
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 21 Marts 2013 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville også lægge mærke til 2 andre ting. Jeg har set mange ældre højttalere hvor diskanten ikke har eget kammer, og derfor er det vigtigt at diskanten slutter tæt til kabinettet, da den typisk deler kammer med bassen. Det andet, som jeg også vil lægge mærke til, er diskanten skal flugte ret præcist med overkanten af kabinettet. Dvs at mængden af tætning imellem diskant og kabinet bør være i en tykkelse, meget tæt på den originale, med mindre du vil ud i ekstra modificering. Dog skal det siges at jeg har målt ret forskellige resultater, ved forskellige diskanter - alt efter om de var placeret pænt i niveau med frontpladen, eller simpelthen var skruet direkte oven på, uden undersænkning. Så i dit tilfælde, kan det måske vise sig at være mindre vigtigt - men også det modsatte
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 21 Marts 2013 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan også bare bruge lidt sort acryl fugemasse til at tætne med. Evt en type, der ikke størkner helt. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 21 Marts 2013 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, acryl fugemasse er godt. 
carsten
|
| Til top |
|
| |
nykjaer Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2006 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 24 Marts 2013 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
TaI for gode input, så blev jeg lidt klogere.
Jeg har fået tætnet enhederne med skumstrimmel som foreslået, og det er godt.
Diskanten har sit eget kammer, så det skulle være fint.
Enhederne er dog frontmonteret originalt i en ramme, så det har jeg bibeholdt.
Lad os håbe de viste hvad de gjorde for 20 år siden på fabrikken :o)
- Nykjær
|
| Til top |
|
| |