Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 22:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Mentor 2 (el.1) plac./forst.? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Luptog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2013
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg overvejer at købe et sæt Mentor 1 eller 2 og placere dem bag stof i et unnu 4 moduls hifi-møbel (Fruen kan kun lide Minipod højttalere, og alt andet end dem skal gemmes væk). Er det tilrådeligt (lyttemæssigt) at lægge en Mentor 2 ned?. Jeg forestiller mig at diskanten er bygget til at højttalerne står op? Er der stor forskel fra Mentor 1 til 2? Er det prisforskellen værd? 1'eren kan stå op inde i skabet, lyder en stående 1'er bedre end en liggende 2'er?

Vil en Nad 214 effektforstærker være nok, og så singlewire mentor 1 eller 2? Er det bedre at benytte to Nad 214 og så bi wire (Mentor 2). Er disse forstærkere noget skrammel, og bør jeg investere i noget nyere/digitalt?

Systemet skal benyttes til at afspille Musik fra Spotify vhja. en Sonos Connect, samt til film (stereo er fint pt). Vi lytter til "P3 musik", så alt fra Agnes Obel over LOC til Kashmir.

Vil det give mening at tilføre en sub på et tidspunkt, og i givet fald hvilken? Bør det være Dali Mentor sub'en? F.eks. Dali Fazon Sub 1 er prismæssigt og udseendemæssigt mere spiseligt herhjemme ;-)

Vil vi være ligeså godt tjent med et sæt Scandyna Minipod mk2 hængt op på væggen (helt oppe under taget). Jeg har også været forelsket i Dynaudio, er der noget fra dem i samme prisklasse og størrelse (som Dali'erne), som kan mases ind i en unnu-sektion 48,2 x 32,2 x 37,8 cm (BxHxD) ?

Jeg er klar over at mange af disse spørgsmål kan stilles i HiFiklubben, men ønsker gerne svar fra nogen som ikke står i en salgssituation.

Tager i mod feedback på mit projekt med stor kyshånd!

Hilsen Gustaf
Til top Vis Luptog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luptog

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 06:42 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke købe in wall højttalere når nu det er din kone/kæreste der har bukserne på hjemme hos jer? 
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

Søren77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Du skal i hvert fald ikke lægge hverken Mentor 1 eller 2 ned. De har bånddiskant, der er designet til at sprede lyden ved
opretstående placering.

Men helt ærligt - en mentor i eks. hvid bør enhver kone da kunne acceptere. Køb et sæt og forklar hende så, at det er
højttalerne bliver. Hvis hun ikke kan leve med det, kan hun jo så lade være med at blive.
Til top Vis Søren77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren77

Therock1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2011
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Ja enig

Til top Vis Therock1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Therock1967

Luptog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2013 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

tak for jeres søde svar :-)

In wall højttalere, der skal vi jo have fræset to huller i væggen (samt en rille til kabel), afsluttet pænt af en maler osv. Det
fordyrer projektet - men en god idé.

Vedr Mentor 2, på stativ, det er skam også en god idé - men (bukser på eller ej) har vi en "flok" børn, fra 2 til 7 år, og vil ikke
have væltet mine fine højttalere. :-)

Lad mig indsnævre spørgsmålet: Hvad lyder bedst (jeg ved det er individuelt), et sæt Mentor 1, med diskant i 50 cm højde,
eller et sæt Minipod under loftet (som kan spredes længere fra hinanden)? Findes der et Dynaudio alternativ i prisklassen, som
kan stå i et skab med følgende dimensioner: 48,2 x 32,2 x 37,8 cm (BxHxD).

Hvad med et sæt Audiovector Ki 1 super, i forhold til ovenstående?

Er mine to Nad 214 effektforstærkere i orden til dette setup, eller bør jeg se mig om efter noget andet effektforstærkning?

Gustaf

Luptog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2013 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Må/kan følgende højttalere ligge ned:

Dynaudio - Excite X16
Dynaudio - DM 2/7
Audiovector Si 1 Standard

Ligenu er listen, som jeg skal ud og lytte på som følger:

Dynaudio - Excite X16 (skal ligge ned)
Dynaudio - Excite X12
Dynaudio - DM 2/6
Dynaudio - DM 2/7 (skal ligge ned)
Audiovector Ki 1 Super
Audiovector Ki 1 Signature     
Audiovector Si 1 Standard (skal ligge ned)
Dali Mentor 1
Scandyna Minipod Mk2

Hvis man vil starte uden sub, kan de fleste af ovenstående vel stadig følge med?

Gustaf

Søren77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Luptog skrev:
tak for jeres søde svar :-)

In wall højttalere, der skal vi jo have fræset to huller i væggen (samt en rille til kabel), afsluttet pænt af en maler osv. Det
fordyrer projektet - men en god idé.

Vedr Mentor 2, på stativ, det er skam også en god idé - men (bukser på eller ej) har vi en "flok" børn, fra 2 til 7 år, og vil ikke
have væltet mine fine højttalere. :-)

Lad mig indsnævre spørgsmålet: Hvad lyder bedst (jeg ved det er individuelt), et sæt Mentor 1, med diskant i 50 cm højde,
eller et sæt Minipod under loftet (som kan spredes længere fra hinanden)? Findes der et Dynaudio alternativ i prisklassen, som
kan stå i et skab med følgende dimensioner: 48,2 x 32,2 x 37,8 cm (BxHxD).

Hvad med et sæt Audiovector Ki 1 super, i forhold til ovenstående?

Er mine to Nad 214 effektforstærkere i orden til dette setup, eller bør jeg se mig om efter noget andet effektforstærkning?

Gustaf

Ingen af de to nævnte løsninger - højttalere i 50 cm´s højde eller under loftet - er gode. Du skal som tommelfingerregel regne
med, at diskantenheden skal være i hovedhøjde med din lytteposition; altså typisk når du sidder ned. Hvad med et par solide
gulvhøttalere. Her er risikoen for vælteulykker ikke tilstedeværende. Alternativt kan man fylde standere med sand eller eks.
blyhagl, hvilket også stabiliserer dem væsentligt.
Til top Vis Søren77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren77

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Alternativt kan man jo godt bruge center højttaleren fra surround som almindelig højttaler. 2 stks af disse kunne gøre det. De skal jo ligge ned. Vælg evt typer med diskant/mellemtone placeret normalt og med basser i hver side.

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Sendt: 25 Marts 2013 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med hvilke højttalere der kan lægges ned - men det fremgår som regel af producenternes hjemmesider, så mon ikke du v.h.a. google kan finde de fleste svar.

Jeg bliver til gengæld lidt i tvivl om, hvorvidt du har forhandlingsmuligheder på placeringen, når risiko for "børneulykker" også bliver et argument. Hvis du kan overtale fruen til at lade højttalerne komme frem i lyset, kunne placering på væggen måske være en mulighed. Nogle højttalere er designet til at kunne benytte ophæng, men ellers kan en billig hylde klare det.

Et eksempel til inspiration:

Tilsvarende konstruktion kan jo laves med en hvid højttaler. Her i huset har konstruktionen høstet stor kvindelig accept.

Er din bedre halvdel fortsat helt afvisende for at kunne se højttalerne, vil jeg anbefale at gå efter en trykkammer højttaler, da de oftest er lidt mindre følsomme for placering tæt på bag- og side vægge. Og lade størst mulig spredning af mellemtone og specielt diskant være et af de væsentligste kriterier for hvad du vælger.

Med en placering lavt i et skab, vil du aldrig kunne udnytte det fulde potentiale i nogen højttaler. Lydmæssigt vil du derfor få mest ud af at gå efter en der er så lidt placeringsfølsom som muligt. Hvad en given højttaler kan med en ideel placering, vil formentlig blive være af mindre betydning end dens evne til at performe i de omgivelser den får hos dig. Så sørg også for at få lov at låne med hjem inden du køber.

Held og lykke. Både med researchen, og forhandlingerne med fruen.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes