Forfatter |
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 22 November 2013 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyyy
Nå, i min tidligere tråd: Den der om Front/Baglader..
er der da sket lidt siden tråden blev låst. Så for nemheds skyld brygger jeg lige videre her. Til min stor fornøjelse blev jeg
gjort opmærksom på en mere med et forholdsvis rabiat højttaler system her i mit lokal område.
Efter et par besøg der (og også baseret på lytning hos Velkommen på hans 18" tractrix) blev jeg overbevist om at et større
mellemtone horn kunne komme på tale. Det lød til tider sådan lidt mere afrundet på den dybe del af mande stemmer i
forhold til hvad 2350'erne kunne byde ind med. Det bildte jeg mig ihvertfald ind så jeg måtte lige en tur forbi Aarhus efter et
par 2360 krabater.
Her er stumper til at tøjre hornet mod driveren (2445J)
Og den anden ende mod lytteren...
Joo, forholdsvis store så det bliver spændende at gå hobby agurk på dem. Skal lige have modificeret mit filter således at det
giver et løft over 2.5kHz - 3kHz på en 6dB eller så. Det skulle være naturen i Constant Directivity horn. Det finder jeg ud af
når jeg får målt på dem
Det var et mas at få dem monteret på 4530 bagladeren såå skal lige have lyttet lidt mere på dem som de er, via mit filter
brugt på 2350, før der gåes kok amok. Har en ide om at de skal rende fra en 300 - 400Hz op til TPL'erne omkring de 4kHz....
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 22 November 2013 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan sende en PM til Mikkel om at få din tråd åbnet igen. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 23 November 2013 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser rigtigt spændende ud.
Hvad er dimensionen på de fine horn?
__________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 24 November 2013 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Hvad er dimensionen på de fine horn?
|
|
|
De har definitivt ødelaget et evt. skær af bo-bedre i stuen. Kvadratisk mund på 0.8mx0.8m og ifølge teksten et kort horn incl.
driver på ca. 0.95m. Det korte skal forståes sådan at det udvider sig meget hurtigt til forskel til radial hornet jeg brugte før... __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 24 November 2013 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal til at fedte med filter og jeg poster lige nogle udgaver der kan kommenteres på :-)
I første omgang har jeg "nulleret" lidt med de komponenter jeg rent faktisk har og sidder monteret fra det oprindelige filter.
Det ser sådanne ud:
Den der hedder *_radial er kontrol. Det skulle være et LR filter med -6dB @ 350Hz og 4800Hz. Men da hornet kræver et CD
løft har jeg "boosted" hen over en attenuerings modstand.
Komponenterne R10 og R11 er "fiktive" da de sidder i min L-PAD regulator på max. 9dB. Så de kan antage værdier imellem
0 og 9dB dæmpning. R1 og R3 er de fast monterede modstande som giver en 4dB dæmpning (ud fra nominel impedans på
16ohm).
Her er en simulering af hvordan det så burde virke. Der hvor kurven peaker er ved 2kHz (fik ikke frekvensaksen ordentlig
med).
Til sammenligning har jeg et diagram på et jbl3115a filter (og har også fået lov at låne sådan et). Her ses en smart detalje
som er den spole der bruges i afkoblingen nedad til (5mH). Den er lavet med faste udtag på 6, 8 og 10dB.
Er der nogen her på det udmærkede forum der ved hvad sådan en fætter hedder (auto transformer... etc?) og hvor den evt.
kan skaffes? Hvis de findes standard osv...
Det kunne være en let løsning hvis den er bredbåndet nok __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 24 November 2013 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pokkers, skal lige have lavet billederne om, de kan jo ikke læses..!!!
Arghh, hvis interesserede højre klikker på billederne og åbner billedet i ny fane kan komponentværdier etc... læses...... __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
Peter X Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 336
|
Sendt: 24 November 2013 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, den 5mh spole der er brugt i Jbl3115a filterer er jo bare en fuld spole med mellem udtag som det er helt almindeligt ved fremstilling af trafos. Jeg har fundet en færdig hos Intertechnik her: Multicoil/039-4,7
Hvis man selv har mod på det kunne en Jantzen C-Coil anvendes, hvor man loder de nødvendige udtag på, man kan jo bare tælle vindinger så er man rimeligt sikker på at ramme rigtigt, C-coil har dog den fordel/ulempe at DC modstanden er meget lav men bare det er med i beregningerne så er det fint. En egnet spole kunne være denne Jantzen 5.20/1.60 C-COIL
Mvh Peter
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 24 November 2013 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter,
Fed siden den der fra Intertechnik, havde ikke set den før. Ja, du har ret, hvis ikke jeg vidste hvilken spole (induktans) jeg
skulle ende op med er de der fine.
Men den JBL bruger er en form for autotrafo der beholder sin induktion på 5.1mH men med udtag der giver et specificeret
output. Dvs selve spolen/trafoen indgår som afstemning, i det her tilfælde @ 500Hz, butterworth 12dB okt. og det duer jo ikke
at værdien for induktansen ændres hvis der vælges andet sæt output vinding. Jeg ønsker den lidt længere ned men med LR
tuning så der mit "opkast". Men den intertechnik siden skal jeg godt nok lige have studeret!!!
|
Til top |
|
|
Peter X Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 336
|
Sendt: 24 November 2013 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
Sendt: 24 November 2013 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej flemming..... jeg har hørt sådanne horn i silkeborg med den nye neodynium driver fra jbl, det kørte dælme godt....mener den hed 2450....wooow!!!! men de er godt nok store....og dybe!!!! og så lige en lille rettelse, mine tractrix er 21"  vh velkommen
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 24 November 2013 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Peter, det skal jeg lige have snust rundt på!
Nåå ja, det er sgu' os' rigtigt, velkommen __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2013 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, i stedet for at benytte en autotrafo bruger jeg et modstands netværk som viste ovenfor i filterdiagrammet. I det netværk
hentes den gain der er nødvendig for at kompensere hornet.
Den egentlige grund til at et CD horn har "brug" for en 6dB opad gående kompensering startende fra ca. 3kHz er at hornet
netop er konstrueret til at yde en konstant lyttevinkel fra 350Hz til en 12 - 14kHz. I dette område er der en fuldstændig
ensartet spredning (som iøvrigt ingen dynamisk enhed kan matche over så stort et frekvensområde) således at lytteren ville
kunne få det samme lytte indtryk off axis som på axis. Hornet yder derfor ingen "kompensering" (oversat til ændret
lyttevinkel) for mass break point som alle drivere er underlagt.
Mass break point er det sted hvor massen af membranen får indflydelse og ruller driveren af med 6dB derfra.
Mit gamle radial horn (2350) har en væsentlig anden karakteristik. Lige på aksen vil den kunne matche CD hornet med
samme linearitet i frekvensresponset men ikke off axis. Radial hornet behøver ikke en kompensering over mass break point
da hornet grundet sin konstruktion begynder at bliver mere direktivt. Faktisk for 2350's vedkommende netop i det område
hvor driverne har deres mass break point. Det betyder at on axis bevares frekvenslineariteten men ikke off axis hvor der
allerede sker væsentlig ændring i lydbilledet >+/-10grader.
Radialhornet udviser samme "opførsel" som hvis en vandstråle langsomt går fra diffunderende stråle (stor sky) til mere og
mere regulær stråle (som iøvrigt når langt væk). For 2360 hornet forekommer det ikke i virkeområdet, den bevare sin
analogi til vandstrålen med stor spredning (men når ikke så langt ud deraf benævnelsen short throw).
Nu har det med short/long throw i min stue kun "akademisk" intersse da der er tale om afstand på mere end 10 - 15m :-)
Jeg har haft mulighed for at måle på det JBL3115a filter og det ses hvorledes CD EQ'en ændre på responset. Driveren køre
full range derfor det lidt mystiske opsving over 10kHz:
Og nedenfor ses min måling med den filter kombination som beskrevet øverst i tråden:
Og så lige et billede af monteringen :-)
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 08 December 2013 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Voldsomt! Kan delingen midt i nedre mellemtone ikke volde problemer? Dybe herrestemmer går jo ret langt ned .
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2013 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faktisk lyder netop herre stemmer mere naturligt nu, mere "blødt" og ikke så nasalt. Er overbevist om at den store gevinst er
det at hornet går lavere og effekten afleveres på et meget stort areal. Nu er det ikke meget ren klaver musik jeg høre men
også her er der kommet helt andet liv over det.
De er faktisk blevet lidt mindre kantede i lyden og er forbløffet over at det er den samme driver der levere varen....
Delefrekvensen er -6dB @ 380Hz og 4kHz __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
velkommen Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2013 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
man må sige du er da ikke bange for at køre din 2" driver ned i frekvens flemming...380 er godt nok langt ned...siger jbl ikke laveste deling 500hz???? for 2" drivere...jeg deler selv lige nu ved 600 på den gamle 375..... velkommen
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2013 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
velkommen skrev:
man må sige du er da ikke bange for at køre din 2" driver ned i frekvens flemming...380 er godt nok
langt ned...siger jbl ikke laveste deling 500hz???? for 2" drivere...jeg deler selv lige nu ved 600 på den gamle
375.....velkommen
|
|
|
Joooo, men nu er det hjemme i min stue og ikke inde i biograferne i Kennedy. Så længe hornet loader membranen og jeg nøjes
med vel en spids SPL på 110dB (svare til omkring 0.5W i 16ohm) kan de holde til meget!!
Jeg ville køre dine noget længere ned, hvis det stod til mig, da du vil få flere detaljer på den måde (let, 3.5g membran vs. 10"
på vel en 30 - 40g)? Ellers kunne du jo nøjes med et bette tractrix horn på 15" (575Hz) __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
velkommen Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2013 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok tør godt til 500hz...men jeg spiller nok tit højere end du gør flemming....under hvad de anbefaler...så blir jeg sku en kylling  velkommen ps det er jo en 12" 12mb 1000 18 sound jeg kører med der....skulle være liniæer fra 80hz-3500hz
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 09 December 2013 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
velkommen skrev:
ok tør godt til 500hz...men jeg spiller nok tit højere end du gør flemming....under hvad de
anbefaler...så blir jeg sku en kylling  |
|
|
Lige en kommentar dertil :-)
Hvis jeg tager udgangspunkt i det filter som JBL anbefaler bl.a. for 2360a, er det et 12dB filter (antageligt butterworth), som
har 500 Hz som knækfrekvens nedad. Dvs at pågældende 3115a filter (specificeret til 150W) bør kunne drive 2445J ved fuld
last (100W @ > 500Hz) som veksles til 130dB netop fra 500Hz.
Jeg skal lige skynde mig at nævne at til de rock koncerter jeg har været til (bl.a Volbeat 105dB SPL rms med +15dB i spids)
synes lyden meget voldsom. Lad os nu alligevel sige vi lytter til de 130dB SPL enheden kan levere (faktisk nødvendigt da det
er peakværdierne der skal være plads til), hvilket ihvertfald er det membranen bevægelses mæssigt udsættes for, giver et
12dB nedad:
118dB SPL @ 250Hz,
106dB SPL @ 125Hz,
94dB SPL @ 62.5Hz osv...
Og med crest factor på 15dB (svarende til peak værdien i signalet), giver det en rms værdi på:
103dB SPL @ 250Hz,
91dB SPL @ 125Hz,
79dB SPL @ 62.5Hz osv...
Min Michaelson & Austin TVA-1’er spøtter, hvis den kan holde til det, 70W ud i spidsen og det veksles til 7W fordi jeg benytter
minimum 10dB i mit dæmpe kredsløb. Sat på en spids veksles de 7W til et SPL på 118.5dB @ 500Hz. Mit filter er et LR12dB
med -6dB@ 350Hz så:
112.5dB SPL @ 350Hz,
100.5dB SPL @ 175Hz,
88.5dB SPL @ 87.5Hz osv......
Og med crest factor på 15dB (svarende til peak værdien i signalet), giver det en rms værdi i stuen på:
97.5dB SPL @ 350Hz,
85.5dB SPL @ 175Hz,
73.5dB SPL @ 87.5Hz osv......
Af ovenstående kan det udledes at køres enheden nogle 100 Hz lavere end de 500Hz vil 2445J membranen ikke overbelastes
synderligt under ”hjemme i stuen forhold”
Et generelt SPL på 95dB (110dB i peak) vil faktisk lyde ret voldsomt i en stue og det er de færreste hifi højttaler der kan tåle
den behandling. Mit mål er at kunne spille de der 95 -> 100dB SPL (rms) men med en væsentlig lavere forvrængning til følge
og i tilgift kraftoverskud der kan høres som et ”ganske ubesværet” lydbillede... __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
velkommen Forum Bruger

|
Sendt: 09 December 2013 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok...jeg kan godt se der er forskel på om man kører det til hjemmebrug, eller ved koncerter.....har prøvet at køre min 375 ned på 480 idag....men synes godt nok mandestemmer blir lidt for lyse.....så jeg lægger den nu igen lige over de 500....kan jo gå ind og flytte den op og ned.....og synes den 12" 18 sound gør det område mellem 100hz og 800hz rigtig rigtig godt...... velkommen
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 10 December 2013 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
Et generelt SPL på 95dB (110dB i peak) vil faktisk lyde ret voldsomt i en stue og det er de færreste hifi højttaler der kan tåle
den behandling. Mit mål er at kunne spille de der 95 -> 100dB SPL (rms) men med en væsentlig lavere forvrængning til følge
og i tilgift kraftoverskud der kan høres som et ”ganske ubesværet” lydbillede...
|
|
|
Hej,
Jeg har haft fornøjelsen at lytte til Flemmings system i en tidligere udgave.
Hvis vi kun spillede 95dB->100dB RMS under seancen, er der meget få Hifi højttalere som kan følge med.
Jeg vil gætte på de fleste lytter 10dB lavere, så det er ganske hårde krav med 95dB RMS __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|