Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 14:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali Zensor 5.1? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
leif_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 November 2013 kl. 02:57 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at købe et DALI ZENSOR 5.1 højttalersystem fra Hi-Fi klubben:

http://www.hifiklubben.dk/Products/dali-zensor-1-zensor-5-vo kal-sub-e-12f-hojttalersystem-32453/

Det består af følgende dele:

2 x DALI ZENSOR 1 kompakthøjttaler
1 x DALI ZENSOR VOKAL centerhøjttaler
2 x DALI ZENSOR 5 gulvhøjttaler
1 x DALI SUB E-12 F subwoofer

Dette vil jeg tilslutte til en DENON AVR-X1000 surround reciever:

http://www.hifiklubben.dk/Products/denon-avr-x1000-surround- receiver-59169/

Systemet er til mit TV som er placeret i en stue på ca. 25 kvadratmeter. Jeg spiller aldrig høj musik, men ser fjernsyn dagligt og en DVD film et par gange om måneden. Med de indbyggede højttalere i TV'et har jeg svært ved at høre hvad der bliver sagt, uden at skulle skrue så højt op at det hele runger. Dette er noget jeg håber vil blive forbedret med eksterne højttalere.

Vil kombinationen af DALI ZENSOR systemet og DENON AVR-X1000 recieveren fungere sammen? Er er nogen der kan sige noget positivt eller negativt om det?
Til top Vis leif_p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af leif_p

Søren77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 November 2013 kl. 07:00 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo ikke den store videnskab at høre anlægget sammen. Det er jo samme forhandler, og de vil helt sikkert kunne råde
dig udmærket i HFK. Umiddelbart vil jeg dog mene, at du med de højttalere vil vinde væsentligt ved at investere nogle ekstra
tusinde i en reciever. X1000´eren er, uden jeg kender den, ikke specielt kraftig. Køb en af de større modeller eller find en
brugt. Gerne med preout, så du på sigt kan slutte en effekt på, hvis du synes, at du savner kræfter.
Til top Vis Søren77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren77

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 November 2013 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Har du overvejet stereo? Det ville kunne give dig det klare lydbillede og fylde mindre. Hvis du kun ser film et par gange om
måneden virker surround lidt overkill.
Desuden ville du kunne bruge flere kroner pr højtaler, og købe bedre forstærker - hvilket vil give endnu klarere lydbillede.

Jeg ser film med mit stereosæt, og er meget tilfreds med det .

Du har denonen i forvejen?
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

Søren77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2013 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Og det er sådan set en klassisk pointe, som jeg gerne tilslutter mig. Stereo giver langt mere for pengene end surround. Ikke
mindst da, hvis du overvejer brugtmarkedet. Men hvis de nævnte 5.1 højttalere er udgangspunktet, så vælg en større
forstærker.

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Sendt: 23 November 2013 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Et stereoanlæg fungere ikke så godt til tv/bio lyd, så er det formålet vil jeg da anbefale surround vejen. Problemet med en alm. Stereoforstærker er
den ikke kan kode de formater man bruger til fim, fx kommer dialogen for meget i baggrunden og effekter bliver rodet sammen, hvilket kan få selv et
high end stereo setup til at lydemudret.
Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 November 2013 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Morten A skrev:
Et stereoanlæg fungere ikke så godt til tv/bio lyd, så er det formålet vil jeg da anbefale surround vejen.
Problemet med en alm. Stereoforstærker er
den ikke kan kode de formater man bruger til fim, fx kommer dialogen for meget i baggrunden og effekter bliver rodet
sammen, hvilket kan få selv et
high end stereo setup til at lydemudret.

Hvis du bruger en optisk lydudgang -> DAC, så skal der da ikke dekodes spor, eller hvad?
Jeg er enig i, at surround er skabt til film, men stiller spørgsmålstegn ved om det er vigtigt for trådstarter. Men herhjemme
lyder det nu ikke just mudret, men det er også fra en PC, hvor der måske gælder andre regler ifht. dekodning.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 November 2013 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Leif. Du bor i København. Der må da være andre hifi-forretninger du kunne besøge også?

Danstv.dk har fx. XTZ højttalere som jeg synes slår Dali'erne med mange længder i prislejet.

Mvh
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 November 2013 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Hmm.... Manden vil have lyd til hans tv... Køb en god snurrerundt reciever... Evt. Brugt... Man kommer langt for 2-3000 kr.... Gerne med pre out så du
med tiden kan købe en effekt, så du også kan nyde stereo... Hvis det er det du vil...?
Hop ned til Dan og se hvad han har, ellers er der muligheder nok i den bette by du bor I... Også for enhver pengepung... Ellers er der gul og næsten
gratis og den blå...
Og herinde er der også en chance for at købe brugt... Afsted, det kan kun gå for langsomt...

Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

leif_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2013 kl. 02:38 | IP-adresse registreret  

Søren77 skrev:
Nu er det jo ikke den store videnskab at høre anlægget sammen. Det er jo samme forhandler, og de vil helt sikkert kunne råde
dig udmærket i HFK. Umiddelbart vil jeg dog mene, at du med de højttalere vil vinde væsentligt ved at investere nogle ekstra
tusinde i en reciever. X1000´eren er, uden jeg kender den, ikke specielt kraftig. Køb en af de større modeller eller find en
brugt. Gerne med preout, så du på sigt kan slutte en effekt på, hvis du synes, at du savner kræfter.

Jeg skal selvfølgelig ind i forretningen og høre anlægget sammen, men da jeg ikke ved særligt meget om dette emne, vil jeg på forhånd undersøge hvilken muligheder der er for at sammensætte hardware for det beløb jeg havde tænkt mig at bruge, og derefter finde anmeldelser og information om delene.

Når du skriver at højttalerne vil vinde væsentligt ved at investere mere i en reciever, kan du så definere mere præcist hvordan det vil give udslag? Som jeg skriver tidligere har jeg ikke meget forstand på Hi-fi, så jeg var af den opfattelse at en dyere reciever blot betød flere avancerede funktioner og mulighed for at kunne spille højere.

Der står både 80 watt og 145 watt under DENON AVR-X1000, så jeg ved ikke om det er kraftigt eller ej. Vil DENON AVR-X2000 være bedere? der er oplyst 95 watt og 150 watt.

leif_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2013 kl. 02:41 | IP-adresse registreret  

Nissemanden skrev:
Har du overvejet stereo? Det ville kunne give dig det klare lydbillede og fylde mindre. Hvis du kun ser film et par gange om
måneden virker surround lidt overkill.
Desuden ville du kunne bruge flere kroner pr højtaler, og købe bedre forstærker - hvilket vil give endnu klarere lydbillede.

Jeg ser film med mit stereosæt, og er meget tilfreds med det .

Du har denonen i forvejen?

Jeg har overvejet stereo. På mit kontor har jeg tilsluttet et TV til et DENON stereoanlæg og det er jeg meget glad for, men nu hvor det er stuen jeg skal købe hardware til, kunne jeg godt tænke mig at få et surround sound setup, dette vil muligvis også  havde indflydelse på at jeg får mere lyst til at se film.

Jeg har ikke DENON recieveren endnu, men jeg synes rigtigt godt om mit DENON anlæg og efter at havde læst manualen til AVR-X1000 tænkte jeg at den ville være et godt valg. Der er heller ikke blæser i, hvilket jeg ser som et plus.

leif_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2013 kl. 02:42 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
Leif. Du bor i København. Der må da være andre hifi-forretninger du kunne besøge også?

Danstv.dk har fx. XTZ højttalere som jeg synes slår Dali'erne med mange længder i prislejet.

Mvh

Jeg har faktisk ikke været inde i nogle forretninger endnu, da jeg er startet med at søge på nettet for at blive klogere. Jeg har ikke begrænset mig til HFK, men de havde tilfældigvis noget som jeg umiddelbart syntes så interessant ud.

leif_p
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2013 kl. 02:44 | IP-adresse registreret  

Strukturen skrev:
Hmm.... Manden vil have lyd til hans tv... Køb en god snurrerundt reciever... Evt. Brugt... Man kommer langt for 2-3000 kr.... Gerne med pre out så du
med tiden kan købe en effekt, så du også kan nyde stereo... Hvis det er det du vil...?
Hop ned til Dan og se hvad han har, ellers er der muligheder nok i den bette by du bor I... Også for enhver pengepung... Ellers er der gul og næsten
gratis og den blå...
Og herinde er der også en chance for at købe brugt... Afsted, det kan kun gå for langsomt...

Struktøren

Jeg har overvejet brugt, men jeg er nervøs for at købe noget uden garanti, da jeg ikke har nok forstand på emnet til at gennemskue om alt virker korrekt ved afhentning.

xtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2011
Sendt: 24 November 2013 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nok slutte mig til koret der anbefaler en lidt kraftigere surround amp. Gå evt et model nr op - så får du lidt mere overskud.
Og det kan høres selvom man ikke spiller højt. Det hele lyder mere ubesværet og med mindre fnidder når effekterne brager løs i en
film.

Til Zensor serien vil jeg dog nok anbefale dig lige og lytte på en nad også - de er lidt varmere i lyden hvilket klær dali højtalere
godt.

Ellers er brugt vognen en fin måde at få klasse grej til en fornuftig pris. Du kan evt købe ht brugte det er ret let at gennemskue om
de virker.

/Bjarne
Til top Vis xtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xtreme

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Sendt: 24 November 2013 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Som xtreme også skriver. Skal du ikke bruge AirPlay er de sidste 500 kr. Op til nad T748 givet rigtig godt ud, og ja tjek xtz.
Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

Søren77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2013 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

leif_p skrev:

Søren77 skrev:
Nu er det jo ikke den store videnskab at høre anlægget sammen. Det er jo samme forhandler, og de vil helt
sikkert kunne råde
Jeg skal
selvfølgelig ind i forretningen og høre anlægget sammen, men da jeg ikke ved særligt meget om dette emne, vil jeg på forhånd
undersøge hvilken muligheder der er for at sammensætte hardware for det beløb jeg havde tænkt mig at bruge, og derefter
finde anmeldelser og information om delene.Når du skriver at højttalerne vil vinde væsentligt ved at investere mere i en
reciever, kan du så definere mere præcist hvordan det vil give udslag? Som jeg skriver tidligere har jeg ikke meget forstand på
Hi-fi, så jeg var af den opfattelse at en dyere reciever blot betød flere avancerede funktioner og mulighed for at kunne spille
højere.Der står både 80 watt og 145 watt under DENON AVR-X1000, så jeg ved ikke om det er kraftigt eller ej. Vil DENON AVR-
X2000 være bedere? der er oplyst 95 watt og 150 watt.

Nu kan det jo være, at du allerede har fået besvaret dine spørgsmål og måske har købt. Generelt kan du ikke bruge Watt
opgivelserne på recievere til ret meget. Der findes mange forskellige målemetoder, eks. med en hyletone i en kanal. Prøv at
løfte de recievere, du ser på. Jo tungere desto bedre. Det, der generelt vejer mest, er strømforsyningen, og det er netop strøm,
der for alvor gør forskellen. Men igen: Hvis du virkelig skal drive højttalere, skal du enten op i en meget dyr reciever eller koble
en eller flere effekter på via preout.

Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009
Sendt: 09 December 2013 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Prøv Dan og få rigtig god service. Køb ikke en receiver uden pre out og find så senere en effektforstærker til hovedht. Apropos watt angivelser, så står min Onkyo surround angivet til 165w med én kanal i drift og en h....... masse forvrængning. Et andet sted har jeg så set, at når alle kanaler er i drift, befinder man sig pludselig med ca. 7 x 30 watt. Det er nok det tal, der er relevant, når der skal købes højttalere.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes