Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 15:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 1 vs 3 forstærkere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
staffi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2014 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Hey kan det gøre det bedre på nogen måde hvis man har en strømstærk forstærker på 360w pr. kanal singelwire kl.D, men ændrer det til 3 x 120w
altså tri-wire kl.A/B , her tænker jeg dynamik og detaljer.

Ved godt det kommer til at koste lidt mht til kabler, men kan det betale sig på lyd siden..?
Til top Vis staffi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af staffi

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Januar 2014 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

det er jo det at skifter fra passivt filter til aktivt sådan set...

der er for og imod på begge dele.

Jeg deler aktivt med 3 forskellige forstærkere

mvh

Ulrik
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Januar 2014 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Det er svært at sige om det bliver bedre, måske bliver det let renere i lyden at høre på, men du vil nok ikke kunne
spille lige så højt som før, grundet de færre watt.
360w er ikke lig med 3x120w, men er lig med 120w solide watt, men hvad der er bedst vides ikke, før man har
prøvet det af.

Mvh Peter
Til top Vis Peter ht-byg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter ht-byg

staffi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2014 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Peter ht-byg
Hva mener du med at man ikke får lige så meget ud af det... Hver enhed får da lige meget effekt hvis man lige ser bort fra delefiilter... Om de får
1x360 ell 3x120w er vel i grundet det samme, eller hva.?

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Januar 2014 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Prøv det, da det virker som om det er samme forstærker . Så kan du passende bagefter bibringe os dine nye erfaringer med om det kan betale
sig eller ikke. Jeg er lidt nysgerrig om det vil hjælpe? Eller måske bare skabe problemer? Men uanset hvad. Go for it
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Januar 2014 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Hov, den ene er klasse D de andre bliver til klasse AB. Hmm? Prøv det.
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Januar 2014 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil have et ordentligt svar bliver du nød til at uddybe hvad den ene og de andre forstærkere er og specielt hvordan du har tænkt dig at tilslutte de 3 forstærkere.
Kører du de 3 forstærkere som triple-amping gennem det passive filter får du mindre effekt til hver enkelt enhed, da spændingssvinget er mindre på en 120W forstærker end på en 360W... Og så kan der i øvrigt være nok så meget strøm til rådighed - en 120watter klasse AB vil typisk have en forsyningsspænding på omkring +/-50V og 360watteren omkring +/-82V - altså noget over de 45V som svare til 120W / 8 ohm og noget over 75V som svare til 360W / 8 ohm.
Kører du derimod aktivt kan de 3 x 120wattere komme til at spille på niveau med 360watteren, men det kommer lidt an på hvor delefrekvenserne ligger og hvilken musik der gengives.

Så mere specifik information og du vil få et mere korrekt svar

Mvh  Robert GS

PS det angivne ovenfor forudsætter selvfølgelig at der ikke er tale om beregnet teoretisk effekt, 20% forvrængning og med medvind på cykelstierne etc.
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Januar 2014 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Robert GS har næsten givet dig et uddybet svar fra mig.

360w er en meget kraftigere forstærker end de 3x120w det vil sige at den store forstærker kan spille noget
højere(ca4-5dB)

Jeg havde selv 2x60w pr side(bi-amp) på et sæt Dali 850'er, men da jeg fik en 120w'er istedet for blev lyden
meget bedre(begge var Rotel forstærkere), fordi den store forstærker spillede meget mere magtfuldt.

Som Robert GS skriver går du over til aktiv drift er sagen lidt anderledes.

Mvh Peter

Til top Vis Peter ht-byg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter ht-byg

staffi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2014 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Robert GS..

Forstærkerne er primare model A30.3 (3x120w) og den anden er primare A34.2 (2x150w) og højttalerne er audiovector, ved godt at jeg opnår højere
effekt ved at brokoble A34.2 til 550w 8ohm, men det aktiv drift har jeg hørt/læst lidt om ,men har læst du har været inde over et diy projekt vedr
audiovector aktiv drift, hvor GS er
nævnt flere gange..?

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 14 Januar 2014 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

staffi skrev:
Robert GS..

Forstærkerne er primare model A30.3 (3x120w) og den anden er primare A34.2 (2x150w) og højttalerne er audiovector, ved godt at jeg opnår højere
effekt ved at brokoble A34.2 til 550w 8ohm,

Som sagt: "Kører du de 3 forstærkere som triple-amping gennem det passive filter får du mindre effekt til hver enkelt enhed, da spændingssvinget er mindre på en 120W forstærker end i det nye tilfælde 550W brokoblet.

staffi skrev:
men det aktiv drift har jeg hørt/læst lidt om ,men har læst du har været inde over et diy projekt vedr
audiovector aktiv drift, hvor GS er
nævnt flere gange..?

Det er korrekt at jeg på et tidspunkt har været med til lavet en Audiovector Si6 om til aktiv drift for en kunde.

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

staffi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2014 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Robert GS..

Ja lige præcis... Kan du nævne lidt mere om projektet... Det sluttede lidt pludseligt...
Kan du nævne lidt specs, hvad der er brugt evt lidt billeder..??

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 15 Januar 2014 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Altså staffi – jeg har ikke meget mere på projektet end det du ser i galleriet jeg linkede til. Søren eksperimenterede med en anden mellemtone 6" Seas Excel og det afhjalp faktisk en del på den noget lukkede øvre mellemtone. Søren eksperimenterede også med at ”lukke” hullerne bagud på de enkelte kabinetsektioner hvilket strammede perspektivet op. Selvom det fuldt 4-vejs aktive setup var klasser bedre end den passive version, blev det aldrig helt i skabet – rigtigt meget på grund af den dårlige akustik i Sørens daværende lejlighed, men også på grund af manglende muligheder for en generel opgradering af højttaleren. Her var der tre ting der trængte sig på: Undersænkning af enheder specielt diskant for at undgå diffraktion fra selv enheden og lidt fra den øverste mellemtone. Placering af diskant – den sidder præcist lige langt fra 3 kanter hvilket giver en meget uheldig frekvensgang og som man godt nok kan rette op på via DSP, men bliver bare bedre når grundkonstruktionen er lavet rigtigt fra starten. Sidste men måske det som jeg fornemmede var den mest interessante opgradering for Søren var nok ”subwooferen”  i højttaleren – en 8” Peerless. Som det fremgår af et af billederne i galleriet er det begrænset hvor mange enheder man lige kan stoppe i samme udskæring uden at skulle gå ret kraftigt til værks med overfræser etc. Endvidere er volumenet til ”subben” ret begrænset og ville også være en mulig forhindring for alternative enheder. Man kan sige at det er en del ønsker og vil være en stor mundfuld at gå i gang med…

Så Søren valgte forholdsvis hurtigt at lave højttalere tilbage til standard passive og sælge dem.

Han kastede sig ud i et DIY projekt hvor der blev eksperimenteret med forskellige ScanSpeak, Seas og SB Acoustics enheder i 3-vejs med 1”, 5” og 8” og noget 15” sub. Jeg var ikke ret meget med i disse eksperimenter og det hele løb vist noget ud i sandet pga. arbejde, opgaveskrivning, flytninger etc.

Jeg fik dog en tilbagemelding fra Søren om at DIY højttaleren i nye bedre akustiske omgivelser gav en meget bedre resultat end tidligere oplevet med Si6.

Hvilken Audiovector model har du?

Mvh. Robert GS

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Januar 2014 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Hvis man kigger lidt på effektfordelings kurver afsættes der langt mest effekt i området 100-300hz og meget lidt i
diskantområdet (5-%). Så at dele op i 3 lige store forstærkere vil medføre at den der trækker diskanten kører i "tomgang",
mellemtonen antageligt stor nok, men den der skal trække bunden er kraftigt underdimensioneret.

Jeg har ikke de gode erfaringer med biamping! Sammenhæng i lydbilledet er vigtigere end at kunne spille højere. Forskellige
forstærkere sat tilfældigt sammen er en dårlig løsning, for de kan have "egen lyd". DSP vil kunne rette op, men det har også
omkostninger.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 15 Januar 2014 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Hvis man kigger lidt på effektfordelings kurver afsættes der langt mest effekt i området 100-300hz og meget lidt i
diskantområdet (5-%). Så at dele op i 3 lige store forstærkere vil medføre at den der trækker diskanten kører i "tomgang",
mellemtonen antageligt stor nok, men den der skal trække bunden er kraftigt underdimensioneret.

Som jeg skrev: "men det kommer lidt an på hvor delefrekvenserne ligger og hvilken musik der gengives." For at uddybe lidt så er det ikke så interessant at tale om hvad en diskant forstærker skal lave og ikke lave i en 3-vejs højttaler, men derimod er det mere interessant hvor delingen ligger ml. bas og mellemtone. Oftest ligger der lige meget energi over som under 150-200Hz og deler man der vil man altså kunne spille cirka lige højt med 240W fullrange og 2 x 120 aktivt delt. Træerne vokser dog ikke ind i himlen for der er forskel på musik genre og så tipper energifordelingen også.

hullevad skrev:

Jeg har ikke de gode erfaringer med biamping! Sammenhæng i lydbilledet er vigtigere end at kunne spille højere. Forskellige
forstærkere sat tilfældigt sammen er en dårlig løsning, for de kan have "egen lyd". DSP vil kunne rette op, men det har også
omkostninger.

Jeg vil tildels give dig ret, men lavet med omtanke er der rigtigt meget at hente og det gælder jo for alle kombinationer af højttalere (enheder) og forstærkere - så bruge hovedet og læs og lær og spørg som gjort her.

Mvh. Robert GS

staffi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2014 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Robert GS...

Jeg har AV SI6.!!

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 16 Januar 2014 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

staffi skrev:
Robert GS...

Jeg har AV SI6.!!

Købte du Sørens?

staffi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2014 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Nææh nej... Men kiggede ivrigt med på tråden..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes