Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 17:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dynaudio 340 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Arne s
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2014
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Februar 2014 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Er her nogle der har erfaring med Dynaudio til Arcam.

Jeg har kig på Dynaudio Focus 340 SHG som front højttaler og Focus 160 HHG til bag højttaler og Focus 210 C SHG center.

Anlæg : Arcam A 22 - Arcam P 25 - Arcam BDP 300 - Arcam DV88

Audiovector - Sonus faber er også på listen over højttaler der skal høres..
Til top Vis Arne s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Arne s

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 Februar 2014 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Hej Arne.

Dit udstyr er vist beregnet til bi-amp. Vær opmærksom på, at dette ikke er muligt med Dynaudio....

Det er meget vigtigt, at man har noget godt og strømstærkt udstyr for ellers vil dynaudio focus virke kedelige. Men med godt udstyr så er det en
fantastisk højtaler. Jeg har selv fokus 340 og har også prøvet audiovector. Umiddelbart så skulle dit anlæg være strømstærkt, da det kan trække flere
amps end min naim nap 250.2 effektforstærker. Dynaudio er meget neutrale, så om du kan lide lyden afhænger af lyden i dit arcam.

Audiovector er meget letdrevne, men alle højtalere har fordel af godt udstyr. Dog bryder jeg mig ikke om audiovectors skinger diskant og lyse lyd.

Sounds faber har jeg aldrig hørt.

Personligt ville jeg låne frontjøjtalerne med hjem på prøve.....de øvrige højtalere i sourround setup'et er sikkert alle gode nok hvis man godt kan lide
lyden i fronterne.
Til top Vis Jackinvestor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jackinvestor

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 07 Februar 2014 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Dynaudio laver fantastiske højtalere, synes jeg personligt.

Dog skal man som Jackinvestor siger, kunne lide lyden af sit anlæg.
Belønner man dem med godt grej, er det sjældent højtalerne der sætter grænsen :-)

Og god weekend :-)
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Arne s
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2014 kl. 07:19 | IP-adresse registreret  

Hej med jer

Ang. bi-amp så det er ikke et problem de ikke kan det. Min Arcam A 22 trækker front højtalerne og P 25 de 3 andre.

Jeg har før læst om audiovectors diskant og lyse lyd, men de skal nu prøves, jeg har tænkt tanken om at prøve Audiovector og Dynaudio hjemme i en week.

Jackinvestor .. ja det bliver front højttalerne der bestemmer resten af højttalerne.

BoTurbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Februar 2014 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

Arne S.

Kan også varmt anbefale Dynaudio'erne, men ville helt klart vælge deres 260 SHG fremfor 340'eren, da den har samme homogene klang som 210 &
160'erne. 😊
260'eren kan tilligemed placeres direkte op imod dens bagvæg, uden at den bliver svampet i bunden. 😊
340'eren må på ingen måde placeres nærmere end 50 cm til dens bagvæg, da den ellers vil blive for dominerende i bunden, og tilligemed skal rummet
mindst være på 25 kvadratmeter, 260'eren kan bruges helt ned til 15 kvadratmeter. 😊

Arcam er også et rigtig godt mærke, jeg har dog aldrig hørt kombinationen af Arcam og Dynaudio, så hvordan denne kombinationen lyder, kan og vil
jeg ikke udtale mig om....
Til top Vis BoTurbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoTurbo

BoTurbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2014 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Hovsa glemte helt at spørge indtil, hvilken surround processor du vil bruge ?

Arne s
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2014 kl. 07:10 | IP-adresse registreret  

Hej bo .. Min Arcam A 22 er med et DAVE modul til 5.1 surround http://www.arcam.co.uk/advice-and-support/discontinued-produ cts/A22IntegratedAmplifier

Stuen er 28-30 m2 så den er vel stor nok til en 340, men 50 cm til bagvæg er godt nok noget.

Jackinvestor .. Hvor langt har du til bagvæg på dine 340 ?? ... Ja andre må da også gerne svare

PS. jeg har en Audiovector sub 400w .. men den skal ikke skiftes ud.

BoTurbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2014 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Arne s skrev:
Hej bo .. Min Arcam A 22 er med et DAVE modul til 5.1 surround    http://www.arcam.co.uk/advice-and-support/ discontinued-
produ cts/A22IntegratedAmplifier
     Bare i orden, så skal der nok komme snore rundt lyd ud.

Stuen er 28-30 m2 så den er vel stor nok til en 340, men 50 cm til bagvæg er godt nok noget.
     Da du også vil bruge en SUB i dit system, vil jeg uden tvivl holde mig til 260'erne, de kan placeres (waf) hvor der er plads til en HT, de er
tilligemed en nemmere belastning for din forstærker.
Du kan så evt. bruge differencen (13000kr) til en SUB 600 fra Dynaudio (14000kr)

Jackinvestor .. Hvor langt har du til bagvæg på dine 340 ?? ... Ja andre må da også gerne svare

PS. jeg har en Audiovector sub 400w .. men den skal ikke skiftes ud.

Arne s
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2014 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger kun min sub til film..

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2014 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Mine dynaudio fokus 340 er 50 cm fra bagvæggen....der er dog vinduer bagved, så det øverste af højtaleren er yderligere 10-15 cm væk.

Til musik vil jeg til enhver tid vælge 340 frem for 260 da lydtrykket og bassen er kraftigere. 340 lyder bare bedre når der spilles bare lidt højt. Hvis
du kun bruger højtalerne til film og har en subwoofer så er 260 selvfølgelig rigtigt fine. Du har en sub og bruger den ikke til musik. Jeg har det
ligesådan, da en sub er svær at integrere til stereomusik. Personligt går jeg aldrig tilbage fra en 3 vejs højtaler til en 2
vejs højtaler igen, netop fordi det større lydtryk over hele lydbilledet er rigtigt lækkert, særligt hvis man spiller bare lidt mellem-højt. Et stort lydtryk
når man f.eks. spiller klassisk musik hvor der er et 50 mands orkester bagved er fedt. Overgangen fra stille passager i musikken til kraftige passager
lyder
bare imponerende.

Når det er sagt, så er Boturbo's kommentarer om, at 340 kræver over 25 kwm nok rigtigt, så en der er vigtigt du hører 340'eren derhjemme, med
hensyn til om bassen bliver for kraftig/boomy. At matche højtaleren til netop ens eget lytteum er vigtigt. Jeg ved ikke om 30 kvm er et for lille rum.

Hvis din stue er for lille til 340'eren så ville jeg ikke udelukke en standerhøjtaler som fronter, f.eks. en dynaudio confidence C1. Når man alligevel går
ned i højtalerstørrelse, så giver en stander en del fordele. Et simpelt delefilter, lille kabinet, som er lettere at gøre stift, færre drivere/komponenter og
derfor råd til dyrere komponenter. Bassen i C1 vil jeg tro alligevel er på højde med 260'eren, men til film vil man under alle omstændigheder skulle
have en subwoofer, da særlige lydspor jo kun går til sub'en. C1'eren er dog dyr fra ny og kræver rigtigt godt udstyr, hvilket de fleste standerhøjtalere
faktisk gør.

At købe en højtaler er altid et kompromis, men det med placering op mod væggen, der er det mit indtryk at langt de fleste højtalere faktisk har bedst
af og være et stykke ude fra bagvæggen. Det er kompromiet hvis man gerne vil have en god højtaler. Ifølge manualen for focus serien, der står, at alle
højtalerne i serien er udviklet som "fritstående" og der anbefales 50 cm fra bag- og sidevæg, som minimum. 260'eren er dog nok lidt lettere at
placere, men at den kan stå helt op ad væggen tror jeg ikke på.
Til top Vis Jackinvestor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jackinvestor

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2014 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

....vil lige bemærke, at focus højtalerne ikke er særligt dybe, så dette gør, at selvom de, ligesom de fleste andre højtalere kræver afstand til
bagvæggen, så rager de ikke så meget ud i rummet......

Arne s
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2014 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Jackinvestor.. Tak for dit indlæg.

340´eren lyder som den rigtige højttaler til mig frem for 260, jeg ser/høre en del koncerter på DVD/Blu-ray så front højttaleren er vigtig i mit setup... Jeg spiller hvis højer end mellem højt så jeg skal nok få glæde af lydtrykket .. smil.

Til film kan man i min verden ikke undvære en sub, man ser vel ikke film uden lyd .. GG

260`eren og 340`eren skal da begge høres, men mon ikke det bliver 340 der skal med hjem til test.

Arne s
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2014 kl. 06:30 | IP-adresse registreret  

Her er lige en lille opdate ... Min plan var at køre til århus for at høre Dynaudio, men jeg har fundet ud af at Audiovision har Dynaudio og Revel.

Min plan er at høre Dynaudios F 340 og Revels F 206

Er der nogle her inde der har erfaring med højttaler fra Revel

Arne s
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2014 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Vi er lige kommet hjem efter en super tur til Audiovision, hvor vi også fik hørt noget af pouls guld som han har til at ligge på 2 hard disc .. smil.

Vi hørte Dynaudios 340 og Ravels 206.

Dynaudios 340 er super til at spille Pink Floyds .. Hey you og Comfortably numb. vi blev noget overrasket over lyden og lydtrykke fra de forholdsvis små højttaler, ja små i forhold til de store højttaler fra Dynaudio der stod ved siden af til 365.000 kr.... De kan spille bas som vi gerne vil have den "dyb og stram" det som manglede i sonus faber 3.0

Ravels 206 er lyder meget som Dynaudios 340 men med mindre lydtryk og så har Dynaudio 340 en finer lyd, poul havde desværre ikke Ravels 208 hjemme, men det var ikke noget problem at høre Dynaudios 340 og Ravels 208 hjemme i 14 dage til test når han fik dem hjem.

Ravels 208 har 2 stk. 8" bas så den ville jeg rigtig gerne have hørt, men deres demo blev hente i går af en der bare ville have den til hans surround system.

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2014 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Ja Dynaudio Focus 340 er en lækker højtaler.....den ser lille ud i butikken, men er ikke en lille højtaler når først den står i stuen derhjemme.....focus
340 omtales som sweetspot blandt dynaudiohøjtalerne.......I sort piano lak synes jeg den er flot, og det koster ikke ekstra....

Dynaudio kan et eller andet med højtalere...

Arne s
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2014 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Dynaudio 340 er lidt større end de højttaler jeg har, men jeg vil stadig ikke kalde dem store Men de har til gengæld en stor lyd

Farven er ikke bestemt endnu, men de bliver sorte eller hvide.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes