| Forfatter |
|
larsen® Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 200
|
| Sendt: 28 April 2004 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg har et problem jeg har 2 stk dali sw12 sub. men det runger i hele hytten hvis der sker noget i en film, Og hvis jeg flytter den ud midt i stuen runger det ikke så meget. Men det ser sku lidt dumt ud. Hvad kan man gøre.
Den er sat på 3,6 meter på av-reciver og skal spiller under 80 Hz
Håber der er nogen som kan hjælpe mig.
|
| Til top |
|
| |
madskruse Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 28 April 2004 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du med "runger i hele hytten" mener at lyden forplanter sig til hele huset (?), så havde jeg samme problem. Efter at have haft en del "spikes" på prøve, faldt jeg over nogle Holfi gummifødder fra Hifiklubben. Al bassen forsvandt i de andre rum, samtidigt med at bassen blev strammet op og blev meget bedre! De koster kun 300kr for 8stk! Så det er jo ikke alverden, men du kan jo sikkert låne nogen hos hifiklubben... inden du køber!
MVH
Mads
|
| Til top |
|
| |
Mikael10 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 178
|
| Sendt: 28 April 2004 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jge vil give Mads ret, Holfi fødderne er virkelige gode
|
| Til top |
|
| |
larsen® Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2004 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
madskruse skrev:
Hvis du med "runger i hele hytten" mener at lyden forplanter sig til hele huset (?), så havde jeg samme problem. Efter at have haft en del "spikes" på prøve, faldt jeg over nogle Holfi gummifødder fra Hifiklubben. Al bassen forsvandt i de andre rum, samtidigt med at bassen blev strammet op og blev meget bedre! De koster kun 300kr for 8stk! Så det er jo ikke alverden, men du kan jo sikkert låne nogen hos hifiklubben... inden du køber!
MVH Mads |
|
|
Både ja og nej. Hvis jeg flytter sub ud mit på gulvet eller ude til siden så de ikke står forand en som de andre højtaler. så spiller de ok. men synes det ser lidt dumt ud
|
| Til top |
|
| |
LarsChristensen Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 28 April 2004 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Placeringen af subwooferen (og andre højttalere) bestemmer hvor meget de "kobler" akustisk til rummet. I hjørnerne kobler de mest, langs vægen lidt mindre, og midt i rummet mindst. Prøv at google room modes.
Nu du har to subs kan du prøve et sjovt eksperiment og placere hver sub i hvert sit hjørne (diametralt) og vende fasen på een af dem - måske kan det hjælpe lidt??
[edit] iøvrigt vil jeg også godt anbefale gummi dutterne. Hvis du har et "blødt" gulv, f.eks træ, kan det synge med og forværre problemet. Dette afhjælpes ved dutterne.
|
| Til top |
|
| |
larsen® Forum Bruger

|
| Sendt: 29 April 2004 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
LarsChristensen skrev:
|
Placeringen af subwooferen (og andre højttalere) bestemmer hvor meget de "kobler" akustisk til rummet. I hjørnerne kobler de mest, langs vægen lidt mindre, og midt i rummet mindst. Prøv at google room modes.
Nu du har to subs kan du prøve et sjovt eksperiment og placere hver sub i hvert sit hjørne (diametralt) og vende fasen på een af dem - måske kan det hjælpe lidt??
[edit] iøvrigt vil jeg også godt anbefale gummi dutterne. Hvis du har et "blødt" gulv, f.eks træ, kan det synge med og forværre problemet. Dette afhjælpes ved dutterne.
|
|
|
det er gulvtæp de står på og de står også på spiks.
Kan det hjælpe at få noget troldtex plader bage ved højtalerne, tror nok at de hedder sådan de plader
|
| Til top |
|
| |
LarsChristensen Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 01 Maj 2004 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville prøve følgende (og i nævnte rækkefølge):
1) Placere subbene direkte på gulvtæppet og ikke benytte spikes
2) Placere subbene på enten gummi dutter eller skum/flamingo, dvs blødt absorberende materiale
3) Lidt mere teknisk løsning: estimere/gætte/måle problem frekvenserne og bygge nogle bass traps til at absorbere disse frekvenser
|
| Til top |
|
| |
chrliv Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 01 Maj 2004 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9423
|
| Sendt: 01 Maj 2004 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den mest optimale løsning må være, at møblere stuen efter hvor subberne lyder bedst (hvis det er muligt). Placer dine subs midt på gulvet og spil noget bastungt musik. Gå rundt i rummet og lyt efter hvor lyden en bedst, ok og ringe (bassen runger). Hvor lyden er bedst og ok kan du så vælge hvad der passer bedst placeringsmæssigt.
Holfifødderne kan også anbefales selvom du har gulvtæppe, især hvis du har trægulv nedenunder.
|
| Til top |
|
| |