| Forfatter |
|
Max.H Forum Bruger


Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 04 November 2014 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min orotfon M3 blue er ved at være slidt og jeg skal ha fundet en afløser. Pladespilleren er en Thorens TD 320. Musik smag er klassisk og musik fra 60 og 70 erne. Jeg foretrækker en afdæmpet diskant. Jeg har overvejet Prisen skal nok ikke over de 3 kilo. Forslag er velkomne
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 04 November 2014 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Max. H
Af de to Denon PU'er, du nævner, så er R-versionen den klart bedre model - jeg har haft begge, og R-versionen er faktisk en glimrende PU til klassisk og jazz. Den er først og fremmest behagelig og musikalsk at lytte til. Den mangler noget transparens og udstrakthed i både bas og diskant, men det betyder omvendt, at den ikke nådesløst afslører dårlige (og skingre) optagelser, men snarere fokuserer på den musikalske helhedsoplevelse. Og det er sådan set en udmærket egenskab hos en PU
Og når den er slidt, så kan den peppes op hos diverse PU-specialister med fx rubinnålefane og fancy slibninger - hvilket i øvrigt løfter den adskillige niveauer uden at kompromittere dens musikalske grundtone.
Jeg synes, den er et godt køb.
AT'eren kender jeg ikke, men den er i øvrigt glimrende anmeldt og vist nok også i ganske høj kurs hos nogle af forumdeltagerne herinde. Så de må på banen og byde ind
|
| Til top |
|
| |
Max.H Forum Bruger


Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 04 November 2014 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Max.H skrev:
Min orotfon M3 blue er ved at være slidt og jeg skal ha fundet en afløser. Pladespilleren er en Thorens TD 320. Musik smag er klassisk og musik fra 60 og 70 erne. Jeg foretrækker en afdæmpet diskant. Jeg har overvejet
Prisen skal nok ikke over de 3 kilo. Forslag er velkomne
|
|
|
Hvorfor kan man ikke rette?  Nå, men det er naturligvis ikke en orotfon 3M blue jeg har, gad vide hvordan den ser ud  men en
ORTOFON 2M BlueEr der nogen der har hørt en Goldring 2400
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 04 November 2014 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft AudioTechnica AT 440 MLa, selv i mit setup kun med rør var den for lys i lyden til min smag. Mange mener man skal belaste den hårdere end de normale 47Kohm, dette har jeg prøvet men så var der intet dynamik tilbage i lyden.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
Max.H Forum Bruger


Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 04 November 2014 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Hej Max. H
Af de to Denon PU'er, du nævner, så er R-versionen den klart bedre model - jeg har haft begge, og R-versionen er faktisk en glimrende PU til klassisk og jazz. Den er først og fremmest behagelig og musikalsk at lytte til. Den mangler noget transparens og udstrakthed i både bas og diskant, men det betyder omvendt, at den ikke nådesløst afslører dårlige (og skingre) optagelser, men snarere fokuserer på den musikalske helhedsoplevelse. Og det er sådan set en udmærket egenskab hos en PU
Og når den er slidt, så kan den peppes op hos diverse PU-specialister med fx rubinnålefane og fancy slibninger - hvilket i øvrigt løfter den adskillige niveauer uden at kompromittere dens musikalske grundtone.
Jeg synes, den er et godt køb.
AT'eren kender jeg ikke, men den er i øvrigt glimrende anmeldt og vist nok også i ganske høj kurs hos nogle af forumdeltagerne herinde. Så de må på banen og byde ind  |
|
|
Takker for din bedømmelse af de 2 Denon Pu'er R udgaven er nu for alvor med i min overvejelse
|
| Til top |
|
| |
BLund Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 August 2014 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 201
|
| Sendt: 04 November 2014 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denon kræver anden riaa end din 2M da Denon 103 er MC
du kan montere en ny nål på din 2M det vil være det nemmeste
bemærk 2M serien er lidt speciel i krav til pf og belastning
|
| Til top |
|
| |
Miav Forum Bruger


Bruger siden: 24 November 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 547
|
| Sendt: 04 November 2014 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
AT-440MLa har jeg også prøvet, den er meget dynamisk og musikalsk og har en god bund, men jeg ville nok ikke mene den er ideel til
klassisk musik, men mere til Rock og Blues på grund af dens lige fremme spillestil.
|
| Til top |
|
| |
Max.H Forum Bruger


Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 04 November 2014 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denon kræver anden riaa end din 2M da Denon 103 er MC
du kan montere en ny nål på din 2M det vil være det nemmeste
bemærk 2M serien er lidt speciel i krav til pf og belastning[/QUOTE]
Det med riaa'en ved jeg og min kan klare begge typer. Rigtig at en ny erstatnings nål ville være det nemmeste,men jeg har aldrig været rigtig glad for den,derfor vil jeg prøve en anden.
|
| Til top |
|
| |
Max.H Forum Bruger


Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 04 November 2014 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miav skrev:
AT-440MLa har jeg også prøvet, den er meget dynamisk og musikalsk og har en god bund, men jeg ville nok ikke mene den er ideel til
klassisk musik, men mere til Rock og Blues på grund af dens lige fremme spillestil. |
|
|
Så er det nok ikke den jeg skal vælge. Takker for info.
|
| Til top |
|
| |
BLund Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 August 2014 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 201
|
| Sendt: 05 November 2014 kl. 06:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Max.H skrev:
Denon kræver anden riaa end din 2M da Denon 103 er MC
du kan montere en ny nål på din 2M det vil være det nemmeste
bemærk 2M serien er lidt speciel i krav til pf og belastning |
|
|
Det med riaa'en ved jeg og min kan klare begge typer.Rigtig at en ny erstatnings
nål ville være det nemmeste,men jeg har aldrig været rigtig glad for den,derfor vil jeg prøve en anden.[/QUOTE]
det er en gåde hvorfor Ortofon 2M har dette krav som utvivlsomt gør at mange kører med forkert belastning og dermed utilfredsstillende resultat,
der er en tråd på et engelsk forum der beskriver teknikken og løsningsforslag
|
| Til top |
|
| |
Max.H Forum Bruger


Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 05 November 2014 kl. 07:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
BLund skrev:
Max.H skrev:
Denon kræver anden riaa end din 2M da Denon 103 er MC
du kan montere en ny nål på din 2M det vil være det nemmeste
bemærk 2M serien er lidt speciel i krav til pf og belastning |
|
|
Det med riaa'en ved jeg og min kan klare begge typer.Rigtig at en ny erstatnings
nål ville være det nemmeste,men jeg har aldrig været rigtig glad for den,derfor vil jeg prøve en anden. |
|
|
det er en gåde hvorfor Ortofon 2M har dette krav som utvivlsomt gør at mange kører med forkert belastning og dermed utilfredsstillende resultat,
der er en tråd på et engelsk forum der beskriver teknikken og løsningsforslag[/QUOTE] Har du et link ?
|
| Til top |
|
| |
Jens-B Forum Bruger


Bruger siden: 28 Februar 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 665
|
| Sendt: 06 November 2014 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Goldring G 1042 er en mm pickup, jeg klart kan anbefale. Jeg bruger den selv til klassisk med fornem opløsning og stereobillede.
__________________ mvh
Jens-B
|
| Til top |
|
| |
Vinylfan Forum Bruger


Bruger siden: 18 Februar 2013 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 06 November 2014 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Max.H
Det er vigtigt at vide, hvilken arm der sidder på din pladespiller. Hvis din pladespiller er en Thorens TD 320 MKII eller MKIII,
er det formentlig en TP 90 arm, der sidder på din pladespiller. Denne arm er relativ tung (17 gram), og skal derfor have en
pickup med lav compliance. Her vil Denon DL 103R være et godt forslag. Jeg bruger den selv på min Thorens TD 2001 med TP 90 arm.
Hvis du tweeker den med lærredstape mellem pickuphus og pickup (se min tråd fra sidste år), vil du få en pickup, der samtidig
med at den er super musikalsk, bliver spillevende, og lyder som en pickup, der er langt dyrere.
Man kan ikke opgradere en 2M Blue til Bronze eller Black (man kan opgradere en Red til Blue og en Bronze til Black).
2M Red eller Blue kan med nød og næppe gå i en TP 90 arm, men jeg vil ikke anbefale 2M Bronze eller Black i TP 90 armen, det giver
en for lav armresonans. Jeg har selv testet 2M Red, Blue og Bronze i TP 90 armen.
Mvh.
Vinylfan
|
| Til top |
|
| |
Max.H Forum Bruger


Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 06 November 2014 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vinylfan skrev:
Hej Max.H
Det er vigtigt at vide, hvilken arm der sidder på din pladespiller. Hvis din pladespiller er en Thorens TD 320 MKII eller MKIII,
er det formentlig en TP 90 arm, der sidder på din pladespiller. Denne arm er relativ tung (17 gram), og skal derfor have en
pickup med lav compliance. Her vil Denon DL 103R være et godt forslag. Jeg bruger den selv på min Thorens TD 2001 med TP 90 arm.
Hvis du tweeker den med lærredstape mellem pickuphus og pickup (se min tråd fra sidste år), vil du få en pickup, der samtidig
med at den er super musikalsk, bliver spillevende, og lyder som en pickup, der er langt dyrere.
Man kan ikke opgradere en 2M Blue til Bronze eller Black (man kan opgradere en Red til Blue og en Bronze til Black).
2M Red eller Blue kan med nød og næppe gå i en TP 90 arm, men jeg vil ikke anbefale 2M Bronze eller Black i TP 90 armen, det giver
en for lav armresonans. Jeg har selv testet 2M Red, Blue og Bronze i TP 90 armen.
Mvh.
Vinylfan |
|
|
Det er en TP16 arm der sidder på min. Vil en Denon DL 103R være god på den.
|
| Til top |
|
| |
Vinylfan Forum Bruger


Bruger siden: 18 Februar 2013 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 06 November 2014 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Max.H
Så vidt jeg kan google på nettet, har TP 16 armen en armmasse på 16,5 gram.
Denon DL 103R pickuppen vil derfor passe perfekt til denne arm.
Jeg kan virkelig anbefale Denon DL 103R pickuppen.
Mvh.
Vinylfan
|
| Til top |
|
| |
Max.H Forum Bruger


Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 06 November 2014 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vinylfan skrev:
Hej Max.H
Så vidt jeg kan google på nettet, har TP 16 armen en armmasse på 16,5 gram.
Denon DL 103R pickuppen vil derfor passe perfekt til denne arm.
Jeg kan virkelig anbefale Denon DL 103R pickuppen.
Mvh.
Vinylfan |
|
|
Takker Denon DL 103R pickuppen er for alvor med i min betragtning
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 06 November 2014 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har i tidligere indlæg anbefalet DL-103R, og teknisk set er den et godt match til TP16-armen.
Lad os endelig få at vide, hvad du køber og husk at dele dine erfaringer
|
| Til top |
|
| |