Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. juni 2026 | 05:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Ny PickUp? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 451
Sendt: 04 November 2014 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Min orotfon M3 blue er ved at være slidt og jeg skal ha fundet en afløser.
Pladespilleren er en Thorens TD 320.
Musik smag er klassisk og musik fra 60 og 70 erne.
Jeg foretrækker en afdæmpet diskant.
Jeg har overvejet 

AudioTechnica AT 440 MLa

Denon DL 103

Denon DL 103 R

Prisen skal nok ikke over de 3 kilo.

Forslag er velkomne


Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 04 November 2014 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Hej Max. H

Af de to Denon PU'er, du nævner, så er R-versionen den klart bedre model - jeg har haft begge, og R-versionen er faktisk en glimrende PU til klassisk og jazz. Den er først og fremmest behagelig og musikalsk at lytte til. Den mangler noget transparens og udstrakthed i både bas og diskant, men det betyder omvendt, at den ikke nådesløst afslører dårlige (og skingre) optagelser, men snarere fokuserer på den musikalske helhedsoplevelse. Og det er sådan set en udmærket egenskab hos en PU

Og når den er slidt, så kan den peppes op hos diverse PU-specialister med fx rubinnålefane og fancy slibninger - hvilket i øvrigt løfter den adskillige niveauer uden at kompromittere dens musikalske grundtone.

Jeg synes, den er et godt køb.

AT'eren kender jeg ikke, men den er i øvrigt glimrende anmeldt og vist nok også i ganske høj kurs hos nogle af forumdeltagerne herinde. Så de må på banen og byde ind
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 451
Sendt: 04 November 2014 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Max.H skrev:
Min orotfon M3 blue er ved at være slidt og jeg skal ha fundet en afløser.
Pladespilleren er en Thorens TD 320.
Musik smag er klassisk og musik fra 60 og 70 erne.
Jeg foretrækker en afdæmpet diskant.
Jeg har overvejet 

AudioTechnica AT 440 MLa

Denon DL 103

Denon DL 103 R

Prisen skal nok ikke over de 3 kilo.

Forslag er velkomne




Hvorfor kan man ikke rette?
Nå, men det er naturligvis ikke en orotfon 3M blue jeg har, gad vide hvordan den ser ud

men en
ORTOFON 2M Blue pick-up ORTOFON 2M Blue
Er der nogen der har hørt en

Goldring 2400
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 04 November 2014 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft AudioTechnica AT 440 MLa, selv i mit setup kun med rør var den for lys i lyden til min smag. Mange mener man skal belaste den hårdere end de normale 47Kohm, dette har jeg prøvet men så var der intet dynamik tilbage i lyden.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 451
Sendt: 04 November 2014 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Hej Max. H

Af de to Denon PU'er, du nævner, så er R-versionen den klart bedre model - jeg har haft begge, og R-versionen er faktisk en glimrende PU til klassisk og jazz. Den er først og fremmest behagelig og musikalsk at lytte til. Den mangler noget transparens og udstrakthed i både bas og diskant, men det betyder omvendt, at den ikke nådesløst afslører dårlige (og skingre) optagelser, men snarere fokuserer på den musikalske helhedsoplevelse. Og det er sådan set en udmærket egenskab hos en PU

Og når den er slidt, så kan den peppes op hos diverse PU-specialister med fx rubinnålefane og fancy slibninger - hvilket i øvrigt løfter den adskillige niveauer uden at kompromittere dens musikalske grundtone.

Jeg synes, den er et godt køb.

AT'eren kender jeg ikke, men den er i øvrigt glimrende anmeldt og vist nok også i ganske høj kurs hos nogle af forumdeltagerne herinde. Så de må på banen og byde ind


Takker for din bedømmelse af de 2 Denon Pu'er
R udgaven er nu for alvor med i min overvejelse
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
BLund
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 August 2014
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 201
Sendt: 04 November 2014 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Max.H skrev:
Min orotfon M3 blue er ved at være slidt og jeg skal ha fundet en afløser.Pladespilleren er en Thorens TD 320.Musik smag er
klassisk og musik fra 60 og 70 erne.Jeg foretrækker en afdæmpet diskant.Jeg har overvejet  <h2 ="product-name"> www.phonophono.de/phono/tonabnehmer/audio-technica/ya10002.h tml" title="AudioTechnica AT 440 MLa">AudioTechnica AT 440 MLa</
h2><h2 ="product-name">Denon DL 103[/
URL"></h2><h2 ="product-name">
Denon
DL 103 R
</h2>

Prisen skal nok ikke over de 3 kilo.

Forslag er velkomne



Denon kræver anden riaa end din 2M da Denon 103 er MC

du kan montere en ny nål på din 2M det vil være det nemmeste

bemærk 2M serien er lidt speciel i krav til pf og belastning
Til top Vis BLund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BLund
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 547
Sendt: 04 November 2014 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

AT-440MLa har jeg også prøvet, den er meget dynamisk og musikalsk og har en god bund, men jeg ville nok ikke mene den er ideel til
klassisk musik, men mere til Rock og Blues på grund af dens lige fremme spillestil.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 451
Sendt: 04 November 2014 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Denon kræver anden riaa end din 2M da Denon 103 er MC

du kan montere en ny nål på din 2M det vil være det nemmeste

bemærk 2M serien er lidt speciel i krav til pf og belastning[/QUOTE]

Det med riaa'en ved jeg og min kan klare begge typer.
Rigtig at en ny erstatnings nål ville være det nemmeste,men jeg har aldrig været rigtig glad for den,derfor vil jeg prøve en anden.
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 451
Sendt: 04 November 2014 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Miav skrev:
AT-440MLa har jeg også prøvet, den er meget dynamisk og musikalsk og har en god bund, men jeg ville nok ikke mene den er ideel til
klassisk musik, men mere til Rock og Blues på grund af dens lige fremme spillestil.


Så er det nok ikke den jeg skal vælge.
Takker for info.
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
BLund
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 23 August 2014
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 201
Sendt: 05 November 2014 kl. 06:41 | IP-adresse registreret  

Max.H skrev:

Denon kræver anden riaa end din 2M da Denon 103 er MC

du kan montere en ny nål på din 2M det vil være det nemmeste

bemærk 2M serien er lidt speciel i krav til pf og belastning
Det med riaa'en ved jeg og min kan klare begge typer.Rigtig at en ny erstatnings
nål ville være det nemmeste,men jeg har aldrig været rigtig glad for den,derfor vil jeg prøve en anden.[/QUOTE]

det er en gåde hvorfor Ortofon 2M har dette krav som utvivlsomt gør at mange kører med forkert belastning og dermed utilfredsstillende resultat,
der er en tråd på et engelsk forum der beskriver teknikken og løsningsforslag
Til top Vis BLund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BLund
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 451
Sendt: 05 November 2014 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

BLund skrev:
Max.H skrev:

Denon kræver anden riaa end din 2M da Denon 103 er MC

du kan montere en ny nål på din 2M det vil være det nemmeste

bemærk 2M serien er lidt speciel i krav til pf og belastning
Det med riaa'en ved jeg og min kan klare begge typer.Rigtig at en ny erstatnings
nål ville være det nemmeste,men jeg har aldrig været rigtig glad for den,derfor vil jeg prøve en anden.


det er en gåde hvorfor Ortofon 2M har dette krav som utvivlsomt gør at mange kører med forkert belastning og dermed utilfredsstillende resultat,
der er en tråd på et engelsk forum der beskriver teknikken og løsningsforslag[/QUOTE]

Har du et link ?
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 06 November 2014 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Goldring G 1042 er en mm pickup, jeg klart kan anbefale. Jeg bruger den selv til klassisk med fornem opløsning og stereobillede.

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 402
Sendt: 06 November 2014 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Hej Max.H

Det er vigtigt at vide, hvilken arm der sidder på din pladespiller. Hvis din pladespiller er en Thorens TD 320 MKII eller MKIII,
er det formentlig en TP 90 arm, der sidder på din pladespiller. Denne arm er relativ tung (17 gram), og skal derfor have en
pickup med lav compliance. Her vil Denon DL 103R være et godt forslag. Jeg bruger den selv på min Thorens TD 2001 med TP 90 arm.
Hvis du tweeker den med lærredstape mellem pickuphus og pickup (se min tråd fra sidste år), vil du få en pickup, der samtidig
med at den er super musikalsk, bliver spillevende, og lyder som en pickup, der er langt dyrere.
Man kan ikke opgradere en 2M Blue til Bronze eller Black (man kan opgradere en Red til Blue og en Bronze til Black).
2M Red eller Blue kan med nød og næppe gå i en TP 90 arm, men jeg vil ikke anbefale 2M Bronze eller Black i TP 90 armen, det giver
en for lav armresonans. Jeg har selv testet 2M Red, Blue og Bronze i TP 90 armen.

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 451
Sendt: 06 November 2014 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Vinylfan skrev:
Hej Max.H

Det er vigtigt at vide, hvilken arm der sidder på din pladespiller. Hvis din pladespiller er en Thorens TD 320 MKII eller MKIII,
er det formentlig en TP 90 arm, der sidder på din pladespiller. Denne arm er relativ tung (17 gram), og skal derfor have en
pickup med lav compliance. Her vil Denon DL 103R være et godt forslag. Jeg bruger den selv på min Thorens TD 2001 med TP 90 arm.
Hvis du tweeker den med lærredstape mellem pickuphus og pickup (se min tråd fra sidste år), vil du få en pickup, der samtidig
med at den er super musikalsk, bliver spillevende, og lyder som en pickup, der er langt dyrere.
Man kan ikke opgradere en 2M Blue til Bronze eller Black (man kan opgradere en Red til Blue og en Bronze til Black).
2M Red eller Blue kan med nød og næppe gå i en TP 90 arm, men jeg vil ikke anbefale 2M Bronze eller Black i TP 90 armen, det giver
en for lav armresonans. Jeg har selv testet 2M Red, Blue og Bronze i TP 90 armen.

Mvh.
Vinylfan



Det er en TP16 arm der sidder på min.
Vil en Denon DL 103R være god på den.

Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 402
Sendt: 06 November 2014 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Hej Max.H

Så vidt jeg kan google på nettet, har TP 16 armen en armmasse på 16,5 gram.
Denon DL 103R pickuppen vil derfor passe perfekt til denne arm.
Jeg kan virkelig anbefale Denon DL 103R pickuppen.

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 451
Sendt: 06 November 2014 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Vinylfan skrev:
Hej Max.H

Så vidt jeg kan google på nettet, har TP 16 armen en armmasse på 16,5 gram.
Denon DL 103R pickuppen vil derfor passe perfekt til denne arm.
Jeg kan virkelig anbefale Denon DL 103R pickuppen.

Mvh.
Vinylfan


Takker
Denon DL 103R pickuppen er for alvor med i min betragtning
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 06 November 2014 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har i tidligere indlæg anbefalet DL-103R, og teknisk set er den et godt match til TP16-armen.

Lad os endelig få at vide, hvad du køber og husk at dele dine erfaringer
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes