Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 18:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Støj fra Pickup’en (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thabong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 13 December 2014 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Hej Folkens

Jeg har lige skiftet pickup på min pladespiller, og det er faktisk gået rigtig fint. Havde det lidt ambivalent mht. justering og
alignment af pickup'en, men når først man har set andre gøre det, og har brugt et par timers læsning om dette, er det jo ret lige
til..

Men der opstår et problem:
Efter 4-5 timers perfekt lyd fra den nye Ortofon 2M red pickup sker der noget underligt; Det begynder at støje!

Pludselig er der sådan en underlig "støj - biiiiiizzzzz", som begynder at kunne høres ved 1/4 volume på forstærkeren, og jeg er
sikker på at denne støj ikke var der fra starten. Støjen kommer ikke fra basenhederne i højtalerne, men kun fra diskanten.
Når jeg spiller en plade forsvinder støjen ikke, og det generer mig grænseløst, at jeg kan høre denne mislyd når musikken spiller..

Jeg har oplevet at jeg kan minimere støjen ved at sætte en finger på stelforbindelsen på riaa-forstærkeren.. Omvendt kommer der
mere støj hvis jeg blødt sætter en finger på det 4 kabler der forbinder pickup'en på arm-spidsen.
Skifter jeg kanal på forstærkeren til f.eks. cdafspilleren forsvinder støjen. Ergo må det næsten være pladespilleren (pick'up?) der
laver balladen.

Kæden er følgende:
Fra Pro-ject debut lll carbon m. ortofon 2m red PU til pro-ject riaa phono box mm og derfra til NAD 325 bee. Herfra sendes lyden til
et par monitor audio rx1 højtalere.

Håber der er nogen som kan hjælpe en ret frustreret pladespiller.

På forhånd tak, og god weekend ;)
Til top Vis thabong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thabong

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 13 December 2014 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Prøv at flytte lidt rundt på kablerne til pladespilleren og den løse RIAA. Den nye pickup har andre elektriske egenskaber og kan derfor lave ændringer her. Går ud fra, du har valgt en anden pickup i forhold til før.....

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 13 December 2014 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Du har måske også noget trådløst i form af en router måske. Er denne for tæt på dit setup, kan dette godt indstråle støj.

thabong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2014 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Hey Allanowich

Jeg går straks igang med at flytte lidt rundt med kablerne. Og mht. indstålestøj så er det også interessant ;)

TAK!

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 December 2014 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Støjen du beskriver, kan meget vel være forårsaget af at forstærkeren går i højfrekvent selvsving. Det kan udløses af temperaturændringer og
skiftende capasitive og induktive belastninger. Med andre ord en ny pickup, et nyt kabel mellem grammofon og RIAA kan udløse det. Der er
formodentlig ikke taget tilstrækkelig hensyn til forskellige belastninger af RIAA konstruktionen. Som inkarneret DIY entusiast er jeg stødt på
problemet med flere forskellige konstruktioner, fra MC RIAA til effektforstærkeren. Det lyder til at konstruktionen ikke er helt "færdigbagt".
😉
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

thabong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2014 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Heysan

Tak for jeres input. Jeg har testet hele mit setup på et andet anlæg og her er ingen støj, -det sker så snart at mit anlæg bliver sat
sammen..

Jeg har fundet ud af, at det er selve stelforbindelsen på Riaa'en der ikke er "kraftig" nok. Dette oplevede jeg, da jeg brugte
effektforstærkerens stelforbindelse, men efter et stykke tid, kom støjen tilbage.. Det er fanme underligt!

Kaj: Har du en løsning til hvordan jeg fjerner denne støj? Sætter jeg en anden effektforstærker til forsvinder støjen helt! Det skal
siges at anlægget står i et kombineret værelse/soveværelse sådan midlertidigt, så der er temperatursving og en stor radiator 40cm.
bag effektforstærkeren.

På forhånd tak.

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 16 December 2014 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

thabong skrev:
Jeg har fundet ud af, at det er selve stelforbindelsen på Riaa'en der ikke er "kraftig" nok. Dette oplevede jeg, da jeg brugte effektforstærkerens stelforbindelse, men efter et stykke tid, kom støjen tilbage.. Det er fanme underligt!
Kaj: Har du en løsning til hvordan jeg fjerner denne støj? Sætter jeg en anden effektforstærker til forsvinder støjen helt! Det skal siges at anlægget står i et kombineret værelse/soveværelse sådan midlertidigt, så der er temperatursving og en stor radiator 40cm. bag effektforstærkeren.

Du kan lave en enkel systematisk fejlsøgning.

Når støjen opstår, skruer du helt ned for volumenkontrollen. Er støjen der stadig, er det kredsløbene fra volumenkontrollen og ud til højttalerne der skal undersøges. Er støjen væk, når volumen er skruet helt ned, er det kredsløbene fra volumenkontrollen og ud til pickuppen, der skal undersøges. Er det sidste tilfældet, er det overvejende sandsynligt, at MC/RIAA kredsløbet bliver ustabil, når det tilkobles din nye pickup.

Kan du montere en anden pickup eller frakoble den nuværende, kan du med tålmodighed vente til støjen opstår igen. Lad den stå tændt natten over. Den højfrekvente støj udebliver med stor sandsynlighed. Og gør den det, skal du henvende dig, hvor du købte din MC/RIAA forstærker og fremlægge dem problemstillingen.

Vælg selv den enkleste løsning for dig.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

thabong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2014 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Hej Kaj

Tak for det hurtige svar

Jeg har lavet første del af din undersøgelse, og der er ikke noget støj når volumekontrollen er skruet ned. Det kommer først når den
er skruet 35-40 procent op, og bliver i min optik forstyrrende ved 50% procent. Derfor må det næsten som du siger være MC/RIAA
kredsløbet som bliver for ustabilt. Er det fordi Riaa'en er af for dårlig kvalitet?

Mht. den sidste test, er det så effektforstærkeren du mener jeg skal lade stå tændt natten over, med frakoblet PU?

Min tidligere PU ortofon om-10 lavede ikke sammen støj, selv om det er samme anlæg hvor den nye ortofon 2m rød sidder på, men
det skyldes nok det som du har nævnt tidligere i tråden her.

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 16 December 2014 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Når du skruer ned og støjen forsvinder er det MC/RIAA delen som har problemet som jeg anså for den mest sandsynlige årsag. Er den omfattet af reklamationsretten bør du gå til købsstedet og fremlægge dit klagepunkt. Lad os sige det på den måde at konstruktionen "ikke er helt færdigbagt". Der er i konstruktionen ikke taget tilstrækkelig højde for varierende pickup- og kabelbelastninger. Pickup'ens induktion og kablernes kapacitive værdier er med stor sandsynlighed den udløsende faktor. Det skal en MC/RIAA forstærker kunne klare. Altid!

thabong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2014 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen Kaj

Forresten! her den anden dag lynede det af helvede til om aftenen og relæet i huset slog fra. Kan det have smadret sådan en
MC/Riaa eller er det simpelhen bare fordi at den ikke er af god nok kvalitet?

Her til sidst. Kan du anbefale en MC/Riaa af kvalitet som holder budget? (800-1200kr) Eller er der andre herinde som kan anbefale
en Riaa?

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 16 December 2014 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Anbefale. Nej. Jeg har ikke studeret udvalget og jeg har ikke et brugbart bud. Der må du søge hjælp hos de der har erfaring med vinylen og tilhørende produkter blandt dages udvalg anno 2014. Snart 2015. Du skal nok få det til at fungere, men spar ikke på kvaliteten. Det er et kritisk sted at spare. Husk den øverst på din ønskeseddel. Start med den dyreste som ingen vil give dig og derefter sæt den næstbedste på. God Jul !

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Sendt: 17 December 2014 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

jeg har oplevet at mobil tlf. i nærheden af pu skaber støj lignende det du beskriver. Prøv at lægge din mobil væk langt fra anlægget-
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes