Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 13:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Mørch DP 6 spørgsmål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en Mørch DP 6 og vil gerne prøve en Denon ZU DL 103 på den men har kun blå armrør og der kan jeg se i data at max vægt er 9 gram til pick up men spørgsmål er om jeg kan "tillade" mig at købe en ekstra kontravægt og montere eller er det helt galt?

Nogen ideer?

Ville gerne prøve den 103 da den har lav compliance på 5 og sku være godt på en tung arm! rammer ca 13,5 HZ og vil gerne prøve at gå så højt denne gang;-)

MVH
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Hvorfor prøver du ikke bare at se, om du kan udbalancere og få det rette nåletryk til din Zu-Denon med de eksisterende vægte?

Det er vist almindelig visdom - i hvert fald i min husholdning - at DP-6'eren lyder bedst med så få kontravægte på "pinden" som muligt, og at kontravægten(e) skal sidde så tæt på armens omdrejningspunkt som muligt.

Af samme årsag har jeg selv drejet kontravægte, der passer til de forskellige PU'er, som jeg har benyttet til min DP-6'er. Så får jeg en kontravægt, der er optimeret til den enkelte PU og kan sidde helt tæt på armens omdrejningspunkt.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2015 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Hvorfor prøver du ikke bare at se, om du kan udbalancere og få det rette nåletryk til din Zu-Denon med de eksisterende vægte?

Det er vist almindelig visdom - i hvert fald i min husholdning - at DP-6'eren lyder bedst med så få kontravægte på "pinden" som muligt, og at kontravægten(e) skal sidde så tæt på armens omdrejningspunkt som muligt.

Af samme årsag har jeg selv drejet kontravægte, der passer til de forskellige PU'er, som jeg har benyttet til min DP-6'er. Så får jeg en kontravægt, der er optimeret til den enkelte PU og kan sidde helt tæt på armens omdrejningspunkt.

Hej

DEt var dejligt med et indlæg fra en som har den;-)

Grunden til at jeg skriver er at jeg pt nu bruger en pu som vejer godt de 9 gram og jeg kan ikke udballance en der er tungere da alle kontra vægte sidder så tæt på center som muligt så i mit hovedet kan en vægt på ca 14 gram pu ikke lade sig gøre med de eksisterende vægte jeg har! har du lavet dine egne vægte siger du? nogen ide om hvad jeg sku købe af kontravægt hvis det var?

MVH

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Jo længere væk fra armens omdrejningspunkt du sætter kontravægten, jo større vægt vil den kunne udbalancere.

I følge Mørchs hjemmeside kan
pickupper i den vægtklasse godt bruges (uden hensyntagen til armresonans i øvrigt). Desværre fremgår ZU's ikke af listen.

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2015 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:
Jo længere væk fra armens omdrejningspunkt du sætter kontravægten, jo større vægt vil den kunne udbalancere.

pickupper i den vægtklasse godt bruges (uden hensyntagen til armresonans i øvrigt). Desværre fremgår ZU's ikke af listen.

mvh

Præsten

Ahh jeg gik ud fra dette nemlig og der har jeg læst det til max 9 gram men det kan jeg da godt se ikke passer nu!

http://www.moerch.dk/files/DP-6%20US%20(A4).pdf

Jeg forstår bare ikke den ikke tages hensyn til arm resonans overhovedet?? der står jo at pu på 4 gram og helt op til 13 gram passer på blue armrør men det er jo så compliancen der spiller ind men det står der bare ikke noget om mht det armrør!

men som sagt udregnet blåt arm rør og den ZU 103 sku give en resonans på knap 13.5... tror i det er helt hen af vejen?

MVH

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2015 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:

mvh

Præsten

men ville jeg kunne så mon stadig have et nåle tryk på 2,5 mon? nogen der ved det?

MVH

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Jeg vil tro at listen på Mørch hjemmeside tager hensyn til armresonans, derfor anbefalingerne til de specifikke pickup'er.
Da ZU ikke er på listen, brugte jeg det blot til at vise at vægten i sig selv ikke er en begrænsning her.
Men om den samlede resonans bliver acceptabel har jeg ikke kigget på.

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2015 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:
Jeg vil tro at listen på Mørch hjemmeside tager hensyn til armresonans, derfor anbefalingerne til de specifikke pickup'er.
Da ZU ikke er på listen, brugte jeg det blot til at vise at vægten i sig selv ikke er en begrænsning her.
Men om den samlede resonans bliver acceptabel har jeg ikke kigget på.

mvh

Præsten

Den er jeg med på men den R version vejer kun 7.5 gram mens ZU vejer 14. så det er jo næsten dobbelt op!

Den samlede resonans ligger på godt 13.5Hz

MVH

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Hej Don Dario.

Mængden af og placeringen af kontravægtene på "bagpinden" har ikke den store indflydelse på armresonansen.

Kontra-vægtene vælger du udelukkende ud fra ønsket om at udbalancere puén.

Hvis ikke det er nok med en kontravægt, så brug to eller flere.

Personligt bruger jeg kun en (den tungeste) vægtklods, da det lydder bedst, og det er vist nok til at udbalancere de fleste.

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2015 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej Don Dario.

Mængden af og placeringen af kontravægtene på "bagpinden" har ikke den store indflydelse på armresonansen.

Kontra-vægtene vælger du udelukkende ud fra ønsket om at udbalancere puén.

Hvis ikke det er nok med en kontravægt, så brug to eller flere.

Personligt bruger jeg kun en (den tungeste) vægtklods, da det lydder bedst, og det er vist nok til at udbalancere de fleste.

Ok det er yderst interessante-)

Må jeg spørge hvad du spiller med at pick up? men det er vel så begrænset hvad nåletryk du kan kører med eller?

MVH

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
Præsten skrev:
Jo længere væk fra armens omdrejningspunkt du sætter kontravægten, jo større vægt vil den kunne
udbalancere.

mvh

Præsten

Ahh jeg gik ud fra dette nemlig og der har jeg læst det til max 9 gram men det kan jeg da godt se ikke passer nu!

Jeg forstår bare ikke den ikke tages hensyn til arm resonans overhovedet?? der står jo at pu på 4 gram og helt op til 13 gram passer på blue
armrør men det er jo så compliancen der spiller ind men det står der bare ikke noget om mht det armrør!

men som sagt udregnet blåt arm rør og den ZU 103 sku give en resonans på knap 13.5... tror i det er helt hen af vejen?

MVH

13,5 Hz er ret højt. Der er en vis risiko for at det ikke vil fungere, og at resonansen vil anslås af vinylets ujævnheder.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 13 Januar 2015 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Nils' indlæg ligger fint i tråd med, hvad jeg skrev.

Prøv at udbalancere ZU-PU'en med den tungeste af kontravægtene og se, om du efterfølgende kan rykke kontravægten indad på pinden mod armens omdrejningspunkt, så du får et nåletryk på de anbefalede 2,5 gram.

Og som Nils skriver, hvis det ikke er nok, så tag en kontravægt til ... og sæt dem i den rækkefølge, hvor de sidder tættest på armens omdrejningspunkt, når korrekt nåletryk er nået (og rækkefølgen er ikke af hensyn til armresonansen, men et spørgsmål om, hvor lang en afstand tonearmen skal flytte en bevægelig masse op-ned ved pladebuler m.v. Jo kortere afstand, jo bedre arbejdsbetingelser for PU'en ... teoretisk set).

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 13 Januar 2015 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Bevensee skrev:
don dario skrev:
Præsten skrev:
Jo længere væk fra armens omdrejningspunkt du sætter kontravægten, jo større vægt vil den kunne
udbalancere.

mvh

Præsten

Jeg forstår bare ikke den ikke tages hensyn til arm resonans overhovedet?? der står jo at pu på 4 gram og helt op til 13 gram passer på blue
armrør men det er jo så compliancen der spiller ind men det står der bare ikke noget om mht det armrør!

MVH

13,5 Hz er ret højt. Der er en vis risiko for at det ikke vil fungere, og at resonansen vil anslås af vinylets ujævnheder.

Ja, det er ret højt, men jeg kunne forestille mig, at trådstarter måske er ansporet af en ældre artikel af Poul Ladegaard, der - som jeg husker det - advokerede for en højere systemresonans, end hvad der sædvanligvis anbefales. Det er ikke så lang tid siden, at der i dette forum blev henvist til artiklen.

Og "hearing" er jo som bekendt "believing", så selvfølgelig skal det prøves

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Det kan fungere helt udmærket med en armresonans på 13,5Hz. Det kan endda have den fordel at bløde 'pladebuler' ikke så nemt anslår den aktuelle resonans. En armresonans på f.eks 8Hz er langt mere 'bulefølsom'...

MVH.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2015 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Bevensee skrev:
don dario skrev:
Præsten skrev:
Jo længere væk fra armens omdrejningspunkt du sætter kontravægten, jo større vægt
vil den kunne
udbalancere.

mvh

Præsten

MVH

Hej

Ja der er jo lidt delt meninger om dette sker ved høj eller lav hz men der er jo ikke så meget andet for end at prøve sig frem:-)

Men tak for indlægget

Mvh

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2015 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Bevensee skrev:
don dario skrev:
Præsten skrev:
Jo længere væk fra armens omdrejningspunkt du sætter
kontravægten, jo større vægt vil den kunne
udbalancere.

mvh

Præsten

MVH

Ja, det er ret højt, men jeg kunne forestille mig, at trådstarter måske er ansporet af en ældre artikel af Poul Ladegaard, der - som jeg husker det -
advokerede for en højere systemresonans, end hvad der sædvanligvis anbefales. Det er ikke så lang tid siden, at der i dette forum blev henvist til
artiklen.

Og "hearing" er jo som bekendt "believing", så selvfølgelig skal det prøves

Haha du har fuldstændig ret men jeg er stødt på det et sted mere som jeg ikke kan huske nu! Er der ikke nogen af jer der har prøvet at kører med
relativ høj resonans?

Mvh

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2015 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Det kan fungere helt udmærket med en armresonans på 13,5Hz. Det kan endda have den fordel at bløde 'pladebuler' ikke så nemt
anslår den aktuelle resonans. En armresonans på f.eks 8Hz er langt mere 'bulefølsom'... MVH.Niels L.

Hej Niels

Det var rart at hører og dette skal klart afprøves! Har du prøvet at kører med høj resonans?

Mvh

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2015 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Arg har dummet mig mht udregning da jeg jo skal gange compliancen med 2 da den er målt ved 100hz europæisk "standart" 10hz

Så den denon zu dl 103 med compliance på 5 ved 100 hz skal ganges med 2 og det giver så 10 hz og så lander resonansen på 9.42 og ikke 13.5

Mvh

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Hej Don Dario.
Jeg lagde ikke lige mærke til at du havde to emner kørende.
I forlængelse af mit indlæg i din mc-tråd, vil jeg lige sige :
Vægtklodserne på din Mørch, har med din pués egenvægt at gøre og armrøret har med puéns kompliance at gøre. (måske vidste du det i forvejen)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2015 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej Don Dario.
Jeg lagde ikke lige mærke til at du havde to emner kørende.
I forlængelse af mit indlæg i din mc-tråd, vil jeg lige sige :
Vægtklodserne på din Mørch, har med din pués egenvægt at gøre og armrøret har med puéns kompliance at gøre. (måske vidste du det i forvejen)
haha helt ok:-)

Ja det vidste jeg godt men godt du skriver det for det kunne nemt have været jeg ikke vidste dette:-)

Mvh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes