Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 23:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: MC step up? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Hej

Ville hører om nogle af jer havde nogle gode forslag til en mc step up... Det er jo en større videnskab og finde rundt i!

Dem hvor mange kan indstille dem til enkelte puer sku være knap så gode som Traffoer tilpasset den pu. Men problemet er bare ar jeg gerne vil spille
med nogle forskellige pu da jeg har flere arme og pladespillere!

Følgene jeg har lige nu er:

Denon zu dl 103

Lyra delos

Dynavector karat 17 d3 mkIII

Micro benz mc 2

Men de har jo forskellige impedanser osv så det er det muligt at finde en step up til rimelige penge som lyder godt og kan bruges på dem alle?

Mvh
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Hej Don Dario.

Med et "blåt" armrør og en Zu kan det ikke gå galt. (kan ses på Mørch´s armrørs-skema)
Det er selvfølgelig ingen garanti for du kan lide hvad du hører, men dog en garanti for det ikke er kombinationen den er gal med.

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2015 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej Don Dario.

Med et "blåt" armrør og en Zu kan det ikke gå galt. (kan ses på Mørch´s armrørs-skema)
Det er selvfølgelig ingen garanti for du kan lide hvad du hører, men dog en garanti for det ikke er kombinationen den er gal med.

Hej Niels

Du kan ikke samligne den denon dl 103r med vægt på 7,5 gram mens min zu vejer 14 grams dvs knap det dobbelte men denne tråd var nu også
mere omkring en step up ha ha

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Hvis det er en passiv step up enhed, du tænker på, så skulle du se om ikke du kan finde en HighPhonic HP-T7 eller HP-T5. Den passer til impedanser på mellem 10-40ohm.  Den spiller virkeligt godt.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2015 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Hvis det er en passiv step up enhed, du tænker på, så skulle du se om ikke du kan finde en HighPhonic HP-T7 eller HP-T5. Den
passer til impedanser på mellem 10-40ohm.  Den spiller virkeligt godt.

Har skrevet til sælger med en t5 men ikke om han gider svare. Flere af de pu skal have 100 eller over,så er den vel ikke den bedste?

Mvh

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2015 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Det er spole impedansen, der kan være mellem 10 og 40 ohm. Så den kan du såmænd godt bruge. Jeg har kørt en Denon DL301 og en Yamaha MC100 igennem den T7 jeg selv har stående. Jeg ved virkelig ikke om jeg vil sælge den - det tror jeg, jeg ville fortryde. Jeg har dog også haft Highphonics egne pickupper som MC2ae og MCA300, mens jeg brugte den.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2015 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Det er spole impedansen, der kan være mellem 10 og 40 ohm. Så den kan du såmænd godt bruge. Jeg har kørt en Denon
DL301 og en Yamaha MC100 igennem den T7 jeg selv har stående. Jeg ved virkelig ikke om jeg vil sælge den - det tror jeg, jeg ville fortryde. Jeg har
dog også haft Highphonics egne pickupper som MC2ae og MCA300, mens jeg brugte den.

Ok det lyder spændene men hvordan finder jeg ud af om hvilke pu der passer den til t5 eller t7 der? Ville alle ovenstående passe til den? Når der står
anbefalet 100 ohm så er det ikke det jeg skal gå efter?

Mvh

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Januar 2015 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Hej don dario
Når der er anbefalet 100 ohms belastning, er det på en aktiv (transistor/rør) mc-forstærker, at man anbefaler en belastningsimpedans på 100 ohm. Det gøres simpelthen ved at "kortslutte" indgangsbøsningen med en 100 ohms modstand. Med transformatot stepup forhilder det sig anderledes. F. eks. kan mc indgangen på min pre "kun" skifte mellem 3 & 40 ohm. Så ville jeg s´gu være skidt ude, hvis mine pickup´er skulle ha´ 100 ohm eller derover. Den aktuelle impedans er højere end DC-modstanden på en transformator

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2015 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Hej don dario
Når der er anbefalet 100 ohms belastning, er det på en aktiv (transistor/rør) mc-forstærker, at man anbefaler en belastningsimpedans på 100 ohm.
Det gøres simpelthen ved at "kortslutte" indgangsbøsningen med en 100 ohms modstand. Med transformatot stepup forhilder det sig anderledes. F.
eks. kan mc indgangen på min pre "kun" skifte mellem 3 & 40 ohm. Så ville jeg s´gu være skidt ude, hvis mine pickup´er skulle ha´ 100 ohm eller
derover. Den aktuelle impedans er højere end DC-modstanden på en transformator

Ahh super fed forklaring! Men hvordan ved jeg så den reelle impedans. F.eks på min 103 denon og min lyra delos. Hvor ved jeg fra hvilke pickupper
jeg kan bruge til en given step up transformator ? Står det nogen steder på pu data?

Mvh

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2015 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Det er kun Ortofons og Audio Note's pickupper og lignende, der ikke matcher så godt med den. De er meget lav impedante. Langt de fleste andre vil fint kunne bruge den. Dog er det sådan, at nogle pickupper giver det bedste støjforhold med en aktiv step up, kan dog ikke lige huske disse.  Bortset lige fra din Lyra, så kan du godt bruge de 3 andre med den, med mindre Lyra har en spole impedans på 10ohm og op.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2015 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Typisk ikke, men du skal ikke være så nervøs. Havde i tidernes morgen en MC-20 stepup trafo fra Ortofon. Den er optimeret til deres dengang meget lavimpedante pickup´er (3-6ohm). Den lød udmærket på alle de forskellige MC´s der har været på den. Prøv dig frem og "snup" den, du bedst kan lide lyden af. Hvis prisen ikke er noget problem, så skulle denne være helt fantastisk:

http://hifistore.dk/mc-transformator-37/ortofon-st-80se-p214

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2015 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Du kan læse Mikkel Giges anmeldelse af den hér:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=2789&zoneid=3

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2015 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Det er kun Ortofons og Audio Note's pickupper og lignende, der ikke matcher så godt med den. De er meget lav impedante. 
Langt de fleste andre vil fint kunne bruge den. Dog er det sådan, at nogle pickupper giver det bedste støjforhold med en aktiv step up, kan dog ikke
lige huske disse.  Bortset lige fra din Lyra, så kan du godt bruge de 3 andre med den, med mindre Lyra har en spole impedans på 10ohm og op.
ok men jeg er nød tilsat vide hvordan du ser at de tre godt ville kunne bruges på nær min lyra? Grunden til du siger den ikke kan bruges
er? Er det simpelthen spole impedansen i ser på i spec på pu?

Mvh

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2015 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Typisk ikke, men du skal ikke være så nervøs. Havde i tidernes morgen en MC-20 stepup trafo fra Ortofon. Den er optimeret til
deres dengang meget lavimpedante pickup´er (3-6ohm). Den lød udmærket på alle de forskellige MC´s der har været på den. Prøv dig frem og "snup"
den, du bedst kan lide lyden af. Hvis prisen ikke er noget problem, så skulle denne være helt fantastisk: 37/ortofon-st-80se-p214">http://hifistore.dk/mc-transformato r-37/ortofon-st-80se-p214
ok har bare læst mig til den mc20 ikke er så
god men ja har jo ikke prøvet den
Den du linker til at lige pebret nok men tak for linket, bare der var en god brugt et sted:-)

Mvh

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2015 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
allanowich skrev:
Det er kun Ortofons og Audio Note's pickupper og lignende, der ikke matcher så godt med den. De er meget lav impedante. 
Langt de fleste andre vil fint kunne bruge den. Dog er det sådan, at nogle pickupper giver det bedste støjforhold med en aktiv step up, kan dog ikke
lige huske disse.  Bortset lige fra din Lyra, så kan du godt bruge de 3 andre med den, med mindre Lyra har en spole impedans på 10ohm og op.
ok men jeg er nød tilsat vide hvordan du ser at de tre godt ville kunne bruges på nær min lyra? Grunden til du siger den ikke kan bruges
er? Er det simpelthen spole impedansen i ser på i spec på pu?

Mvh
Ja, når det gælder en passiv trafo. Lyra kender jeg ikke på det felt, derfor kunne jeg ikke sige, om den kan bruges. Men er den som de andre du har, så kan den godt. Der sker dog absolut intet ved at sætte f.eks en lav impedant Audio Note på med 1,5 ohms spoleimpedans til den, men det vil give en del sus og svagt output at arbejde med.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2015 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
Boydk skrev:
Typisk ikke, men du skal ikke være så nervøs. Havde i tidernes morgen en MC-20 stepup trafo fra Ortofon. Den er optimeret til
deres dengang meget lavimpedante pickup´er (3-6ohm). Den lød udmærket på alle de forskellige MC´s der har været på den. Prøv dig frem og "snup"
den, du bedst kan lide lyden af. Hvis prisen ikke er noget problem, så skulle denne være helt fantastisk: 37/ortofon-st-80se-p214">http://hifistore.dk/mc-transform ato r-37/ortofon-st-80se-p214
ok har bare læst mig til den mc20 ikke er så
god men ja har jo ikke prøvet den
Den du linker til at lige pebret nok men tak for linket, bare der var en god brugt et sted:-)

Mvh
Du har fuldstændig ret, den MC-20 step-up er på det jævne (modsat 80´eren) som er topklasse. Den var bare nævnt for eksemplets skyld, og dengang (70/80´erne) var det stort at a´ så´n én.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2015 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
don dario skrev:
allanowich skrev:
Det er kun Ortofons og Audio Note's pickupper og lignende, der ikke matcher så godt
med den. De er meget lav impedante.  Langt de fleste andre vil fint kunne bruge den. Dog er det sådan, at nogle pickupper giver det bedste
støjforhold med en aktiv step up, kan dog ikke lige huske disse.  Bortset lige fra din Lyra, så kan du godt bruge de 3 andre med den, med mindre Lyra
har en spole impedans på 10ohm og op.
ok men jeg er nød tilsat vide hvordan du ser at de tre
godt ville kunne bruges på nær min lyra? Grunden til du siger den ikke kan bruges er? Er det simpelthen spole impedansen i ser på i spec på pu?
Mvh
Ja, når det gælder en passiv trafo. Lyra kender jeg ikke på det felt, derfor kunne jeg ikke sige, om den kan bruges. Men er den som de
andre du har, så kan den godt. Der sker dog absolut intet ved at sætte f.eks en lav impedant Audio Note på med 1,5 ohms spoleimpedans til den,
men det vil give en del sus og svagt output at arbejde med.

Ahh ok. Jeg må se om jeg kan finde nogle spec på den:-) men ja jeg må se om jeg kan finde en ordentligt step up et sted:-)

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2015 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Hvis det ikke absolut SKAL være en stepup-trafo, så er dette et bud:

http://tapeconnection.dk/product/musical-fidelity-m1vinl-453 2/

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2015 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Hvis det ikke absolut SKAL være en stepup-trafo, så er dette et bud:4532/"> http://tapeconnection.dk/product/musical-fidelity-m1vinl-453 2/
den ser da pænt spændene ud! Men nogen der ved hvordan
den lyder? Minder den om Graham slee elevator ?

Jeg har jo en Holfi battriaa se som spiller som en drøm:-) den vil jeg nødigt af men med men selvfølgelig kan det ende med dette:-)

Mvh

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2015 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

http://parttimeaudiophile.com/2013/09/12/musical-fidelity-m1 /

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne