| Forfatter |
|
andreas903 Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Juli 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 06 Februar 2015 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har for nyligt anskaffet mig en Thorens TD280mk2  Jeg har netop monteret ny rem på den, og den kører bare der ud af.
På armen er der monteret en Audio Technica Pickup (http://www.needledoctor.com/Audio-Technica-95E-Cartridge).
Jeg har indstillet nåletryk og antiskating efter hvad hjemmesiden viser. Nåletrykket står på 1,8 og antiskating ligeså.
Mit problem er så, at når jeg skruer op opstår der en lavfrekvent brummen, og bassenhederne ''slår'' langsomt frem og tilbage. Lyden minder mest om
en mand der står og synger ''DOOOOOOOHHH''
Jeg benytter den indbyggede RIIA i min Jungson JA88D 2009 edition forstærker. Problemet opstår på alle plader.. Hvad kan det være?
Jeg har sørget for at stelforbindelsen er monteret og skruet godt fast i forstærkeren, og har prøvet både MM og MC indstillingen på forstærkeren.. Hjælp!
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 06 Februar 2015 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Andreas,
Velkommen til vinylverdenen!
Kunne lyde som om du har akustisk tilbagekobling, muligvis lidt problemer med arm resonansen samt indstråling (brum) fra apparater i nærheden.
Prøv om du kan finde lidt hjælp her - ellers må du komme tilbage.
Pladespilleren - hvor skal jeg begynde?__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
|
| Sendt: 06 Februar 2015 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er udsat for akustisk tilbagekobling. Vibrationerne fra højttalerne forplanter sig til pladespilleren og pickupen og derfra til højttalerne. Støjsignalet kører i ring. Din pladespiller skal placeres hvor den ikke opfanger vibrationerne. Og det er der flere gode bud på inden dagen er omme fra de der spiller vinyl.
|
| Til top |
|
| |
Søren Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 06 Februar 2015 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis problemet er der ved lav lydstyrke så er det nok ikke akustisk tilbagekobling, kontroller først stel forbindelsen.
Mit bud er dog at din pladespiller står for tæt på andet udstyrs strømforsyning, hvis du har mulighed for en væghylde vil jeg anbefale dig dette, husk bare at hylden skal være i vatter på alle leder og hold mest muligt afstand til andet udstyr.
Du kan jo som et forsøg, flytte på din pladespiller hvis problemet ændre sig så er det afstanden til dine andre apparater, og du skal så finde den bedste placering, og her er min anbefaling at du invester i en væghylde til formålet.
__________________ Vh. Søren
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Februar 2015 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Akustisk tilbagekobling.. Den var ny!
Pladespilleren står på et tv bord, ikke langt fra forstærkeren.. Selve ''DOOOOH'' lyden er der kun ved høj volumen, men jeg kan se at enhederne vandrer
forholdsvist langsomt frem og tilbage, også ved meget lav volumen. Så afkobling er løsningen?
Desuden er der jo lidt støj fra pladespilleren når der ikke er plade på. - Når jeg så rør armen, ændres ''støjen/brumlyden'', tyder det på dårlig stel?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Februar 2015 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg hurtigt forsøgt mig med noget afkobling.. Dog ikke en separat hylde, som i foreslår. Nederst står min oldgamle Denon DVD som vejer omkring
10kg, ovenpå den et lag kork, og så pladespilleren.. Jeg TROR at det har hjulpet, men problemet er der stadig..
Jeg lavede et forsøg - Jeg startede pladespilleren, og skruede lidt op på forstærkeren. Hvis jeg slår på låget til pladespilleren, laver højttalerne den
samme lyd, og basserne vandrer voldsomt! Er det stadig afkobling? Eller er det bare fordi at pickuppen er en mikrofon, ligesom der står i det link Janis
lagde op?
|
| Til top |
|
| |
Søren Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 06 Februar 2015 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pladespiller er yderst følsomme, så tror i dit tilfælde er den rigtige løsning at hænge den på vægen, når du banker på værket så er det rystelser der forplanter sig hele vejen, nogle pladespiller er mere følsomme end andre eller retter nogen er bedre konstrueret end andre.
Vedr. basvandring så af taster nålen jo også bevægelserne op/ned så det kan have noget at sige, der ud over skal system resonansen (pick-arm) passe sammen, og her kan noget nok også stamme fra.
__________________ Vh. Søren
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 06 Februar 2015 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har sikkert en højttaler af basrefleks typen og her vil du altid kunne se noget bevægelse af meget lavfrekvent type på basenheden. Passer arm/pickup fint til hinanden, er der ikke de store problemer i det. Men passer de ikke sammen fordi det er en tung arm med blødt ophængt pickup nål, så kan det i særlige tilfælde direkte skade basenheden pga meget voldsomme lavfrekvente bevægelser. Skulle din forstærker have et subsonisk filter, så slå dette til, det vil give meget. Andre har nævnt bedre placering og flytte lidt rundt på kabler/pladespiller.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |