| Forfatter |
|
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 23 Februar 2015 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en pæn stak klassiske plader.
Har sat dem alfabetisk op efter komponist.
Men ville egentlig hellere sætte den op efter udgiver. en del af dem er lækre amerikanske udgivelser og decca udgivelser... og selvfølgelig har jeg de samme symfonier i forskellige tryk.
Rent oversigtsmæssigt ville det være rart at have dem som de er nu, men som samler tiltaler det mig at jeg kan se hvad jeg har af hvilke udgivelser.
Er der en smart måde at gøre det på? Har det samme problem med klassiske cder, ville da gerne sætte dem op også efter udgivelse, men så tænker jeg at de også er en vigtig faktor, hvem dirigenten er og hvilket orkester denne dirigerer...
Burde nok egentlig holde mig til én god udgivelse af hvert... men nyder de forskelle der er på klassiske indspilninger.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 23 Februar 2015 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den smarteste måde er vel at være konsekvent i sin måde at inddele på
Har selv nogle tusinde klassiske titler, og de står i alfabetisk rækkefølge efter komponist, hvorefter jeg så har forsøgt yderligere underopdeling alt efter, om det er symfonier, klaverkoncerter, violinkoncerter, operaer etc. etc. Det er ikke altid, det er muligt at være helt konsekvent
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 23 Februar 2015 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det er netop der den glider for mig også...
Tror bare jeg lader det stå som det nu engang gør. Og så kan jeg tage det op til overvejelse igen når næste stak klassikere kommer ind af døren. Skraber alt decca til mig jeg kan finde, så på et tidspunkt må der være basis for at dele det rigtigt op.
|
| Til top |
|
| |
efterklang Udelukket fra forum

Dobb.profil Wymax
Bruger siden: 05 Oktober 2013 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 301
|
| Sendt: 23 Februar 2015 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg foretrækker helt klart efter komponist - for mig opstår problemet ved de plader der har to eller flere komponister  Når det er sagt har jeg en
række Telefunken operetter, de står særskilt for sig selv, fordi de er en serie.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 23 Februar 2015 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, problemet med flere komponister på samme plade eller i samme sæt kender jeg også til. Her holder jeg mig så også til alfabetet. Så hvis sættet fx indeholder violinkoncerter af Bach, Haydn og Mozart, ja, så havner sættet under B (og i undergruppen violinkoncerter).
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger


Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 23 Februar 2015 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter komponist  Så kan man evt. Underopdele i genrer. Hvis flere komponister er på samme plade, tja genre eller efter den første komponist
efter alfabetet.
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 23 Februar 2015 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min OCD siger også, sæt dem efter ryggens farve.... aarrgh. Tror jeg stiller dem bag en låge og laver mig et nummersystem og et opslagsværk.
Har faktisk leget med ideen om en database, hvor jeg kan søge efter komponist, orkester, dirigent årstal osv....
men sjovt nok får jeg ikke flere timer i døgnet til sådan nogen skøre ideer
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 23 Februar 2015 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husker I Nick Hornbys "High Fidelity", hvor hovedpersonen i (endnu) en af sine livskriser og i et forsøg på at få en mental orden til at (gen-) indfinde
sig sorterer sin enorme lp-samling i kronologisk orden efter anskaffelsestidspunkt
Idéen er hermed videregivet
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 23 Februar 2015 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt nok kunne jeg indtil for ganske få år siden huske hvor og hvordan hver enkel plade var købt.
Men da jeg så begyndte at opkøbe større stakke, så gik det fløjten.
Så den type sortering kan jeg ikke kaste mig ud i (heldigvis)
Men har sjovt nok i min bestræbelse på at finde hoved og hale i min klassiske musik, er jeg faldet over en stak delikate lut plader.
Passer perfekt til eksamens skrivning. Lut er det nye sort.
|
| Til top |
|
| |
Jens-B Forum Bruger


Bruger siden: 28 Februar 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 665
|
| Sendt: 24 Februar 2015 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der er flere komponister på samme plade, sætter jeg dem efter hvilket nummer, jeg bedst kan lide.
__________________ mvh
Jens-B
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 24 Februar 2015 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg startede med blot at sætte dem efter pladeselskabet. Men senere valgte jeg så bare efter komponisten ligegyldigt hvad det var for en koncert eller solo instrument. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger


Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 24 Februar 2015 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
I må have gang i Excel, så kan man på ½ sekund ændre sorteringen fra komponist i alfabetisk orden til sortering efter genre eller
pladeselskab. Jeg vil mene det er muligt at skrive 250 - 300 titler ind i timen, men så er det kun kunstner og albumtitel. Men man kan gøre
meget i excel, og det er altså meget lettere end access.
__________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 24 Februar 2015 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det kan man sagtens gøre i Excel ... det var så bare ikke lige det, spørgsmålet gik på
Det er jo meget godt, at man med et par filtreringer kan ændre i sit regneark, men det hjælper ikke så meget på den fysiske opstilling, som
trådstarter spurgte til ...
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 25 Februar 2015 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror jeg bliver nødt til at opstille efter pladeselskab. Der er for meget der overses når man har 10 forskellige indspilninger af den samme symfoni
stående.
Også lave et detaljeret excel ark med søge muligheder.
Har skrevet eksamens opgave uafbrudt de sidste 2 døgn, og har på den måde fået pløjet mig igennem rigtig meget musik.
|
| Til top |
|
| |
lander Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Februar 2015 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 25 Februar 2015 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Njaaa, synes alfabet-struktur rækker meget, meget langt.
Hvis du har mange af samme værker, så kan du gå til dirigent (eller evt. solist/orkester, hvis det mere er dit fokus).
Kompilationer er bare umulige, men tag en dyb indånding ;-).
|
| Til top |
|
| |