| Forfatter |
|
HE88 Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 50
|
| Sendt: 08 Marts 2015 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Af hvilken grund er der nogen personer, som skifter olie til deres pladespiller? Jeg har selv en ti år gammel pladepiller, som jeg ikke ved om jeg skal ofre et olieskift på? Jeg håber, at der er nogen som kan give et fornuftigt svar.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 08 Marts 2015 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ofre ... du får det til at lyde som om, at det koster tusindevis af kroner og er meget besværligt at skifte olien.
Jeg benytter typisk ganske få dråber af den hypoide gearolie, som jeg alligevel har stående. Et olieskift sniger sig vel på den måde op i nærheden af
50 øre
Hvis du ikke skifter olien, så ... tja ... sker der ikke nødvendigvis noget ved det. Jeg har det bare sådan, at jeg ikke har lyst til st risikere at ødelægge
et pladespillerleje - og eventuelt gøre en hel pladespiller ubrugelig - for at spare 50 øre
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 08 Marts 2015 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
I så fald er det et par få dråber i centerlejet en gang imellem, og ofte er det ikke nødvendigt at rense det først.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger


Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 08 Marts 2015 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
| I så fald er det et par få dråber i centerlejet en gang imellem, og ofte er det ikke nødvendigt at rense det først. |
|
|
Har tænkt mig at skifte olie/fedt på centerlejet på min nyerhvervede Luxman PD 310, men det er vist ikke meningen at den lille "tap" skal op
Så er der en der læser med her, med viden om denne? Post venlig
Med venlig hilsen
Birger
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 08 Marts 2015 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min nuværende Lux-pd-300 er over 30år. Jeg har aldrig skiftet fedt/oli, og den snurrer som ny.
|
| Til top |
|
| |
Peter ht-byg Forum Bruger


Bruger siden: 24 Maj 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 08 Marts 2015 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Struktøren: På Lenco L75 sidder der er skrue der skal løsnes før du kan skille lejet af, det kan være det er det samme med din, prøv at se
efter på lejet __________________ Selvgjort er velgjort, brug ørene til at lytte med, ikke øjnene!
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 09 Marts 2015 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Struktør.
Hvis du fjerner bundpladen fra din 310, kan du se lejehuset.
Lejebrønden/huset er på mest rigtig vis, (af ballancemæssige årsager) placeret helt i bund.
Der sidder tre skruer på dækslet af lejebrønden, du kan fjerne med en stjerneskruetrækker.
Men, hvis ikke der er problemer med snurre-villigheden, hvorfor da åbne dette låg?
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 09 Marts 2015 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det med ballancen er måske ikke helt så vigtigt på en stiv spiller som pd-310, som det kan være på pd-300, der har flydende ophæng.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger


Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 09 Marts 2015 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Tak for rådene, tror jeg bare lader den sidde
Med venlig hilsen
Birger
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 09 Marts 2015 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Struktør.
Hvis maskinen har stået stille en periode, må du helt sikkert skulle massere potmetrene (skru dem begge veje en del gange), for at opnå en stabil
hastighed.
Min egen lux bliver af og til sat væk så også der bliver plads til min yndlings-technics, og når jeg så tager Luxen frem igen, må den masseres en lille
smule. (men du kan jo se på stroboskobet, om det bliver nødvendigt.)
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger


Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 09 Marts 2015 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Hej Struktør.
Hvis maskinen har stået stille en periode, må du helt sikkert skulle massere potmetrene (skru dem begge veje en del gange), for at opnå en stabil
hastighed.
Min egen lux bliver af og til sat væk så også der bliver plads til min yndlings-technics, og når jeg så tager Luxen frem igen, må den masseres en lille
smule. (men du kan jo se på stroboskobet, om det bliver nødvendigt.)
mvh nils |
|
|
Hej Nils
Det er helt korrekt, den skal have en rens her en af dagene, for den holder ikke helt hastigheden, men den spiller...
Med venlig hilsen
Birger
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger


Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 09 Marts 2015 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er disse her
Birger
|
| Til top |
|
| |