| Forfatter |
|
fisminister Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 17 April 2015 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er jeg hoppet med på den nye bølge af folk som investerer/køber ny pladespillere. Jeg har ledt i et stykke tid, og har nu fundet den som jeg synes falder bedst i min smag, primært designmæssigt, men også af hvad jeg har læst af test osv. Desuden kan jeg læse mig til at Gyro SE er god, hvis man på et senere tidspunkt får lyst til mere og gerne vil opgradere. Jeg har derfor heller ikke haft mulighed for at høre een endnu, men fik tilbudt et værk som jeg ikke kunne sige nej til og derfor
Men nu, videre til mit spørgsmål.
Som bekendt er Gyro'en en meget anvendt pladespiller og der er derfor også tusindevis af forslag til arm, pickup og RIAA. Men jeg kunne godt tænke mig at starte i et fornuftigt prisleje og så muligvis arbejde mig opad efterfølgende. Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre jeres forslag / tanker / input til projektet.
Glæder mig som et lille barn til at få sat det hele op, læne mig tilbage i sofaen og så lytte til de nyindkøbte LP plader.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 17 April 2015 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Velkommen i vinyl verdenen!
Nu fortæller du ikke noget om dit budget. Men jeg vil anbefale en Jelco arm - om den så skal være 9" eller den store 12" beslutter du selv. Jeg har selv 12" versionen og det er en fremragende arm. Har arme der koster mere end 10 gange så meget og de kan selvfølgelig noget mere. Forskellen er dog ikke stor og man får meget for pengene. Bemærk at den kommer uden armkabel, så beregn lidt penge til det. 12" armen koster omkring de 3.500,- kroner. Et godt kabel omkring de 2.000 kroner.
Hvilken pickup du skal købe er svært at sige. Mangle hælder til de billigere typer, men jeg vil sige du nok skal op omkring de 3.000 til 4.000 for at finde noget der kan følge med. Benz, Sumiko, Denon, Audio Technica og Ortofon er nogle af dem jeg lige kommer i tanke om.
Har du en RIAA / MC-forstærker? Hvis ikke, skal du også invester i en sådan.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4932
|
| Sendt: 17 April 2015 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Nu er det ikke nogen hemmelighed, at jeg benytter netop GyroDec SE som test-reference i lytterummet... og det er en yderst fleksibel pladespiller, som sagtens kan bære både dyrt og overkommeligt, når det kommer til arm og pickup.
Den største fejl de fleste gør, er at spare på pickup'en. Den er jo både lille og dyr at erstatte hvis nålen skulle knække osv. derudaf.
Jeg vil foreslå, at du vælger Michells egen Tecnoarm til en start. Det er i princippet er Rega RB250, som er forbedret på en række punkter efter Michells anvisninger, og den er både nem at sætte op og justere på, når pickup'en skal spores ind.
Pickup valget afhænger af "lyd"-smag... skal det være analystisk og direkte, så er Ortofon det oplagte valg. Gerne en fra Cadenza serien. Skal det være lidt mere lunt og lækkert, så er Benz en mulighed, f.eks. Glider eller Wood.
Men min grundregel er, at du som udgangspunkt skal bruge lige så meget på pickup'en, som på værk og arm tilsammen. Ja, det er dyrt, men sparer du her, så vil du for altid blive skuffet hver gang du spiller en vinylskive. For det bliver aldrig bedre end den pickup, der sidder på! Og hvis der er råd til et GyroDec SE værk og en Tecnoarm, så er der også råd til en god pickup!
Ellers er min anbefaling, at du stiler efter noget billigere værk og arm, hvis du ikke vil bruge penge på en god pickup. Du kan sammenligne det med et Formel 1 chassis, hvor du sætter en lille 50hk motor i... det vil heller ikke gøre Formel 1 chassiset retfærdighed, og man vil være skuffet hver gang man tager en tur.
Jeg har selv en Benz Ebony TR på en Reed 3P arm, og begge dele er dyrere end GyroDec SE værket. Nogen vil kalde det overkill... men faktum er, at den kan bære det! Og så ser det bare fantastisk ud, når en GyroDec står og kører... man bliver hel hypnotiseret af de store gyldne lodder, der bare drejer og drejer og drejer.... Zzzzz! 
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 17 April 2015 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
......gad vide Mikkel, om man ikke kan se på folks øjne, at de har en GyroDec?  *
|
| Til top |
|
| |
ferr31 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2009 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 41
|
| Sendt: 17 April 2015 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min er mont. med SME 309 og Ortofon MC 20 super II som ryger igennem en NLE 22
det synes jeg lyder ok
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 17 April 2015 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige så frapperende et design GyroDec'en har, lige så distraherende på den irriterende måde er den at se på, når den roterer
Nå, blot min opfattelse ... og nu videre til en mere konstruktiv sindstilstand ...
Mikkel forslår Michell Engineerings version af Regas folkevogn af en tonearm ... givetvis et udmærket valg, men hvis du er en smule fingernem, så er et mere en værdigt alternativ til GyroDec'ens kvaliteter Audiomods Rega-kit, hvor du får det hele for det halve i form af bedre indstillingsmuligheder og en "tungere" byggekvalitet (som dog i et vist omfang også afhænger af egne håndværksmæssige evner).
Det er ganske enkelt ufatteligt, hvor meget tonearm og kvalitet, man får for pengene. Det er tydeligt, at det er en sand entusiast, der uden den store skelen til indtjening og med sans for detaljen og "sunde" tekniske løsninger producerer delene til disse kits.
Jeg er ganske enkelt imponeret
http://www.audiomods.co.uk/armkits.html
|
| Til top |
|
| |
Gekkofinger Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1138
|
| Sendt: 18 April 2015 kl. 07:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil nu mene at armen er den vigtigste del af en pladespiller, hvis det skal vægtes...den audiomods er spændende ud
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 18 April 2015 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Armen, værket og pickuppen er alle vigtige, men hælder stadig mest til pickuppen, da det er den der skal aflæse informationerne, for at kunne
videregive det videre i systemet... Armen er også vigtig, ligesom litzekablerne inde i den, den rigtige indstilling osv. Værket at den kører med stabile
omdrejninger, at den ikke videregiver lyde af den ene eller anden art... Og sådan kan man blive ved, og det hele ender først i ørerne på den der hører
og herefter i hjernen... Ak ja, nogen prioriterer det ene andre det andet, men de fleste indgår et kompromis, da det kan blive hamrende dyrt, og selv
hobbyer og interesser skal dyrkes med måde, før galskaben sætter ind. Men en hamrende flot pladespiller, i mine øjne, absolut, og den Audiomods
ville absolut klæde pladespilleren...
God fornøjelse
Birger
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 18 April 2015 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Struktøren siger med andre ord, at det er vigtigt at sammensætte sit anlæg omhyggeligt, så der opstår god synergi, der virker positivt formidlende for musikken.
Og det er ikke ensbetydende med, at X-komponent skal koste Y-procent mere end Z-komponent. Et godt sammensat anlæg kan sagtens spille bedre end et væsentligt dyrere anlæg, der er "kylet sammen til lejligheden".
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 18 April 2015 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig! (Og) Hvis man tænker sig godt om behøver det ikke koste en formue!
mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
fisminister Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 20 April 2015 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for alle jeres gode råd. Indtil videre er jeg nået til denne konklusion:
Michell's tecnoarm til 5000 kr. er mit umiddelbare første valg. Men der er dog den "lille" tvist at værket jeg har købt har fået en Gert Pedersen armbords opgradering til SME arme. En SME arm fra ny ligger dog uden for mit umiddelbare budget og jeg tænker derfor at jeg må prøve at undersøge brugtmarkedet nærmere, om der skulle være en til mig derude. Lykkedes det ikke at finde en så går jeg på tecnoarm's løsningen.
Mht. Pickups så har jeg ikke haft mulighed for at undersøge mulighederne endnu. Men eftersom jeres kommentarer indikerer at PU'en er en af de vigtigste parametre i setuppet, så tror jeg at jeg vil ud og spørge forskellige forhandlere om det er muligt at låne med hjem og prøve på eget anlæg.
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 20 April 2015 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
fisminister skrev:
Men der er dog den "lille" tvist at værket jeg har købt har fået en Gert Pedersen armbords opgradering til SME arme. En SME arm fra ny ligger dog
uden for mit umiddelbare budget og jeg tænker derfor at jeg må prøve at undersøge brugtmarkedet nærmere, om der skulle være en til mig
derude. Lykkedes det ikke at finde en så går jeg på tecnoarm's løsningen.
|
|
|
Det skal du ikke være ked af, det med GyroPedersen modificeringen!! Min GyroDec fik den tur for 6 år siden, incl. armbasen (har en sme309). Ialt
oplevede jeg en fasthed i musikken jeg ikke troede mulig på min vinyler. __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4932
|
| Sendt: 20 April 2015 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nye Gyrodec's har ab fabrik samme afkobling i Michell's egen version. Derudover koster en armbase 650,- kr. Plus lidt for et afkoblingskit...
|
| Til top |
|
| |
Cool Blade Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 21 April 2015 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror du bliver glad for din GyroDeck - men inden du begynder at modificere og lytte til alt som folk siger så vil jeg anbefale dig at bruge nogle få kroner på at købe Michael Fremers DVD hvor han viser hvordan du får det maksimale ud af din LP afspiller. De kan fåes via Amazon (der findes 2 forskellige) og er lette at gå til og viser tydeligt hvad man skal gøre. Selv erfarne folk kan lære noget - jeg gjorde i alle fald. Mht pick-up så kan du jo starte med at købe en brugt. Plejer ikke at gå mere end en måneds tid inden der kommer noget godt forbi enten her eller på DBA. Der er, tro det eller ej, stadig mange som opgiver vinyl og derfor sælger ud. Husk det gælder også LP samlinger. Den sidste gang jeg købte en opgivet samling gav jeg 800 for 4 flyttekasser i virkelig god stand.. Og så er det fantastisk at gå på jakt i en andens pladesamling. Ofte så lærer man meget nyt musik at kende. God fornøjelse..
|
| Til top |
|
| |