| Forfatter |
|
michaelvv Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1166
|
| Sendt: 12 Juli 2015 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Faldt lige over dette link fra diyaudio.com, hvor der er en der vil bygge en diy udgave af denne plade renser..
Youtube video.
KD-CLN-LP200 renser
Mikroskope billede før og efter.
Mikroskope billede 400x af Pladerille
Men 4000 USD senere.. Måske det var noget for de rige herinde som ikke gider høre på pickup-er under 5K.
/MVH Michael.
|
| Til top |
|
| |
michaelvv Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juli 2015 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte lige link to diyaudio.com thread....
diy cleaner
PS! Er selv ved at læse i den, ved ikke om der er noget i det...
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 12 Juli 2015 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer vel an på hvilke kriterier for "ultimativ", som man opstiller. Mange pladerensere gør et ret godt job i forhold til at suge snask og snavs op af rillen, men ultralyd kunne være den ultimative rensemetode. En af de største udfordringer er i mit tilfælde er det mest kapaciteten. Med en rense-/tørrecyklus på 7-8 minutter pr. lp, vil jeg ikke kunne nå mere end et tilsvarende antal lp'er i timen, hvor jeg på min Keith Monks "dobbeltdækker" kan nå 15. Når det så er sagt, så holder jeg nu meget af processen og den analoge betjening af min Keith Monk. Det er fortsat en fascinerende oplevelse at se rensevæsken blive opsuget selv efter ca. 10.000 lp'er
|
| Til top |
|
| |
Miav Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 547
|
| Sendt: 12 Juli 2015 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vacumsug er nu fint nok til størstedelen af de LP'er jeg køber brugt. Jeg har en ultralydsvasker men den bruger jeg nu kun til meget
genstridige LP'er, da det tager noget længere tid med ultralydsvaskningen, da LP'en efter ultralydsvask stadigvæk skal vacumsuges, for at
få den sidste fugt væk.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 12 Juli 2015 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
OkkiNokki er lige præcis top$$ til prisen  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
michaelvv Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2015 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miav skrev:
Vacumsug er nu fint nok til størstedelen af de LP'er jeg køber brugt. Jeg har en ultralydsvasker men den bruger jeg
nu kun til meget
genstridige LP'er, da det tager noget længere tid med ultralydsvaskningen, da LP'en efter ultralydsvask stadigvæk skal
vacumsuges, for at
få den sidste fugt væk. |
|
|
Hvad er det for en ultralydsvasker du har ???
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 13 Juli 2015 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er i øvrigt interessant at høre, at producenten af den maskine, som Mr Fremer tester, og producenten af Audiodesk Systeme bemærker, at ultralydsrensning kan beskadige lp'erne. Ultralydsrensning kan tilsyneladende "runde" eller borterodere kanter og andre mikrostrukturer i vinylen.
Det kan en mere traditionel mekanisk rensning selvfølgelig også. Jeg nævner det såmænd blot for at sige, at ultralydsrensning ikke nødvendigvis er en mirakelkur, men som med så meget andet har sine udfordringer.
|
| Til top |
|
| |
Miav Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2015 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
michaelvv skrev:
Miav skrev:
Vacumsug er nu fint nok til størstedelen af de LP'er jeg køber brugt. Jeg har en ultralydsvasker
men den bruger jeg
nu kun til meget
genstridige LP'er, da det tager noget længere tid med ultralydsvaskningen, da LP'en efter ultralydsvask stadigvæk skal
vacumsuges, for at
få den sidste fugt væk. |
|
|
Hvad er det for en ultralydsvasker du har ??? |
|
|
Det er såmænd ikke noget særligt, det er bare en DIY fætter jeg har. Jeg har haft den de sidste 4-5 år, og den har tjent mig godt, når
jeg har købt pladesamlinger, hvor der var besværlige nikotin og fluel**ts LP'er.
Sådan ser den ud i funktion, jeg plejer at give LP'en 5 minutter ultralyd ved 35 grader, vandet er demineraliseret vand med
afspændingsmiddel til fotofremkaldning det er nemlig uden tilsætningsstoffer, og så er der yderlig en spiseske propylalkohol til 5 liter
væske. Dette opløser alt.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 13 Juli 2015 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, den opskrift jeg nu benytter mig til at rense plader er en jeg har fundet ved londonjazzcollector, bestående af 800ml demiraliseret vand, da
destilleret vand ikke lige er til at skaffe... 200ml isopropylalkohol og 5ml Ilford Ilfotol... Her skal man ikke bruge den fra Kodak....
Jeg samler det ind, og afleverer det ved den nærliggende Genbrugsstation ( det er tanken, da der ikke er meget i den 5 liters beholder der er til
formålet...) Man bruger ikke meget med en OkkiNokki
Med renlig hilsen
Birger
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 13 Juli 2015 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 391
|
| Sendt: 14 Juli 2015 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ulempen ved de fleste pladerensere er den tid det tager for hver lp. Enkelte maskiner tager dog begge sider af gangen, men alligevel en tid der for de
fleste er lidt irriterende. Jeg har selv 'kun' en Knosti som egentlig er udmærket men også lidt besværlig. Disse 'ultimative' ultralyds maskiner synes
jeg ikke er så ultimative da vi igen taler om kun en lp af gangen. Ultralyd er sandsynligvis bedre end de mere almindelige vådstøvsugere, men jeg må
tilstå at jeg ikke selv har erfaring med nogle af typerne. Har på Ebay fundet denne model som kunne være interessant.
Ultralydsrenser
http://www.ebay.com/itm/161402849405
Jeg mener den kan tage 3 lp,er af gangen.
Ville iøvrigt selv gøre forsøget, hvis jeg havde en ultralydsrenser, at køre igennem en lp multipe gange for at høre om der evt. Sker en forringelse af
lyden. Umiddelbart tror jeg ikke der gør med det antal gange man i sit vinylliv vil rense en lp på denne måde.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 14 Juli 2015 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jøka, vær opmærksom på, at den ultralydsrenser, du linker til, ikke er en ultralydsrenser, men kun den motoriserede arm til LP´erne. Det står i teksten: Du kan bruge den til at rotere 3 LP´er ad gangen i dit eget ultralydskar. Så synes jeg lige pludselig, at prisen er for høj  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4930
|
| Sendt: 14 Juli 2015 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel en del af "vinyl"-hobbyen... at det tager tid, at rense plader, og at man selv skal vende pladerne osv.? Det er hygge!
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juli 2015 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Jøka, vær opmærksom på, at den ultralydsrenser, du linker til, ikke er en ultralydsrenser, men kun den motoriserede arm til LP
´erne. Det står i teksten: Du kan bruge den til at rotere 3 LP´er ad gangen i dit eget ultralydskar. Så synes jeg lige pludselig, at prisen er for
høj . |
|
|
Det er rigtigt. Det havde jeg dog også checket ud. Jeg synes aligevel den ser spændende ud. Et brugbart ultrLydskar kan man få få ca. 400 euro. Det
er stadig langt under den pris vi ser på de kommercielle udgaver der vel koster fra kr. 15.000 og opefter og kan ovenikøbet stadtig kun rense en plade
af gangen. Denne her fra ebay er også mere simpel. Et separat ultralydskar og en separat motor. Hvis noget går i stykker er det noget lettere at
overskue end de viste meget dyre modeller som har det hele indbygget. Angående et decideret sug ved jeg ikke om det er nødvendigt. Med min
Knosti har pladerne blot lufttørret og jeg har ikke detekteret forringelse i lyden.
|
| Til top |
|
| |
Miav Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juli 2015 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Jøka Du spurgte til hvordan jeg drev LP'en rundt, og med hvilken hastighed. Hastigheden er 6 o/min., altså 10 sekunder for en
omgang. Du kan se hvorledes jeg driver LP'en på billedet herunder.
LP'en bliver så spændt op mellem disse to skiver.
Jeg har også en anden indsats til Ultralydsrenseren der kan tage op til 4 LP'er, men problemet er, hvis jeg renser 4 LP'er af gangen, så
står de sidste og tørrer lidt op inden jeg får den vacumsuget. Derfor passer det fint med en skive der renses, men den anden suges.
Jeg har faktisk prøvet at vold rense en LP for at høre om der skulle være hørbare ulemper ved ultralydsrensningen, jeg brugte en dublet
"Brothers In Arms", efter 10 minutter kunne der ikke høres forringelse, og efter en time, kunne jeg heller ikke høre nogen forringelse, så
stoppede jeg, da jeg kun renser mine LP'er max en gang i mens jeg ejer dem, hvis de skulle være møgbeskidte. Så det er vist ikke et
reelt problem, men mere et teoretisk problem.
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juli 2015 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miav skrev:
@Jøka Du spurgte til hvordan jeg drev LP'en rundt, og med hvilken hastighed. Hastigheden er 6 o/min., altså 10 sekunder for
en
omgang. Du kan se hvorledes jeg driver LP'en på billedet herunder.
LP'en bliver så spændt op mellem disse to skiver.
Jeg har også en anden indsats til Ultralydsrenseren der kan tage op til 4 LP'er, men problemet er, hvis jeg renser 4 LP'er af gangen, så
står de sidste og tørrer lidt op inden jeg får den vacumsuget. Derfor passer det fint med en skive der renses, men den anden suges.
Jeg har faktisk prøvet at vold rense en LP for at høre om der skulle være hørbare ulemper ved ultralydsrensningen, jeg brugte en dublet
"Brothers In Arms", efter 10 minutter kunne der ikke høres forringelse, og efter en time, kunne jeg heller ikke høre nogen forringelse, så
stoppede jeg, da jeg kun renser mine LP'er max en gang i mens jeg ejer dem, hvis de skulle være møgbeskidte. Så det er vist ikke et
reelt problem, men mere et teoretisk problem.
|
|
|
Miav.
Tak for svaret. Ser du problemer med en omgang hver 10'ende sekund? Jeg har læst at der er nogen der skriver at en mere langsom rotation er at
foretrække da der teoretisk sker en bedre ultralydsrensning jo længere tid genstanden er i badet. I dit tilfælde er vinylen vel pr. omgang i kontakt
med væsken i ca. 25 sekunder vil jeg tro. Jeg mener også at der findes eletromotorer der kun drejer ca. omgang pr. minut. Det vil derfor være relativt
let via et mellemhjul at tilpasse en lavere rotationshastighed.
Jeg synes din løsning ser super god ud.
|
| Til top |
|
| |
Miav Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juli 2015 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
jøka skrev:
Miav.
Tak for svaret. Ser du problemer med en omgang hver 10'ende sekund? Jeg har læst at der er nogen der skriver at en mere langsom
rotation er at
foretrække da der teoretisk sker en bedre ultralydsrensning jo længere tid genstanden er i badet. I dit tilfælde er vinylen vel pr. omgang
i kontakt
med væsken i ca. 25 sekunder vil jeg tro. Jeg mener også at der findes eletromotorer der kun drejer ca. omgang pr. minut. Det vil derfor
være relativt
let via et mellemhjul at tilpasse en lavere rotationshastighed.
Jeg synes din løsning ser super god ud. |
|
|
Jeg kan sagtens sænke hastigheden på pladerotationen yderlig, da det er en DC-motor. Jeg har muligheden for at sænke spændingen,
og yderlig PWM-regulere hastigheden.
Men jeg har ikke problemer med rensning ved den angivne hastighed på 6 o/min.
|
| Til top |
|
| |