| Forfatter |
|
Max.H Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 21 Marts 2016 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
|
| Sendt: 21 Marts 2016 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ideen bag projektet er i al sin enkelhed at udskifte skærenål og jomfruvinyl med en laser og en metalplade. En reduktion af de mange processer der går forud for den matrice vinylpladerne presses med.
Samtidig undgår man den forvrængning skærehovedet bidrager med. Den øgede volumen på +30% lyder af meget, men er i praksis beskeden, selv om den naturligvis stiller tilsvarende krav til pickups sporingsevne.
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 391
|
| Sendt: 21 Marts 2016 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så set er ikke længere vinyl der bruges eller?
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
|
| Sendt: 21 Marts 2016 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er fortsat vinylplader du får, men det er den forudgående proces før pressematricen der forenkles. Og forbedres bør man håbe.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 21 Marts 2016 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan sammenlignes en lille smule med Teldec's metal matrice, som man brugte til Talking Heads Speakini in Toungues.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3055
|
| Sendt: 21 Marts 2016 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og giver med garanti også kun en forbedring i teorien, ligesom alle de andre "vinyle" tiltag siden 70érne (bl.a metal ma.)
Gengivelsen af lydeffekter er med tiden blevet så eftertragteligt forbedret,
men instrumenter står stadig smukkest og mest naturligt gengivet på vinyl i perioden 60-70erne helt analogt. Basta
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 21 Marts 2016 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men nok også kun en lille smule, allanowich!
Når Teldecs DMM-teknologi benyttes, så erstatter man "master lacquer" acetaten med en tilsvarende i metal. Ved den efterfølgende proces slipper man for fremstillingen af en "father" og kan gå direkte til fremstillingen af en "mother" og "stamper".
Som jeg har forstået Rebeat Digital-teknologien (selv om journalisten virkelig blander begreberne sammen og nok ikke helt har forstået lp-fremstillingsprocessen), så kan man helt og aldeles springe "master lacquer" og den efterfølgende elektrogalvaniseringsproces over ("father"/"mother"), da stamper-matricen kan laserskæres direkte ud fra master-båndet eller -filen.
Eller har jeg misforstået noget undervejs?
Det vil så at sige betyde, at man "i et hug" (med et lasersværd  ) kan springe en (miljøbelastende) elektrogalvaniseringsproces over.
Det bliver spændende at følge. Jeg venter især i spænding på, om en HD pick up, som åbenbart er nødvendig for at få det fulde udbytte af teknologien, vil kunne sidde på en tonearm, som de er flest og sidst, men ikke mindst, hvordan lydkvaliteten vil være.
Jeg håber ikke, at det bliver et (dyrt) flop på linje med Final laserpladespilleren. Det vil tiden vise.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 21 Marts 2016 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan læse mere om lp-produktion fx her:
http://www.recordingmag.com/resources/resourceDetail/113.htm l
De fleste vil, hvis de har læst linket, så også have bemærket, at når jeg refererer til "father", "mother" og "stamper", så svarer det til den to-trins-proces, der er beskrevet i linket
Det er den mest benyttede proces med mindre lp'en produceres i et (meget) begrænset oplag (så vidt jeg véd).
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 21 Marts 2016 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det giver jeg ikke mange sure sild for __________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2016 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon de kan skære kompressionen med på pladen også ?
Helt sikkert et stort fremskridt __________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2016 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mente brænde på vinylen __________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 391
|
| Sendt: 22 Marts 2016 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Med forklaringen fra Analogueman kan jeg så bedre forstå hvor den miljømæssige gevinst ligger. Det var som nævnt en forvirrende artikel at
læse. Er der nogen der har set en tidshorisont på tiltaget. Hvornår de første plader er i handel? Hvis teknikken fungerer kan jeg ikke se at
vinylpladerne bliver mere 'digitaliserede' ved denne proces end ved den gamle. Det er jo et af argumenterne blandt nogle skeptikere kan jeg se.Har I
en mening om dette?
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
|
| Sendt: 22 Marts 2016 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allerførst må jeg vedgå min manglende viden om en lasers egenskaber, når det handler om at skære en analog information. Det kan næppe undgås af der indgår en eller anden form for digital proces i styringen af laseren, som derved uundgåelig risikerer at påvirke slutresultatet i større eller mindre grad.
Vi må heller ikke glemme at der er tale om en patentansøgning og historien viser utallige uudnyttede patenter, som har mere karakter af være patent på et princip end på et driftsikkert projekt. Såh .... jeg vil foreslå lidt koldt vand i blodet.
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 22 Marts 2016 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et er teori et andet er praksis. Patent ANSØGNINGEN kan være et forsøg på at få en andel i en måske kommende teknik ("piigy bagging).
Så man skal nok ikke forvente vinyl plader fremstillet efter denne opskrift lige foreløbig.
I øvrigt gemmer pladeselskaberne deres optagelser i pengeskabet, så forvent ikke højere opløsning.
Hardware betyder mindre end software og det sidder de hårdt på.
|
| Til top |
|
| |