Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juli 2026 | 08:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Hvad er god lyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 08 April 2016 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Hej . inspireret af tråde og nogle utroligt givtige , tillader jeg mig hermed , at spørge: hvad er god lyd?
Min pladespiller tilhører efter læste tråde Bilka og skrot afdelingen , da min pladespiller ikke er fin nok ( Pro-ject expression claasic III ) , efterfølgende med opgraderet med endnu en bilka nål 2M bronze og en skod riaa Analogis resume . Tilsyneladende spiller det i en samhørighed , jeg bryder mig om.
Men kan det virkelig passe , man skal investere i en plattespile til 100.000 og tilhørende nål + tonearm og tilhørende Riaa, før man kan kalde det en lyd af en pladespiller. Så må det være i mine øre ( som Musiker ) være rent plattenslageri af værste skuffe . Undskyld de hårde ord. Men der er visse folk herinde , der får til at virke hånligt, at man ikke har en nål til 50.000 + , da man ikke fatter noget. Det er en hån direkte mod folk der bruger HIFI4ALL, selv indehaver gør det.
Mit anlæg er sparsomt gennem årerne ca + 120.000 kr , men det er Bilka .
mvh Space

Jannik K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 April 2016 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ikke læst de tråde du henviser til, men jeg mener helt klart, at god lyd er hvad der tilfredsstiller den enkelte.
Jeg kunne ikke være mere ligeglad med hvad andre mener om lyden fra f.eks. mit setup, det er deres problem. Kan jeg lide lyden,
og er jeg tilfreds, så er der tale om god lyd.

Desværre er denne hobby trækplaster for folk med lavt selvværd, som har stort behov for at hævde sig på den ene eller den anden
måde. Det er ærgeligt, men når man lærer at se bort fra dette, er der mange timers hygge.
Til top Vis Jannik K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik K.

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2016 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Hej. Tak for dit svar. Det rammer min målgruppe inden for : Hvad er god lyd . Jeg mener der er meget snobberi med i billedet og det er det der gør handel til vandel. Folket kan jo ikke høre det, men kejserens nye klæder , kan alle se, der følger med . Du giver et godt og ærligt svar . tak for det .
mvh space
Ps. Henviser ikke til tråde , men almen læsning over fora

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 08 April 2016 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

God lyd er vel helt op til den enkelte, hvad dette er. Mange kan desværre godt lide at sætte prislap på, hvad god lyd er. Nu nævner du 120000 stakater, men er det mange apparater det dækker over, eller er det kun få? Er det kun få, så er det da et dyrt anlæg du har, men dette beløb kan der da komme meget forskelligt udstyr ud af. Mit anlæg koster samlet en anus over det ½ du har givet og synes da bestemt, jeg har god lyd. Men lyt til musik live i den virkelige verden også. Det er nemlig god lyd.  

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2016 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Hej. allanowich . Dejligt brugbart svar , det er ikke prisen på grisen , men hvad man syntes. Det tunge Hifi lever , men tungt. Det lette lever i streaming osv . Men at opnå den gode lyd på Lp contra cd , skal der såmænd ikke så meget til . Hvem behøver en pickup til 25000+ , jo dem der har 1 stk eksklusiv number 1 Beatles , optaget i en kælder på en single .
Det er ikke nemmere i dag og udvælge sit musik system ( uanset prisklasse ) , og dog kommer man langt med sund fornuft . det være sig analogt og digitalt .
Min bedstefader sagde altid, medens han trak traktofonen op , dette er opnåeligt, hvad et menneske kan høre . han vidste ikke at pladespilleren blev udviklet , så lige jernbåndet( Båndoptager ) . men når man kommer hen i umenneskelig hørelse i måling omfang, så giver man op . Midt resume er : At smide penge efter noget der måleligt med apparater, som det enkelte menneske ikke kan høre , er at gøre nar . Det menneskelige øre , kan simpelthen ikke høre det , men vi elsker alle lækkerier fra Bolchefabrikken af , da vi er nemme at besnære i vores uvidenhed .
mvh space

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 April 2016 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Det her er også fed lyd!

Der er mange der mener jo dyre jo bedre, uden at havde hørt det....

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 April 2016 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

God lyd, er den lyd du kan lide, og som du nyder i den tid du har sat af til det...
Jeg har også læst diverse tråde om hvor dyr nål, arm og sidst værk skal være, og helt fint for dem der vil kaste de penge efter det... Ikke min
økonomi skal belastes med de beløb det kan komme til at koste... Jeg har 3 pladespillere oppe at hænge, hver af dem er fra en periode hvor de hver
især var "High End". Luxman PD 310 med SME 3009 R arm og Nagaoka mp 200 mm pickup... Spiller hamrende dejligt, og ser samtidig godt ud...
Over den hænger en Luxman PD 375 med Denon 103, spiller også hamrende dejligt, og ved siden af Thorens TD 2001 med min dyreste pickup
Ortofon Rondo Bronze... Også hamrende dejlig musikformidler... Jeg er glad for alle 3 samlede værker, og de dækker fint mine behov... Herregud, dyrt
er ikke ensbetydende med godt.

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Usse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 08 April 2016 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

For mig er god lyd = noget der kan klinge ud (toner) og give distortion på en guitar

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2016 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Hej Usse . En rigtig tør Sahara blues fra ens indre
mvh Space

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 08 April 2016 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Spaceman_2 skrev:
Men kan det virkelig passe , man skal investere i en plattespile til 100.000 og tilhørende nål + tonearm og tilhørende Riaa, før man kan kalde det en lyd af en pladespiller. Så må det være i mine øre ( som Musiker ) være rent plattenslageri af værste skuffe . Undskyld de hårde ord. Men der er visse folk herinde , der får til at virke hånligt, at man ikke har en nål til 50.000 + , da man ikke fatter noget. Det er en hån direkte mod folk der bruger HIFI4ALL, selv indehaver gør det.
Mit anlæg er sparsomt gennem årerne ca + 120.000 kr , men det er Bilka .
mvh Space

Begrebet "God lyd" er subjektivt!

Nu nævnes det, at jeg "disser" visse typer udstyr... det er ikke korrekt tolket/citeret. Det jeg ofte opponerer imod er, at nogen køber et meget dyrt værk og arm, men sparer på pickup'en. Og det står jeg ved!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2016 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Hej . Dejligt at høre om dine fine pladespillere på væggen ( Struktør ), det må give glæde og fornøjelig tid.
Det er også til , at betale i vedligehold , det viser jo , det er god lyd
mvh Space

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 09 April 2016 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Som flere allerede har nævnt, så handler det om synergi og nydelse, og det kan man så have forskellige tilgange til alt efter pengepung og personlige præferencer.

Mit generelle indtryk er, at der er meget få herinde på H4A, der håner hinanden for valg af udstyr uanset prisklasse. Så jeg har egentlig ret svært ved at genkende det snobberi (og den nedladenhed over for andre), som trådstarter mener at have identificeret.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 April 2016 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Ifølge flere testopsætninger, som jeg har læst igennem, eller selv har udført, så er langt de fleste ret tilfredse med lyden, så længe diskanten ikke skære i ørene, mellemtonen kan gengive stemmer fornuftigt og bassen ikke ødelægger det hele med bulder og udefinerbar rungen. Og her er der vel og mærke tale om alle typer mennesker der rækker fra stort set 0 viden til meget erfarne nørder. Måske skyldes det også at der er så mange dårlige musikoplevelser at når man endelig hører noget der ikke går helt i ged, så ånder man lettet op. Tror sådan set at det er ret let at lave virkelig god lyd til de fleste - det er mere det sidste personlige præg, som mange ynder at sætte på lyden, som der oftes skændes om - nok især fordi vi alle er bygget forskelligt, har forskellige ønsker, erfaringer osv.
Ja og selvfølgelig er det virkelig let at lave enormt dårlig lyd - både på indspilninger, afspilning osv.
Og så er der lige alt det kedelige.... hvor mange har pladsen, akustikken og lysten til at sammensætte det rigtige udstyr på en måde, som det er designet til? En analogi kunne være følgende. Hvis du køber en Hummer og har svært ved at finde en parkeringsplads ved din lejlighed på vesterbrogade - så kunne det være at der var noget, som du skal revurdere.
Jeg er selv på en laaang rejse, udi at forstå hvordan det hænger sammen, men tit bliver jeg afbrudt af blot at lytte til musik - istedet for at tænke så meget over teknikken - men det kommer og går i perioder. Det må være det der hifi-initis
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 April 2016 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Der er lige så mange definitioner på ”god lyd”, som der er er mennesker der lytter til den.
Undtagelsen er et teoretisk undseeligt mindretal hvor tilfældigheden giver sig udslag i to lyttere med samme musikalske smag, præcist det samme anlæg opstillet i ens rum med ens møblering ned til mindste detalje. Hvis den situation overhovedet eksisterer?

Jeg har endnu ikke set en facitliste over emnet. At beskrive "god lyd" svarer til at forklare en roses duft med ord. Hvem kan det?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 April 2016 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Spaceman_2 skrev:
Hej . inspireret af tråde og nogle utroligt givtige , tillader jeg mig hermed , at spørge: hvad er god lyd? Min pladespiller tilhører efter læste tråde Bilka og skrot afdelingen , da min pladespiller ikke er fin nok ( Pro-ject expression claasic III ) , efterfølgende med opgraderet med endnu en bilka nål 2M bronze og en skod riaa Analogis resume . Tilsyneladende spiller det i en samhørighed , jeg bryder mig om.
Mit anlæg er sparsomt gennem årerne ca + 120.000 kr , men det er Bilka . mvh Space

Hvis det nu var en bil vi snakkede om ..... ville din mening så være den samme ? Til syvende og sidst er det vel bare et spørgsmål om hvor mange penge man har ! Kender folk hvor penge ikke har den store betydning ..... de er der bare !

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 09 April 2016 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

God lyd er for mig 100% gengivelse af den lyd der var tilstede under optagelsen, uden at tilføje noget eller fjerne noget. Det er således op til teknikerne og kunstnerne at gengive det udtryk som som de gerne vil, i det at stemmer, instrumenter, dynamik samspil osv. lyder som det gør i virkeligheden. Dette er selvfølgelig ikke praktisk muligt, men referencen er selvfølglig virkeligheden.

Jeg har selv været igennem en masse udstyr igennem årene, og kommet til den konklusion at god lyd er som andre skriver en personlig preferencer. Det er derfor fuldstændigt ligegyldigt hvad andre syntes om den lyd man har, blot man selv er tilfreds, billigt som dyrt. Hvis jeg skal sætte ord på god lyd, så skal der være en "selvfølgelighed". Hvad mener jeg så med det? Det er svært at forklare, men når man høre det er man ikke i tvivl. Har jeg så sådan et anlæg? Ja, det har jeg! Men det er jo min preference. For nogle vil det vær fuldstændig ligegyldigt "Bilka-anlæg" medens andre vil syntes det er fantastisk.

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 April 2016 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har en ProLogue Premium Integrated , den yder kun 2 x 35 watt med EL34 , men kan også køre med KT 88 - 120 0g 150 , samt 4 12au7 i indgangen .

Et sæt Avance Alpha 220 i , gode kabler , en V DAC II med extern strømforsyning .Marantz 6000 som drev . God lyd til ingen penge .

Jeg har 4 andre anlæg også .Så kan man bytte lidt rundt ,når købe trangen bliver for stor til nyt. Dali 18mkII , Dali Ikon 2 , Avance Dana 2 og Dali 400 , hjemme bio med Monitor Audio RX silver hele vejen rundt , samt en Creek Evo 2 til stereo i stuen , samt en Denon X3000 . Ingen exotiske kabler , bare sund fornuft. Rotel RC1070 og Rotel RB 1070 til køkkenet.
Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2016 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Hej. tak for de mange fine og gode inlæg i argumentet. Personligt lægger jeg ikke vægt på , hvad det har kostet, men vægt på oplevelsen. Mit argument med 120.000 kr holder jo ikke vand , da det ikke er propertionel med , med oplevelse. da vil et betydeligere billigere indkøb nok gøre sig mere gældende ( måske bedre ) . jeg fik en respons på tråden ,da min tråd , var inspireret af en anden tråd, hvor man ikke kunne tage fejl.
Der er ikke noget galt med mig . Kun de andre .
mvh Space

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2016 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Hej . som sidste indlæg i tråden , vil jeg tillægge stor betydning , at man bruger tid på, at teste - lytte - vurdere de enkelte ting. Da gør moderator stor indsats , da der er enkelte dele ,der kun når ud til en lille flok . De små , men store forskelle , kan være inspiration til fælles gode. Se bare de dygtige DIY folk , der huserer herinde, der falder mange korn af.
mvh Space

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 April 2016 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Det er et godt spørgsmål

Jeg har været heldig og anskaffe mig nogle rigtig gode (for mig) dele til mit anlæg.
Jeg elsker lyden af rør, det er så levende.

Mine rørforstærkere skal ind og have stillet bias, så jeg måtte anskaffe mig en billig "reserve-effektforstærker"...
Valget faldt på en Sugden til 2000 kroner..

Jeg hører musik, og glemmer næstren hvad der spiller..

Den er tung og ikke så præcis i bunden og let afrullet i toppen.
Men jeg er super glad når den spiller musik

Men jeg vil da gerne have det udstyr jeg har på ønskelisten..
Men når jeg hører musik på min reserve, er det ikke noget jeg tænker over..

Det er god musik for mig.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes